اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

علم و پیشرفت  /  دانشگاه

دومین روز ربوکاپ آزاد ایران؛ پرنده‌های امدادگر در آسمان فناوری

دومین روز ربوکاپ آزاد ایران با رقابت ۱۲ ربات پرنده در بخش امداد و نجات به پایان رسید.

دومین روز ربوکاپ آزاد ایران؛ پرنده‌های امدادگر در آسمان فناوری

گروه دانشگاه خبرگزاری فارس؛ شانزدهمین دوره مسابقات ربوکاپ آزاد ایران ۲۰۲۲(IranOpen RoboCup)  از روز گذشته در واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد افتتاح شده است، در این مسابقات حدود ۱۳۵ تیم از دانشگاه‌ها و مدارس داخل و خارج از کشور و حدود ۸۰۰ شرکت کننده حضور یافته‌اند و امروز پنج‌شنبه شاهد برگزاری مسابقات در دومین روز رقابت‌ها بودیم.

* غیبت بعضی تیم‌ها به دلیل گرانی و کرونا

در شانزدهمین دوره رقابت‌های ربوکاپ بعضی از تیم‌ها حضور ندارند، اما علت غیبت این تیم‌ها را از مرتضی موسی‌خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ جویا شدیم.

موسی‌خانی گفت: بعضی از تیم‌ها به دلیل گران شدن قطعات و بعضی دیگر که تیم‌های شهرستانی بودند به علت شیوع پاندمی کرونا امکان حضور در تهران را نداشتند اما به هر حال بلافاصله بعد از بازگشایی دانشگاه‌ها با دستور ریاست دانشگاه آزاد اسلامی، مسأله راه اندازی این مسابقات مطرح و موج خوبی از امید و شادی و نشاط دوباره‌ای میان دانشجویان و جوانان ایجاد شد.

 

* گام موثر ایران در حوزه هوش مصنوعی و رباتیک

در حاشیه برگزاری دومین روز مسابقات ربوکاپ، مرتضی موسی خانی رئیس کمیته ملی ربوکاپ درباره اثرگذاری این رقابت‌ها در جامعه گفت: بسیاری از محصولات تولید شده تیم های حاضر در ربوکاپ، تجاری‌سازی شده و جزء محصولات مورد نیاز کشور بوده است.

وی با بیان اینکه صنعت به سمت هوش مصنوعی و رباتیک در حال حرکت است، گفت: با تدبیری که از ۱۷ سال گذشته انجام شد، ایران به پیشرفت‌های بسیاری دست یافته و امروز شرکت‌های بزرگی در حوزه‌های فناوری راه‌اندازی شده است.

* پرنده‌های امدادگر در آسمان فناوری

در دومین روز رقابت‌های ربوکاپ، شاهد رقابت ربات‌های پرنده بودیم.

این رقابت‌ها در لیگ ربات‌های داخل ساختمان برگزار شد،  این لیگ شبیه‌سازی عملیات امداد و نجات است و قرار گرفتن ربات‌ها بر روی علامت H  نشان دهنده قدرت آنها در فرود آمدن بر روی سقف آمبولانس است.

 

در این لیگ ربات‌ها باید به صورت هوشمند و خودکار از یک صفحه متحرک بلند شوند و قادر باشند در هوا معلق بمانند، پنجره ‌ای در فضای رقابت ربات‌ها در سالن وجود دارد که ربات‌ها باید قادر باشند با پیدا کردن پنجره، از آن عبور کنند؛ برای این منظور طنابی روی زمین قرار داده شده که ربات‌ها باید از طریق پردازش تصویر و هوش مصنوعی، طناب را دنبال کنند.

همچنین دو محموله باری نیز بر روی زمین قرار گرفته شده و ربات‌ها باید این دو محموله را و به محل مورد نظر منتقل کنند، پس از آن باید ربات‌ها از پنجره متحرک عبور کنند و روی صفحه متحرک که علامت H در آن نوشته شده، فرود بیایند.

به گزارش فارس، فردا جمعه 16 اردیبهشت نیز روز پایانی این دوره از مسابقات در ساختمان کتابخانه و مرکز اسناد زنده یاد دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات برگزار می‌شود و بازدید از این مسابقات برای عموم افراد آزاد است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول