اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  گلستان

وصول ارزش‌افزوده ۱۵۱۰ میلیاردی که در اختیار شهرداری‌های گلستان قرار گرفت

مدیرکل امور مالیاتی گلستان گفت: سال گذشته یک‌هزار و ۵۱۰ میلیارد ریال عوارض ارزش‌افزوده در استان وصول و در اختیار شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، عشایر و مناطق محروم قرار گرفت.

وصول ارزش‌افزوده ۱۵۱۰ میلیاردی که در اختیار شهرداری‌های گلستان قرار گرفت

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، طی سال­‌های گذشته نوسانات قیمت نفت و از سویی تحریم­‌های ظالمانه علیه کشورمان موجب شد تا نگاه‌ها به سمت و سوی نفت به عنوان یکی از منابع درآمدی مهم دولت تغییر کند از این رو کاهش وابستگی به نفت یکی از اولویت­‌های برنامه‌­ریزان و دولتمردان کشور قرار گرفت و به مالیات به عنوان منبعی پایدار برای اداره کشور و تأمین منابع مالی مورد نیاز بیشتر از گذشته توجه شد.

مالیات یک نوع هزینه اجتماعی است که توسط شهروندان پرداخت می­‌شود تا دولت‌­ها وظایف خود را برای توسعه اجتماعی و اقتصادی محقق کنند به گفته کارشناسان مالیات از مهمترین عوامل رشد و توسعه اجتماعی است که به دنبال آن شاهد رونق اقتصادی، تحقق عدالت اجتماعی، افزایش عمران و آبادانی کشور خواهیم بود.

مقام معظم رهبری به کرات به پرداخت مالیات و تأمین درآمدهای دولت از طریق مالیات تأکید می‌کنند و البته طی سال­‌های اخیر نیز سازمان امور مالیاتی کارنامه قابل قبولی از خود ارائه کرده است و به تبع آن اداره کل امور مالیاتی گلستان با وجود آنکه اغلب مشاغل این استان بر پایه کشاورزی است و از پرداخت مالیات معاف هستند توانسته با شناسایی منابع درآمدهای مالیاتی و جلوگیری از فرار مالیاتی، تحقق درآمدهای مالیاتی در استان را رقم بزند.

برای اطلاعات بیشتر از برنامه­‌های اداره کل امور مالیاتی گلستان و اخذ درآمدهای مالیاتی در سال جاری گفتگویی با «قربان حاجی‌مشهدی» مدیرکل امور مالیاتی گلستان انجام شده است که در زیر می­خوانید.

فارس: در ابتدا اشاره­ای به مزایای پرداخت مالیات توسط مؤدیان مالیاتی داشته باشید.

حاجی مشهدی: در شرایطی که تحریم‌­های ظالمانه بر علیه کشور وارد می­‌شود، درآمدهای مالیاتی نقش مهمی در پیشبرد اهداف اقتصادی کشور دارند و مقام معظم رهبری همواره بر اهمیت پرداخت مالیات تأکید و مالیات را یک تکلیف الهی عنوان می­‌کنند با توجه به تحریم­‌های ظالمانه  که طی سال­‌های اخیر به کشور تحمیل شده و از سویی مقام معظم رهبری بحث  اقتصاد بدون نفت را مطرح کردند تمام نگاه‌ها به سمت مالیات متمرکز شد، در واقع با پرداخت مالیات می‌­توان از وابستگی به نفت که مشکلات زیادی را طی سال­‌های اخیر برای کشور رقم زده است، رها شد و شاهد رونق اقتصادی، برقراری عدالت اجتماعی و آبادانی و عمرانی شهر و روستاها باشیم.

فارس: سهم مالیات در قانون بودجه کشور چه مقدار است؟

حاجی‌مشهدی: در قانون بودجه سال ۱۴۰۰، سهم مالیات در اقتصاد کشور ۲۷۰ هزار میلیارد تومان بود که با تلاش همکاران در سازمان امور مالیاتی این رقم به ۳۱۰ هزار میلیارد تومان رساندیم، در قانون بودجه امسال نیز سهم درآمدهای مالیاتی به حدود ۵۴۰ هزار میلیارد تومان رسید، قطعأ سهم درآمدهای مالیاتی استان گلستان از این افزایش بی‌تأثیر نیست.

*رشد ۸ درصدی درآمدهای مالیاتی در گلستان

فارس: سال گذشته چه مقدار درآمد مالیاتی در استان محقق شد؟

حاجی‌مشهدی: درآمدهای مالیاتی یکی از منابع مهم مالی دولت برای پیشبرد اهداف اقتصادی در کشورها محسوب می‌­شود، در سال ۱۴۰۰ با تلاش همکاران و همکاری مؤدیان مالیاتی از مجموع یک هزار و ۳۳۰ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی که سازمان امور مالیاتی کشور برای استان در نظر گرفته بود توانستیم حدود یک هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان درآمدهای مالیاتی را محقق کنیم که حدود هشت درصد رشد درآمدهای مالیاتی نسبت به مدت مشابه را در استان شاهد بودیم در واقع با برنامه‌­ریزی مناسب و کاهش فشار به تولیدکنندگان و تمرکز بر جلوگیری از فرار مالیاتی و معوقات مالیاتی، درآمدهای مالیاتی در استان را محقق می‌­کنیم.

فارس: سال گذشته از محل مالیات بر ارزش افزوده چه مبلغی به حساب دهیاری‌­های و شهرداری‌های استان واریز شد؟

حاجی مشهدی: سال گذشته ۱۵۱ میلیارد تومان عوارض ارزش‌افزوده در استان وصول  و در اختیار شهرداری‌ها، دهیاری‌ها، عشایر و مناطق محروم قرار گرفت و توانستیم در بحث محرومیت‌­زدایی‌ها مثمرثمر واقع شویم، عوارض مالیات بر ارزش افزوده نقش مهمی در اجرای پروژه­‌های عمرانی شهرها و روستاها دارد با وجود آنکه از شهرداری­‌ها و دهیاری‌­ها انتظار بیشتری برای معرفی پروژه‌­هایی که از محل مالیات بر ارزش‌افزوده انجام می­‌شود، داریم متأسفانه شاهد کم‌کاری این نهادها با اداره کل امور مالیاتی هستیم و طی سال­‌های اخیر در بحث فرهنگ‌سازی پرداخت مالیات خیابان­‌هایی در شهرستان­‌های علی‌آبادکتول، رامیان و اینچه‌برون به عنوان مالیات نامگذاری شده است.

*مطالبه مالیات براساس واقعیات است/  ۸۰ درصد پرونده‌­های مؤدیان مالیاتی در استان رسیدگی و قطعی شد

فارس: رسیدگی پرونده‌­های مالیاتی در استان به چه صورت انجام می­شود؟

حاجی‌مشهدی: سازمان  امور مالیاتی طبق رویکردی که دارد براساس واقعیت مطالبه مالیات می­‌کند و از حدس و گمان و علی‌الرأس مأموران مالیاتی را برحذر می­‌کند در واقع مالیات براساس واقعیت‌­ها و استانداردها مطالبه می­‌شود.

براساس ابلاغ دستورالعمل سال ۱۳۹۹ محاسبه مالیات براساس واقعیت­‌های موجود است و از بیش‌انگاری مالیات براساس حدس و گمان مأموران را بر حذر داشته است­ اداره کل امور مالیاتی استان به تناسب این موضوع برنامه­‌ریزی­‌های لازم را انجام و اقدام به برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای مأموران مالیاتی کرده است تا پرداخت مالیات به سمت و سویی برود تا هم شاهد تمکین مؤدیان باشیم و هم اطاله دادرسی و ارجاع به پرونده هیئت‌­های حل اختلاف مالیاتی به حداقل برسد در سال گذشته براساس همین رویکرد بسیاری از پرونده‌ها قطعی شد و حدود ۸۰ درصد پرونده­‌هایی که مؤدیان مالیاتی نسبت به تسلیم اظهارنامه مالیاتی اقدام کرده بودند به آنها رسیدگی و در استان قطعی شد در واقع رسیدگی براساس حدس و گمان خودداری شد.

 فارس: چه اقداماتی برای مبارزه با فرار مالیاتی در استان انجام می‌­شود؟

حاجی‌مشهدی: با ابزاری که سازمان امور مالیاتی  در اختیار دارد سعی می­‌کنیم تا فرار مالیاتی به حداقل برسد و یکی از این ابزارها سامانه ۱۶۹ می­‌باشد اشخاصی که مشمول ارسال فهرست معاملات در سامانه ۱۶۹ هستند شناسایی و آنها را به سر منشأ اصلی می­‌رسانیم همچنین بررسی‌­های میدانی و راه‌اندازی کارگروه ویژه مبارزه با فرار مالیاتی و پولشویی از دیگر برنامه­‌های اداره کل امور مالیاتی محسوب می‌­شود، از طرفی با تصویب و اجرای دستورالعمل سوت‌زنی مالیاتی می­‌توانیم تا مقدار قابل توجهی از فرار مالیاتی جلوگیری کنیم.

*حمایت اداره کل امور مالیاتی گلستان از مشاغل دانش‌بنیان در استان/ کاهش ۵ درصدی نرخ مالیاتی بخش تولید

فارس: امسال از سوی مقام معظم رهبری به عنوان «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین نامگذاری شده است، اداره کل امور مالیاتی گلستان چه حمایتی از بخش تولید و مشاغل دانش‌بنیان می‌­کند؟

حاجی‌مشهدی: سازمان امور مالیاتی در حمایت از مشاغل دانش‌بنیان پیش‌قدم بوده و حدود پنج سال پیش دستورالعمل حمایت از شرکت­های دانش‌بنیان مصوب شد شرکت­‌هایی که در زمینه تولید محصولات دانش‌بنیان فعالیت می­‌کنند برای آنها ۲۰ سال معافیت مالیاتی در نظر گرفته شده است البته این دستورالعمل مربوط به سال ۱۴۰۱ نیست ما همواره بحث حمایت از شرکت‌­های دانش‌بنیان را سرلوحه کار خود قرار داده‌­ایم.

در بحث حمایت از تولید پنج درصد از نرخ مالیاتی صاحبان کسب و کار و صاحبان کارخانه­‌ها کاسته شده است در بحث تقسیط بدهی مالیاتی تولیدی­‌ها از ظرفیت اداره کل امور مالیاتی استفاده می‌شود و گاهأ بدهی مالیاتی این اشخاص تا ۳۶ ماه تقسیط می­‌شود.

همچنین در بحث بخشودگی جرایم نیز یک نگاه ویژه داریم در واقع جرایم شرکت‌­های تولیدی گاهأ تا ۱۰۰ درصد بنابر بر تنفیذ اختیاری که به اداره کل امور مالیاتی شده است، بخشوده می­‌شود.

فارس: اداره کل امور مالیاتی با تکیه بر چه ابزاری می‌­تواند به تحقق درآمد مالیاتی دست پیدا کند؟ آیا مالیات بر تولید افزایش خواهد یافت؟

حاجی‌مشهدی: افزایش مالیات بر تولید با سیاست­‌های سازمان و نظام که مبنی بر حمایت از تولید و اشتغال است در تضاد می­‌باشد در واقع برنامه­‌های افزایش درآمد مالیاتی را در بحث مبارزه با فرار مالیاتی، دریافت معوقات مالیاتی و استفاده از سایر منابع جدید مالیاتی که در قانون بودجه سنوات اخیر نیز به آن اشاره شده است همچون مالیات بر واحدهای مسکونی خالی، خانه باغ‌­ها، خودروهای لوکس در دست اجرا داریم تا شاهد جبران عقب‌ماندگی در بحث مالیات بر تولید باشیم.

انتهای پیام/۸۳۰۱۷

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول