اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فارس من

فارس من| پویش 55 هزار امضایی محاکمه فائزه هاشمی چگونه به سرانجام رسید

ماجرای اولین پویش ۵5 هزار امضایی که بیش از ۵ هزار کامنت داشت از آنجا شروع شد که مردم در واکنش به توهین‌های فائزه هاشمی وارد گود شدند. این پویش در کمتر از یک هفته توانست رکورددار پرطرفدارترین و پربحث‌ترین پویش سال ۱۴۰۱ شود.

فارس من| پویش 55 هزار امضایی محاکمه فائزه هاشمی  چگونه به سرانجام رسید

گروه فارس من ؛ میلاد منیعی: کافی است نام فائزه هاشمی را در موتورهای جستجوگر و یا بهتر بگوییم در ذهن‌ها جستجو کنید تا به عمق فاجعه پی ببرید. لیستی از توهین‌ها، سیاه‌نمایی‌ها، حضور در فتنه‌ها و حمایت از فتنه‌گرها، هم صدایی با دشمنان انقلاب بر سر موضوعات مختلف و...در کنار هم ردیف می‌شود. او حتی گاهی برای جان بخشیدن به حیات سیاسی خود و دیده شدن در جامعه، توهین به مقدسات را هم چاشنی صحبت‌هایش می‌کند.

فائزه هاشمی اخیرا در یک گفت‌وگو در فضای مجازی گفته بود: «تنها راه بازگشت سپاه به پادگان‌ها این است که در لیست تحریم‌ها باقی بماند! چیزی که از سپاه نصیب جامعه ایران می‌شود، منفی است و باید جایی متوقف شود». کمی بعد، فیلم دیگری از او منتشر شد که پا را فراتر گذاشته و در سخنانی موهن نسبت به پیامبر اسلام(ص) گفته بود: «پیامبر(ص) چون کار اقتصادی بلد نبود، اموال حضرت خدیجه(س) را حرام کرد.»

 مردم در واکنش به توهین‌های  فائزه هاشمی وارد گود شدند

ماجرای اولین پویش ۵۵ هزار امضایی سال ۱۴۰۱که بیش از ۵ هزار کامنت داشت از آنجا شروع شد که مردم در واکنش به توهین‌های فائزه هاشمی وارد گود شدند و درخواست محاکمه وی را مطرح کردند. این پویش در کمتر از یک هفته توانست رکورددار پرطرفدارترین  و پربحث‌ترین پویش سال ۱۴۰۱ شود. همزمان پویش دیگری هم با محتوای مشابه به ۵ هزار امضا رسید و چندین پویش هم به دلیل محتوای تکراری، توسط فارس من بسته شد.

 

واکنش‌ها در سطح فضای مجازی متوقف نماند و به دانشگاه و حوزه هم کشیده شد تا جایی که جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی در اعتراض به ساختار شکنی اخیر فائزه هاشمی تجمع کردند. در این تجمع نیز طوماری برای محاکمه فائزه هاشمی امضا شد.

هرچند فائزه هاشمی با انتشار یادداشتی از «مؤمنان آزاداندیشی که برداشت توهین‌آمیزی داشته‌اند» به دلیل «احتمال خطای در بیان» عذرخواهی کرد اما باز هم همه تقصیر را به گردن افرادی انداخت که به ادعای او «این فیلم را با هدف سیاسی و غیرانسانی» پخش کرده بودند. متن کنایه دار این نامه نتوانست مردم را آرام کند و اعتراضات ادامه پیدا کرد.

در پیگیری‌های فارس هم بسیاری از مقامات، گروه‌های مردمی، نمایندگان مجلس، امامان جمعه و آحاد مردم به سخنان فائزه هاشمی واکنش نشان دادند و خواهان ورود مقامات قضایی با توجه به سابقه موضع‌گیری‌های فائزه هاشمی شدند.


فارس چگونه مطالبه مردم را پیگیری کرد؟

برای پیگیری این مطالبه مردمی، سرویس‌های مختلف خبرگزاری پای کار آمدند و از گروه سیاسی گرفته تا اجتماعی و فرهنگی هر کدام گوشه‌ای از کار را گرفتند. با برخی از شخصیت‌های سیاسی، فرهنگی و مذهبی گفت وگو شد که حاصل آن انتشار بیش از ۲۵ مطلب بود.


جدی نگیرید!

ابتدا به سراغ حزب کارگزاران سازندگی رفتیم جایی که فائزه هاشمی عضوش است. حسین مرعشی دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی از این صحبت ها اعلام برائت کرد و گفت: سخنان خانم هاشمی صرفا نظر شخصی است و موضع حزب کارگزاران نیست و ما از آن حمایت نمی‌کنیم.

غلامحسین کرباسچی دبیرکل سابق حزب کارگزاران سازندگی هم درباره هم حزبی‌اش گفت: خانم هاشمی گاهی به دلیل عصبانیت یا  به هر دلیل دیگری اظهاراتی را بیان می‌کند.  آنچه که مشخص است این است که قبل از اینکه مطلبی را بیان کند، خیلی درباره آن فکر نمی‌کند و وقتی که آدم زیاد حرف بزند این مشکلات هم پیش می‌آید. عایدی اینگونه اظهارات صرفاً هزینه‌‌تراشی برای مرحوم هاشمی است.

محمدرضا تاجیک مشاور رئیس دولت اصلاحات واکنش جالبی نسبت به اظهارات سخیف فائزه هاشمی نشان داد: «فائزه هاشمی را خیلی نباید جدی گرفت پرداختن به این نوع اظهارات بیشتر موجب برجسته شدن آن می‌شود. من در خصوص افراد، آن هم در این سطح اظهار نظر نمی‌کنم.»


تندتر از منافقین!

محمد جواد ابطحی نماینده سابق مجلس شورای اسلامی هم صحبت های ساختارشکنانه فائزه هاشمی را نشان از آن می‌داند که «دختر کوچک هاشمی رفسنجانی شمشیر را در مقابل اسلام و نظام از رو بسته است. از فائزه هاشمی و بقیه اعضای خانواده مرحوم هاشمی بعید نیست که چنین صحبت هایی را مطرح کنند. با نگاهی به حواشی درباره مهدی هاشمی و ماجرای نیک آهنگ کوثر متوجه می‌شویم که این افراد برای فشار به جمهوری اسلامی گوی سبقت را از ضد انقلاب خارج نشین هم ربوده اند. تا جایی که می توان گفت از اعضای سازمان منافقین هم تندتر عمل می‌کند.»

منصور حقیقت‌پور مشاور علی لاریجانی در مجلس دهم با اشاره به مصاحبه فائزه هاشمی به خبرنگار فارس گفت: «نظام باید در قبال افرادی همچون فائزه هاشمی رأفت خود را‌‌‌‌‌‌‌‌ کنار بگذارد؛ چرا که این همه رأفت موجب جسارت این قبیل افراد می‌شود و به نظر من جمهوری اسلامی باید برخورد تأدیبی با فائزه هاشمی داشته باشد و او را‌‌‌‌‌‌‌‌ سر جای خودش بنشاند.»

علیرضا سلیمی عضو هئیت رئیسه مجلس شورای اسلامی درباره محاکمه دختر هاشمی رفسنجانی گفت: به نظر بنده باید در موضوع خانم هاشمی مدعی‌العموم ورود کند و ایشان را در دادگاه آورده و نسبت به این اظهار نظرهای خود پاسخگو کند.

لطفا مرا ببینید!

احمد شریف دبیرکل حزب همبستگی دانش آموختگان ایران صحبت‌های فائزه هاشمی را جنجال‌آفرینی برای ماندن در  عرصه رسانه می‌داند.این یک تمایل درونی عده‌ای است تا در رسانه حضور داشته باشند و هر وقتی که به آنها بی توجهی می‌شود چنین موضع‌گیری‌های شاذ انجام می‌دهند که به ضرر خودشان نیز تمام می‌شود.

اموال حضرت خدیجه(س) چه شد؟

البته پیگیری های فارس به شخصیت های سیاسی محدود نشد و برای رفع شبهه ایجاد شده از سوی فائزه هاشمی به سراغ حجت‌الاسلام حبیب عباسی از کارشناسان دینی و نویسنده کتاب «بانوی سلام» رفتیم که چنین پاسخ داد: «یک تحریم همه جانبه علیه مسلمانان در سال‌های ابتدایی بعثت می‌توانست نهال نوپای اسلام را بخشکاند، اما انفاق حضرت خدیجه (س) مانع از اجرایی شدن نقشه دشمنان شد، چیزی که فائزه هاشمی خلافش را می‌گوید.
نکته مهم این است که حضرت خدیجه (س) از بانوان ثروتمند عصر خود بود و با توجه به شناخت خوبی که نسبت به اسلام و نبی مکرم داشت، در راستای پیشبرد برنامه‌های اسلام تمامی اموال خود را در این راه انفاق کرد.»

 

یک پویش جدید: محاکمه فائزه رفسنجانی به کجا رسید ؟

ظاهرا این پیگیری های فارس، از نظر مخاطبان کافی نبود چراکه هنوز چند روزی از ثبت پویش محاکمه فائزه هاشمی نگذشته بود که مطالبه دیگری در سامانه «فارس من» با عنوان «محاکمه فائزه رفسنجانی به کجا رسید ؟» راه‌اندازی شد. در متن این پویش آمده بود که «به جز مطالبه پیگیری این مهم از طریق مراجع ذیصلاح، امضا کنندگان این پویش خواستار توضیح شفاف خبرگزاری فارس از روند پیگیری این مطالبه می باشند» این پویش هم بلافاصله صدها امضا دریافت کرد.
 

 

یک پویش متفاوت: به فائزه هاشمی توهین نکنید

پویش متفاوتی هم پیرامون مطالبه محاکمه فائزه هاشمی در سامانه «فارس من» ثبت شد. عنوان آن «مدیریت واکنش کاربران به توهین فائزه هاشمی» بود. ثبت کننده این مطالبه گفت: «آن چیزی که به من انگیزه داد تا این پویش را ثبت کنم، بررسی کامنت‌های پویش محاکمه فائزه هاشمی بود. متاسفانه در قسمت نظرات کاربران، توهین و تخریب زیاد دیده می شد. من قائل به این هستم که جواب توهین را نباید با توهین داد، هیچ فرقی ندارد که آن شخص در چه جایگاهی و در چه جناحی است. اگر فائزه هاشمی خطا کرده است، ما از طریق قانونی و کاملا محترمانه از قوه قضائیه خواستار محاکمه وی هستیم اما حق توهین نداریم.»

این مطالبه مردم، دغدغه همیشگی خبرگزاری فارس هم بود، لذا در همین رابطه گزارشی منتشر کردیم که نحوه بررسی نظرات ارسالی توسط مخاطبان در پویش‌ها را توضیح می داد. در این گزارش آمده بود: «سامانه «فارس من» به منظور امکان ارتباط بیشتر خبرگزاری فارس با مخاطبان و ایجاد بستر مناسب تعامل با آنان فراهم آمده است. به همین دلیل، تلاش شده تا در این فضا، نظرات مخاطبان به صورت حداکثری و با حداقل محدودیت‌های ممکن منتشر شود.اما متاسفانه در موارد معدودی، کاربرانی وجود دارند که همچون فعالیت در شبکه های اجتماعی حاضر به رعایت خطوط قرمز شرعی و اخلاقی نیستند. 

با این حال، در سامانه فارس من، امکان پالایش (فیلتر) بعضی کلمات خاص به صورت ماشینی فراهم شده تا میزان پیام‌های توهین آمیز به حداقل برسد. البته به منظور کاهش خطاهای احتمالی در این روش، تمام پیام‌های پالایش شده، مجددا توسط همکاران فارس من بررسی می‌شود تا پیام‌های سالمی که به اشتباه حذف شده، منتشر شود.»

مطالبه  مردم به اطلاع قوه قضائیه رسید

در ادامه پیگیری‌ها، سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس با دفتر سخنگوی قوه قضائیه تماس گرفت و پویش ۵۵هزار امضایی مردم به اطلاع این قوه رسید و قرار شد در نشست خبری‌ سخنگوی قوه قضائیه به این مطالبه پاسخ داده شود.

ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه در پانزدهمین نشست خبری‌ خود در پاسخ به خبرنگار فارس گفت: فائزه هاشمی تحت تعقیب قرار گرفته است. دادستان به عنوان مدعی العموم موضوع را پیگیری می‌کند و پرونده در جریان است و نسبت به احضار ایشان و ادامه رسیدگی اقدام می‌شود.

 

 

شما هم می‌توانید مشکلات و دغدغه های خود را در سامانه فارس من ثبت کنید تا در اولین فرصت خبرنگاران فارس مطالبه شما را از مسئولان پیگیری کنند. 

 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول