اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  آموزش و پرورش

دانش‌آموزان هر ۳ روز «یک لیوان» شیر می‌نوشند

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش گفت: بر اساس داده‌هایی که وجود دارد میانگین سرانه مصرف شیر دانش‌آموزی ما هر سه روز، یک لیوان است اما در دنیا هر روز، یک لیوان هست.

دانش‌آموزان هر ۳ روز «یک لیوان» شیر می‌نوشند

به گزارش خبرنگار آموزش و پرورش خبرگزاری فارس، صادق ستاری‌فرد معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش در همایش سفیران سلامت دانش‌آموزی که در دبستان عدالت برگزار شد، اظهار کرد: در همین روزهای گذشته یک دانش‌آموز در استان اصفهان، مادرش را نجات داد؛ مادر دانش‌آموز دچار سانحه‌ای شد و دانش‌آموز که سفیر سلامت است و آموزش‌هایی را از طریق اورژانس دیده بود، جان مادر را نجات داد. 

وی ادامه داد: سفیران سلامت، هم به طور مستقیم و غیرمستقیم همسالان و اعضای خانواده را در زمینه سلامت آموزش می‌دهند و هم به تأمین سلامت و مراقبت خود و همسالان کمک می‌کنند.

* فعالیت 5800 مراقب بهداشت در مدارس

ستاری‌فرد با بیان اینکه یکی از ساحت‌هایی که در سند تحول به آن اشاره شده، ساحت زیستی و بدنی است، ادامه داد: منظور این است که دانش‌آموز چگونه زیستن و به‌زیستی را بیاموزد و در وجودش نهادینه شود؛ هفته گذشته از فرمایشات رهبر معظم انقلاب شنیدیم که علم نافع را مطرح کردند؛ علمی که بتواند استعدادهای دانش‌آموز را شکوفا کند و هم بتواند به زندگی امروز و فردای دانش‌آموزان بهتر کمک کند.

وی با اشاره به اینکه یکی از این دانش‌ها و بایسته‌های آموزشی و تربیتی، طبیعتاً ساحت تربیت یادگیری حوزه بهداشت و سلامت است، گفت: امروز این افتخار را داریم که در وزارت آموزش و پرورش، بالغ بر 5800 مراقب بهداشت، خدمتگزار دانش‌آموزان هستند. یعنی حدود 5 میلیون دانش‌آموز دسترسی مستقیم به مراقبین بهداشت و سلامت دارند و هزاران سفیر سلامت هم در کنار مراقبین سلامت، این آموزش‌ها را خودشان می‌بینند و هم به همسالان منتقل می‌کنند.

*میانگین سرانه مصرف شیر دانش‌آموزی ما هر سه روز، یک لیوان است

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه یادگیری اجتماعی یکی از مهم‌ترین جنبه‌هایی است که از حیث فلسفه تعلیم و تربیت مورد توجه قرار گرفته است، افزود: یادگیری اجتماعی، یعنی می‌بینم و یاد می‌گیرم؛ در دوره کودکی به خصوص در مقطع و پایه دبستان، این موضوع خیلی اهمیت دارد؛ دانش‌آموز یادگیری مشاهده‌ای و اجتماعی دارد.

وی با تأکید بر اینکه آموزش خودمراقبتی از طریق آموزش همسالان یکی از برنامه‌های جدی وزارت آموزش و پرورش است، اظهار کرد: سه سال تحصیلی درگیر بحران کرونا بودیم و به لطف خدا و مرحمت سیاست‌ها و برنامه‌های جدی که کلان حکمرانی کشور داشت، امروز از بحران کرونا عبور کردیم؛ کارهای بسیار جدی و فاخری انجام شد که مورد توجه نهادهای بین‌المللی قرار گرفت و ما را در زمره چند کشور اول دنیا در مسأله مدیریت کرونا عنوان می‌کنند. 

ستاری‌فرد با اشاره به آموزش‌های حضوری، گفت: چقدر نگرانی وجود داشت که اگر آموزش‌های حضوری برگزار شود، موج هفتم کرونا ایجاد می‌شود ولی به دلیل فعالیت‌ها و مجاهدت‌های همکاران معلم، مدیران مدارس و مراقبان بهداشت و سلامت و همچنین سفیران سلامت در مدارس، به  لطف خدا موفقیت‌های چشمگیری در آموزش‌های حضوری داشتیم و این را مدیون و مرهون همه دانش‌آموزان و خانواده‌های عزیز و معلمان مجاهد هستیم. 

وی با بیان اینکه وزارت آموزش و پرورش بعد از سال‌ها موضوع تغذیه دانش‌آموزان را شروع کرده است، اظهار کرد: تغذیه دانش‌آموزی نیاز بود و اکیدا هم ضرورت داشت؛ بر اساس داده‌هایی که وجود دارد میانگین سرانه مصرف شیر دانش‌آموزی ما هر سه روز، یک لیوان است اما در دنیا هر روز یک لیوان هست.

* اجرای آزمایشی طرح بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش به طرح بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان با عنوان «باغ دانش‌آموزان» اشاره کرد و گفت: این طرح در حال حاضر به صورت آزمایشی در استان‌های البرز و سیستان و بلوچستان شروع شده است و 75 هزار دانش‌آموز تحت پوشش بسته امنیت غذایی دانش‌آموزان قرار گرفتند؛ با این هدف که این دوره آزمایشی بتواند در اجرای این برنامه در سال تحصیلی آینده کمک کند. 

وی اضافه کرد: همینجا دست یاری به سوی تمام نهادهای خدمات‌رسان من جمله خیرین، ستاد اجرایی فرمان امام(ره)، بنیاد مستضعفان، آستان قدس رضوی که همیشه همراه ما در برنامه‌های تربیتی و زیرساختی بودند، می‌بریم تا این مهم را ان‌شاءالله یاری کنند که بتوانیم برای 3 تا 5 میلیون دانش‌آموز مناطق محروم، روستایی، عشایری و حاشیه شهرها، تغذیه رایگان را داشتیم.

*سبک زندگی دانش‌آموزان دچار چالش‌های اساسی شد

ستاری‌فرد با بیان اینکه موضوع تحرک، نشاط و شادابی در مدرسه از نکات مهم است، گفت: تغییر چرخه خواب و بیداری دانش‌آموزان یکی از معضلات جدی است که به واسطه آموزش‌های مجازی عارض شد و سبک زندگی دانش‌آموزان دچار چالش‌های اساسی شد.

وی ادامه داد: برای تحرک دانش‌آموزان، خوشبختانه برنامه جدی داریم؛ امروز آیین آغاز نهضت ایجاد 2100 فضای ورزشی درون مدرسه‌ای با حضور وزیر آموزش و پرورش برگزار شد تا بتوانیم برنامه ورزشی مناسب را در درون مدارس ایجاد کنیم. 

*شاداب‌سازی و جذاب‌سازی محیط مدرسه

معاون تربیت‌بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با تأکید بر اینکه شاداب‌سازی و جذاب‌سازی محیط مدرسه یکی از برنامه‌های جدی وزارت آموزش و پرورش است، گفت: از طرفی فعالیت‌ها و برنامه‌های تفریحی و ورزشی را هم در جامعه معلمان و هم در جامعه دانش‌آموزی شروع کردیم؛ اولین مجموعه دولتی هستیم که مجموعه‌های ورزشی‌مان را به صورت رایگان در اختیار خانواده‌ها و دانش‌آموزان قرار دادیم.

وی تصریح کرد: ناهنجاری قامتی و عضلانی ـ اسکلتی از چالش‌های جدی ما هست که در قالب یک برنامه مشترک با ستاد اجرایی فرمان حضرت امام(ره) دنبال می‌کنیم؛ امیدواریم بتوانیم امسال نسبت به هم غربالگری دانش‌آموزان و هم از حیث ناهنجاری عضلانی ـ اسکلتی و هم نسبت به اصلاح این ناهنجاری‌ها اقدام کنیم.

* اجرای مکمل‌یاری آهن و ویتامین دی

ستاری‌فرد اظهار کرد: مکمل‌یاری آهن، مکمل‌یاری ویتامین دی و بهداشت دهان و دندان با همکاری خوب وزارت بهداشت طی سال‌های گذشته اجرا شد از جمله برنامه‌هایی است که در دستور کار داریم و ان‌شاءالله این اقدامات را برای همه دانش‌آموزان گسترش دهیم.

ستاری‌فرد با بیان اینکه بهداشت و سلامت مقدمه تعلیم و تربیت است و کرونا نشان داد که اگر سلامت نباشد، آموزش هم نیست و تعلیم و تربیت دچار اختلال می‌شود، ادامه داد: از بهمن سال گذشته تاکنون ۱۳۲۳ اتاق بهداشت ایجاد شده و ۵ هزار مدرسه هم به اقلام بهداشتی تجهیز شدند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول