اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

تغییر و تحول در قلب تهران/ از کاهش آسیب‌های اجتماعی تا اجرای برنامه‌های ویژه در محدوده بازار بزرگ

شهردار منطقه 12 تهران توضیحاتی درباره تغییر و تحول در قلب پایتخت، ایمنی بازار، مسیر ویژه موتور سواران، کاهش آسیب‌های اجتماعی در مرکز تهران، تبدیل منطقه 12 به مهمانخانه، برنامه‌های گردشگری در تابستان، تعامل مدیریت شهری با جوانان و ... ارائه داد.

تغییر و تحول در قلب تهران/ از کاهش آسیب‌های اجتماعی تا اجرای برنامه‌های ویژه در محدوده بازار بزرگ

خبرگزاری فارس، گروه شهری: انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال گذشته برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.

حدود ۸ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله آسیب‌های اجتماعی و تامین مسکن به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی تهران ورود یافته است و همواره مدیران شهری می‌گویند در جهت بهبود وضعیت شهر تهران به ویژه مناطق جنوبی و محروم برنامه‌های مفصلی دارند و اقداماتی هم در این راستا آغاز شده است.

منطقه 12 تهران در جایگاه اتصال دوران کهن و مدرن تهران علاوه بر اینکه بازار را  به عنوان قلب تپنده اقتصادی در خود جای داده دارای  اماکن ارزشمند تاریخی، فرهنگی و مذهبی است.بافت تاریخی تهران بیش از 300 امامزاده، 16 مرکز آموزش عالی، 323 باب مدرسه و آموزشگاه از جمله مدرسه دارالفنون،  237 باب مسجد, 26 باب حوزه علمیه و مرکز آموزش دینی، از جمله مسجد و مدرسه شهید مطهری (سپهسالار) در دل خود جای داده است.

از دیر باز منطقه 12 محل استقرار مراکز حکومتی و دولتی بوده است از جمله این اماکن می‌توان به مجلس شورای اسلامی، وزارت دادگستری، وزارت امور اقتصاد و دارایی، وزارت امور خارجه، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، شهرداری تهران، سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سفارت خانه‌هایی از قبیل سفارت روسیه، سفارت انگلستان، سفارت آلمان، سفارت دانمارک، سفارت ترکیه، سفارت رومانی، سفارت تایلند و ... اشاره کرد.

منطقه 12 از یک سو تهران قدیم را در دل بافت خود جای داده و از سوی دیگر پاسدار روایت‌ها و رخدادهای تاریخ معاصر است. از این رو ساماندهی کالبد و فعالیت های جاری در فضا با بهره‌گیری از حس مکان، احیای خاطرات جمعی شهروندان، صیانت و احیای هویت تاریخی معاصر شهر ، شناسایی و معرفی و رویدادهای شهر در مرکز تاریخی می‌تواند در بازسازی میراث غیر ملموس و معنوی قلب تاریخی تهران موثر باشد.

 درباره موضوعات مختلف شهری در قلب پایتخت از جمله ایمنی بازار، مسیر ویژه موتور سواران، تغییر و تحول در قلب پایتخت، کاهش آسیب‌های اجتماعی در مرکز تهران، تبدیل منطقه 12 به مهمانخانه پایتخت، برنامه‌های گردشگری در تابستان، تعامل مدیریت شهری با جوانان و ...با امیر یزدی، شهردار منطقه 12 تهران به بحث و گفت وگو نشستیم که جزئیات ان به شرح ذیل است:

تقویت تعامل و ارتباط مدیریت شهری با جوانان/ از تشکیل مدرسه انقلاب تا خانه دوم نسل چهارمی‌ها

منطقه 12 تهران یکی از مناطق پر جمعیت پایتخت محسوب می‌شود که دارای جوانان و نوجوانان زیادی است مدیریت شهری چه برنامه‌هایی برای این افراد دارد؟

 رهبری با صدور بیانیه گام دوم انقلاب در آستانه چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی ایران بود که برنامه های راهبردی چهل سال دوم را تشریح کرد و طی آن ماموریت های ویژه ای را برعهده نسل چهارم انقلاب اسلامی ایران تعریف کرد. دراین  بیانیه، نسل چهارم  به فعالیت در سرفصلهای  مهمی چون علم و پژوهش، معنویت و اخلاق، اقتصاد، عدالت و مبارزه با فساد؛ استقلال و آزادی، عزت ملی و روابط خارجی و مرزبندی با دشمن و همچنین توجه به سبک زندگی اسلامی ایران سفارش شده اند.

نکته مهم و اساسی در بیانیه گام دوم نسل چهارم ،حرکت جوانان با محوریت امید و نگاه خوش بینانه به آینده است و طبق سفارش موکد مقام معظم رهبری، امید؛ حکم کلیدی را دارد که گشاینده همه قفلهاست و بدون توجه به آن هیچ گامی را نمی توان با موفقیت برداشت. مسئله مهمی که طی سالهای اخیر مورد توجه دشمنان ایران و رسانه های معاند خارج از کشور قرار گرفته و همواره کوشیده اند با تضعیف آن نا امیدی و یاس را به نسل جوان تلقین کنند.

معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 12 با توجه به این مهم کوشیده تا با تقویت ارتباط مدیریت شهری و نسل جوان ، بستر تحقق اهداف بیانیه گام دوم نسل چهارم را در سطح این منطقه فراهم کنند. ارتباط دوسویه ای که در سایه تعامل هر دو بخش با یکدیگر محقق می شود. شاید اولین قدم در این مسیر تقویت روحیه مطالبه گری نسل چهارم و فرصت بیان حقایق از زبان آنهاست.ماموریتی که مسیر تحققش از سراهای محله به عنوان ظرفیت های بومی و محلی می گذرد. مجموعه هایی که ارتباط نزدیک با جوانان و نوجوانان هر محله و ناحیه داشته و می توانستند با معرفی چهره های فعال، شاخص و علاقمند به فعالیت های علمی، قرانی، ورزشی و اجتماعی حضور پررنگی در مساجد و مراکز فرهنگی محله دارند شهرداری را در رسالت خطیر خود یاری کنند.

به دنبال اعلام این فراخوان از هر محله سه تن از چهره های محلی در بخشهای مذکور اعم از دختران و پسران 11 تا 18 ساله به معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری منطقه 12 معرفی شدند تا اولین نشست مشترک با این افراد در 13 بهمن ماه سال گذشته برگزار شود و درخصوص توانمندیها، علایق و استعدادهایشان به بحث بنشینند. مسئولان شهرداری منطقه بعد از شنیدن حرفهای این نوجوانان و جوانان اعلام داشت که شهرداری مانند نخ تسبیح نقش حامی آنها را ایفا خواهد کرد و این نشست مبنای تشکیل مدرسه انقلاب در منطقه شد.

تشکیل این مدرسه و عضویت جامعه هدف شناسایی شده در آن موجب تعریف یک جایگاه اجتماعی جدید برای این نسل شد و مشارکت دادن آنها در برنامه های فرهنگی و اجتماعی به بهانه مناسبت های مختلف انگیزه آنها را برای تعامل بیشتر تقویت کرد.

در سایه این فعالیت ها حالا دفتر معاونت فرهنگی و اجتماعی شهرداری منطقه 12 به خانه دوم نسل چهارم منطقه تبدیل شده است جایی که انها می توانند در دورهمی های دوستانه با هم و سن و سالان و مسئولان فرهنگی و اجتماعی شهرداری هم بندهای مختلف بیانیه گام را نقد و بررسی کنند هم درباره سایر مسائل و موضوعات روز به تبادل نظر با یکدیگر بپردازند. جامعه ای که امروز سهم بسزایی در برگزاری مراسم ، برنامه های فرهنگی و اجتماعی و دورهمی های مردم منطقه 12 دارند.

منطقه 12 مهمانخانه شهر 

منطقه 12 قطب گردشگری شهر هم محسوب می‌شود در نوروز برنامه‌های خوبی اجرا شد برای فصل تابستان چه اقداماتی در دستور کار دارید؟

بله نوروز 1401 با اعیاد پرفضیلت شعبانیه متقارن بود و شادی و نشاط دوچندانی را به شهر و شهروندان می‌بخشید. امسال خوشبختانه با کم‌رنگ‌شدن بحران کرونا، منطقه 12 به عنوان قلب تاریخی طهران با حضور پررنگ‌ گردشگران روبه‌رو بود؛ به‌طوری که بر اساس آمار به‌دست‌آمده، 351 هزار و 200 نفر از اماکن گردشگری در اختیار شهرداری منطقه و 236 هزار و 200 نفر از اماکن خارج از اختیار ما بازدید کرده‌اند که این آمار نشان‌دهنده بازگشت شور و نشاط و آرامش میان مردم است.

منطقه 12 با برند «قلب طهران» همواره در ایام نوروز از مهم‌ترین مقاصد تهران‌گردی بوده است. شهرداری منطقه 12، خوشبختانه بار دیگر امسال توانست با تورهای تهران‌گردی در خدمت علاقه‌مندان به گردش در این بافت ارزشمند تاریخی و خاطره‌انگیز باشد که این تورها از 28 اسفندماه سال 1400 آغاز شد و تا 11 فروردین 1401 در دو تا سه نوبت به اجرا درآمد بنا داریم برنامه‌های مفصلی را هم برای فصل تابستان به سبک نوروز اجرایی کنیم چرا که به نوعی منطقه 12 مهمانخانه شهر  محسوب می‌شود.

کمک به بازسازی اماکن ناایمن بازار

بازار تهران در قلب پایتخت قرار دارد و همواره کارشناسان نسبت به عدم ایمنی در این محدوده هشدار داده اند؟ آیا برنامه مدون و جامعی در این زمینه دارید؟

بله مدتی پیش هم در همین راستا شهرداری منطقه 12 در مانور بزرگ مشارکت در نگهداشت و ارتقای ایمنی بازار تهران شرکت و برای کمک به کسبه صاحب عرصه و عیان این محدوده در بازسازی املاک ناایمن اعلام آمادگی کرد.بر اساس مطالعات صورت‌گرفته، شاخص‌هایی که می‌تواند حوادث و خسارات زیادی را در بازار تهران در پی داشته باشد، بافت فرسوده، تراکم، جمعیت شناور به‌ویژه در روزهای پایانی سال، ناایمنی به واسطه حریق، استحکام‌نداشتن سازه و نبود دسترسی برای خودروهای امدادرسان اعلام شده‌اند.

قطعا به‌روزرسانی اطلاعات در مورد اماکن و تعیین سطح خطرپذیری آنها، تکمیل چک‌لیست شناسایی نقاط پرخطر بااولویت که از ابتدای دی‌ سال پیش آغاز شده و آموزش چهره‌به‌چهره و ایجاد آرامش روانی برای کسبه و شهروندان در حوزه مسائل ایمنی از جمله برنامه‌ها است و شهرداری برنامه‌هایی در این زمینه دارد.

درباره ساماندهی محدوده بازار هم از آنجا که وضعیت نابه‌سامانی از بعد ترافیکی در بازار ایجاد می‌شود و گاهی سه تا چهار خط، تخلیه و بارگیری، معبر را اشغال می‌کند و این امر سبب می‌شود که در ساعت اوج ترافیک، یک خط بیشتر برای عبور و مرور باقی نماند؛ ضمن آنکه همین مسأله تخلیه و بارگیری سبب می‌شود خط ویژه اتوبوس هم از حیز انتفاع ساقط شود و حمل‌ونقل عمومی هم دچار چالش می‌شود.

شهرداری منطقه 12 با تأکید بر اینکه حل مشکل ترافیک بازار، مطالبه عمومی است، اولین و مؤثرترین اقدام را در این زمینه، اعمال محدودیت زمانی در زمینه تخلیه و بارگیری در این محور در نظر گرفت؛ به همین دلیل طی تصمیماتی که در جلسه با رؤسای اصناف در محل جامعه انجمن‌های اسلامی اصناف و بازار با حضور دبیر کل این انجمن و رؤسای برخی اتحادیه‌ها گرفته شد، مقرر شد با ابلاغ به کسبه محدوده محور خیام، تخلیه و بارگیری در زمان مشخصی صورت گیرد و اکنون وضعیت بسیار بهتر شده است.

تبدیل فضای بی‌دفاع شهری به بوستان 

 فضای بی‌دفاع شهری از معضلات شهرداری منطقه 12 است چه تمهیداتی در این راستا دارید؟

 تبدیل فضای بی‌دفاع شهری به بوستان از جمله راهکارها است بر همین اساس اخیرا بوستان ری در میدان شوش، به‌تازگی از یک فضای بی‌دفاع شهری و مکانی آسیب‌خیز به بوستان تبدیل شده است؛ زمینی به وسعت ۴۸۰ مترمربع در محله‌ای با حداقل امکانات سرانه ورزشی. این پروژه با هدف برقراری عدالت اجتماعی در محلات کم‌برخوردار و کاهش آسیب‌های اجتماعی، همچنین توسعه ورزش همگانی،  به همت شهرداری منطقه دستان یکی از مادران شهید محله افتتاح شد و هم‌اکنون همه سانس‌های این زمین چمن به‌طور رایگان در اختیار کودکان و شهروندان محله قرار گرفته است.همچنین تبدیل 1700 مترمربع فضای بی‌دفاع شهری به بوستان محلی در محله شهید هرندی به نام شهید اصغر مالکی و پیش‌بینی تبدیل 2 هزار مترمربع از فضای بی‌دفاع شهری به فضای بازی کودکان از برنامه‌های دیگر بوده است.

شناسایی خانه‌های پلاک قرمز و املاک متروکه و مخروبه

یکی از اولویت‌های شهردار تهران کاهش و رفع آسیب‌های اجتماعی است. منطقه 12 به واسطه برخی محلات بیشتر گرفتار این موضوع است. راه‌اندازی قرارگاه چقدر در کاهش این آسیب موثر بوده است؟

تشکیل قرارگاه نقش بسیار موثری در افزایش هم افزایی دشتگاه‌های مختلف دارد. به همین منظور  با اجرای طرح قرارگاه اجتماعی شهر تهران از زمستان سال پیش، شهرداری منطقه 12 با تشکیل قرارگاه اجتماعی و با همکاری دستگاه‌های مرتبط، به‌ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر تهران بزرگ، پایگاه هفتم پلیس مبارزه با مواد مخدر، سرکلانتری هفتم پلیس فاتب، همچنین کلانتری‌های 116 مولوی، 113 بازار و 109 بهارستان نسبت به ساماندهی و جذب معتادان متجاهر سطح منطقه اقدام کرد. در همان زمان شناسایی 105 خانه پلاک قرمز و 142 ملک متروکه و مخروبه همچنین جمع‌آوری 1836 معتاد متجاهر  انجام گرفت. قطعا با تداوم اجرای برنامه‌ها در قرارگاه اجتماعی شاهد بهبود هرچه بیشتر وضعیت تهران به لحاظ آسیب‌های اجتماعی خواهیم بود.

مرکز شهر به دلیل مجاورت با بازاربزرگ روزانه با تردد زیاد موتورسواران همراه است تدابیر ویژه‌ای برای نظم و ساماندهی آنها دارید؟ 

بله بر همین اساس مسیر ویژه‌ای برای تردد موتورسواران در تونل امیرکبیر اجرا شد. این مسیر از اولین مسیرهای ویژه تردد موتورسیکلت در شهر تهران به شمار می‌رود. تردد موتورسیکلت‌ها در مناطق مرکزی شهر که دارای طرح ترافیک است، به دلیل نداشتن ممنوعیت در ورود به محدوده طرح ترافیک، افزایش چشمگیری پیدا می‌کند و به همین دلیل، توجه به حفظ ایمنی و جلوگیری از حوادث ناشی از تصادف موتورسواران با استفاده از راه‌حل‌های ترافیکی از اهمیت به‌سزایی برخوردار است.بنا داریم برنامه‌ها را در این راستا افزایش دهیم.

جزئیات طرح جهادی محله به محله و نگهداشت شهر چگونه‌است؟

به برکت شهدا و با کار جهادی، بنا داریم محله‌به‌محله در قلب پایتخت محلات را آباد کنیم. برهمین اساس طرح تحول نگهداشت شهر؛ هر محله، یک شهید، طرحی بود که پاییز سال 1400 با محوریت محله منازل شهدا در محلات 14گانه شهرداری منطقه 12 آغاز شد.برای اینکه برکتی به این اقدامات داده شود و کارکنان شهرداری، کاری دلی انجام دهند، بنا شد پنجشنبه‌های هر هفته تا پایان طرح، کار از در خانه یک شهید در نواحی شروع شود.در واقع، روز‌های پنجشنبه از ساعت ۷ تا ۱۲ همه گروه‌های خدمات شهری در هر ناحیه جمع ‌می‌شدند و از در خانه یک شهید والامقام نظافت، رفت‌و‌روب و اقداماتی مانند رنگ‌های پوششی را شروع می‌کردند و این اقدامات، کوچه‌های پیرامونی خانه آن شهید را نیز دربرمی‌گرفت؛ به این ترتیب تا پایان طرح، کل سطح منطقه به نام یکی از شهیدان منطقه از جنبه نگهداشت شهر رسیدگی شد.این طرح صرفاً برای نظافت خانه‌های شهدا نبود، بلکه به عنوان تبرک، کار از جلوی در خانه شهید و به نام آن شهید آغاز می‌شد؛ ولی اقدامات فقط مختص آن کوچه نبوده و همه کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف محل و ناحیه شامل فعالیت‌های امر نگهداشت شهری شدند. اکنون هم این طرح ادامه دارد و نتایج خوبی به همراه داشته است.

در زمینه نوسازی بافت فرسوده چه تمهیداتی دارید؟ 

خبرهای خوبی در این زمینه وجود دارد و علاوه بر تلاش شهرداری تهران جهت باز شدن قفل ساخت و ساخت، کاهش زمان صدور پروانه و ... تسهیلات ویژه برای نوسازی بافت فرسوده اختصاص خواهد یافت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول