اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

وال استریت ژورنال: اروپا فشار تازه‌ای را برای احیای برجام اعمال می‌کند

روزنامه آمریکایی به نقل از دیپلمات‌های غربی گزارش داد، اروپا درصدد است «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین را برای خروج از بن‌بست کنونی در مذاکرات وین، راهی تهران کند.

وال استریت ژورنال: اروپا فشار تازه‌ای را برای احیای برجام اعمال می‌کند

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، به گفته دیپلمات‌های غربی، مقامات اروپایی در حال آماده شدن برای اعمال یک فشار جدید به منظور نجات توافق هسته‌ای با ایران هستند و پیشنهادشان فرستادن مذاکره‌کننده ارشد اتحادیه اروپا به تهران در تلاش برای خروج از «بن‌بست کنونی» در مذاکرات است.

این منابع گفتند «انریکه مورا» هماهنگ‌کننده مذاکرات وین، به همتایان ایرانی خود گفته که آماده است به تهران بازگردد تا راهی برای عبور از بن‌بست باز شود. طبق این گزارش، ایران تاکنون با دعوت از وی، به این پیشنهاد پاسخ نداده است.

به نوشته وال استریت ژورنال، مذاکرات وین از ۱۱ مارس (۲۰ اسفند) دچار وقفه طولانی شده و در آن مقطع، مقامات غربی و ایرانی می‌گفتند که متن توافق تقریباً کامل شده است. به ادعای این رسانه آمریکایی، این توافق در هفته‌های اخیر به دلیل درخواست‌های ایران مبنی بر لغو نامگذاری سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران به عنوان یک سازمان «تروریستی»، با مشکل مواجه شده است.

به نوشته این گزارش، مخالفت دو حزبی در واشنگتن با این پیشنهاد وجود دارد و همچنین متحدان سنتی آمریکا در غرب آسیا از دورنمای حذف این نامگذاری خشمگین هستند. به ادعای وال استریت ژورنال، مقامات اروپایی تلاش کرده‌اند تا مذاکرات را زنده نگه دارند و در همین راستا مورا در اواخر ماه مارس به تهران سفر کرد تا این مشکل را حل کند اما دست خالی بازگشت. طبق این گزارش، مقامات آمریکایی گفته‌اند که بایدن شرایط لغو این نامگذاری را سهل یا حذف نمی‌کند.

در ادامه این گزارش آمده است: دیپلمات‌های غربی می‌گویند که می‌خواهند بار مسئولیت را بر دوش ایران بازگردانند و روشن کنند که مذاکرات ممکن است (بی‌نتیجه) پایان یابد، مگر اینکه ایران راهی برای عبور از بن‌بست ارائه دهد.  ازسرگیری گفت‌وگوها طی تماسی در ۲۳ آوریل بین وزیر امور خارجه ایران و (جوزپ بورل) همتای او در اتحادیه اروپا مطرح شد.

به گفته دیپلمات‌های مورد استناد وال استریت ژورنال، مورا سعی خواهد کرد ایران را متقاعد کند که متن نهایی توافق را بدون حل مسئله نامگذاری امضا کند و این موضوع را به نقطه‌ای در آینده واگذار کند. این دیپلمات‌ها افزودند که اگر ایران با درخواست امتیازگیری از آمریکا در مورد موضوع دیگری بازگردد، واشنگتن آن را بررسی خواهد کرد؛ با این حال، به گفته آن‌ها، هیچ مذاکره مجدد گسترده‌ای در مورد توافق وجود نخواهد داشت.

به ادعای این گزارش، ایران تاکنون با پیشنهاد آمریکا مبنی بر این که عنوان تروریستی سپاه در صورتی می‌تواند برداشته شود که تهران قبول کند به آمریکایی‌ها در منطقه حمله نکند یا به دنبال ترور مقامات فعلی و سابق این کشور نباشد، موافقت نکرده است. همچنین مقامات ایالات متحده می‌گویند که حتی اگر این نامگذاری برداشته شود، سپاه همچنان با چند تحریم دیگر ایالات متحده روبرو خواهد بود. آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا هفته گذشته در مجلس سنا گفت: تنها راهی که می‌توانم برداشته شدن آن را تصور کنم این است که ایران اقدامات لازم را برای توجیه لغو این نامگذاری انجام دهد. (ایران) می‌داند که باید چه کار کند.

به نوشته وال استریت ژورنال، مقامات ایرانی گفته‌اند که از تعهد خود برای گرفتن انتقام از کسانی که در ترور سردار سلیمانی در ژانویه ۲۰۲۰ دست داشتند، صرف‌نظر نمی‌کنند. 

به ادعای این گزارش، امید به توافق کم است و یک مقام سابق آمریکایی که روی موضوع هسته‌ای ایران کار کرده در این خصوص گفت: بن‌بست بلندمدت قطعا امکان پذیر است. هیچ یک از طرفین نمی‌خواهد مذاکرات را مرده اعلام کند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول