اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بورس

فارس من|60 درصد شرکت‌های بورسی سود خود را از طریق سجام واریز کردند

کارشناس بازار سرمایه گفت: حدود 120 شرکت یعنی حدود 25 درصد شرکت‌ها در سال 99 سود خود را از طریق سجام واریز کردند. این عدد در سال 1400 به 290 شرکت و عملا 60 درصد شرکت‌‌ها رسید.

فارس من|60 درصد شرکت‌های بورسی سود خود را از طریق سجام واریز کردند

محسن اسلامی‌در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ درباره الزام سازمان بورس برای شرکت‌ها در واریز سود رسوب شده گفت: الزام سازمان بورس به شرکت‌ها برای اینکه سود سهامداران خود که از سالهای قبل مانده و سود سالهای آینده را از طریق سجام واریز کنند، در این زمینه بستری در شرکت سپرده‌گذاری مرکزی و تسویه وجوه برا یاین هدف فراهم شده است.

وی ادامه داد: سهامداران در سالهای قبل ، اگر می‌خواستند سودی از شرکت بورسی دریافت کنند، یا باید خودشان به بانک مراجعه می‌کردند یا شماره حساب اعلام می‌کردند، در این بین برخی سهامداران اطلاعی از زمان و نحوه پرداخت سود سهام نداشتند و نمی‌دانستند که شرکت مد نظر سودی پرداخت کرده یا به آنها تعلق گرفته است یا یک عده‌ای از سهامداران به دلیل پایین بودن عدد سود، مراجعه نمی‌کردند.

وی این را هم یادآور شد، برخی سهامداران، برای دریافت سود سهام خود شماره حساب اعلام نمی‌کردند که همین موضوع باعث شده بود، طی سالیان گذشته مبلغ قابل توجهی از سودهای پراکنده مردم در حساب شرکت‌های سرمایه‌پذیر باقی بماند که  اصطلاحا سودهای رسوب شده گفته می‌شود، بنابر این اگر شرکت‌ها بتوانند از طریق سامانه جامع اطلاعات مشتریان، سجام این سود سهام خود را به حساب سهامداران واریز کنند، اتفاق خوبی برای حمایت از سرمایه‌گذاران خرد به شمار می‌رود. قطع به یقین می‌توان گفت، این تصمیمی است که باعث می‌شود سرمایه‌گذاری با دید بلند مدت در بازار سرمایه جذاب‌تر شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته دیگر این است که به صورت کلی واریز سود از طریق سجام چند مزیت دارد، یکی از این مزیت‌ها این است که هزینه نقل و انتقال، رفت و آمد به بانک‌ها و دادن شماره حساب به بانک‌ها و این دست مشکلات برای سهامدار خرد عملا وجود ندارد و به راحتی با یک بار ثبت نام در سامانه سجام، می‌تواند این سودها را دریافت کند.

این کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه تصمیم به الزام واریز سود از طریق سجام باعث می‌شود، از این به بعد عملا رسوب زیادی از سود مردم در شرکتها نخواهیم داشت، گفت: البته دریافت سود منوط به این است که خود افراد در سجام ثبت نام کنند. از حدود 500 ناشری که شرایط پرداخت سود را داشتند، در سال 99 حدودا 120 شرکت یعنی حدود 25 درصد شرکت‌ها از طریق سجام اقدام کردند. در سال 1400 این عدد به 290 شرکت و عملا 60 درصد شرکت‌ رسید.

اسلامی در پایان تاکید کرد: انتظار از الزام سازمان بورس طبق قانون جدید این است، تعداد بیشتری از شرکتها در سال جاری بیشتر شود و شاهد این باشیم که اولاً همه شرکت‌ها یا اکثر شرکت‌ها سود خود را از طریق سجام واریز کنند، چراکه باعث می‌شود که حداقل ۹۰ درصد این سود بدون زحمت و مشکلات به حساب سهامداران خرد واریز شود که هر دو اتفاق در کنار هم مکمل یکدیگر هستند و سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه را بسیار تسهیل و جذاب می‌کند.

طبق آمار فروردین امسال ۱۵۰ هزار نفر دیگر در سامانه سجام ثبت‌نام و تعداد سهامدارانی که در سجام ثبت نام کرده‌اند، به بیش از 40 میلیون نفر رسیده است.

به گزارش خبرگزاری فارس،‌ برخی مخاطبان سامانه فارس من «سود تمام شرکتهای بورسی به حساب سجام واریز شود» خواستار پاسخگویی مسئولان مربوطه شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول