اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

هزینه‌ 135 میلیون دلاری ارتش ترکیه برای تحرکات برون مرزی

منابع خبری از هزینه‌های هنگفت نظامی برون مرزی ارتش ترکیه در قالب طرح دفاع و امنیت ملی از جمله ساخت دیوارهای مرزی با ایران و سوریه خبر دادند.

هزینه‌ 135 میلیون دلاری ارتش ترکیه برای تحرکات برون مرزی

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، برخی رسانه‌ها از هزینه‌های هنگفت ترکیه برای فعالیت‌های برون مرزی نظامی ارتش خود در سال ۲۰۲۱ خبر دادند.

به نوشته وبگاه «بیانت» گزارش ۲۰۲۱ وزارت دفاع ترکیه نشان می‌دهد که ۱۳۵ میلیون دلار هزینه‌ فعالیت های برون مرزی ارتش ترکیه بوده است.

بر اساس این گزارش، حدود ۷۰ میلیارد لیر ترکیه  در سال ۲۰۲۱ صرف هزینه دفاع و امنیت ملی ترکیه شده است. دو میلیارد لیر در سال ۲۰۲۱ برای عملیات نیروهای مسلح ترکیه در چارچوب فعالیت های «حمایت و حفاظت از صلح» در خارج از کشور هزینه شده است. این تحرکات نظامی در خارج از کشور شامل فعالیت در کشورهایی مانند لبنان، کوزوو، بوسنی و هرزگوین و افغانستان با هماهنگی سازمان ملل متحد، ناتو و اتحادیه اروپا بوده است.

بر اساس این گزارش، در چارچوب موافقتنامه‌های همکاری نظامی، فعالیت‌های ترکیه باجمهوری آذربایجان، افغانستان، آلبانی، بنگلادش، بوسنی و هرزگوین، گامبیا، گرجستان، مونته نگرو، قرقیزستان، کوزوو، مقدونیه شمالی، ازبکستان، سومالی، تونس، ترکمنستان و اوکراین ادامه دارد.

یکی دیگر از اقلام هزینه‌ای که در این گزارش منعکس شده است، ساخت دیوار در مرزهای سوریه و ایران است. در سال ۲۰۲۱، دویست میلیون لیر برای دیوارهای ساخته شده در مرز هزینه شده است. این گزارش همچنین نشان داد که ۲۸۴ دوربین حرارتی نیز بر روی دیوارهای مرزی نصب خواهد شد.

وزیر کشور ترکیه اخیرا گفت، ساخت دیوار مرزی ۲۹۵ کیلومتری بین ترکیه و ایران تا سال ۲۰۲۳ به پایان می رسد.

«سلیمان سویلو» وزیر کشور ترکیه پس از بازرسی از خط مرزی با بالگرد، در  نشست مطبوعاتی گفت: «تاکنون یک دیوار ۱۹۱ کیلومتری در امتداد مرزهای استان‌های شرقی "آغری" و "ایغدیر" و همچنین حدود ۲۶ میدان مین در سه مرحله پاکسازی شده است.»

سویلو با یادآوری اینکه حدود ۹۵ درصد از ساخت ۲۵۰ برج با دوربین‌های ویژه نیز به پایان رسیده است، گفت: «تمامی مرزهای شرقی با دیوارها، برج ها، نرده‌ها و دوربین‌های حرارتی کنترل می‌شود.»

وزیر کشور ترکیه همچنین گفت که در مرز  باسوریه در جنوب این کشور دیواری به طول 837 کیلومتر ساخته است. ترکیه همچنین با گارد ساحلی از سال گذشته حفاظت از بزرگترین دریاچه کشور، «دریاچه وان» را  برابر هجوم مهاجران آغاز کرده است.

این پروژه در سال ۲۰۱۵ با هدف جلوگیری از جریان فزاینده مهاجرت‌های دسته جمعی در امتداد ۲۹۴۹ کیلومتر مرز زمینی ترکیه آغاز شد. از سال ۲۰۱۵، ۸۳۷ کیلومتر از مرز ۱۲۹۵ کیلومتری جنوبی ترکیه با دیوار مرزی مسدود شده است.  ساخت دیوار در امتداد ۷۳ کیلومتر از مرزهای زمینی شرقی و جنوبی ترکیه در همسایگی ایران  به طول ۲۴۷۷ کیلومتر امسال نیز ادامه یافت. کار برای تقویت امتداد ۲۳۸ کیلومتری مرز ایران در شرق و ۳۳ کیلومتر در مرز مشترک با عراق در جنوب ادامه دارد.

این در حالی است که یونان، کشور همسایه ترکیه بارها مقامات آنکارا را بی‌تفاوتی در قبال جان پناهجویان و تلاش در انتقال آن‌ها به مرزهای این کشور متهم کرده است. یونان بارها از برخورد خشونت آمیز مرزبانان ترکیه با مهاجران خبر داده است.

انتهای پیام/.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول