اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

درخشش خواننده نوجوان لرستانی در «عصر جدید»+فیلم

علی طولابی نوجوانی با تبار کوهدشت لرستان و ساکن در شهر قدس استان تهران در برنامه استعدادیابی «عصر جدید» با ارائه یک اجرای مسلط، نظر داوران و مخاطبان را به خود جلب کرد.

درخشش خواننده نوجوان لرستانی در «عصر جدید»+فیلم

خبرگزاری فارس ـ گروه موسیقی ـ علیرضا سپهوند: علی طولابی نوجوانی با تبار کوهدشت لرستان و ساکن در شهر قدس استان تهران در برنامه استعدادیابی «عصر جدید» با ارائه یک اجرای مسلط، نظر داوران و مخاطبان را به خود جلب کرد.

این خواننده نوجوان با اجرای یک آهنگ قدیمی کردی که با یک آواز آغاز می‌شد از همان ابتدا با خوانشی مسلط و بهره از تحریرها و فنون خوانندگی لری ـ کردی و رعایت دقیق تمام جزئیات موسیقی انتخابی، اعم از لحن و ویبره و آکسان‌گذاری‌های درست و نوانس‌های(شدت و ضعف) به‌جا، نظر داوران را به خود جلب کرد تا چراغ‌های سفید یکی پس از دیگری و در همان حین اجرا برایش روشن شود.

موسیقی منطقه زاگرس موسیقی است که در فرهنگ مردمان از تولد تا مرگ جاریست. این منطقه قومی فرهنگی از جنوب آذربایجان غربی آغاز می‌شود و تا استان فارس ادامه می‌یابد. بهره از زبان کردی یا زازا و گورانی تا کردی کرمانشاهی و لکی ایلام و لکی و لری لرستان تا لری بختیاری و ممسنی، در تمامیتی فرهنگی دارای اشتراکات و تفاوت‌ها و تنوع‌های گویشی، شنیداری خود هستند که به همین اندازه نیز بر تنوع موسیقایی این پهنه از سرزمین ایران دلالت دارد. موسیقی در این وسعت جغرافیایی در تمام مقاطع زندگی مردمان این دیار ساری و جاری بوده از موسیقی برای تولد نوزاد گرفته تا موسیقی بلوغ و نغمات کار و زراعت تا عروسی و عزا و مرگ عزیزان و بستگان که «سرنای چمری» که در غم عزیزی جوان مرگ یا بزرگی از ایل نواخته می‌شود، همه نشان از درهم تنیدگی موسیقی در سپهر فرهنگی آیینی منطقه زاگرس دارد.

از این رو می‌بینیم نوجوان خواننده کوهدشت لرستان که از تبار لر بوده و با وجود زبان لری و لکی پدری، برای اجرا در برنامه استعدادیابی «عصر جدید» یک قطعه کردی انتخاب می‌کند چراکه مردمان این مناطق همواره از نظر فرهنگی هنری در اختلاط و امتزاج بوده و بویژه فرهنگ موسیقایی خود را جدای از هم نمی‌دانند.

علی طولابی نوجوان اهل کوهدشت لرستان در برنامه «عصر جدید» کار خود را با یک آواز کردی آغاز کرد. آوازی که بلافاصله با اجرای دقیق تحریرها و الحان خاص موسیقی کردی، نظر همه را جلب کرد و بعد از برنامه، ویدیوی این اجرا به سرعت در فضای مجازی دست به دست شد.

ذکر توضیحی در این خصوص لازم می‌نماید که یکی از دلایلی که نوجوانی با این سن و سال می‌آید و اعجاب داوران برنامه استعدادیابی را برمی‌انگیزد، این است که علاوه بر غنای موسیقی سپهر فرهنگی هنری تمام منطقه زاگرس،  باید اذعان کرد که شهر کوهدشت لرستان خود نیز از غنای موسیقایی و از پیشینه‌ای کهن در حوزه شعر و موسیقی برخوردار است که همین پیشینه و فضای ارزشی فرهنگی حاکم بر این شهر باعث شده فرهنگ و موسیقی در این دیار برجسته باشد و عموم جامعه در ارتباط پیوسته با المان‌های فرهنگی، ادبی و موسیقایی‌شان باشند و همین بستر باعث ایجاد بنیه توانمند جوانان در حوزه موسیقی می‌شود. جوانانی که با تمام بزرگان شعر و ادب شهر خود همچون «ترکه میر آزادبخت» شاعر و عارف مشهور لک زبان، امامقلی امامی نوازنده اساطیری تنبور و آواز خوان موسیقی مقامی کوهدشت، عینعلی تیموری استاد آواز «مور و هوره»، سید مجتبی حسینی نوازنده تنبور و آواز خوان موسیقی مقامی کوهدشت و ایرج رحمانپور خواننده و شاعر توانمند و سرشناس کوهدشت که در کار خود صاحب سبک است و بخصوص در زمینه شعر به اوج قله ادبی شعر لکی و لری دست یافته است.

البته متاسفانه در حوزه آرشیو موسیقی، نمونه‌های صوتی و اجراهای اندکی از بزرگان موسیقی کوهدشت به یادگار مانده است. ترانه‌ها و آوازهائی که با ساز تنبور اجرا می‌شود عبارتند از: هَل پَرکَه، شارَ را، مالَ ژیری، یاری، سحری، قطار و…
امروزه تنبور لرستان و رپرتوار موسیقی تنبور بسیار کمرنگ‌تر از تنبور کرمانشاه است، اما شیوه‌ خاص نوازندگی و حضور بعضی آوازهای خاص منطقه می‌تواند هویت قابل ملاحظه‌ای را برای این موسیقی و این ساز و به نام تنبور لرستان رقم بزند.

ازاینرو حضور و اجرای قابل قبول و چشمگیر این نوجوان کم سن و سال که فنون خوانندگی را به شکلی پخته‌تر از سن و سال خود ابه نمایش گذاشت حاکی از پیشینه موسیقایی این منطقه است. اجرای طولابی در برنامه عصر جدید باعث شد امین حیایی به سرعت چراغ سفید را برای او روشن کند همچنین ژاله صامتی چراغ سفید را به او داد و به دنبال آن هم دو داور دیگر چراغ سفید دادند.

ذکر این نکته حائز اهمیت است که امروزه با هجوم موسیقی‌های وارداتی مخرب که هم از نظر فیزیکی و پزشکی آسیب‌زا هستند هم از نظر فرهنگی و اخلاقی، حمایت و پرداختن اینچنین برنامه‌های پربیننده‌ای به موسیقی و فرهنگ اقوام و نشان دادن جذابیت، قابلیت و زیبایی‌های آن می‌تواند باعث گرایش و جلب توجه گستره عظیمی از نوجوانانی شود که به شدت مهیای جذب و پذیرش موسیقی‌های ناسالم هستند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول