اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

گروسی: ایران کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ را در نطنز راه‌اندازی کرد

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته ایران کارگاه جدید خود برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را در یکی از سالن‌های زیرزمینی تأسیسات غنی‌سازی نطنز راه‌اندازی کرده است.

گروسی: ایران کارگاه ساخت قطعات سانتریفیوژ را در نطنز راه‌اندازی کرد

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «رافائل گروسی»، مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی امروز پنجشنبه مدعی شده ایران کارگاه جدید خود برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را در یکی از سالن‌های زیرزمینی کارخانه غنی‌سازی سوخت در تأسیسات نطنز، راه‌اندازی کرده است.

گروسی در واکنش به اظهارات یک خبرنگار مبنی بر اینکه آژانس در گزارشش اشاره‌ای به اینکه ایران کارگاه جدید خودش را به کدام قسمت از سایت نطنز منتقل کرده، از یکی از دستیارانش پرسید که آیا ایران عملیات خود برای راه‌اندازی این کارگاه‌ها را به پایان رسانده است یا خیر؟ دستیار گروسی گفت: «آماده فعالیت هستند. همه سیستم‌های نظارتی ما مستقر هستند.»

گروسی سپس تأیید کرد که ایران این کارگاه را در یکی از سالن‌های زیرزمینی کارخانه غنی‌سازی سوخت در تأسیسات نطنز راه‌اندازی کرده است.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیش از این در گزارشی در روز ۱۷ فروردین‌ماه اعلام کرده بود ایران تمامی تجهیزات لازم برای ساخت قطعات سانتریفیوژ را از تأسیسات کرج به نطنز منتقل کرده است (جزئیات بیشتر).

جمهوری اسلامی ایران و آژانس اتمی آذرماه سال گذشته به توافقی دست یافتند که به نهاد دیده‌بان هسته‌ای سازمان ملل اجازه نصب دوربین‌هایی را در سایت تولید سانتریفیوژ در کرج می‌داد.

یک ماه‌ بعدتر ایران به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاع داد تجهیزات مربوط به ساخت سانتریفیوژهای پیشرفته را به مکان جدیدی در اصفهان منتقل می‌کند. آژانس برای نظارت بر این فعالیت، دوربین‌هایی را در محل مورد نظر نصب کرد.

 آژانس در گزارش محرمانه خود در فروردین‌ماه اشاره‌ای به مکان دقیقی در نطنز که ایران تجهیزاتش را به آنجا منتقل کرده نکرده بود. آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در آن گزارش همچنین مدعی شده بود اقدام جمهوری اسلامی ایران در انتقال تجهیزات ساخت سانتریفیوژ به نطنز ۶ هفته بعد از ساخت سایت دیگری در اصفهان برای ساخت همان قطعات انجام شده است. 

«بهروز کمالوندی» معاون و سخنگوی سازمان انرژی اتمی چندی قبل درباره همین موضوع گفته بود: «متاسفانه به دلیل عملیات تروریستی صورت گرفته در (مجتمع) تسای کرج مجبور شدیم یک مقدار تدابیر امنیتی را تشدید کنیم. یعنی بخش مهمی از ماشین‌ها را جابه‌جا کنیم، باقیمانده‌ای هم داشت که این باقیمانده را به نطنز و قبل از آن هم به اصفهان منتقل کردیم.»

وی  یادآور شد: «به عبارت دیگر ماشین‌های تولید قطعات سانتریفیوژ به دلیل اهمیتی که دارد به جای امن‌تر جابه‌جا شدند و الان هم در حال کار هستند.» 

کمالوندی خاطرنشان کرد:‌ »آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در دو مرحله گزارش داده بود یکی در مرحله انتقال این ماشین‌ها و دیگر هم در مرحله نصب دوربین‌ها و شروع به کار آنها که با توجه به این‌که برخی ابهام‌ها هم مطرح شده بود توضیحاتی در این رابطه دادیم از جمله این‌که کاری که انجام می‌شود در چارچوب توافقاتی است که داریم و نظارت‌ها هم وجود دارد، بدون این‌که اطلاعات در اختیار آژانس قرار داده شود.»

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: «همچون سابق دوربین‌ها اطلاعات را ذخیره می‌کند و نهایتا اگر توافقی صورت بگیرد آژانس به اطلاعات دوربین‌ها دسترسی دارد و اگر هم توافقی حاصل نشود، اطلاعات نزد ما خواهد ماند و احتمالا حذف خواهد شد.»

منابع خبری بامداد دوم تیرماه سال گذشته از وقوع یک اقدام خرابکارانه در یکی از ساختمان‌های سازمان انرژی اتمی در کرج خبر دادند. رژیم صهیونیستی مسئولیت این حملات خرابکارانه را به عهده گرفت.

ایران ۲۵ فروردین‌ماه اعلام کرد که قصد دارد دستگاه‌های ویژه تولید روتور و بلیوز را از مجموعه صنعتی تسای کرج به مجتمع شهید مهندس احمدی روشن در نطنز منتقل کند. تهران گفت پس از  برداشته شدن مهر و موم آژانس از دستگاهها، فرآیند تولید قطعات سانتریفیوژ در کارگاههای جدیدآغاز شد.

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول