اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

نخستین نمایش نقاشی‌های «سزان» در بریتانیا

مجموعه‌ای از تابلوهای نقاشی «پل سزان» نقاش مشهور فرانسوی که تاکنون در بریتانیا به نمایش گذاشته نشده بودند برای نخستین‌بار در این کشور در یک نمایشگاه ارائه می‌شوند.

نخستین نمایش نقاشی‌های «سزان» در بریتانیا

خبرگزاری فارس- گروه هنر:  یکی از تاثیرگذارترین هنرمندان مدرن و از برجسته‌ترین نقاشان سبک‌های امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم «پل سزان» بود. از او به عنوان پدر نقاشی مدرن یاد می‌کنند. او اولین هنرمندی بود که اصل شباهت ‌سازی در نقاشی را به پرسش گرفت و «واقعیت تصویر» را جایگزین «واقعیت جهان عینی» کرد.

پدر سزان که یک بانکدار معروف بود هموار با کار وی مخالفت می کرد و به سزان می گفت: پل؛ چطور می‌خواهی چیزی را بکشی که طبیعت قبلاً این‌قدر زیبا انجامش داده‌است، باید احمق باشی اگر به ایـن ‌کـار خود اصرار بورزی، اما پل سزان معتقد بود که طبیعت را دوباره نمی‌کشد، بلکه آن چـیزی از آن را مـی‌کشد کـه به دید ظاهری آدم‌ها نمی‌آید، او می‌خواست احساس‌ها و نگرش‌های نهان خود را در قالب طبیعت بکشد.

وی در ۱۹ ژانویه ۱۸۳۰میلادی در شهر اکس‌آن‌پروانس فرانسه دیده به جهان گشود. این نقاش برجسته فرانسوی توانست با سبک و آثار خود راه رسیدن به مدرنیسم سده بیستم را از نظر مفهومی و بصری هموار کند. کارها و ایده‌های وی روی توسعه زیبایی‌شناسی بسیاری از هنرمندان و جنبش‌های قرن بیستم به ویژه کوبیسم تأثیرگذار بود، بنابراین باید گفت که سزان علاوه بر اینکه بر روی نقاشان سده نوزدهم تاثیر گذاشت، تلاش‌ها و روش کار وی تاثیرگذاری قابل توجهی روی هنرمندان سده‌ ۲۰ از جمله پابلو پیکاسو و هنری ماتیس داشته است. بسیاری معتقدند پیکاسو در ترکیب‌بندی‌های سطوح و ماتیس در نحوه‌ رنگ آمیزی تحت تاثیر این هنرمند فرانسوی بوده‌اند. بنابراین نوآوری‌های او چه در شیوه اجرای نقاشی‌ها و چه در سبک، بعد نمایی، ترکیب‌بندی و رنگ‌آمیزی آن‌ها بر هنر سده ۲۰ اثرگذاری بسیاری داشت به همین دلیل بسیاری از محققان و دانشمندان هنر، سزان را پدر هنر جدید یا هنر مدرن دانسته‌اند.  

این هنرمند فرانسوی که یکی از پیشگامان پساامپرسیونیسم بود، بیشتر برای تابلوهای طبیعت شناخته‌شده است. از ۱۸۹۰ میلادی به بعد، منتقدان و خریداران آثار هنری به آثار او توجه کردند و تابلوهای وی در بروکسل به نمایش درآمد تا اینکه در سال‌های ۱۸۹۵ و ۱۸۹۹ میلادی نمایشگاهی تک‌نفره از آثار سزان در پاریس و در گالری آمبروآز ولار برپا شد و او را به جایگاه یک نقاش مهم هنر مدرن رساند. یکی از آثار سزان تابلوی ورق بازها بود که در ۲۰۱۱میلادی به وسیله خانواده سلطنتی قطر به قیمت ۲۵۰ میلیون دلار خریده شد.

 نقاشی‌های سزان برای اولین بار در «تیت مدرن»

به گزارش فارس، به نقل از گاردین، بیست و دو تابلو نقاشی اثر «پل سزان» نقاش تاثیرگذار پست امپرسیونیست در قالب یک نمایشگاه بی‌سابقه برای نخستین‌بار در بریتانیا به نمایش گذاشته می‌شوند.

در این مجموعه نقاشی‌ها که پاییز امسال در «تیت مدرن» به نمایش گذاشته می‌شوند، تابلو نقاشی مشهور «طبیعت بی‌جان با ظرف میوه» که از موزه هنر مدرن نیویورک به امانت گرفته شده است نیز به نمایش گذاشته می‌شود. این نقاشی در به شهرت رسیدن «سزان» به عنوان یکی از مهم‌ترین نقاشان مدرن اروپایی بسیار تاثیرگذار بود.

تابلو نقاشی «طبیعت بی‌جان با ظرف میوه» زمانی به «پل گوگن» تعلق داشت. «گوگن» این نقاشی را در پس‌زمینه نقاشی «زنی در مقابل طبیعت بی‌جان اثر سزان» به تصویر کشید.

«گوگن» این نقاشی سزان را مرواریدی استثنائی و سوگلی خودش توصیف کرده بود اما ناچار شد برای پرداخت هزینه‌های درمانی، این نقاشی را بفروشد.

«زنی در مقابل طبیعت بی‌جان اثر سزان» اثر «پل گوگن»

 درمجموع ۸۰ تابلو نقاشی، آبرنگ و طراحی اثر «سزان» در نمایشگاه «تیت مدرن» به بررسی روند زندگی و خلق آثار این هنرمند می‌پردازند.

این نمایشگاه با یکی از قدیمی‌ترین خودنگاره‌های «سزان» آغاز می‌شود. این نمایشگاه به رویدادهای حول محور «سزان»، مکان‌هایی که به آن‌ها سفر کرد و روابطی که در خلق آثار هنری هنرمندی که به عنوان یکی از مهم‌ترین هنرمندان اواخر قرن نوزدهم شناخته می‌شود، می‌پردازد.

«سبد سیب» اثر «پل سزان»

حدود یک قرن پیش «تیت» نخستین پیشنهاد برای پذیرفتن یکی از آثار «سزان» به عنوان هدیه را به دلیل «بیش از حد مدرن بودن» رد کرد. اما فقط چند سال بعد یکی از متولیان «تیت» با جمع‌آوری بودجه مورد نیاز برای خرید آثار هنری مجموعه‌ای از هنرمندان آثار «سزان» را نیز خریداری کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول