اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خراسان رضوی

نمی‌توان با الگوهای وارداتی اقتصاد یک کشور اسلامی را راه برد

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی گفت: نمی‌توان با الگوهای وارداتی نظام‌های سرمایه‌داری و سکولار و نظام سلطه، اقتصاد یک کشور اسلامی را راه برد و نیازمند الگوهای مبتنی بر معارف اسلام و قرآن هستیم.

نمی‌توان با الگوهای وارداتی اقتصاد یک کشور اسلامی را راه برد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از آستان نیوز، مالک رحمتی قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در مراسم اختتامیه کنگره بین المللی «اقتصاد، اشتغال و تولید؛ در آینه قرآن و عترت» در دانشگاه امام رضا (ع) اظهار کرد: اقتصاد کشور نیازمند نسخه عملی مبتنی بر آموزه‌های دینی، واقعیت‌ها و ظرفیت‌های کشور است.

وی افزود: از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، نظام سلطه و استکبار جهانی تمام تلاش خود را برای ناکارآمد جلوه دادن نظام جمهوری اسلامی ایران در عرصه‌های مختلف به‌کار گرفته و در بسیاری از عرصه‌ها ناکام مانده و شکست خورده، لکن در عرصه اقتصادی طراحی جامعی دارد و با استفاده از تمامی ابزارهای ممکن از جمله تحریم‌های ظالمانه در صدد ضربه زدن به نظام اقتصادی کشور است که مقابله با آن نیازمند هوشیاری مسئولان و اندیشمندان و فعالان اقتصادی و راه برون رفت از این وضعیت، قوی شدن اقتصاد کشور از طریق جهش و رونق تولید ملی است.

رحمتی خاطرنشان کرد: رهبر معظم انقلاب بارها به صراحت بر اهمیت این مسأله تأکید داشته‌اند و به همین دلیل است که می‌بینیم حدود یک دهه است شعارهای منتخب ایشان برای هر سال، در حوزه اقتصاد، تولید، اشتغال و کار ایرانی بوده است. اما متأسفانه باید گفت در این یک دهه، از توجه کافی به این مسأله مهم غفلت شده است و اقدامات و برنامه‌های کشور متناسب با ظرفیت‌ها و استعدادهای کشور نبوده است.

دیگر جای مباحث کلی و نظری محض نیست

وی خاطرنشان کرد: باید بپذیریم بعد از چند سال غفلت، دیگر جای مباحث کلی و نظری محض نیست. یکی از راهکارهای مناسب و عاجل برای جبران این غفلت در کشور، این است که نظام مسائل و مشکلات را تحویل حوزه و دانشگاه بدهیم و از آنها انتظار می‌رود با استفاده از تمامی ظرفیت‌های علمی و دانش‌پایه، نسخه اجرایی مبتنی بر علم روز و مبانی دینی ارائه نمایند. برگزاری کنگره‌ها و همایش‌های مرتبط با این موضوع، اقدام ارزشمند و اثرگذاری است، اما باید توجه داشته باشیم اگر این همایش‌ها نتواند در اقتصاد واقعی کشور اتفاقی را رقم بزند و رشد اقتصادی و گره‌گشایی از مشکلات مردم حاصل نشود، برگزاری آن‌ها اثربخش و کارآمد نبوده است.

رحمتی تاکید کرد: انتظار ما از این‌گونه همایش‌ها این است که کلام و مبانی اسلامی را از آیات و روایات اهل بیت (ع) در عرصه اقتصاد و تولید استخراج نموده و به یک خروجی عملی متناسب با شرایط و نیازمندی‌های فعلی و با زبان علم روز تبدیل کنند و ماحصل آن در اقتصاد کشور دیده شود.

وی افزود: آنچه امروز کشور به آن نیاز دارد این است که برای حل مسائل اقتصادی از علم روز مبتنی بر مبانی اسلامی و سیره عملی اهل بیت (ع) بهره‌مند شویم، چرا که نمی‌توان با الگوهای وارداتی نظام‌های سرمایه‌داری و سکولار و نظام سلطه، اقتصاد یک کشور اسلامی را راه برد و نیازمند الگوهای مبتنی بر معارف اسلام و قرآن هستیم. مصداق‌ها و الگوهای موفق این مدیریت اقتصادی در آموزه‌های دینی ما وجود دارد و باید با بهره‌گیری از این الگوهای ارزشمند، اقتصاد کشورمان را قوی کنیم که بخش مهمی از مسئولیت انجام این کار بر عهده محققان و پژوهشگران حوزه و دانشگاه است که نسخه و راهکار متناسب با شرایط امروز را ارائه کنند.

فرهنگ کار و تلاش اقتصادی را تقویت کنیم

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در ادامه گفت: باید در کشور، فرهنگ کار و تلاش اقتصادی را تقویت کنیم. مسأله مهم این است که بتوانیم در نظام اسلامی ابتدا ثروت آفرینی کرده و سپس با استفاده از ابزار‌های مناسب، توزیع عادلانه ثروت را در بین اقشار مختلف جامعه دنبال کنیم تا عدالت اجتماعی محقق شود.

وی افزود: در شرایطی که دشمن به دنبال ناکارآمد جلوه دادن نظام در عرصه اقتصادی است، راهکار مقابله با این حربه این است که یک اقتصاد قوی داشته باشیم و نشان دهیم که ما می‌توانیم، همان‌طور که این توانمندی در بسیاری از عرصه‌های دفاع مقدس اثبات شد و جهانیان قدرت مردمی ما را دیدند و اکنون نیز در حوزه‌هایی مانند صنعت فضایی، صنعت نظامی و فناوری هسته‌ای این را اثبات کرده‌ایم و نتیجه‌اش را در معادلات بین‌المللی هم مشاهده می‌کنیم.

رحمتی خاطرنشان کرد: متأسفانه در حوزه اقتصاد با گذشت چندین سال، هنوز حتی در تأمین برخی نیازهای اولیه زندگی مردم و امنیت غذایی کشور دچار التهاب هستیم، در حالی که اگر اقتصاد اسلامی مبتنی بر علم روز، آموزه‌های قرآن و عترت، تأکیدات امام راحل (ره) و دغدغه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر خودکفایی و توجه به امر امنیت غذایی و استقلال اقتصادی را ملاک عمل قرار می‌دادیم، نتیجه‌اش شرایط فعلی کشور نبود و قطعاً با چنین مشکلاتی مواجه نبودیم.

خنثی کردن تحریم‌ها به جای دور زدن آنها

وی افزود: یک اقدام اساسی برای اصلاح وضعیت اقتصادی کشور که رهبر معظم انقلاب هم بر آن تأکید داشته‌اند، خنثی کردن تحریم‌ها به جای دور زدن آنهاست که این هدف تنها با داشتن یک اقتصاد قوی و با رویکرد دانش‌بنیانی محقق خواهد شد و می‌توانیم با اتکا به آن، عمده مشکلات اقتصاد، اشتغال و تولید را حل کنیم. بررسی برخی ناکامی‌ها در عرصه اقتصادی، نشان می‌دهد همواره مسأله نفوذ در کشور وجود داشته و پا به پای تلاش‌هایی که برای خودکفایی اقتصادی انجام شده، برخی همچنان قصد دارند مانع از قوی شدن اقتصاد ملی و رونق تولید شوند و این مسأله در بزنگاه‌هایی خودش را نشان داده و کشور را دچار چالش می‌کند.

تمام قد در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود

رحمتی خاطرنشان کرد: مشکل ما این است که باور واقعی به توانمندی نداریم و از ظرفیت دانش‌بنیان‌ها و جوانان دانشمند کمتر بهره می‌بریم، در حالی که هر جا باور کردیم و یا به دلیل تحریم تحت فشار جدی قرار گرفتیم، ثابت شد که ما می‌توانیم. امروز علم به شدت در حال رشد است و مقوله آینده‌پژوهی در اقتصاد، ضرورتی انکارناپذیر است. به عنوان مثال، اقتصاد دیجیتال، جهان را به سرعت متحول کرده و باید مراقب باشیم دچار غفلت از این تحول بزرگ اقتصادی نشویم.

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: تولیت معزز آستان نیز تأکید داشته‌اند که دانش‌بنیان‌ها صرفاً نباید زینت‌المجالس باشند یا فقط کارهایشان نمایشگاهی و کتابخانه‌ای باشد، بلکه باید در عرصه اقدام و اجرا از توانشان استفاده کرد و آنها هم نسخه کاربردی ارائه نمایند. دانش‌بنیان شدن فعالیت‌ها فقط با حرف زدن محقق نمی‌شود، بلکه ریسک، جسارت و اعتماد می‌خواهد که در آستان قدس رضوی این جسارت و اعتماد را تولیت محترم قبول دارند و با این پشتوانه، ما تمام قد در کنار شرکت‌های دانش‌بنیان خواهیم بود.

 

انتهای پیام/ ۷۰۰۷۹

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول