اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  سلامت

تخلفات منابع آزمون دستیاری همچنان پابرجاست/ ورود مجلس به ماجرای آزمون دستیاری

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور از ورود مجلس به ماجرای آزمون دستیاری خبر داد و گفت: چگونه قرار است مصوبات نشست ۹۵ شورای آموزش پزشکی و تخصصی در دی ماه ۱۴۰۰ برای آزمون دستیاری دوره ۴۹ اجرا شود؟

تخلفات منابع آزمون دستیاری همچنان پابرجاست/ ورود مجلس به ماجرای آزمون دستیاری

علی امرایی عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور در گفت‌وگو با خبرنگار سلامت خبرگزاری فارس درباره گلایه‌ها نسبت به برگزاری آزمون دستیاری، اظهار کرد: پیرو شکایت داوطلبان آزمون دستیاری دوره ۴۸ در خرداد ۱۴۰۰، شعبه ۴۵ دیوان عدالت اداری رأیی مبنی بر تصحیح تاریخ آزمون و تغییر منابع آزمون صادر کرد. در آن زمان، آزمون دستیاری برگزار نشده بود که دستور موقت صادر شد و هم تاریخ آزمون تصحیح شد و هم بخشی از منابع آزمون تغییر کرد؛ البته این تغییر بخشی از منابع آزمون در حالی صورت گرفت که بر اساس رأی دیوان عدالت اداری باید تمام منابع قدیمی آزمون به‌روز می‌شد. 

وی افزود: داوطلبان در آزمون دستیاری ۴۹ بر اساس رأی صادره از دیوان، از وزارت بهداشت مطالبه کردند که باید منابع آزمون به‌روز شود؛ دیوان به مصوبات نشست ۶۶ شورای آموزش پزشکی و تخصصی استناد کرد که عنوان شده است که منابع آزمون حداقل بعد از دو سال و حداکثر کمتر از ۵ سال باید بازنگری شود.

امرایی تصریح کرد: منبعی در آزمون دستیاری داریم که بیش از ۱۳ سال است که از بازنگری‌اش می‌گذرد اما همچنان آن منبع در آزمون دستیاری استفاده می‌شود؛ در حالی که طبق مصوبه خلاف است. 

وی اضافه کرد: وزارت بهداشت به جای تمکین از رأی دیوان عدالت اداری در نشست ۹۵ شورای آموزش پزشکی و تخصصی، مصوبه این شورا مبنی بر اینکه «منابع آزمون حداقل بعد از دو سال و حداکثر کمتر از ۵ سال باید بازنگری شود» حذف کرد و گفت که ما خودمان در این خصوص تصمیم‌گیری می‌کنیم و در نتیجه چون مصوبه خودمان را اصلاح کردیم دیگر رأی دیوان اجرا نمی‌شود.

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور با طرح این موضوع که باید بررسی شود مصوبات نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی نیاز به تأیید هیأت دولت یا هیأت دیگری دارد یا خیر، گفت: با وضع قوانین و ایجاد مصوبات در هیأت‌هایی که روز به روز تعداد اعضای‌شان کمتر و در نتیجه مشورت پذیری کمتر می‌شود، مخالفیم و با تأکید بر عبارت شریف «یَدُ اللهِ مَعَ الْجَمَاعَةِ» ، رویه قانونگذاری باید اینگونه باشد که دولت لایحه به مجلس ارائه دهد و نمایندگان ملت نیز بررسی و تصویب کنند و  اگر قانون نیاز به آیین‌نامه اجرایی داشت باید به تصویب هیأت دولت برسد .

وی اضافه کرد: با توجه به حساسیت موضوع، مصوبات نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی باید بررسی شود که در این خصوص با نایب رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در ارتباط هستیم و پیش‌نویس نامه آماده شده است و قرار است به زودی نامه‌ای از سوی ایشان به رئیس قوه قضائیه ارسال شود.

* پروسه برگزاری آزمون یکساله است

امرایی با تأکید بر اینکه پروسه برگزاری آزمون یکساله است و چهار ماهه نیست، افزود: اگر مصوبه نشست شورای آموزش پزشکی و تخصصی قانونی است و باید اجرا شود، این سؤال مطرح است که در دی ماه ۱۴۰۰ در خصوص آزمون دستیاری تصمیم‌گیری شده است و آزمون نیز در اردیبهشت ۱۴۰۱ قرار است برگزار شود، از سوی دیگر پروسه آزمون از یک سال قبل شروع می‌شود پس قوانین از یک سال قبل باید مشخص باشد که در این خصوص داوطلبان آزمون دستیاری بر اساس رأی قضایی دیوان از سال گذشته مطالعه داشته‌اند؛ حالا چگونه قرار است مصوبات نشست ۹۵ این شورا در دی ماه ۱۴۰۰ برای آزمون دستیاری دوره ۴۹ اجرا شود؟

وی اضافه کرد: قرار است وزیر بهداشت ۱۸ اردیبهشت در اجرای تبصره یک ماده ۴۵ به کمیسیون آموزش مجلس رفته و به نمایندگان مردم پاسخ دهد؛ بیش از ۲۰ نماینده مجلس در خصوص آزمون دستیاری به وزیر بهداشت تذکر داده و بیش از ۲۰ مکاتبه با وزارت بهداشت و قوه قضائیه انجام شده است و همچنین از طریق ماده ۲۳۴ آیین‌نامه داخلی مجلس یعنی ارسال تخلفات به قوه قضائیه هم در حال پیگیری آزمون دستیاری هستیم.

* مکاتبه رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت با رئیس قوه‌ قضائیه

عضو کمیسیون آموزش دیده‌بان شفافیت و عدالت کشور تصریح کرد: آقای توکلی رئیس هیأت مدیره دیده‌بان شفافیت و عدالت هم در این خصوص مکاتبه‌ای با رئیس قوه قضائیه داشته است که به زودی منتشر خواهد شد.

وی اظهار امیدواری کرد که مشکلات آزمون دستیاری حل شود و خطاب به وزیر بهداشت افزود: باید تلاش کرد که هیچ مدیری خدشه به اعتبار دولت وارد نکند و ما نیز درخواست داریم که آزمون به عقب بیفتد و منابع قدیمی حذف شده و یا به‌روز شود و بیشتر از این به روحیه پزشکان جوان آسیب وارد نکنیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول