اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  سایر حوزه ها

جمهوری آذربایجان آسمان خود را بر روی هواپیماهای نظامی روسیه بست

برخی رسانه‌های جمهوری آذربایجان مدعی بسته شدن حریم هوایی این کشور بر روی هواپیماهای نظامی روسیه شدند.

جمهوری آذربایجان آسمان خود را بر روی هواپیماهای نظامی روسیه بست

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، رسانه‌های جمهوری آذربایجان روز دوشنبه مدعی بسته شدن حریم هوایی این کشور بر روی هواپیماهای نظامی روسیه شدند.

به نوشته خبرگزاری «نیوز آرمنیا» روزنامه «آذربایجانی تایمز» مدعی شد که به دنبال ترکیه، آذربایجان نیز حریم هوایی خود را برای هواپیماهای نظامی روسیه بسته است. این اقدام به دلیل قصد ایجاد اختلال در حمل و نقل محموله های نظامی بین روسیه و ارمنستان است.

به نوشته این نشریه، جمهوری آذربایجان  اخیرا حریم هوایی خود را به روی هواپیماهای نظامی روسیه بست در نتیجه، هواپیماهای نظامی روسیه حامل تجهیزات نظامی  مجبور شدند در مسیر «روستوف نادونو» بر فراز ایران و دریای خزر پرواز کنند. تاکنون اظهارات رسمی از سوی نمایندگان جمهوری آذربایجان و روسیه ابراز نشده است.

«الهام علی اف» رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان روز جمعه با مطرح کردن ادعاهایی درباره جنگ اخیر با ارمنستان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی گفت که روسیه از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران در جریان جنگ ۲۰۲۰ ارمنستان و جمهوری آذربایجان، به ارمنستان تسلیحات عرضه می‌کرد.

 علی اف گفت که جمهوری آذربایجان، نامه‌هایی را به قزاقستان، ترکمنستان و ایران ارسال کرده و از این کشورها درخواست کرده تا هواپیماهای روسیه که حامل تسلیحات به ارمنستان در جریان جنگ قره باغ کوهستانی بوده‌اند را متوقف کنند.

علی اف مدعی شد که تسلیحات از طریق «روستوف» و «موزدوک» به ارمنستان ارسال می‌شد و باکو از گرجستان درخواست کرده بود تا حریم هوایی و مسیر زمینی خود را به منظور جلوگیری از انتقال تسلیحات از روسیه به ارمنستان مسدود کند و گرجستان به درخواست جمهوری آذربایجان پاسخ مثبت داده بود اما سلاح‌هایی از از طریق قزاقستان، ترکمنستان و ایران به ارمنستان ارسال شده بود.

جنگ   باکو و ایروان بر سر منطقه قره باغ کوهستانی در نهم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۹ آبان ۱۳۹۹) با توافق آتش‌بس به امضای «نیکول پاشینیان» نخست وزیر ارمنستان، رئیس‌جمهور جمهوری آذربایجان و «ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهور روسیه  پایان یافت و  روسیه به عنوان میانجی این توافق نقش‌آفرینی کرد.

جمهوری آذربایجان در این دور از درگیری‌ها مناطقی از جمله قره باغ  را از اشغال ارمنستان خارج ساخت. این دو کشور هنوز در خطوط مرزی درگیری‌های پراکنده دارند، هرچند که دو طرف مدعی اتخاذ موضع آشتی جویانه هستند.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول