اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

مقام روس: هیچ مانع غیرقابل عبوری سر راه توافق وین نیست

مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت خارجه روسیه ضمن تاکید بر این که هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند «تنظیم دقیق» توافق درباره احیای برجام دیده نمی‌شود، از دولت آمریکا خواست به این شعار انتخاباتی خود جامه عمل بپوشاند.

مقام روس: هیچ مانع غیرقابل عبوری سر راه توافق وین نیست

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، «ولادیمیر یرماکوف» مدیر بخش منع اشاعه و کنترل تسلیحات وزارت امور خارجه روسیه روز شنبه در مصاحبه با خبرگزاری «تاس» گفت: هیچ مانع غیرقابل عبوری در روند «تنظیم دقیق» توافق در خصوص احیای برجام دیده نمی‌شود.

یرماکوف گفت: در دیپلماسی اغلب اتفاق می‌افتد که خط پایان سخت‌ترین قسمت راه است. ما هیچ مانع غیرقابل عبوری را در روند تنظیم دقیق بسته احیا نمی‌بینیم.

 این دیپلمات روس تاکید کرد: نکته اصلی این است که همه طرف‌های درگیر باید از صلاح قضیه پیش بروند، نه وضعیت زودگذر سیاسی داخلی که همانطور که می‌دانید یک متغیر است. در این مورد، قطعاً منظور ما در درجه اول، همتایان آمریکایی ماست. امیدواریم بیانیه‌ها و تضمین‌های بالاترین سطح آن‌ها در مورد تمایلشان برای بازگشت به برجام در شعارهای قبل از انتخابات باقی نماند. 

این دیپلمات درباره ازسرگیری مذاکرات وین هم تصریح کرد: این یک سازوکار پیچیده همکاری در سطوح مختلف از سیاسی گرفته تا کارشناسی است. این تماس‌ها در قالب‌های مختلف با شدت‌های متفاوت به مدت یک سال ادامه داشته است. هیأت‌ها و پایتخت‌های شرکت‌کننده در این کار چندجانبه همچنان علاقه خود را به برجام حفظ کرده‌اند.

یرماکوف سپس تاکید کرد که توافق هسته‌ای ایران هیچ جایگزین معقولی ندارد. وی گفت: بسیار مهم است که دولت کنونی ایالات متحده اشتباهات و نقض‌های پیشینیان خود را اصلاح کند. واشنگتن باید به شدت از قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل پیروی کند. توازن دقیق سنجیده شده منافع که توافق هسته‌ای بر اساس آن بنا شده، باید احیا شود. در حالی که ریشه‌های بحران‌ها و عقب ماندگی‌ها در اجرای برجام باید از بین برود و نحوه انجام آن به طور کلی مشخص است.

مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از چند ماه پیش دچار وقفه شد. دولت آمریکا از زمان آغاز این مذاکرات به جای پیشنهاد دادن ابتکارهای عملی برای پیشرفت گفت‌وگوها بارها تلاش کرده طرف‌های مختلف را به کند کردن روند مذاکرات و ایجاد مانع بر سر راه آن متهم کند. یکی از دلایل عدم انجام اقدامات لازم از سوی طرف‌های آمریکایی در مذاکرات وین مخالفت‌های نماینده‌های کنگره با سیاست‌های دولت بایدن در خصوص برجام بوده است. یکی از انتقادات این گروه از قانونگذاران آمریکایی این است که برجام به همه حوزه‌های اختلاف آمریکا با ایران از جمله فعالیت‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی ایران نمی‌پردازد.

آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا در جلسه استماع روز سه‌شنبه در کنگره این کشور تأکید کرد که واشنگتن بازگشت به برجام را بهترین مسیر در خصوص برنامه هسته‌ای ایران می‌داند. او در ادامه گفت: تصمیم برای خروج از برجام و تلاش برای اعمال فشار حداکثری علیه ایران، هر هدفی که داشت به نتایج مدنظر ختم نشده بود و بر عکس، باعث ایجاد یک برنامه هسته‌ای خطرناک‌تر شده بود. زمان گریز هسته‌ای ایران از یک سال به حدود چند هفته رسید. این‌ها مسائلی هستند که باید به آنها رسیدگی کنیم. ما همچنان معتقدیم که بازگشت به پایبندی به برجام بهترین روش برای رسیدگی به چالش‌های هسته‌ای ایجادشده از سوی ایران خواهد بود.

وزیر خارجه آمریکا همچنین در جلسه روز پنجشنبه، ادعاها درباره مانع بودن روسیه بر سر راه به سرانجام رسیدن مذاکرات وین را رد کرد و گفت: در خصوص روسیه همانطور که می‌دانید عضو گروهی است که در کنار اتحادیه اروپا (شامل) فرانسه، آلمان و انگلیس و همچنین چین کمک کرد توافق اولیه (برجام) مذاکره شود، و همچنان بخشی از  آن گروه است. از ابتدای تهاجم (درگیری‌ها در اوکراین) گام‌هایی در مذاکرات برای پیچیده‌تر کردن اوضاع انجام داد اما سایر طرف‌های گروه با آن مخالفت کردند و دستکم همین حالا که حرف می‌زنیم آن‌ها (روس‌ها) مانعی بر سر را ه این مسئله که ببینیم آیا می‌توانیم با ایران بازگشت متقابل داشته باشیم، نیستند. 

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول