اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

صعود 2.5 درصدی نمادهای کوچک بورس/رشد بورس تا چه زمانی ادامه دارد

بازار سهام در هفته ابتدایی اردیبهشت به دو بخش نمادهای بزرگ و کوچک تقسیم شد تا این دو بخش روندی متفاوت داشته باشند.

صعود 2.5 درصدی نمادهای کوچک بورس/رشد بورس تا چه زمانی ادامه دارد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بازار سرمایه در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه روند کاملا نوسانی داشت. البته این نوسان بیشتر در نمادهای بزرگ و شاخص ساز بازار سهام خود را نشان داده است.

نمادهای کوچک بورس در هفته گذشته روندی کاملا صعودی داشتند و این مساله در صورت تداوم در هفته های آینده می تواند زنگ خطری برای نمادهای بزرگ باشد. رویگردانی سهامداران از این سهم ها به دلیل نامشخص بودن روندهای آنها و کنترل حقوقی ها بر این نمادها بوده است.

عوامل بنیادی موثر بر بازار سرمایه در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه در تناقض با یکدیگر رفتار کردند. نوسان بازارهای داخلی مانند نرخ دلار و ثابت ماندن قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی از جمله عوامل موثر بر بورس تهران بوده است.

* روند صعودی بازار سهام تا پایان فصل مجامع ادامه دارد

وحید جعفری کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، درباره روند فعلی بازار سرمایه می گوید: بازار سرمایه ما به‌ طور سنتی قبل از شروع مجامع، سبز می ‌شود و معمولا هر ساله از فروردین‌ ماه تا پایان فصل مجامع بازار سرمایه روند مثبتی دارد.

وی ادامه داد: بازار سرمایه یک دوره اصلاح نسبتا بلندمدت را پشت‌ سر گذاشته است؛ البته تجربه اصلاح یا روندهای نزولی و فرسایشی بلندمدت‌ تر هم در کارنامه بازار سرمایه وجود دارد. از منظر عوامل بنیادی، تورم در اقتصاد ایران کاهش نداشته و اقتصاد جهانی هم در حال تجربه کردن یک موج تورمی است و اگر در اقتصاد جهانی تورم شکل بگیرد، در کشورهایی همچون کشور ما که اقتصاد ضعیف ‌تری دارند، تورم به ‌اندازه پایه تورم قبلی به علاوه تورم جهانی خواهد بود.

* رشد نوسانی شاخص کل بورس

روند صعودی شاخص کل بورس در هفته اول اردیبهشت ماه ادامه داشت. پس از آن که هفته پیش شاخص رشد 58 هزار واحدی را پشت سر گذاشت، روز یکشنبه و در اولین روز معاملاتی این هفته، 7 هزار و 504 واحد نزول کرد. روز دوشنبه شاخص 2 هزار و 534 واحد بالا آمد. روز سه‌ شنبه نیز رشد شاخص ادامه یافت و 15 هزار 619 واحد صعود کرد؛ اما در آخرین روز کاری هفته شاخص کل بورس تهران هزار و 445 واحد کاهش یافت.

شاخص کل در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه 9 هزار و 204 واحد بالا‌‌تر ایستاد و بازدهی شاخص کل بورس مثبت 0.6 درصد شد. این شاخص در آخرین روز کاری هفته در سطح یک میلیون و 521 هزار و 423 واحد قرار گرفت.

* هفته سراسر افزایشی شاخص کل هموزن

بر خلاف شاخص کل، در تمامی روزهای هفته گذشته، شاخص کل هم‌وزن صعودی بوده است. شاخص کل هم‌وزن در پایان هفته نسبت به هفته پیشین 10 هزار و 196 واحد بالا‌تر ایستاد و بازدهی مثبت 2.54 درصدی را ثبت کرد. این شاخص در حال حاضر در سطح 411 هزار و 626 واحد قرار گرفته است.

شاخص کل هموزن در روز یکشنبه رشد 975 واحدی داشت و در روز دوشنبه سه هزار و 108 واحد افزایش یافت. این شاخص در روز سه شنبه نیز چهار هزار و 799 واحد بالاتر رفت و در روز چهارشنبه هزار و 314 واحد بالاتر از روز قبل ایستاد.

* اوراق بدهی باعث رکود در بازار سهام

در هفته اخیر میانگین ارزش معاملات کل هفته 7 هزار و 407 میلیارد تومان بود که نسبت به رقم 45 هزار و 672 میلیاردی هفته پیشین، افت 83 درصدی داشته است.

این مساله به دلیل انجام نشدن معاملات اوراق بدهی در بازار ثانویه که هر هفته در روزهای دوشنبه در بازار سرمایه انجام می شود، است. ارزش این معاملات در هر هفته در سال جاری به طور میانگین بیش از 180 هزار میلیارد تومان بوده است.

در هفته ابتدایی اردیبهشت ماه ارزش معاملات خرد نیز نسبت به هفته پایانی فروردین ماه کاهش 19 درصدی داشته است. در این هفته، میانگین ارزش معاملات خرد بورس 4 هزار و 422 میلیارد تومان بود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول