اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

همسویی شاخص‌های بازار با حرکت سهامداران خُرد

تحلیلگران بازار سرمایه موقعیت فعلی بورس را برای سرمایه‌گذاری نسبت به سایربازارها مناسب‌تر ارزیابی می‌کنند.

همسویی شاخص‌های بازار با حرکت سهامداران خُرد

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، وضعیت متعادل بازار سرمایه در روزها و هفته‌های گذشته نشان می‌دهد، بازار سرمایه ای که در 2 سال گذشته به شدت متلاطم بوده، هم اکنون تا حدودی به آرامش رسیده است و همین مساله نیز موجب شده، روند خروج پول جای خود را به ورود پول توسط سهامداران حقیقی داده است.

مشکل کمبود نقدینگی در بازار سهام در هفته‌های گذشته، این بازار را با معضل کاهش ارزش کل معاملات و معاملات خرد مواجه کرده بود. همین موضوع نیز موجب نا امیدی در سهامداران و تشدید روند خروج پول از بورس شد.

نکته جالب توجه در روند بازار سرمایه در هفته‌های گذشته، همسویی شاخص با جریان پول حقیقی بوده است؛ یعنی همزمان با خروج پول حقیقی از بازار، بخوانید خروج پول از نمادهای شاخص‌ساز، شاخص نیز با افت مواجه شده و در روزهایی که خالص جریان پول حقیقی مثبت بوده، شاخص کل نیز صعود کرده است.

در این بین تقابل سهم‌های کوچک و بزرگ بازار سرمایه نیز قابل توجه بوده است. به عبارت دیگر، روند صعودی شاخص کل هموزن در دو هفته گذشته بی ‌وقفه ادامه داشته است. این مساله نشان می‌دهد که بازار در مسیر صعودی پایدار و قدرتمندی قرار گرفته است. در این مدت سهامداران حقیقی هم معاملات زیادی داشته اند و هم پول خوبی را وارد بازار سرمایه کرده‌اند.

افزایش سهم معاملات خرد به بیش از 50 درصد از کل معاملات طی یک ماه گذشته و شکسته شدن رکورد 6 ماهه میزان این معاملات، تائیدکننده همین موضوع است.

* تحلیلگران درباره صعود بازار سرمایه چه می گویند؟

در چنین شرایطی، تحلیلگران تکنیکال افق‌های مثبت و صعودی را در دسترس شاخص کل ترسیم می ‌کنند. تحلیلگران بنیادی هم از قیمت‌‌های ذاتی سهم ‌ها صحبت می‌کنند و در انتظار گزارش مالی فروردین شرکت‌ها هستند.

برخی از تحلیلگران بنیادی معتقدند رشد شاخص های عملکردی بورس، مخصوصا شاخص کل هموزن، در یکی دو ماه اخیر به علت انتظارات تورمی و مشخص شدن قیمت پایه دلار در بودجه 1401 بوده است. البته به‌ طور معمول بازار سرمایه ابتدای سال را تحت تاثیر پایان فروش کدهای اعتباری برای پرداخت هزینه‌‌های پایان سال این شرکت ‌ها متعادل و رو به بالا آغاز می‌کند.

کارشناسان بازار سرمایه معتقدند، دلیل اصلی افزایش حجم، ارزش معاملات و ورود نقدینگی به بازار سرمایه طی یک ماه گذشته به مساله حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و حواشی پیرامون صنعت خودرو در مورد واگذاری ۴۰ درصدی سهام شرکت سایپا و ۲۵ درصدی سهام شرکت ایران ‌خودرو توسط دولت بر می‌گردد.

اما برخی دیگر از تحلیلگران بنیادی معتقدند، قیمت‌های بازاری سهام شرکت ‌ها فاصله زیادی با ارزش ذاتی آنها دارد و این مساله به دلیل سقوط بورس در سال های 99 و 1400 و کاهش قیمت بسیار زیاد نمادها در این مدت رخ داده است. درستی یا نادرستی ادعای این تحلیلگران را گزارشهای مالی که به زودی و در آستانه مجامع عمومی شرکت‌ها منتشر می‌شود، مشخص خواهد کرد. به عبارت دیگر، کاهش ارزش سهام شرکت‌ ها تحت تاثیر ریزش بیش از یک سال و نیم قیمت ‌ها، جذابیت سرمایه‌ گذاری در بازار سرمایه را نسبت به سایر بازارهای موازی افزایش داده است.

* عوامل موثر بر قیمت های شرکت‌های بورسی

در روزهای آینده گزارشات ماهانه، گزارش عملکرد شرکت‌ ها در فروردین ماه 1401 منتشر خواهد شد و در افق دو ماه آینده گزارشات مالی سالانه و ارقام سود و زیان شرکت ‌ها در قالب صورت سود و زیان منتشر می ‌شود. علاوه بر این تورم، برنامه اقتصادی دولت، قیمت‌های جهانی و نرخ دلار دیگر عواملی هستند که سمت و سوی بازار سهام را تشکیل می‌دهند.

به نظر می ‌رسد عوامل بنیادی از رشد بازار حمایت می ‌کنند، اما عواملی چون نوسان قیمت دلار، مناقشه روسیه و اوکراین به عنوان علامت منفی برای بخشی از بازار سرمایه تهران خواهد بود. البته در دو هفته گذشته کاهش و ثابت ماندن قیمت فلزات اساسی در بازارهای جهانی سبب شده است، این گروه در بورس تهران با خروج سرمایه مواجه شوند.

بر اساس پیش ‌بینی‌ های صورت گرفته به نظر می ‌رسد که در صورت کاهش قیمت دلار، بازارهای موازی مانند دلار، طلا، مسکن و خودرو که در چند سال اخیر با رشد فزاینده ناشی از افزایش قیمت ارز روبرو بودند، با رکود مواجه شوند.

البته با توجه به افزایش قیمت تضمینی گندم در بودجه سال آینده، شرکت‌هایی که در گروه زراعت و خدمات وابسته هستند، بیشترین ورود پول را شاهد بوده اند. طی هفته‌های گذشته افشای اطلاعات در دستور کار بسیاری از شرکت‌ها قرار گرفته است؛ این مساله به دلیل افزایش قیمت‌های رخ داده در محصولات شرکت‌های بورسی بوده است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول