اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

مرکزی

معلم جانبازی که کتاب‌هایش را به شاگرد شهیدش تقدیم کرد/ دبیری که راوی حقیقت جنگ شد

در میان دود و خون و فنا شدن برای وطن، «محمد» درس زندگی آموخت، معلم شدن و سراسر نور و آگاهی شدن ـ راهی بود که «محمد» در جنگ هشت سال دفاع مقدس انتخاب کرد.

معلم جانبازی که کتاب‌هایش را به شاگرد شهیدش تقدیم کرد/ دبیری که راوی حقیقت جنگ شد

خبرگزاری فارس ـ‌ شازند؛ از آتش؛ سوختن آموخت و روشنی بخشیدن. سوخت و به دنیای سراسر ظلمت و نادانی، روشنی بخشید. در میان دود و خون و فنا شدن برای وطن، «محمد» درس زندگی آموخت، معلم شدن راهی بود که «محمد» در جنگ هشت سال دفاع مقدس انتخاب کرد.

جان‌های بسیاری در میان شعله‌های آتش و دود هویزه، دهلاویه، خرمشهر، شلمچه و فکه و چزابه می‌سوخت و «کسی را می‌بایست»که این سوختن‌ها ‌را روایت می‌کرد.

کسی باید از ایثارگری‌ها روایت می‌کرد. از پوتین‌های کهنه، از ققنوس‌ها، از سفیران عشق، از آنانی که پروازشان اسیر هیچ قفسی نشد، از مردان آسمانی که رفتند تا عزت بماند و از غیرت و مردانگی  که قرار بود زمزمه لالایی مادران برای نوزادان خفته در گهواره شود.

آری، آتش محمد را فولاد آبدیده کرد، مصمم برای آموختن آنچه می‌دید و آنچه خود در پس سال‌ها دود و آتش و خمپاره آموخته بود. آموختن درس شهادت، مردانگی، غیرت و از جان گذشتن برای وطن.

شمع شدن و روشنی بخشیدن، معلم شدن و شهید تربیت کردن راهی بود که جانباز 25 درصد جنگ تحمیلی انتخاب کرد تا با گذشت ده‌ها سال از جنگ تحمیلی او روایت‌گر حقیقت جنگ باشد.

این روایت، روایت «محمد قزوینی نظم‌آبادی» جانبازی است که معلم است و آگاهی‌بخشی حرفه و پیشه‌اش، در حالی که پیش از آن کارمند شرکت مخابرات ایران بود و حقوق و مزایایش چندین برابر شغل معلمی!

معلم خستگی ناپذیر شازند در سال 1370 پس از سال‌ها سابقه کار درخشان در شرکت مخابرات ایران، مسیر زندگیش را تغییر داد و پس از قبولی در آزمون دبیری وارد عرصه خطیر آگاهی بخشی و آگاهی رسانی شد.

محمد قزوینی نظم‌آبادی که از دبیران نخبه و نمونه استان مرکزی است؛ در آستانه روز معلم و هفته بزرگداشت مقام معلم دقایقی با خبرنگار فارس به گفت‌وگو نشست که در ادامه می‌خوانید.

فارس: آقای قزوینی لطفا خودتان را برای خوانندگان معرفی و بفرمایید از چه سالی وارد بازار کار شدید؟

قزوینی: محمد قزوینی نظم‌آبادی هستم، 45 ساله، دارای مدرک تحصیلی دکتری سه فرزند که فرزند اولم در رشته پزشکی، فرزند دومم در رشته کارشناسی تغذیه و فرزند سومم در مقطع ششم مشغول تحصیل هستند و همسرم نیز معلم بازنشسته آموزش و پرورش است.

از سال 65 در شرکت مخابرات ایران جذب و مشغول به کار شدم که درآمد بالا و مزیت‌های  خوبی داشت، پس از جنگ و از سال 1370 پس از قبولی در آزمون دبیری دانشگاه اراک وارد عرصه معلمی شدم.

شغل پردرآمد مخابرات را به عشق معلمی رها کردم

فارس: چه شد که حرفه معلمی را انتخاب کردید و آیا از این انتخاب پشیمان نیستید؟

قزوینی: در دوران جنگ به عنوان رزمنده به جبهه‌های جنگ حق علیه باطل اعزام شدم، در طول دورانی که در جنگ بودم شاهد ایثارگری‌ها و فداکاری‌های  شهدا و رزمندگانی بودم که از جانشان می‌گذشتند تا  دست دشمن به خاک و ناموس وطن نرسد، دیدن صحنه‌هایی از جوانان کم و سن و سال و دانش‌آموزانی که داوطلبانه در جنگ حضور می‌یافتند و  به شهادت می‌رسیدند در من انگیزه‌ای ایجاد کرد که پیام رسان و راوی این ایثارگری‌ها باشم و آن را به نسل‌های آنها منتقل کنم.

برادر من دانش‌آموز نوجوانی بود که داوطلبانه در جنگ حضور یافت و شهید شد. من باید پیام این شهدا را به نسل جوان بازگو می‌کردم، کار در عرصه فرهنگی و معلمی دغدغه ذهن و فکرم شده بود، به همین خاطر در سال 70 در آزمون دبیری دانشگاه اراک شرکت کردم و پس از قبولی در آزمون، کار در شرکت مخابرات ایران را رها و وارد حرفه دبیری شدم.

با وجود اینکه در مخابرات حقوق و موقعیت شغلی بسیار خوبی داشتم و در آموزش و پرورش برعکس آن، اما تا این لحظه هیچگاه از انتخاب خود پشیمان نشدم و به دبیربودن خود افتخار می‌کنم و اگر زمان به عقب بازگردند بازهم این شغل را انتخاب می‌کنم.

فارس: چند سال سابقه کار در آموزش و پرورش دارید و چه شاگردانی تربیت کرده‌اید؟

قزوینی: 30 سال سابقه معلمی دارم، در حالی که با داشتن 25 درصد جانبازی می‌توانستم 8 سال زودتر بازنشسته شوم، اما ترجیح دادم همچنان به کار تدریس ادامه و رسالتم را انجام دهم و تا زمانی که جان در بدن دارم به کار دبیری ادامه خواهم داد.

در کنار تدریس در مدارس، به عنوان استاد حق‌التدریسی در دانشگاه‌های تهران، فرهنگیان اراک، پیام نور نیز دستی بر آتش دارم. اولین دانشجویم در دانشگاه فرهنگیان اراک سید محمد الحسینی بود که از چهره‌های شاخص فرهنگی و خود از اساتید دانشگاهی است.

یکی دیگر از شاگردانم شهید «حمیدرضا انصاری»  بود که علاقه بسیاری برای فراگرفتن زبان عربی داشت و در کلاس‌  عربی جز شاگردان ممتاز بود که نمره 20 از من گرفت.

فارس: آیا درست است که می‌گویند شما از دبیرانی هستید که چهار درس را با داشتن تخصص‌های ویژه درس می‌دهید؟
قزوینی:
بله، یکی از درس‌هایی که آموزش می‌دهم زبان انگلیسی است، برای تدریس زبان 5 سال در دوره‌های تخصصی آموزش زبان شرکت کردم، یکی دیگر از درس‌ها زبان عربی است که برای تدریس این درس نیز پنج سال در دوره‌های خصوصی مکالمه عربی شرکت کردم،  فوق لیسانس و دکتری معارف اسلامی و قرآن دارم، در رشته هنر درجه عالی خط نستعلیق دارم و درس دفاع مقدس را نیز تدرس می‌کنم.

هر کتابم را به یک شهیدم تقدیم کرده‌ام

 فارس: مقالات و کتاب‌های بسیاری از شما چاپ و منتشر شده است، که هر کدام از کتاب‌ها را به یک شهید تقدیم کرده‌اید، چقدر اهل کتاب و مطالعه هستید؟
قزوینی:
من در دانشگاه 4 ساعت تدریس می‌کنم و بیش از 10 ساعت در روز مطالعه می‌کنم، 16 مقاله علمی ـ پژوهشی، علمی ـ ترویجی و علمی ـ تخصصی منتشر شده دارم که از این تعداد 7 مقاله ISI است.

بیش از چهار کتاب منتشر کرده‌ام و دو کتاب دیگر در دست انتشار دارم که امسال و سال آینده منتشر خواهند شد. ترجمه انگلیسی به فارسی کتاب «تاریخ اسلام در ایران و عراق» نوشته دوایت دونالدسن  از جمله کتابهای منتشر شده است که آن را با شهید مدافع حرم حمید انصاری هدیه کردم.

فارس: غیر از تدریس فعالیت دیگری هم دارید؟

قزوینی: بله من مترجم بعثه مقام معظم رهبری در امور حج هستم، دیدارهای فراوانی با نخبگان کشورهای اسلامی دارم، در زمینه امور قرآنی فعالیت دارم و حدود 12 سال است که کلاس‌های آموزش قرآن را با هدف گسترش فرهنگ قرآنی و تربیت قاریان قرآنی در غروب‌های جمعه هر هفته ویژه نوجوانان و جوانان برگزار می‌کنم.

معلمان باید صف خود را از فرصت‌طلب‌ها جدا کنند

فارس: نظرتان در خصوص تجمع‌های معلمان چیست؟

قزوینی: شغل معلمی شریف‌ترین شغل‌ها است، معلم با انسان سرو کار دارد، با اندیشه، با فکر و با شریف‌ترین مخلوقات خدا، این معلم است که می‌توان یک فرهنگ را بسازد و یک اندیشه را بارور کند، جایگاه معلمی جایگاه بالا و والایی است که به اندازه این بالایی و والایی باید به آن توجه شود، متاسفانه طی سال‌های گذشته به این قشر از افراد جامعه بی‌توجهی شد و در بحث معیشت و اقتصاد آنان، آن طور که باید و شاید حمایت نشد.

تجمع معلمان یک تجمع و مطالبه صنفی و به حق است، حرف معلم این است که نباید تبعیض وجود داشته باشد، اما هرگونه تجمع صنفی باید کاملا مسالمت‌آمیز و عقلانی و اخلاقی باشد تا فرصت سوءاستفاده به بدخواهان و دشمنان نظام داده نشود.

در جریان اعتراضات معلمان شاهد بودیم عده‌ای فرصت طلب از این تجمع‌ها سوءاستفاده کرده و در تلاش برای حاشیه‌سازی برای نظام بودند که یک معلم بیدار و هوشیار باید صف خود را از این افراد جدا کرده و اجازه فرصت‌طلبی را از این افراد بگیرد.

فارس: سخن پایانی؟
قزوینی:
متاسفانه در ایران اسلامی آنطور که باید به مسئله تولید محتوای ایرانی اسلامی در مدارس و دانشگاه‌ها توجه نشده و بخش اعظمی از مطالب درسی کتاب‌ها برگرفته از تفکرات غربی است، تولید محتوای ایرانی اسلامی برای تدریس در دانشگاه‌ها و مدارس به صورت جدی در دستور کار قرار گیرد.

انتهای پیام/

**************

گفت‌وگو از حمید جلالی

**************

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول