اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  فوتبال ایران

قوچان‌نژاد: در جام جهانی باید دنبال صعود باشیم/ تیم ملی باید ستاره باشد نه بازیکن

مهاجم اسبق تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: در جام جهانی باید فقط دنبال صعود از گروه باشیم زیرا موقعیت بالا آمدن از این گروه را داریم.

قوچان‌نژاد: در جام جهانی باید دنبال صعود باشیم/ تیم ملی باید ستاره باشد نه بازیکن

به گزارش خبرگزاری فارس، رضا قوچان‌نژاد، مهاجم سابق تیم ملی فوتبال کشورمان که با زدن گل صعود شاگردان کارلوس کی‌روش به جام جهانی ۲۰۱۴ خاطرات خوشی را برای مردم کشورمان خلق کرده در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی فارس، نظر خود را در مورد قرعه تیم ملی در جام جهانی ۲۰۲۲ قطر ارائه کرد که مشروح این گفت‌وگو را در زیر می‌خوانید:

فارس:‌ نظرتان درباره گروه تیم ملی ایران در جام جهانی چیست؟

هر تیمی که به جام جهانی آمده حتما تیم قوی و خوبی است و به دلیل کیفیت خیلی زیادش و بازیکنان بسیار خوبی که در اختیار دارد به جام جهانی رسیده است. بهترین تیم‌های دنیا در جام جهانی هستند. در مورد گروه خودمان می‌توان گفت که نسبت به دوره‌های قبلی که در جام جهانی بودیم، گروهی به این خوبی نداشتیم. به تاکتیک، مربی و بازیکنان کاری ندارم اما بازی کردن با کشورهایی مثل انگلیس، آمریکا یا برنده دیدار ولز، اوکراین و اسکاتلند، می تواند برایمان خوب باشد. 

فارس: با این تفاسیر می‌توانیم از گروه مان صعود کنیم ؟

اگر به دور قبلی جام جهانی هم نگاه کنید، در روسیه  با اینکه در یک گروه فوق‌العاده سخت که مراکش، اسپانیا و پرتغال در آن قرار گرفته بود، با زدن یک گل می‌توانستیم صعود کنیم. برای همین می‌گویم واقعاً در جام جهانی قطر شانس زیادی برای صعود داریم و بچه‌ها باید باور کنند می توانند برای اولین بار از مرحله گروهی صعود کنند. الان موقعیت خوبی است که یک مرحله بالاتر برویم.

فارس: نظرت درمورد وضعیت فعلی تیم ملی چیست؟

تیم ما جدید نیست که بخواهیم کار را از صفر شروع کنیم. بازیکنان ما چندین سال است کنار هم بازی می‌کنند و در 2-3 تورنمنت مهم شرکت کرده‌اند. برای همین تجربه بچه ها خیلی زیاد است. تجربه جام جهانی‌های قبلی را با خود به قطر می‌برند. جدا از این، کیفیت بازیکنان مان خیلی زیاد است و گروهی که الان افتادیم گروهی است که واقعا موقعیت صعود از آن را داریم.  اگر با برزیل، آرژانتین، اسپانیا و آلمان در یک گروه بودیم می‌گفتیم کار سخت است اما باز هم سعی‌مان را می‌کردیم. ولی آدم باید رئالیست باشد. باید با خودمان بگوییم هرچند گروه سخت است اما به اینکه از گروه بالا بیاییم حس خیلی مثبت و خوبی دارم. 

 فارس: در مورد کلیت قرعه‌کشی جام جهانی چه نظری دارید؟

درست است که می‌گویند قدرت‌ها در این جام جهانی در گروه‌های مختلف پخش شده‌اند اما اگر گروه اول را نگاه کنید، کار برای هلند خیلی آسان است و در این گروه سنگال، قطر و اکوادور شانس زیادی برای بالا آمدن دارند. به جز گروه اسپانیا و آلمان که می‌شود گفت گروه مرگ است، همه قدرت‌ها بین گروه‌های مختلف پخش شده‌اند. البته خوبی کار این است که تیم‌های قوی بتوانند بالا بیایند. خیلی دوست دارم ببینم کدام تیم‌ها بالا می‌آیند.

فارس:‌ تیم ملی برای حضور قدرتمندانه در جام جهانی ۲۰۲۲ قطعاً نیاز به برگزاری بازی‌های تدارکاتی خوب دارد. نظر شما چیست؟

بازی‌های تدارکاتی و اردوهای خوب برای رسیدن بازیکنان به آمادگی لازم خیلی مهم است. یکی از مسائل کلیدی این است که بتوانیم بچه‌ها را آماده کنیم. حتی  باید بازیکنانمان که در لیگ‌های اروپایی بازی نمی‌کنند یا هر هفته با تیم‌های قوی بازی نمی‌کنند را هم به خوبی برای جام جهانی آماده کنیم. این مسائل خیلی اهمیت دارد. لازم است که بر اساس تیم‌های حاضر در گروه مان دیدارهای تدارکاتی مناسب را در نظر بگیریم. 

فارس:‌ در دوره قبلی علیرضا بیرانوند با مهار پنالتی رونالدو، ستاره تیم ملی در جام جهانی لقب گرفت. به نظرتان در این دوره هم تیم ملی ستاره‌ای خواهد داشت؟

اگر راستش را بخواهید برای من ستاره مهم نیست  و اصلاً به یک ستاره  توجه نمی‌کنم. اینکه یک تیم متحد، همدل و هماهنگ باشیم مهم است. اگر فقط یک یا دو ستاره داشته باشید ولی حذف شوید، هیچ فایده‌ای ندارد و گویا هیچ کاری نکردید. مهم این است که ستاره، تیم ملی ایران باشد. اطمینان دارم بازیکنان با کاراکتری در تیم داریم و با آن‌ها می‌توانیم یک تیم کامل باشیم. آنطور هم که حس می‌کنم رفاقت‌ها در تیم ملی زیاد است و بچه‌ها هم دیگر را می‌شناسند زیرا سال‌هاست با هم بازی می‌کنند. برای من مهم نتایجی است که یک تیم می‌گیرد نه نتایجی که یک بازیکن برای تیم ملی می‌آورد. تمرکز و دیدم فقط به تیم ملی است نه یک یا دو بازیکن. 

فارس:  دوست داشتید در جام جهانی با چه تیم‌هایی هم‌گروه شویم؟

در جام جهانی 2014 و 2018 که خودم هم عضو تیم بودم برایم مهم نبود با چه تیم‌های هم‌گروه شویم. دلیلش هم این است که  وقتی به جام جهانی بروید، می‌توانید 2 دیدگاه داشته باشید. اولین دیدگاه این است که بگویی چقدر خوب است که به جام جهانی رفتیم اما مانند یک تیم زنگ تفریح در این رقابت‌ها حاضر شویم. از هم‌گروه شدن با برزیل یا آرژانتین به وجد بیاییم و بعدها فقط  بگوییم با آرژانتین بازی کردیم یا برزیل. یعنی واقعاً به عنوان زنگ تفریح برویم و با برگزاری سه بازی خوشحال باشیم که با تیم‌های بزرگ بازی کردیم‌. از یک لحاظ دیگر هم می‌توانیم جام جهانی را ببینیم که خودم با این دید موافقم و آن هم این است که اینکه با هر تیمی افتادیم حتی با وجود اینکه بهترین تیم‌های دنیا هستند، باید دنبال صعود از گروه باشیم. برای همین نباید مهم باشد که با برزیل هم‌گروه شویم، اکوادور یا هر تیم دیگری. فقط باید همه را ببریم تا بالا بیاییم. برای همین معلوم است که خود من دوست دارم تا جایی که می شود با تیم‌های آسان‌تر بیفتیم تا تیم‌های سخت تر.

*مصاف با تیم‌های قدرتمند می‌تواند جذابیت بالایی در جام جهانی داشته باشد.

درست است؛ اما هدفت باید این باشد که از گروه صعود کنی و برای زنگ تفریح شدن به جام جهانی نروی. نباید برایت مهم باشد که با کدام تیم هم‌گروه می‌شوی بلکه فقط باید نتیجه بگیری. حتی اگر در مرحله گروهی با تیم‌های خوب نیفتیم در مراحل بالاتر که حتما با تیم‌های گردن کلفت روبرو خواهیم شد. برای همین من به شخصه اساسا برای زنگ تفریح شدن به جام جهانی نگاه نمی کنم. وقتی هم در جام‌های جهانی 2014 و 2018 با تیم ملی بودم نگاه می کردم آیا شانس داریم که به مرحله بعدی برویم و در تاریخ ثبت شود که اولین تیمی هستیم که به مرحله دوم جام جهانی می‌رسیم. فقط به این موضوع فکر می‌کردم. دیگر ذهنم درگیر این نبود که با استرالیا هم‌گروه می شویم یا اسپانیا یا پرتغال. این‌ها مهم نبود.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول