اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

دستاوردهای شهرداری برای بهبود وضعیت سلامت شهروندان/تغییر و تحول در شرکت شهر سالم

مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران توضیحاتی درباره اقدامات این شرکت طی 8 ماهه گذشته در زمینه واکسیناسیون، تغییر و تحولات برای خدمت رسانی بهتر به شهروندان، تجهیز مراکز درمانی، بیمه تکمیلی پرسنل شهرداری، پرداخت بدهی‌های انباشته، راه‌اندازی سامانه جامع قراردادهای شرکت و ... ارائه داد.

دستاوردهای شهرداری برای بهبود وضعیت سلامت شهروندان/تغییر و تحول در شرکت شهر سالم

خبرگزاری فارس، گروه شهری: شرکت شهر سالم شهرداری تهران درسال 1372 به منظور فراهم آوردن همه زمینه های لازم و تهیه امکانات جهت ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به پرسنل شهرداری تهران، به عنوان یکی از زیر مجموعه‌های حوزه مشاور پزشکی شهرداری تهران تاسیس شد.

این حوزه با هدف دستیابی به سطوح مختلف عدالت اجتماعی در ابعاد اقتصادی، فرهنگی، اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای اساسی مردم در پرداختن به سلامت عمومی شهروندان راه اندازی شده و از انتهای سال 78، در پی انحلال حوزه مشاور پزشکی و به‌دلیل تغییر و تحول در ساختار سازمانی شهرداری تهران و ورود شوراهای اسلامی در عرصه مدیریت شهری، ارائه خدمات بهداشتی و درمانی تحت مدیریت و سرپرستی شرکت شهر سالم قرار گرفت، از آن پس این شرکت فعالیت‌های خود را زیر نظر حوزه معاونت امور اجتماعی و فرهنگی ادامه داده و پس از تصویب لایحه ساماندهی شرکت‌ها و سازمان‌ها توسط شورای اسلامی شهر تهران مقرر شد شرکت زیر نظر حوزه معاونت مالی و اداری برای اجرای اهداف تعیین شده در ماده پنج اساسنامه که بخشی از وظایف شهرداری تهران است به فعالیت خود ادامه دهد.

عمده فعالیت شرکت پس از تاسیس، هدایت درمان مستقیم بواسطه راه اندازی درمانگاه‌های مناطق شهرداری تهران بوده است. آنطور که به دنبال اخذ موافقت اصولی از وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی مبنی بر راه اندازی یک مرکز بهداشتی‌درمانی در هر منطقه شهرداری تهران اقدام به تاسیس مراکز مذکور کرده و در حال حاضر دارای تعدادی درمانگاه در مناطق 22 گانه تهران است. در ابتدای سال 1383، راهبری درمان غیر مستقیم شهرداری تهران و بیمه درمان شهرداری که ضوابط آن توسط آئین نامه درمانی و مصوبات شورای درمان شهرداری تهران تعیین می‌شود به شرکت شهر سالم شهرداری تهران واگذار شد.

 انتخابات شورای ششم شهر و روستا ۲۸ خرداد سال گذشته برگزار شد. این انتخابات همزمان با انتخابات ریاست جمهوری بود و مردم تهران با رأی قاطع به لیست شورای ائتلاف انقلاب اسلامی به فعالیت ۲۱ نفر در لیست رأی قاطع و مثبت دادند. فعالیت شورای شهر ششم در پایتخت تقریبا از نیمه مرداد آغاز شد و مهم ترین اولویت آنها که انتخاب شهردار بود نیز انجام گرفت.

اعضای شورای ششم در دومین جلسه خود «علیرضا زاکانی» را با ۱۸ رای از مجموع ۲۱ رای، به عنوان شهردار تهران انتخاب کردند. پس از یک ماه حکم علیرضا زاکانی توسط وزیر کشور دولت رئیسی ابلاغ شد و ۱۱ شهریور به صورت رسمی کار خود را در شهرداری تهران آغاز کرد.

حدود ۸ ماه از فعالیت مدیریت شهری جدی می‌گذرد و در این مدت شهرداری در حوزه های مختلف از جمله واکسیناسیون، کاهش آسیب‌های اجتماعی و .. به ویژه در مناطق جنوبی و مرکزی تهران ورود یافته است و همواره مدیران شهری می‌گویند در جهت بهبود وضعیت شهر تهران به ویژه مناطق جنوبی و محروم برنامه‌های مفصلی دارند و اقداماتی هم در این راستا آغاز شده است.

درباره موضوعات مختلف در شرکت شهر سالم شهرداری تهران از جمله مساله واکسیناسیون شهروندان در مقابل کرونا،  تجهیز مراکز درمانی، بیمه تکمیلی پرسنل شهرداری و پرداخت بدهی‌های انباشته، راه‌اندازی سامانه جامع قراردادهای شرکت، حضور فعال مؤثر در برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی و پشتیبانی از مراسم راهیان نور با اعزام تیم‌های فوریت‌های پزشکی و... با امیر نورمحمدی مدیرعامل شرکت شهر سالم شهرداری تهران به بحث و گفت‌وگو نشستیم که جزئیات آن به شرح ذیل است:

نخستین دستاورد مهم مدیریت شهری جدید واکسیناسیون سراسری تهرانی‌ها 

یکی از مهمترین اقدامات انجام گرفته در شهرداری تهران همزمان با آغاز فعالیت مدیریت شهری جدید موضوع واکسیناسیون گسترده تهرانی‌ها و همکاری با دستگاه‌های مربوطه بود. جزئیات این گام مهم جهت حفظ سلامت شهروندان را تشریح بفرمائید.

بله، فاز نخست واکسیناسیون شهرداری تهران با شعار «تهران دوباره جان می‌گیرد» با دستور شهردار تهران، مبنی بر هدف قرار دادن واکسیناسیون گروه های آسیب‌پذیر به عنوان گام جهادی شهرداری تهران برای مقابله با ویروس کرونا شکل گرفت که طبق این پویش تا ۱۰ مهر سال 1400 افراد بالای ۱۸ سال واکسینه شوند.پس از شروع طرح اعلام شد که نیمی از ظرفیت واکسیناسیون پایتخت را شهرداری برعهده می گیرد. برای این منظور همان زمان ۱۳ مرکز ثابت، ۳ مرکز خودرویی و ۱۰ واحد سیار (ون) برای واکسیناسیون اقشار توانیاب تجهیز و روز اول مهر هم زمان با آغاز پویش واکسیناسیون افتتاح شد. پس از گذشت چند روز ۲ مرکز ثابت و خودرویی به این تعداد اضافه شده و در مجموع ۲۸ «شهرواکسن» برای واکسیناسیون اختصاص داده شد.

پس از گذشت مدتی از شروع واکسیناسیون، با توصیه شهردار تهران و با توجه به اینکه همزمان با همکاری دستگاه ها بیشتر از نیاز مردم در حوزه تزریق واکسن خدمات رسانی انجام شد. برای جلوگیری از هدر رفت منابع ۶ مرکز از آن ۲۸ مرکز در حال فعالیت تعطیل و تعداد این مراکز به ۲۲ مرکز رسید. در این فاز عموم شهروندان از جمله گروه های آسیب پذیر که شاید کمتر مورد توجه بودند، شامل معتادان داخل کمپ ها، کودکان کار و خانواده آن ها، معتادان در پاتوق های شهر و اتباع بیگانه غیر مجاز که بخش عمده آنها مدارک هویتی نداشتند از طریق خودروهای ون واکسینه شدند.

شرکت شهر سالم طی تعامل با وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی، بخشی از ظرفیت مراکز واکسیناسیون شهر سالم را برای شهروندان، یک بخش را برای کارکنان شهرداری و بخش دیگر را برای خانواده‌های آنها اختصاص داد.براساس اعلام شرکت شهر سالم ابتدا واکسیناسیون کارکنان بهشت‌زهرا(س)، سازمان پسماند، رانندگان و راهوران حمل و نقل عمومی انجام شد و پس از آن نوبت دریافت واکسن به سایر کارکنان شهرداری رسید.با توجه به اطلاعات، پرسنل شهرداری و خانواده های آنان واکسینه شده اند. بر اساس دستورالعمل‌های ابلاغی وزارت بهداشت و درمان و با گذشت ۶ ماه از تزریق دٌز دوم واکسن، اواسط آبان ماه بود که تزریق سومین دز واکسن کرونا با اولویت کارکنان سازمان بهشت زهرا (س) و کادر درمان شرکت شهر سالم انجام شد.  ناگفته نماند که کرونا همیشه یک تهدید بوده و هست اما یک ظرفیت هم بوده آن هم ظرفیتی که بر اساس آن کیفیت خدمات را ارتق و در نهایت بهره‌وری را افزایش دهیم. 

شرکت شهر سالم با چالش‌های مختلفی در دوره‌های گذشته و کنونی مواجه بوده‌است. نظر شما در این زمینه چیست و راهکار برون رفت از مشکلات چگونه است؟

 رویکرد شهردار جدید تهران به سمت تحول‌گرایی و مدیریت جهادی است حرکت جهادی در شرکت شهر سالم که کارش خدماتی است، اهمیت و نمود بیشتری دارد و نیاز است در این همگی دست به دست هم بدهیم. البته اولویت نخست شرکت شهر سالم را خدمت به پرسنل زحمتکش و بازنشستگان شهرداری می دانیم پرسنل شهرداری همواره و در برخی ادوار بیشتر مورد هجمه قرار گرفته‌اند و در بعضی مسائل مظلوم واقع شده‌اند. اینجاست که باید با خدمات بهداشتی درمانی به ایشان دست کم در این حوزه تسلی خاطر بیشتری دریافت کنند.رویکرد مدیریت جدید شرکت شهر سالم تمرکز بر درآمدهای پایدار است تا بتوانیم بر اساس آن هزینه کنیم. برای این امر لازم است تا همه ما شرکت را از آن خود بدانیم و برای رشد و اعتلای آن بکوشیم.

فرمانده کسی است که جلوتر از همه حرکت کند و به نیرو بگوید بیا

شهید همت و شهید سلیمانی همیشه این نکته را مطرح و عمل می‌کردند که فرمانده کسی است که جلوتر از همه حرکت کند و به نیرو بگوید بیا. اگر این کار را انجام دادیم یعنی موفق شده‌ایم. اما اگر ایستادیم و به نیرو گفتیم برو، کار پیش نخواهد رفت. این چراغ راه ماست من از معاونان و مدیران درمانگاه‌ها می‌خواهم که همیشه خود در متن مسائل حضور داشته باشند.

تلاش برای رفع 3 چالش بزرگ شرکت شهر سالم

ما چند چالش بزرگ در مجموعه داریم. چالش نیروی انسانی، چالش تجهیزات و چالش بناها که دچار مشکلات فرسودگی و جانمایی هستند.باید طوری کار کنیم که مسئولیت‌هایی که از سوی بیت‌المال متوجه ماست را بتوانیم پاسخ دهیم. باید به جز جزء کارمان تسلط داشته باشیم تا خدایی نکرده هزینه بی‌جایی نداشته باشیم و شرمنده مراجعه‌کننده‌ای که از جنس خود ماست، نشویم.

ببینید قطعا عبادت به جز خدمت خلق نیست اگر بتوانیم دو کار مثبت برای مردم انجام بدهیم بهتر از 10 کار نیمه تمام است که سودی هم برای خلق خدا نداشته باشد. درِ اتاق من به روی همه کسانی که صحبتی در حوزه کار دارند، باز است و از انتقادات و ایده‌های نو استقبال می‌کنیم و سعی می‌کنیم انتقادپذیر باشیم.

پرداخت بدهی انباشته و وصول مطالبات پیگیری نشده

گفته می‌شود همزمان با فعالیت مدیریت شهری جدید شرکت شهر سالم با انباشتی از بدهی‌ها مواجه بوده است، ماجرا از چه قرار بود و اکنون شرایط چگونه است.

بله پرداخت بدهی انباشته و وصول مطالبات پیگیری نشده از اقداماتی بود که طی چند ماه گذشته انجام گرفت و خوشبختانه با تمهیدات اتخاذ شده و وضعیت بهبود و شرایط به ثبات رسید. همچنین در این مدت اصلاح فرایندهای برگزاری مزایدات و مناقصات انجام شد.

دیگر برنامه‌ها چگونه پیش رفته است؟اجرای برنامه بیمه تکمیلی پرسنل شهرداری تهران و راه‌اندازی فرایند نسخه الکترونیک به کجا رسید؟

راه‌اندازی فرایند نسخه الکترونیک پس از یکسال تأخیر، برنامه‌ریزی در مورد موضوع اجرای برنامه بیمه تکمیلی پرسنل شهرداری تهران، پیگیری جهت تکمیل سازه تصویربرداری مرکز 5 شهرداری تهران و بخش آزمایشگاهی، پیگیری اصلاح تعرفه خدمات تشخیصی - درمانی، تجهیز مرکز 14 شهرداری تهران به دو دستگاه رادیولوژی و سونوگرافی با همکاری شهرداری منطقه،‌پیگیری اخذ مجوز آمبولانس خصوصی و هوم‌کر شهرداری تهران و اصلاح قراردادهای حوزه تأمین نیروی انسانی و شرکت در جهت صرفه و صلاح شرکت از دیگر اقدامات انجام شده در راستای تغییر و تحول در شرکت شهر سالم بوده است.

 اصلاح بودجه درمان پرسنل شهرداری متناسب با شرایط سال 1401

همچنین پروژه بهبود نرم‌افزارهای شرکت شهر سالم متناسب با نیازهای به روز حوزه سلامت، تقویت و پشتیبانی از فرایند واکسیناسیون طرح جهادی با تأمین واکسن و نیروی انسانی،‌جلوگیری از اتلاف منابع و هزینه‌کردهای غیرضروری تا حد امکان، اصلاح و تأیید بودجه درمان پرسنل شهرداری متناسب با شرایط سال 1401، پیگیری در خصو ص راه‌اندازی سامانه جامع قراردادهای شرکت و بهبود شرایط جذب پزشکان و دندانپزشکان از طریق ایجاد شرایط متناسب‌تر جهت فعالیت آنها همچنین خریدهای تجهیزات پزشکی و اقلام لازم درمانی جهت پشتیبانی مناسب برای ارائه خدمات از دیگر برنامه‌های صورت گرفته در 8 ماهه گذشته بوده است.

همچنین تکمیل فرایند معاینات سلامت شغلی حوزه کارگری و کارمندی در سال 1400، اخذ مجوز آزمایشگاه بهداشت حرفه‌ای در شهرداری تهران حضور فعال و مؤثر در برگزاری مراسم‌های ملی و مذهبی در شهر تهران، پشتیبانی از برگزاری مراسم راهیان نور با اعزام تیم‌های فوریت‌های پزشکی از دیگر برنام‌های شرکت شهر سالم در 8 ماهه گذشته بوده است.

اقداماتی برای بهبود سلامت روان شهروندان

برنامه فعالیت مرکز سلامت روان در شرکت شهر سالم چگونه پیش رفته است؟

ببینید اختلالات سلامت روان صدها میلیون نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار داده است. غفلت از این اختلالات خسارات جدی در سطح فرد، خانواده و جامعه به دنبال خواهد داشت، هر چند در حال حاضر امکان درمان موفق اختلالات عصبی و روانی وجود دارد، تنها درصد کمی از افراد نیازمند خدمت، فقط ابتدایی ترین درمان را دریافت می کنند..

براساس آخرین تحقیقات انجام شده در کشور اختلال عصبی ـ روانی در مقایسه با سایر بیماری‌ها مهمترین عامل ناتوانی در سنین 10 الی 40 سالگی است. در کشور ایران، خدمات سلامت روان از سال 1367 در شبکه بهداشت و درمان کشور ادغام شد و افراد ساکن در مناطق روستایی و شهری کشور از طریق نظام مراقبت های بهداشتی اولیه این خدمات را دریافت می کردند. از سال 1386 و پس از تجدید نظر برنامه کشوری سلامت روان، این خدمات از طریق نظام پزشک خانواده به افراد در مناطق روستایی و شهری ارائه می‌شود. در این نظام، پزشکان عمومی به عنوان خط اول ارائه خدمت به خصوص در مناطق شهری می توانند با شناسایی به هنگام و درمان مناسب اختلالات عصبی و روانی گام بزرگی در کاهش بار ناشی از این بیماریها بردارند.

شرکت شهر سالم شهرداری تهران بر اساس اسناد فرادستی و همچنین سند برنامه پنج ساله سوم 1402- 1398،  به موضوع سلامت روان به عنوان یکی از مسائل کلیدی شهر، اقدام به راه اندازی مرکز جامع سلامت روان با هدف دسترسی همه شهروندان به ویژه پرسنل شهرداری تهران به خدمات سلامت روان و کاهش آسیب های ناشی از بحران های شهری کرده است.  مرکز جامع سلامت روان مرکزی است وابسته به شرکت شهر سالم که تحت هدایت و نظارت اساتید مطرح در حوزه سلامت روان از طریق ارتباطی هدفمند و پویا با دیگر ظرفیت های ارائه  دهنده خدمات سلامت شهرداری، بسته کاملی از خدمات و مراقبت های سلامت روان، نظیر آموزش، شناسایی، پیشگیری، درمان و مراقبت فعال و... را به یک جمعیت تعریف شده ارائه می‌دهد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول