اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  بازار

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل زینک فلیک (داکرومات)

در گذشته‌های دور برای ساخت سقف خانه و درب و پنجره از چوب استفاده می‌کردند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل زینک فلیک (داکرومات)

به تدریج و با پیشرفت صنعت ساخت و ساز، فلزات جای خود را به چوب دادند و مقاطعی فولادی به شکل استوانه‌ای توخالی ساخته شدند که پروفیل آهن نام گرفتند. امروزه از انواع پروفیل برای صنایع خودروسازی، ساخت درب و پنجره و گاهی به جای تیرآهن و میلگرد در ساختمان استفاده می‌شود.

قیمت پروفیل با توجه به عوامل مختلفی مانند نوع، شکل، جنس، سایز و ضخامت آن تعیین می‌شود و این مهم برای کلیه افرادی که در صنایع مختلف مشغول فعالیت هستند، از اهمیت زیادی برخوردار است.

امروزه علاوه بر مشخصات ظاهری پروفیل، عوامل دیگری از جمله شرایط اقتصادی کشور، شرکت سازنده، مواد اولیه به کار رفته در پروفیل  و نوع پوشش دهی آن در قیمت نهایی پروفیل موثر می‌باشد.

در این مطلب به بررسی کلیه عوامل اثرگذار بر قیمت پروفیل و به ویژه قیمت پروفیل زینک فلیک (داکرومات) خواهیم پرداخت. با ما همراه باشید.

انواع پروفیل های موجود در بازار

پروفیل‌ها در انواع مختلف و برای کاربردهای گوناگون در صنعت به تولید می‌رسند. یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت انواع پروفیل، وزن آن می‌باشد.

برای محاسبه وزن پروفیل،، ابتدا لازم است که انواع پروفیل‌های موجود در بازار را بشناسید و با مشخصات آن‌ها آشنا شوید.

مطلبی جامع در مورد پروفیل: پروفیل چیست؛ روش تولید، انواع و 5 مورد مصرف آن

به طور کلی پروفیل‌ها از نظر وزن به سه دسته پروفیل سبک، پروفیل نیمه سنگین و پروفیل سنگین تقسیم‌بندی می‌شوند.

از لحاظ روش ساخت نیز می‌توان پروفیل‌ها را به دو دسته پروفیل باز و پروفیل بسته تقسیم‌بندی کرد. پروفیل‌های باز از سطح مقطی باز برخوردارند؛ مانند تیرآهن، نبشی، میلگرد، تسمه، سپری و ناودانی و پروفیل‌های بسته از سطح مقطعی بسته برخوردارند؛ مانند پروفیل مبلی، قوطی، پروفیل صنعتی و غیره.

پروفیل‌ها با توجه به نوع، وزن، نوع پوشش آن‌ها و عوامل دیگر از قیمت و کاربردی متفاوت برخوردارند.

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل

همانطور که اشاره کردیم، عوامل مختلفی در قیمت روز پروفیل موثر می‌باشند. برخی از مهمترین این عوامل عبارتند از:

وزن پروفیل
روش تولید پروفیل و مواد اولیه استفاده شده در آن
میزان عرضه و تقاضا
نوع پوشش پروفیل
کیفیت و برند کارخانه تولیدکننده پروفیل
حضور واسطه‌ها در بازار پروفیل

وزن پروفیل

با توجه به کاربرد وسیع و میزان مصرف بالای پروفیل در صنایع، لازم است که حتما برای قیمت و تولید آن ثبات وجود داشته باشد.

باید بدانید که تعیین کننده اصلی قیمت پروفیل، وزن آن بر اساس واحد کیلوگرم می‌باشد. پس برای تعیین قیمت پروفیل، ابتدا باید با نحوه محاسبه وزن آن آشنا شوید.

 محاسبه قیمت پروفیل با استفاده از وزن آن

همانطور که می‌دانید برای ساخت پروفیل از مواد اولیه متفاوتی استفاده می‌شود که چگالی آن‌ها با هم متفاوت است. پس از بدست آوردن چگالی ماده استفاده شده در تولید پروفیل، باید طول پروفیل و اندازه دقیق سطح مقطع آن را محاسبه کنیم.

مثلا برای قوطی، سطح مقطع شامل اندازه طول و عرض با واحد سانتی‌متر و ضخامت پروفیل با واحد میلی‌متر است. بعد از بدست آوردن وزن مخصوص پروفیل، می‌توانیم وزن آن و در نهایت قیمت پروفیل را بدست آوریم.

به عنوان مثال در صورتی که پروفیل مورد نیاز ما از جنس آهن باشد، اگر بر فرض قیمت یک کیلو آهن را 10 هزار تومان در نظر بگیریم و وزن پروفیل مورد نیاز ما 1000 کیلوگرم باشد، با ضرب این دو عدد درهم، به عدد 10،000،000 خواهیم رسید. پس برای خرید یک پروفیل 1000 کیلوگرمی باید ده میلیون تومان هزینه کنیم.

به این ترتیب می‌توانیم وزن پروفیل را محاسبه کنیم و در نهایت قیمت آن را به دست آوریم.

روش تولید پروفیل و مواد اولیه استفاده شده در آن

علاوه بر وزن، عوامل دیگری در قیمت نهایی پروفیل موثرند؛ مثل مواد اولیه به کار رفته در آن یا پوششی که برای آن در نظر گرفته شده و غیره.

در مورد پروفیل سنگین و سبک، مهمترین شاخص برای تعیین قیمت آن‌ها، وزن می‌باشد. علاوه بر این، نوع ورقی که در پروفیل سنگین و سبک استفاده می‌شود، با هم تفاوت دارند. در واقع در پروفیل سبک از ورق روغنی و در پروفیل سنگین از ورق سیاه استفاده می‌شود.

علاوه بر این، ضخامت ورقی که در پروفیل سبک استفاده می‌شود، کمتر از 1.5 و ضخامت ورقی که در پروفیل سنگین استفاده می‌شود بیشتر از 1.5 میلی‌متر است.

در آخر باید گفت که پروفیل سبک به دلیل فرآیند ساخت و تولید آن به مراتب از پروفیل سنگین گرانتر است، اما در نهایت به دلیل محاسبه قیمت پروفیل بر اساس یکی از شاخص‌های مهم که وزن می‌باشد، قیمت تمام شده پروفیل سنگین بیشتر از سبک تمام می‌شود.

میزان عرضه و تقاضا

با توجه به انواع پروفیل‌های موجود در صنعت و میزان گستردگی کاربرد و حجم تقاضا برای آن‌ها، می‌توان گفت که یکی از عوامل مهم در تعیین قیمت نهایی پروفیل، میزان تقاضا برای پروفیل‌های پرکاربرد می‌باشد.

امروزه پروفیل‌ها جزئی جداناپذیر از صنعت ساخت و ساز می‌باشند. از کلیه پروفیل‌های سنگین و سبک در سازه‌های صنعتی و غیر صنعتی استفاده می‌شود. پس بسته به میزان عرضه و تقاضای هر نوع پروفیل، قیمت آن نیز متفاوت است.

از نوع پروفیل سبک در ابعاد، شکل‌ها و سایزهای مختلفی تولید می‌شود. این نوع پروفیل به دلیل تنوع زیاد از کاربرد بسیاری در صنعت برخوردار است. در واقع در نرده پیاده‌روها، خیابان‌ها، نرده‌کشی اطراف کارخانه‌ها، ساخت پنجره و درب، ساخت سقف سوله و غیره، همه و همه از پروفیل سبک استفاده می‌شود.

بر همین اساس، می‌توان گفت که علاوه بر عامل وزن، میزان تقاضای این نوع پروفیل در تعیین قیمت آن اثرگذار است.

پروفیل‌های سنگین نیز در مصارف صنعتی مانند ساخت سازه‌های پتروشیمی، کشتی‌سازی و غیره استفاده می‌شوند. در مورد پروفیل‌های سنگین هم، مهمترین پارامتر موثر در قیمتشان، وزن آن‌هاست.

نوع پوشش پروفیل

یکی دیگر از عوامل موثر در قیمت پروفیل پوشش آن می‌باشد. یکی از روش‌های رایج برای پوشش‌دهی پروفیل و افزایش مقاومت آن در برابر خوردگی و سایر آسیب‌های محیطی، گالوانیزاسیون است. این نوع پوشش، یکی از اقتصادی‌ترین روش‌ها برای مخافظت از فولاد در برابر رطوبت می‌باشد.

یکی دیگر از انواع روش‌های پوشش‌دهی، استفاده از مواد زینک فلیک است. می‌توان گفت استفاده از پوشش ضدخوردگی زینک فلیک (داکرومات) بهترین روش برای پوشش‌دهی کلیه پروفیل‌های باز می‌باشد. زیرا این پوشش بسیار مقاوم‌تر از پوشش‌ها و روش‌هایی مانند گالوانیزاسیون، آبکاری و غیره می‌باشد.

در واقع می توان گفت پوشش داکرومات یا زینک 10 برابر مقاوم تر از سایر پوشش ها در مقابل خوردگی و زنگ زدگی می باشد.

نکته بسیار قابل توجه این است که؛

قیمت پروفیل زینک فلیک یا پروفیل داکرومات از لحاظ هزینه به مراتب مقرون به صرفه‌تر از پوشش‌دهی پروفیل با سایر روش‌ها می‌باشد.  

علاوه بر این، پروفیل داکرومات یا زینک فلیک تا 2000 ساعت در آزمون تست خوردگی یا سالت اسپری از خود مقاومت نشان می‌دهد. از دیگر مزایای این پوشش مقاومت در برابر حرارت تا 400 درجه سانتی‌گراد، افزایش عمر فلز و چدن تا 10 برابر بیشتر و ضخامت بسیار کم آن می‌باشد.

کیفیت و برند کارخانه تولیدکننده پروفیل

از دیگر مواردی که در تعیین قیمت پروفیل موثر است، برند کارخانه تولیدکننده می‌باشد. امروزه کارخانجات بسیاری در سراسر کشور در حوزه تولید محصولات فولادی و تولید پروفیل فعال هستند.

میزان کیفیت پروفیل در کارخانه‌های مختلف با یکدیگر متفاوت است. بر همین اساس، قیمت پروفیل نیز بسته به کارخانه تولیدکننده و کیفیت تولید آن، متفاوت می‌باشد.

حضور واسطه ها در بازار پروفیل

از دیگر عواملی که می‌تواند بر نوسانات قیمت پروفیل موثر باشد، واسطه گری در بازار است. قطعا قیمت پروفیلی که شما مستقیما از کارخانه تولیدکننده خرید می‌کنید از بنگاه‌های بازرگانی متفاوت است.

پس بهتر است در صورت نیاز به خرید پروفیل یا هر نوع محصول فولادی با حجم بالا، حتما از کارخانه تولیدکننده بدون واسطه و مستقیما خرید خود را انجام دهید.

چه پارامترهایی می توانند در گران تر شدن قیمت پروفیل اثرگذار باشند؟

پس از اشاره به عواملی که در تعیین قیمت پروفیل اثرگذار بودند، باید گفت که معمولا یک عامل مهم دیگر نیز در قیمت تمام شده کلیه محصولات موثر است. نرخ دلار و ارز در کشور ما همواره قیمت محصولات را تحت تاثیر خود قرار داده است. خصوصا در سال‌های کنونی که میزان نوسانات و افزایش دلار چشم‌گیر بوده است.

صنایع بسیاری از جمله صنعت فولاد و تولید پروفیل از نوسانات نرخ ارز تاثیر می‌گیرند، زیرا رشد اقتصادی کشورمان، همواره با توجه به تحریمات بسیاری که از سمت کشور آمریکا تحمیل شده با کندی روبرو شده است.
پس می‌توان گفت که رشد دلار نیز قیمت پروفیل را افزایش می‌دهد و با توجه به این مسئله که عرضه و تقاضا رابطه مستقیمی باهم دارند، افزایش قیمت پروفیل منجر به کاهش تقاضای آن در بازار می‌شود و در نهایت با کاهش تقاضا میزان عرضه نیز کاهش می‌یابد.

علاوه بر نرخ دلار، عوامل دیگری مانند واردات و صادرات، مناسبات سیاسی بین کشورها، هزینه‌های حمل و نقل کلیه محصولات فولادی، تصمیمات سیاسی کشور، قیمت جهانی نفت و طلا، تورم یا رشد اقتصادی، جنگ، شیوع بیماری کرونا و غیره در قیمت پروفیل و سایر محصولات فولادی تأثیرگذار هستند.

این مطلب می‌تواند برای شما مفید باشد: کارخانه نزدیک به پروژه، قیمت میلگرد ارزانتر

عوامل تاثیرگذار بر قیمت پروفیل زینک فلیک (داکرومات) در یک نگاه

به طور کلی باید گفت عوامل تاثیرگذار در قیمت پروفیل متنوع و گسترده می‌باشند. بر همین اساس، بهتر است در صورتی که قصد خرید پروفیل دارید، لازم است با کارشناسان متخصص در این حوزه مشورت نمایید.

اما در مورد انتخاب پروفیل با پوشش زینک فلیک یا گالوانیزه و سایر روش‌ها، همانطور که اشاره کردیم، پروفیل زینک فلیک بسیار مقرون به صرفه تر از لحاظ هزینه و با کیفیت‌تر از پروفیل گالوانیزه می‌باشد.

امروزه مراجع و سایت‌های معتبری در زمینه خرید و فروش آهن‌آلات فعالیت دارند. شاهین فلز سپاهان یکی از منابع معتبری است که کلیه محصولات فولادی به ویژه پروفیل را با پوشش دلخواه شما به تولید می‌رساند. این کارخانه مجهز به اولین و تنها خط لارج پارت پوشش ضدخوردگی زینک فلیک یا داکرومات می‌باشد. پس مناسب‌ترین قیمت و کیفیت پروفیل را برای مشتریان گرامی به ارمغان می‌آورد.

بر همین اساس، شما می‌توانید بدون واسطه و با قیمت مناسب، مستقیما از کارخانه شاهین فلز سپاهان خرید نمایید. این مجموعه با سه دهه سابقه فعالیت در بازار آهن و برخورداری از سه انبار اختصاصی، همواره آماده فروش کلیه محصولات فولادی و ارائه با کیفیت‌ترین خدمات به مشتریان گرامی می‌باشد.

تلفن: 03145273010

سایت: www.shahinfelezsepahan.com

آدرس کارخانه: شهرک صنعتی بزرگ، بازارچه، خیابان اندیشمندان ۱۶، خیابان کارآفرینان، نبش کارآفرینان 1/14

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
این مطلب تبلیغاتی است و محتوای آن توسط سفارش دهنده تهیه شده است.
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول