اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی

امیرعبداللهیان: سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا مسبب وضعیت فعلی در مذاکرات وین است

امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با گوترش سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا را مسبب وضعیت فعلی در مذاکرات وین دانست و با انتقاد از مصوبه کنگره، رسیدن به توافق در وین را لازمه اتخاذ تصمیم واقع بینانه و شجاعانه دولت آمریکا خواند.

امیرعبداللهیان: سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا مسبب وضعیت فعلی در مذاکرات وین است

به گزارش خبرنگار گروه سیاست خارجی خبرگزاری فارس، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران و «آنتونیو گوترش» دبیرکل سازمان ملل متحد امشب (جمعه) ۱۶ اردیبهشت ماه تلفنی گفت‌وگو کردند.

امیرعبداللهیان و گوترش درباره برخی تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی از جمله اوضاع یمن، افغانستان، اوکراین و مذاکره رفع تحریم‌ها در وین به رایزنی پرداختند.

* تأکید بر ضرورت تداوم آتش بس در یمن

وزیر امور خارجه کشورمان در این گفت‌وگوی تلفنی با اشاره به برقراری آتش بس موقت در یمن، تداوم آن را ضروری، اما مستلزم انجام تعهدات مبتنی بر توافق آتش بس موقت و لغو محاصره انسانی خواند. 

گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه ایران ۱۳ فروردین ماه از ابتکار نماینده سازمان ملل برای توقف ۲ ماهه عملیات نظامی در یمن، اجازه ورود کشتی های حامل مواد غذایی و سوخت و بازگشایی نسبی فرودگاه صنعاء استقبال کرده بود. (اینجا بخوانید)

* اوضاع انسانی و امنیتی نگران کننده در افغانستان

رئیس دستگاه دیپلماسی همچنین در این گفت‌وگو اوضاع انسانی و امنیتی در افغانستان را بسیار نگران کننده خواند و بر ضرورت تشکیل دولت فراگیر با مشارکت همه اقوام در افغانستان تأکید کرد و به موج آوارگان افغان اشاره کرد و خواستار توجه سازمان ملل به وظایف خود در قبال آوارگان شد. 

امیرعبداللهیان با اشاره به افزایش اقدامات تروریستی در افغانستان و مشکلات ناشی از فقر در این کشور، بر لزوم آزادسازی اموال بلوکه شده مردم افغانستان تأکید کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان ضمن اشاره به انتظارات به جا از سازمان ملل متحد، از تلاش‌های گوترش دبیرکل سازمان ملل در کمک به تحقق صلح و امنیت قدردانی کرد. 

* بحران اوکراین نباید مانع توجه جامعه جهانی به وضعیت فاجعه بار انسانی در افغانستان شود

به گزارش فارس، امیرعبداللهیان همچنین درباره اوضاع اوکراین با گوترش به گفت‌وگو پرداخت و ضمن اعلام مخالفت با جنگ در اوکراین، به تلاش‌های سیاسی جمهوری اسلامی ایران برای دوری از جنگ و تمرکز بر راه‌حل سیاسی و توجه به ابعاد انسانی از ابتدای بحران اوکراین اشاره کرد و گفت: بحران اوکراین نباید مانع توجه جامعه جهانی به وضعیت فاجعه بار انسانی در افغانستان شود.

* انتقاد از مصوبه غیر الزام آور اخیر کنگره

وزیر امور خارجه کشورمان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز ضمن اشاره به تداوم تبادل پیام بین ایران و آمریکا از طریق اتحادیه اروپا (انریکه مورا هماهنگ کننده گفت‌وگوها)، سیاست غلط فشار حداکثری آمریکا را مسبب وضعیت فعلی خواند‌ و با انتقاد از مصوبه غیر الزام آور اخیر کنگره، رسیدن به یک توافق پایدار، قوی و منصفانه را لازمه اتخاذ تصمیم واقع بینانه و شجاعانه دولت آمریکا در جبران رویکرد اشتباه گذشته برشمرد.  

گفتنی است دومین طرح ضد ایرانی در مجلس سنای آمریکا برای گنجاندن مسائل فرابرجامی در هرگونه توافق هسته‌ای با ایران و جلوگیری از لغو تحریم‌های سپاه، تصویب شد. (اینجا بخوانید) 

این دومین تماس امیرعبداللهیان و گوترش در سال جدید شمسی است. وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی ۱۴ فروردین ماه گوترش دبیرکل سازمان ملل گفت: در مذاکرات به توافق نزدیک هستیم و پیشنهادات مان را در مورد موضوعات باقیمانده از طریق مذاکره کننده اتحادیه اروپا به طرف آمریکایی منتقل کرده‌ایم و اکنون توپ در زمین آمریکاست. (اینجا بخوانید)

* قدردانی گوترش ار تلاش‌های ایران در حمایت از آتش بس در یمن

آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل متحد نیز در این گفت‌وگوی تلفنی از تلاش‌ها و مواضع سازنده جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آتش بس در یمن قدردانی و استقبال کرده و ابراز امیدواری کرد با رفع موانع، شاهد انجام پروازها از فرودگاه صنعاء و ارتباط بین استانی در یمن و استمرار آتش بس باشیم.

گوترش از تداوم گفت‌وگوها و حرکت به سمت بازگشت روابط طبیعی دیپلماتیک بین ایران و عربستان نیز استقبال کرد. 

گفتنی است تاکنون پنج دور مذاکره بین ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است.

آنتونیو گوترش در گفت‌وگو با امیرعبداللهیان ضمن تأکید بر اهمیت تشکیل دولت فراگیر در افغانستان، از نقش سازنده جمهوری اسلامی ایران در پذیرش آوارگان افغانستان و کمک‌های انساندوستانه جمهوری اسلامی و میزبانی از آوارگان قدردانی کرد. 

وی در پاسخ به درخواست وزیر امور خارجه کشورمان مبنی بر ایفای وظیفه سازمان ملل در قبال آوارگان، ابراز امیدواری کرد صندوق ملل متحد بتواند حمایت‌های بیشتری از جمهوری اسلامی ایران در حمایت از آوارگان به عمل آورد.

گوترش همچنین با اشاره به اهمیت ابتکارات سیاسی در مذاکرات رفع تحریم‌ها، نسبت به تداوم مذاکرات و رسیدن به توافقی مطلوب ابراز امیدواری کرد.

لازم به ذکر است امیرعبداللهیان (+) چندی پیش و در پی هتک حرمت مسجدالاقصی توسط نظامیان صهیونیست، به دبیرکل سازمان ملل نیز نامه نوشته بود. 

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران ۲۹ بهمن ماه ۱۴۰۰ نیز با آنتونیو گوترش دبیرکل سازمان ملل در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ دیدار و گفتگو‌ کرد. وزیر امور خارجه در دیدار با دبیرکل سازمان ملل گفت: پیشرفت‌ها در روند مذاکرات قابل توجه است، اما هنوز طرف مقابل در برخی موضوعات کلیدی باید در تامین حقوق و منافع مشروع ایران تصمیمات جدی سیاسی اتخاذ کند و اراده عملی خود را نشان بدهد. (اینجا بخوانید)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول