اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

جروزالم‌پست: اسرائیل از مذاکرات ایران و عربستان نگران است

یک روزنامه نزدیک به رژیم موقت صهیونیستی به نقل از کارشناسان نوشته تل‌آویو از مذاکرات ایران و عربستان سعودی نگران است.

جروزالم‌پست: اسرائیل از مذاکرات ایران و عربستان نگران است

به گزارش سرویس بین‌‌الملل خبرگزاری فارس، مذاکرات ایرن و عربستان سعودی باعث نگرانی روزنامه «جروزالم‌پست» شده که نوشته این موضوع می‌تواند «توافقات ابراهیم» (توافقات عادی‌سازی روابط کشورهای عربی با رژیم صهیونیستی) را به خطر بیندازد.

چند روز پیش اعلام شد نمایندگان ایران و عربستان سعودی پنجمین دور از گفت‌وگوهای خودشان را در عراق برگزار کرده‌اند. «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران این گفت‌وگوها را مثبت توصیف کرده و پایگاه «آکسیوس» گزارش داده دو طرف به توافقاتی در جریان آن گفت‌وگوها دست پید اکرده‌اند.

جروزالم‌پست نوشته اینکه «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا تصمیم به کاهش حضور کشورش در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) گرفته مناسبات ژئوپولیتیک منطقه را دستخوش تغییر کرده است: «ایالات متحده آمریکا طی ده‌های گذشته بسیار در منطقه فعال بوده است. با وجود این، دولت رئیس‌جمهور اقدمات زیادی انجام داده که نشان می‌دهد قصد دارد نقش آمریکا در خاورمیانه را کاهش دهد و این موضوع به دگرگونی در مناسبات ژئوپولیتیکی منطقه منجر شده است.»

روزنامه صهیونیستی به نقل از کارشناسان نوشته عربستان سعودی از این اقدام ایالات متحده بسیار نگران است. «یوسی کاپرواسر»، رئیس «پروژه تحولات منطقه‌ای خاورمیانه در مرکز امور عمومی اورشلیم (بیت‌المقدس)» می‌گوید: «آنها (عربستانی‌ها) شاهد اشتیاق آمریکا برای از سرگیری "برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) هستند و به همین خاطر به خودشان می‌گویند باید دنبال دوستان دیگری باشند.»

او می‌افزاید: «اسرائیل نزدیک‌ترین دوست برای عربستان سعودی از این لحاظ است، چون دو طرف منافع شبیه به هم در این زمینه دارند. ما [اسرائیلی‌ها] دوست داریم ببیینم آنها به ما نزدیک‌تر می‌شوند اما آنها می‌خواهند همه گزینه‌ها را بررسی کنند.»

عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی طی سال‌های گذشته همکاری‌های مخفیانه‌ای با یکدیگر در زمینه‌های مختلف داشته‌اند با این حال، ریاض تا کنون بر خلاف دولت‌های عربی نظیر امارات و بحرین هنوز عادی‌سازی روابط خود با تل‌آویو را علنی نکرده است.

طبق نوشته جروزالم‌پست کارشناسان می‌گویند که نشست‌های ایران و عربستان سعودی بیشتر به اوضاع یمن مربوط است. «یوزی رابی»، مدیر مرکز دایان برای مطالعات خاورمیانه و آفریقا در دانشگاه تل‌آویو گفته که سعودی‌ها خودشان را در موقعیت بسیار پیچیده‌ای در یمن می‌بینند و در جستجوی راه حلی به جای مشارکت گسترده‌شان در جنگ هستند.

او گفت: «سعودی‌ها در یمن شکست خورده‌اند و دوست دارند به مصالحه‌ای دست پیدا کنند تا زیان‌هایشان را جبران کنند و شرایطی در یمن ایجاد کنند که حوثی‌ها خیلی قوی نشوند. اساساً چیزی که شاهد آن هستیم تلاش سعودی‌ها برای رسیدن به مصالحه با ایران بر سر مسئله یمن است.»

روزنامه جروزالم‌پست نوشته کشورهای عربی که با اسرائیل توافقنامه‌های عادی‌سازی روابط امضا کرده‌اند هم همانند عربستان سعودی تمایل دارند به سازش‌هایی در زمینه یمن دست پیدا کنند، چون تحولات این کشور به ایران امکان داده نفوذ زیادی در شبه جزیره عرب به دست بیاورد که برای هیچ‌کس خوشایند نیست. 

کاپرواسر می‌گوید: «ما در این باره نگرانیم چون ایرانی‌ها ممکن است فقط از جانب سعودی‌ها ژست‌ها و لبخندهایی دریافت کنند که هیچ کمکی برای آوردن ثبات به خاورمیانه نخواهد داشت. اگر روابط ایران و عربستان سعودی رو به بهبود باشد این می‌تواند توافقات ابراهیم را در ادمه به خطر بیندازد. این چیزی است که اسرائیل از آن نگران است.»

به نوشته جزورالم‌پست، کارشناسان در این مورد که عربستان سعودی از طریق مذاکرات بغداد به دنبال خارج کردن خودش از یمن است اتفاق نظر دارند، اما آنها اطمینان ندارند که ایران هم دلیل مشابهی برای گفت‌وگوها داشته باشد.

کاپرواسر گفت: «کاری که ایران در تلاش برای انجام آن است تضعیف دولت‌های پراگماتیک و میانه‌رو‌تر در جهان عرب و بهره‌گرفتن از روابط تنش‌آلود آنها با آمریکا در مقطع زمانی فعلی است.»

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول