اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

در سفر «محمد الحلبوسی» به تهران به وی چه گفته شد؟

در سفری که رئیس پارلمان عراق به تهران داشت، ضمن حمایت مجدد از ثبات عراق، به وی گفته شد صهیونیست‌ها، ضدانقلاب و تجزیه‌طلبان ایرانی نباید پایگاه امنی در این کشور برای تهدید ایران بیابند.

در سفر «محمد الحلبوسی» به تهران به وی چه گفته شد؟

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، در هفته‌ای که گذشت تهران میزبان «محمد الحلبوسی» رئیس پارلمان عراق و هیأت همراه بود. سفری که بنا به دعوت محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی انجام شد و الحلبوسی ضمن دیدار و گفت‌وگو با قالیباف با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی هم دیدار و گفت‌وگو کرد.

دفتر محمد الحلبوسی پنجم فروردین ماه از سفر وی به تهران خبر داد که این سفر به تعویق افتاد و حدود یک ماه بعد در هفتم اردیبهشت ماه بالاخره این انجام شد. این سفر در شرایطی صورت گرفت که عراق منتظر تشکیل دولت است و قبل از الحلبوسی و در اواخر فروردین ماه نیز فؤاد حسین وزیر خارجه عراق در رأس هیأتی به تهران آمد. در سفر الحلبوسی به تهران و همچنین فؤاد حسین بارها در مذاکرات به این دو مقام عراقی همچون قبل تأکید شد که خاک عراق نباید مأمنی برای تروریست‌ها و عناصر صهیونیست بر ضد ایران باشد. جمهوری اسلامی ایران بارها در مذاکرات و به صورت علنی اعلام کرده که خاک عراق نباید محلی برای حضور تروریست‌ها و عناصر صهیونیست باشد. البته هشدارهای مکرر ایران در نهایت بامداد ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ اجرایی شد، آن هم با حمله موشکی سپاه پاسداران به مقر موساد در اربیل.

به گزارش فارس، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ۲۲ اسفند ماه ۱۴۰۰ با انتشار اطلاعیه‌ای، با اشاره به هدف قرار دادن مرکز راهبردی توطئه و شرارت صهیونیست‌ها توسط موشک‌های نقطه‌زن اعلام کرد: «تکرار هرگونه شرارت با پاسخ‌های سخت، قاطع و ویرانگر مواجه خواهد شد». البته این اقدام «ایرج مسجدی» سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد را به وزارت خارجه عراق کشاند و این وزارتخانه در بیانیه‌ای بدین منظور اعلام کرد: ما این حمله موشکی را که منازل شهروندان در استان اربیل منطقه کردستان عراق را هدف قرار داد، محکوم می‌کنیم، زیرا نقض آشکار حاکمیت عراق، متزلزل‌کردن امنیت و ثبات در منطقه کردستان و کل کشور در مرحله‌ای بسیار مهم و حساس است. (جزییات بیشتر)

 ایرج مسجدی سفیر جمهوری اسلامی ایران در بغداد همچنین در اظهاراتی در این باره تأکید کرد که حمله به پایگاه موساد در اربیل به این دلیل بود که این پایگاه قصد داشت علیه امنیت ایران، عملیات کند. ما نسبت به امنیت اراضی خود، کوتاهی نخواهیم کرد. بارها به مسئولان منطقه کردستان هشدار دادیم، ولی گوش نکردند. به همین دلیل، جمهوری اسلامی، علیه این پایگاه وارد عمل شد، نه با هدف ضربه زدن به حاکمیت عراق یا اهانت به عراق و ملت آن، بلکه به خاطر دفاع از امنیت ایران. (بیشتر بخوانید)

* رژیم صهیونیستی بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده 

۲۳ اسفند ماه و یک روز بعد از حمله موشکی به اربیل، سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نشست هفتگی با خبرنگاران در این خصوص اظهار داشت: به هیچ وجه پذیرفته نیست که یکی از همسایگان ما که روابط عمیقی و در سطوح مختلف تعامل با ما دارد کانون ایجاد تهدید برای ایران باشد. رژیم صهیونیستی متاسفانه بارها و بارها از داخل خاک عراق ناامنی ایجاد کرده و برخی تجمعات ضد انقلاب در اقلیم کردستان و گروهک‌های تروریستی در آن منطقه صورت گرفته است. از این تریبون به دولت مرکزی عراق تذکر داده شد و در خفا بارها به آنها گفته شده اجازه ندهید مرزهای عراق مرزهای ناامنی برای همسایه شما باشد. ایران تحمل نمی‌کند کانونی در نزدیکی مرزهایش کانون دسیسه، توطئه، خرابکاری و اعزام گروه‌های تروریستی به داخل ایران باشد چه توسط گروهک‌های ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی و چه توسط رژیم صهیونیستی در داخل اقلیم. در ملاقات‌ها گفته شده و در حقوق بین‌الملل کاملا شناخته شده است.

وی افزود: انتظار ایران از دولت مرکزی عراق این است که یک بار برای همیشه به این وضعیت پایان دهد و اجازه ندهد مرزهایش مورد سوءاستفاده قرار بگیرد به ویژه با تمام ادعاهایی که درباره ارتقای روابط در سطوح جدیدی بین دو کشور وجود دارد. رژیم اشغالگر قدس بداند نسبت به تک تک نقاطی که در آن حضور دارد اشراف اطلاعاتی داریم. 

سخنگوی وزارت خارجه همچنین بیان کرد: دولت مرکزی عراق مسؤولیت قطعی دارد برای این‌که جغرافیای عراق محل تهدیدی برای کشور همسایه ایران نباشد. متاسفانه در تمامی تذکراتی که به کرات داده شده خاک عراق مورد سوءاستفاده طرف‌های ثالث، ضد انقلاب و گروهک‌های تروریستی کردی ضد ایران بوده است. آمریکا از داخل خاک عراق عملیات نظامی علیه ایران انجام داده و رژیم اشغالگر قدس پایگاه‌های خرابکاری در داخل عراق دارد. مکرر به دولت مرکزی عراق اعلام کردیم و آنچه الان دولت عراق باید به آن توجه کند این است که شرط دوستی، احترام به منافع و حاکمیت و مهمتر از همه، حفظ پایداری این روابط است. متاسفانه تذکرات ما نادیده گرفته شد و برای همین یکی از کانون‌های دسیسه و خرابکاری در داخل خاک عراق به صورت مسؤولانه مورد هدف قرار گرفت. (بیشتر بخوانید)

روزنامه «الاخبار» چهارم اردیبهشت ماه در گزارشی نوشت: «همچنان حمله موشکی ایران به تأسیسات اسرائیل در شهر اربیل، در محافل سیاسی و امنیتی جنجال آفرین است. در حالی که [طرف] کُردی اصرار دارد هر گونه فعالیت اسرائیل در منطقه کردستان را تکذیب کند، در مقابل، ایران مصرانه بر روایت خود مبنی بر وجود اقدام امنیتی علیه خود از مبدأ کردستان تأکید دارد. طبق گفته برخی منابع امنیتی عراق، این فعالیت دیگر قابل انکار نیست و در عین حال، تلاش سران کُرد برای پوشاندن آن زیر یک پرده تجاری و نظامی بین‌المللی ظاهرا دیگر قابل پرداختن نیست، به‌ویژه آنکه اسرائیلی‌ها عادت دارند در پشت این عنوان‌ها پنهان شوند. این در ارتباط با مقری هم که اخیرا هدف قرار گرفت، صدق می‌کند؛ مقری که مالکیت آن متعلق به گروهی است که در فروش نفت عراق به اسرائیل نقش داشته است». (جزییات بیشتر)

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ۱۵ فروردین ماه ۱۴۰۱ در نشست هفتگی با خبرنگاران درباره بحران سیاسی در عراق و ارتباط ایران با گروه‌های عراقی نیز خاطرنشان کرد: سفارت ما در بغداد و مقامات در تهران تلاش کردند با دسترسی به تمام گروه‌ها و جریانات عراقی کمک کنند روند دموکراتیک در عراق تسریع شود. حامی انتقال دموکراتیک قدرت در عراق بودیم و باید تلاش کنیم نهادهای قانونی در عراق تقویت شوند. البته این موضوع کاملا عراقی است که در چارچوب جریانات و احزاب و شخصیت‌های عراقی پیگیری می‌شود. ما به عنوان دوست عراق تلاش کردیم فقط و فقط با رعایت عدم دخالت و تسهیل گری و بی طرفی کمک کنیم این فرآیند تسریع شود، هر چه زودتر حل شود برای عراق و همسایگان آن بهتر خواهد بود. گفت‌وگوهای ما با همه طرف‌های عراقی برای ترغیب، نشستن و گفت‌وگو برای تشکیل دولت با جدیت ادامه دارد.

پنجم اردیبهشت ماه سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت امور خارجه در نشست هفتگی با خبرنگاران در پاسخ به سؤالی بیان کرد: درباره مسائل داخلی عراق باید در داخل این کشور تصمیم گیری شود، ولی کشورهای منطقه یک بار با صدای رسا صحبت کردند و ضمن اینکه تلاش می‌کنند عراق باثبات باشد ولی عراق باید تلاش کند عراق به شمول اقلیم طرف سازنده‌ای در تحولات منطقه‌ای باشند.

* سفر الحلبوسی به تهران

بالاخره ششم اردیبهشت ماه اخباری مطرح شد از سفر الحلبوسی به تهران و او هفتم اردیبهشت ماه در سفر به تهران با محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی دیدار و گفت‌وگو کرد. قالیباف پس از این دیدار در جمع خبرنگاران گفت: سیاست جمهوری اسلامی ایران در مجلس یازدهم و دولت سیزدهم توسعه روابط با کشورها، با اولویت با کشورهای همسایه و منطقه است. آرزو داریم همیشه ایران قوی و عراق قوی کنار هم باشند و همه دست به دست هم دهیم.

رئیس پارلمان عراق نیز در این دیدار خاطرنشان کرد: نباید اجازه دهیم که ملت‌ها مورد تحریم و ارعاب قرار گیرند و نباید اجازه دهیم گروه‌های مسلح علیه کشورها دست به اقدام بزنند. (اینجا بخوانید)

الحلبوسی با آیت‌الله سید ابراهیم رئیسی رئیس جمهور دیدار و گفت‌وگو کرد و رئیس جمهور در این دیدار گفت: امیدوارم نمایندگان مجلس عراق با تفاهم‌ و همدلی، هر چه سریع‌تر با انتخاب رئیس جمهور و نخست‌وزیر و تشکیل کابینه هم به رفع مشکلات مختلف مردم عراق کمک کنند. امیدوارم مجلس عراق با تصویب قوانین لازم مانع از شکل‌گیری عوامل تهدیدکننده امنیت همسایگان و برهم‌زننده ثبات منطقه شود. رئیس پارلمان عراق هم اظهار داشت: هر دو کشور سال‌های سختی را پشت سر گذاشته‌ایم و باید با همکاری و هم‌افزایی با یکدیگر آینده‌ای متفاوت برای ملت‌های خود رقم بزنیم و من تلاش می‌کنم که ایران و عراق دوست دوران سختی و آرامش یکدیگر باشند. (اینجا بخوانید)

* تحرکات رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنها را رصد می‌کنیم

الحلبوسی هفتم اردیبهشت ماه با علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی (+) دیدار کرد و شمخانی در این دیدار با اشاره به برخی اقدامات غیر قابل قبول که از داخل خاک عراق علیه منافع ایران انجام می‌شود، تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران با اتخاذ رویکرد مقابله هوشمندانه با تهدیدات، ضمن رصد کامل تحرکات مداخله جویانه رژیم صهیونیستی و آمریکا و جریان‌های وابسته به آنان با اقتدار به هرگونه اقدامی که بخواهد به امنیت ایران و منطقه آسیب وارد کند واکنش سریع و قاطع نشان خواهد داد.

شمخانی همچنین گفت که جمهوری اسلامی ایران ثبات سیاسی و امنیت پایدار در عراق را ضرورتی ملی و منطقه‌ای می‌داند و آمادگی دارد چون گذشته از همه ظرفیت‌های خود برای تحقق خواست و اراده مردم عراق استفاده کند.

الحلبوسی هم با اشاره به رویکرد ضد اسرائیلی دولت و ملت عراق خاطرنشان کرد: پارلمان عراق در حال تهیه طرحی برای جرم‌انگاری همکاری و رابطه با اسرائیل است تا از این طریق از هرگونه اقدام احتمالی برای گام برداشتن در این مسیر جلوگیری کند.

* ضد انقلاب و تجزیه طلبان ایرانی نباید پایگاه امنی در عراق برای تهدید ایران بیابند

رئیس پارلمان عراق همچنین در این سفر با حضور در محل وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه دیدار کرد و امیرعبداللهیان در این دیدار تصریح کرد: ضد انقلاب و تجزیه طلبان ایرانی نباید پایگاه امنی در عراق برای تهدید ایران بیابند.

محمد الحلبوسی نیز در این دیدار با بیان این‌که عراق همواره از حمایت‌های جمهوری اسلامی ایران بهره مند است و از این بابت قدردانی می‌کند، افزود: قانون اساسی عراق اجازه فعالیت به افراد یا سازمان‌ها برای تهدید همسایگان را نمی‌دهد. (اینجا بخوانید)

* سفر فؤاد حسین به تهران

گفتنی است پیش از سفر الحلبوسی به تهران نیز، فؤاد حسین وزیر خارجه عراق ۲۴ فروردین ماه در رأس هیاتی از جمله قاسم الاعرجی مشاور امنیت ملی نخست وزیر عراق به تهران آمد و با امیرعبداللهیان و آیت‌الله رئیسی دیدار و گفت‌‌وگو کرد. البته فؤاد حسین دوم دی ماه ۱۴۰۰ و برای نخستین بار در دولت سیزدهم به تهران سفر کرده بود.

امیرعبداللهیان در دیدار همتای عراقی در دومین سفرش به تهران گفت که جمهوری اسلامی ایران نمی‌تواند بپذیرد از مرزهای خود از سوی آمریکا، رژیم صهیونیستی و عناصر تروریست و تجزیه طلب تهدید و امنیتش مورد مخاطره قرار گیرد و فؤاد حسین هم اعلام کرد که این کشور اجازه نمی‌دهد از خاکش تهدیدی علیه همسایگان صورت بگیرد.

* برادران ایرانی برخی شکایت‌ها را درباره برخی مسائل امنیتی دارند

این دیپلمات عالیرتبه عراقی در نشست خبری مشترک با امیرعبداللهیان هم بیان کرد: امنیت ایران و عراق مرتبط با امنیت منطقه است. ایران و عراق دو کشور همسایه هستند و روابط اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، جغرافیایی و تاریخی با قدرت بین دو کشور وجود داشته و دارد. زمانی که مشکل امنیتی وجود داشته باشد باید راه گفت‌وگو را برای حل آن در پیش بگیریم. درها برای گفت‌وگو باز است چه در بغداد و امیدواریم که این درها در تهران باز باشد تا بتوانیم گفت‌وگوهای فشرده‌ای را درباره مسائل امنیتی آغاز کنیم.  برادران ایرانی برخی شکایت‌ها را درباره برخی مسائل امنیتی دارند و در گفت‌وگوها صریح صحبت کردیم و باید با صراحت در این باره صحبت کنیم و باید این مسائل  را از راه‌های دیپلماتیک و از طریق گفت‌وگو حل کنیم. ما این مسائل را حل خواهیم کرد. (جزییات بیشتر)

رئیس جمهور در دیدار فؤاد حسین  با تأکید بر این‌که ایران از کشورهای همسایه به ویژه عراق انتظار جدی دارد که اجازه هیچ‌گونه حضور مخلّ امنیت جمهوری اسلامی ایران را چه در مناطق تحت کنترل دولت فدرال چه در نواحی تحت هدایت اقلیم کردستان را ندهد، اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران برادری خود را نسبت به همسایگان در عمل ثابت کرده و دوست دوران رزم بوده و نه فقط دوست دوران بزم، و لذا انتظار داریم کشورهای همسایه نیز نسبت به توطئه‌های دشمنان هوشیار باشند.

وزیر خارجه عراق همچنین در دیدار با رئیس جمهور کشورمان تاکید کرد که کشورش هرگز جایی برای اقدام علیه امنیت ایران نخواهد بود. (اینجا بخوانید)

* سیدافقهی: الحلبوسی موضوع خروج نیروهای آمریکایی را به سکوت گذراند

در همین خصوص سیدهادی سیدافقهی تحلیلگر مسائل غرب آسیا در گفت‌وگویی با خبرنگار فارس درباره این سفر بیان کرد: بعد از عملیات تروریستی که منجر به شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس و همراهانشان شد، پارلمان عراق اقدام به لغو توافقنامه همکاری‌های راهبردی با آمریکا و به اصطلاح ائتلاف بین‌المللی کرد. بنابراین از آن لحظه به بعد، حضور نیروهای آمریکایی غیرقانونی و غیرموجه تلقی شد.

وی افزود: الحلبوسی به عنوان رئیس پارلمان باید این تصمیم و لغو این توافقنامه را پیگیری می‌کرد و از دولت وقت زمان که آن زمان عادل عبدالمهدی بود این مسئله را پیگیری می‌کرد. البته عبدالمهدی می‌گفت من نخست‌وزیر موقت هستم و بعد از انتخابات، دولت آینده می‌تواند این مسئله را پیگیری کند؛ ولی شاهدیم بعد از آمدن مصطفی الکاظمی متاسفانه این مسئله پیگیری نشد و الحلبوسی که به عنوان رئیس پارلمان ابقا شد این مسئله را به سکوت گذراند.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا یادآور شد: تا زمانی که تکلیف اجرای این قانون مشخص نشود، همچنان احتمال خطر و حمله با توجه به حضور نیروهای آمریکایی که یک بار به ما و یک بار هم به فرمانده نیروی قدس ما حمله کرده و او را شهید کردند، وجود دارد. باید الحلبوسی این مسئله را دنبال می‌کرد و در سفر اخیرش به تهران مجددا تأکید شد که به محض این‌که دولت عراق که در حال حاضر در انسداد سیاسی به سر می‌برد، تشکیل شده و تکلیف رئیس جمهور و انتخاب نخست وزیر مشخص شد، این حق ماست که براساس مصوبه قبلی پارلمان، از دولت آینده مصرا بخواهد که این قانون اجرا شود.

به گفته سیدافقهی باید یک سقف زمانی برای نیروهای آمریکایی مشخص شود که یا از عراق اخراج شوند و یا اگر پارلمان نمی‌تواند، نیروهای جهادی آمادگی این کار را دارند. همانطور که به پارلمان و دولت الکاظمی هم چند بار هشدار دادند که اگر نیروهای آمریکایی خارج نشوند، ما می‌توانیم آنها را با عملیات جهادی اخراج کنیم.

این کارشناس مسائل بین‌الملل بیان کرد: این مسئله برای ما یک مسئله امنیتی، تمامیت ارضی و حق قانونی و دادگاهی ماست و مطالبه داریم و باید آمریکایی‌ها خارج شوند و هرگونه حضور آنها تحت هر پوششی برای ما ایجاد ناامنی می‌کند.

وی با بیان این‌که متاسفانه دولت الکاظمی مذاکره‌ای با آمریکایی‌ها انجام داد و آمریکایی‌ها نیز افکار عمومی عراق و منطقه را فریب دادند، اظهار داشت: بعد از تصویب قانون لغو توافقنامه، فقط نام و تابلویشان را عوض کردند و از این سه هزار و خرده‌ای آمریکایی که در عراق هستند، به عنوان مشاور و نیروهای آموزشی و فنی نام می‌برند. البته حشدالشعبی و بسیاری از نیروهای سیاسی عراق، توافق الکاظمی با آمریکا را محکوم و اعلام کردند که ما نه نیاز به مشاوره و نه آموزش آمریکایی‌ها داریم. ما در سال‌های مبازه با داعش، ورزیده شده و سلاح را از هر کجا که بخواهیم می‌خریم و نیازی به حضور آمریکایی‌ها نیست. ولی متاسفانه نه پارلمان نسبت به این مسئله اعتراض کرد و نه دولت الکاظمی به این اعتراض‌ها ترتیب اثر داد و همچنان تهدید و هشدار نیروهای مقاومت اسلامی سر جای خودش باقی است.

سیدافقهی ادامه داد: متاسفانه، پارلمان این مصوبه را همچنان مسکوت گذاشته و بعید می‌دانم تا زمانی که الکاظمی بر سر کار است، این قانون را اجرا و آمریکایی‌ها را از عراق اخراج کند. تا زمانی که آمریکایی‌ها هستند این خطر همچنان پابرجاست.

این تحلیلگر مسائل غرب آسیا همچنین به سفر اواخر فروردین ماه فؤاد حسین وزیر خارجه عراق به تهران نیز اشاره کرد و گفت: قبل از سفر الحلبوسی، هیأتی به ریاست فؤاد حسین وزیر خارجه و دو مقام عالیرتبه امنیتی «احمد ابورقیف» رئیس سازمان اطلاعات وزارت کشور عراق و «قاسم العرجی» مشاور عالی امنیت ملی عراق به تهران آمدند و آمده بودند بیشتر راجع به مسئله اربیل صحبت کنند.

* سفیر ایران به مقامات وزارت خارجه عراق چه گفت؟

وی به دعوت به عمل آمده از ایرج مسجدی در پی حمله موشکی به مقر صهیونیست‌ها در اربیل در اواخر اسفند ماه سال گذشته نیز اشاره کرد و افزود: ایرج مسجدی سفیر ایران بعد از دعوت به وزارت خارجه عراق پس از قضیه اربیل، به صورت رک و پوست کنده به آنها گفت که اطلاعات موثق از حضور صهیونیست‌ها داریم و با وزارت خارجه عراق هم مکاتبه کرده‌ایم و شما گفتید ما اعتراضات ایران را به کردستان فرستادیم. اسرائیلی‌ها دو پایگاه دیگر در اقلیم کردستان دارند که اگر آنها را جمع نکنید ما دوباره می‌زنیم.

سیدافقهی بیان کرد: عنوان اصلی سفر فؤاد مسئله اربیل بود و به آنها گفتیم اینها ادله و مدارک ماست. در این سفر هم این مسئله مطرح شد که حضور اسرائیل در منطقه برای ما خط قرمز است. به تمام کشورهایی که اقدام به عادی سازی کرده و از اسرائیل دعوت و از آن پذیرایی کرده و سفارت در اختیارش قرار می‌دهند و فردا ممکن است پایگاه نظامی بدهند، رک و پوست کنده گفته شده است. هم به جمهوری آذربایجان و علی اف و هم به بحرینی‌ها و هچنین امارات هشدار دادیم که دعوت از اسرائیل در منطقه و حضور آن، خط قرمز ماست. 

وی خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری هم به این مسئله اشاره داشتند و دیروز در سخنرانی روز قدس فرمودند این موضوع عادی سازی خیانت بزرگی است و برای شما هم فایده‌ای نخواهد داشت، نه برای شما و نه اسرائیل. 

این کارشناس مسائل بین‌الملل توضیح داد: در سفر الحلبوسی به تهران در ارتباط با مسئله اربیل اعلام شد که شما به عنوان رئیس پارلمان که هم نماینده کرد‌ها، شیعیان و اهل سنت هستید باید به این مسئله رسیدگی کرده و به اقلیم کردستان فشار بیاورید و قانون مصوب کنید که هرگونه مقدمات برای عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی ممنوع است.

 

* حضور اسرائیلی‌ها در بغداد در پوشش آمریکایی‌ها

سیدافقهی همچنین گفت: در حال حاضر ما اطلاعات دقیق داریم که نه فقط در اقلیم کردستان، بلکه متاسفانه در بغداد، اسرائیل تحت پوشش آمریکایی‌ها حضور دارد. بعد از ضربه به اربیل در ملاقاتی که با آقای حاجی زاده داشتم ایشان به من گفت که در پایگاه نظامی حریر در فرودگاه اربیل، عمدتا اسرائیلی‌ها حضور دارند. 

وی بیان کرد: عراقی‌ها معترف هستند که ۲۳ بار وزارت خارجه ایران با این وزارتخانه مکاتبه و خطر حضور رژیم صهیونیستی را به اشکال مختلف گوشزد کرده است. الحلبوسی باید این مسئله را در پارلمان مطرح کند و هم تکلیف حضور باقیمانده رژیم صهیونیستی در هر نقطه عراق را روشن و هم جلوی مقدمات فرآیند عادی سازی را تحت هر عنوانی بگیرد و با آن برخورد کند.

به گزارش فارس، «جبار المعموری» رئیس اتحادیه «علماء المسلمین» (علمای مسلمانان) در استان دیالی ۲۴ اسفند ۱۴۰۰ نیز در پی حمله موشکی ایران به مقر موساد در اربیل اظهار داشت: «ما اطلاعاتی در دست داریم که نشان می‌دهد مقرهای مخفی موساد تنها در اربیل نیست، بلکه در پنج استان دیگر نیز وجود دارد و کار آن‌ بر پنج هدف اصلی متمرکز شده است که برجسته‌ترین آن‌ها،فتنه‌انگیزی، ایجاد منازعات قومی و فرقه ای، نفرت‌پراکنی، ترور، فساد اخلاقی مردم، اشاعه مواد مخدر در سطح وسیع و هرزگی در بین جوانان است». (اینجا بخوانید)

* هیچ کشوری به اندازه عراق برای ما اهمیت ندارد

سیدافقهی در ادامه گفت‌وگو با فارس در ارزیابی از سفر الحلبوسی به تهران گفت: ما نسبت به کشور عراق حساس هستیم و هیچ کشوری برای ما به اندازه عراق اهمیت ندارد، در ابعاد راهبردی، امنیتی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی، هیچ کشوری جای عراق را برای ما نمی‌گیرد. گرچه ما با ۱۴ کشور دیگر همجوار هستیم، ولی رابطه ایران و عراق همانگونه که مقام معظم رهبری در دیدار با حیدر العبادی نخست وزیر پیشین عراق فرمودند عراق عمق راهبردی عراق است و ایران هم عمق راهبردی عراق است و این مسئله حساسیت روابط را صد چندان می‌کند.

وی ادامه داد: شاهد بودید به محض این‌که داعش در عراق پیدا شد، ایران بلافاصله براساس تقاضای رسمی  نوری المالکی، به منظور کمک به مردم و دولت عراق به این کشور رفت وگرنه داعش در حال رسیدن به پایتخت بود. ما نسبت به تحولات عراق چه در اقلیم کردستان و چه در مناطق دیگر و همچنین در قبال تحرکات تروریست‌ها، صهیونیست‌ها و همچنین فعالیت‌ها و تحرکات تروریستی آمریکا به شدت حساس هستیم و از دولت عراق توقع داریم همانطور که در مبارزه با تروریسم به آنها کمک کردیم و نگذاشتیم دولت عراق سقوط کند و داعش مسلط شود، توقع داریم دولت عراق اقدامات پیشگیرانه خودش را به عمل بیاورد و اجازه ندهد آمریکایی‌ها، اسرائیلی‌‌ها و داعشی‌ها علیه منافع، تمامیت ارضی و امنیت ما اقدامی صورت دهند.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول