اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

آنچه اساتید دانشگاه از نظام آموزش عالی می‌خواهند

اساتید دانشگاه خواسته‌ها و مطالباتی دارند که در گفت‌وگو با چند نفر از آن‌ها این خواسته‌ها را جویا شده‌ایم.

آنچه اساتید دانشگاه از نظام آموزش عالی می‌خواهند

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ اگر بخواهیم اعضای هیأت علمی دانشگاه‌ها را از نظر مراتب علمی دانشگاهی نگاه کنیم، باید آن‌ها را با عناوین مربی آموزشیار و مربی، استادیار، دانشیار، استاد و استاد تمام صدا کنیم اما به طور کلی هر آنکه به ما آموزش می‌دهد بخصوص در سطح عالی دانشگاهی استاد ماست و استاد در فرهنگ ما و در فرهنگ کشورهای دیگر نیز دارای جایگاه و شأن بالایی است.

با فرا رسیدن روز گرامیداشت مقام استاد، به سراغ اساتید دانشگاه رفتیم تا در جریان مطالبات و خواسته‌های آنان قرار بگیریم.

اما پیش از آن خالی از لطف نیست تا نظر وزیر علوم را هم درباره استاد تراز جمهوری اسلامی بدانیم.

* وزیر علوم: استاد نمونه مانند فرزند خودش با دانشجویانش رفتار می‌کند

محمدعلی زلفی‌گل با تبریک روز استاد به اساتید دانشگاه‌های کشورمان گفت: ما فردی را استاد نمونه و شایسته تراز جمهوری اسلامی می‌دانیم که این استاد همان برخوردی که با فرزندان خودش دارد با فرزندان مردم هم داشته باشد و با رفتارش به دانشجویان آموزش رفتار خوب را بدهد یعنی با نظمش به دانشجو نظم آموزش دهد یا به طور مثال برخورد و روابط عمومی قوی ومسوولیت شناسی را با عملکرد خودش به دانشجویانش یاد دهد.

وی گفت: استاد نمونه به گونه‌ای برخورد می‌کند که دانشجویانش از خودش باسوادتر باشند و نسل باسوادتر، عالم تر و بصیرتر تحویل جامعه بدهد.

* اساتید دانشگاه از نظام آموزش عالی چه انتظاری دارند؟

امیدعلی مسعودی استاد با سابقه دانشگاه‌های علامه طباطبایی، تهران و دانشگاه صدا و سیما در رابطه با شرایط ورود دانشجویان به آموزش عالی گفت: به نظرم آزمون های ۴ جوابی و تستی نمی‌تواند معرف دانشجویان برای ورود به دانشگاه باشد، فکر می کنم که الان وزارت علوم و وزارت بهداشت به دنبال راه حل‌هایی هستند که تحولی در این زمینه داشته باشند، آزمون ورودی بعضی رشته ها را هم حذف کرده‌اند و داوطلبان می توانند به صورت بدون آزمون و از طریق ملاک‌هایی مانند معدل انتخاب شوند.

* وضعیت کنکور ساماندهی شود

وی ادامه داد: وضعیت کنکور باید ساماندهی شود تا داوطلبان به جای دیدگاه کمی با دیدگاه کیفی سنجیده شوند زیرا با اعداد و ارقام کمی بسیار مشکل می‌توان داوطلبان را سنجش کرد، به طور مثال داوطلبی نمره بالایی کسب کرده اما در انتخاب رشته اشتباه می‌کند و در رشته مورد علاقه خود قبول نمی‌شود بنابراین از طریق مصاحبه داوطلبان بهتر سنجیده می‌شوند.

مسعودی اظهار داشت: البته یکی از مشکلات داوطلبان ما ضعف زبان انگلیسی است، امروزه نمی‌توان فقط با یک زبان در عرصه علم و دانش ورود پیدا کرد.

به گفته وی، مطالبه دیگر این است که باید در ترفیع اساتید هم به کیفیت کار همکاران دقت شود.

* با حقوق استادی نمی‌توان چرخ زندگی را چرخاند

الهام بذرافشان مقدم استاد دانشگاه خوارزمی و چند دانشگاه دیگر نیز عنوان کرد: من هیات علمی نیستم و استاد مدعو هستم، به نظرم مطالبات همه اساتید این است که ما با اینکه حداقل حقوق را دریافت می‌کنیم، همین مبلغ هم ماهیانه پرداخت نمی‌شود و ۶ ماه یک بار یا ۸ ماه یک بار پرداخت می‌شود و حتی از این مبلغ مالیات هم کسر می‌شود در حالیکه بر اساس قانون با توجه به میزان حقوق ما نباید مالیات کسر شود.

وی افزود: هزینه‌های زندگی و حتی هزینه تحصیل من به عهده همسرم است اما نمی‌دانم اساتید آقا با این درآمدها چطور زندگی را می‌چرخانند.

* دانشگاه باید دانشجویانی تربیت کند که بتوانند مشکلات کشور را حل کنند

فرشاد پرویزیان استاد دانشگاه نیز گفت: مهمترین مطالبه این است که دانشگاه‌های ما باید چیزی را درس بدهند که موردنیاز جامعه است، جوانانی تربیت کنند که مهارت داشته و صرفا به دنبال این نباشند که مقاله بدهند بلکه باید مشکلی از مشکلات کشور را حل کنند.

پرویزیان: تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی باید منجر به تولید ثروت و حل مشکلات جامعه شود که این مساله نیازمند بازنگری و اصلاح سرفصل‌های آموزشی است

 

وی افزود: در بسیاری از رشته‌های ما یک سری نظریه‌ها آموزش داده می‌شود اما باید این دروس در عمل بتواند مشکلات کشور را حل کند، دانشگاه های ما مهندس عمران تربیت می‌کنند، این مهندسین عمران باید بتوانند خانه بسازند در حالیکه به گفته سازمان نظام مهندسی اینها دوباره باید دوره ببینند تا بتوانند کار کنند؛ این همه دانشجوی اقتصاد تربیت می کنیم چرا مشکل اقتصاد کشور حل نمی شود؟

پرویزیان اظهار داشت: البته نه اینکه دانشجویان ما بی سواد باشند، موضوع ارتباط میان صنعت و دانشگاه است یعنی دانشگاه دانشجویانی تربیت کند که در صنعت موثر باشند نه اینکه فارع التحصیلان بسیار خوبی باشند که در صنعت کارایی ندارند و برخی حتی از ایران بروند و در کشورهای دیگر مشغول شوند.

* روند توسعه کمی آموزش عالی اصلاح شود

رئوف پیشدار استاد دانشگاه نیز عنوان کرد: به نظر می‌رسد که ما در یک دوره‌ای در حالت چشم و هم چشمی خواستیم که دانشگاه داشته باشیم و هر کجا رسیدیم یک دانشگاه زدیم بدون آنکه برنامه‌ای داشته باشیم و بدانیم به کجا می‌خواهیم برویم و هدف ما از توسعه چه هست، این روند باید اصلاح شود.

* حقوق اساتید قابل مقایسه با حقوق ساعتی یک کارگر ساده هم نیست

رمضان ماهی استاد دانشگاه علمی‌کاربردی نیز گفت: از آنجا که آموزش و تربیت نسل جوان، یک سرمایه‌گذاری واقعی، لازم و ضروری برای هر جامعه است که هرچه امکانات و جایگاه مدرسین در هر مقطع آموزشی، بهتر شود، بازده بالاتری خواهد داشت و این موضوع سبب ارتقاء کیفیت آموزشی و تأثیر بیشتر در روند آموزش نسل آینده خواهد بود، مهم‌ترین معضل امروز معلمان و مدرسان جامعه ایران، مساله مالی و عدم تناسب با تورم ماست، این موضوع در مقطع دانشگاهی خصوصا در مورد استادان مدعو و غیر هیأت علمی بسیار مهم و درخور توجه است.

وی افزود: در رشته گرافیک و تصویرسازی بیشتر استادان بزرگ این رشته، هنرمندانی مطرح هستند که حضورشان در دانشگاه باعث ارتقاء آموزش و انتقال دستاوردهای روز مارکت هنر به دانشجویان می شود، اما متاسفانه پرداختی دانشگاه‌ها که بر اساس مصوبات وزارت علوم است، اصلا قابل مقایسه با حقوق ساعتی یک کارگر ساده هم نیست، اگر مسوولان در این زمینه فکری اساسی داشته باشند بسیار عالی است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول