اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  تعاون و اشتغال

‌بهبود شاخص‌های فقر با اصلاح یارانه‌ها/ رشد جمعیت فعال کشور از ثمرات افزایش دستمزد است

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی گفت: وقتی دستمزدها پایین است،‌ عده‌ای می‌گویند با این دستمزد حاضر نیستیم کار کنیم اما یکی از ثمرات افزایش دستمزد این است که جمعیت فعال کشور را افزایش می‌دهد.

‌بهبود شاخص‌های فقر با اصلاح یارانه‌ها/ رشد جمعیت فعال کشور از ثمرات افزایش دستمزد است

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ حجت الله عبدالملکی وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی در برنامه میز اقتصادی شبکه یک سیما،‌ در توضیح دیدار کارگران با مقام معظم رهبری، اظهار داشت‌: امسال استثناً هفته کار و کارگر دو هفته به طول انجامید واین به دلیل تنوع برنامه‌ها بود، تعاملات جامعه کارگری در این دوهفته با ارکان حاکمیت بیشتر شد و در روز پایانی هم خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم.

وی در مورد سخنان مقام معظم رهبری با کارگران،‌ بیان کرد:‌ صحبت‌های ایشان بسیار راهبردی بود به موضوع ارتقاء‌ فرهنگ کار، اشاره جدی داشتند. اینکه جمعیت غیرفعال کشور نسبت به برخی از کشورهای دیگر بالاست مورد اشاره بود.

عبدالملکی ادامه داد:‌ رهبری نکاتی در رابطه با وظایف دولت در ارتباط با کارگران مطرح فرمودند،‌ به مسأله توسعه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای خیلی تأکید کردند. زمینه سازی برای ایجاد فرصت‌های شغلی بیشتر،‌ تنظیم رابطه کار و سرمایه و امنیت شغلی، سه محور مهمی بود که رهبری خواستند در برنامه‌ریزی‌ها بیشتر مورد توجه باشد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از برنامه‌های وزارتخانه متبوعش در اجرای برنامه‌هایی چون ارتقاء فرهنگ کار،‌ نام برد و افزود:‌ در بازار کار، گروهی شاغل هستند و گروهی دیگر فاقد شغل هستند اما جویای کار هستند و گروهی هستند که نه شاغل هستند و نه جویای کار و این افراد غیر فعال محسوب می‌شوند.

عبدالملکی گفت:‌ در اقتصادهای رو به پیشرفت بخش زیادی از افرادی که در سن کار هستند و توان کار کردن دارند،‌ یا شاغل هستند و یا جویای کار هستند و اگر جویای کار زیاد شد، می‌گویند نرخ بیکاری بالاست. اما اگر جمعیت فعال کم باشد و جمعیت افراد غیر فعال بالا رود،‌ یعنی بخش از جامعه حاضر نیستند کار کنند.

وی مسائل فرهنگی و ملاحظات اقتصادی را از دلایل افزایش جمعیت غیر فعال جامعه عنوان کرد و افزود: وقتی دستمزدها پایین است،‌ عده‌ای می‌گویند با این دستمزد حاضر نیستیم کار کنیم. یکی از ثمرات افزایش دستمزد این است که جمعیت فعال کشور را افزایش می‌دهد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در بخشی از سخنانش به موضوع آموزش نیروی کار پرداخت و گفت:‌ مسأله آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و مهارتی امروز چندین بار مورد تأکید رهبری بود. بسیار مهم است و از همان ابتدای کار دولت بر اهمیت آموزش‌‌های فنی و حرفه‌ای تأکید کردیم.

*

عبدالملکی سازمان فنی و حرفه‌ای کشور را دستخوش اتفاقاتی مهمی در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ معرفی کرد و افزود:‌ سال گذشته تعداد ۶۰۰ واحدهای آموزشی جوار کارگاهی با همکاری واحدهای تولیدی راه‌اندازی شد. در فاصله ۱۳۷۰ تا ۱۴۰۰ که بازه زمانی ۳۰ ساله است،‌ تنها ۶۰۰ واحد بود و ظرف ۶ ماه این تعداد ۲ برابر شد.

وی تصریح کرد: نظام ارزیابی و تشخیص صلاحیت حرفه‌ای در سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای ارتقاء قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده،‌ گواهی مهارتی که از سوی سازمان فنی و حرفه‌ای صادر می‌شود نسبت به گذشته ارزیابی‌ها دقیق‌تر شده است. اینکه کارفرمایان خودشان کمک کردند تا این واحدها ارزیابی شود،‌ نشان می‌دهد روی افزایش بهره‌وری نیروی کارشان حساس هستند و می‌خواهند هزینه کنند.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی ادامه داد:‌ کارگران به این دلیل که ارتقاء مهارت آنها موجب افزایش بهره‌وری و افزایش دستمزدشان خواهد شد،‌ مایل به شرکت در کارگاه‌های افزایش مهارت هستند و در این رابطه اقدام‌های اساسی انجام دادیم. از جمله توسعه آموزشگاه‌های آزاد مهارتی است که صدور مجوز فعالیت آنها سه روزه انجام شد در شش ماهه دوم سال ۱۴۰۰ تقریباً ۴۵۰۰ مجوز آموزشگاه آزاد صادر شد در حالی که در نیمه نخست سال ۴۰تا ۵۰ مجوز در کشور صادر شده بود.

عبدالملکی گفت:‌ ایجاد آموزشگاه اشتغال‌زا است و آموزش‌هایی که می‌دهند،‌ اشتغال آفرین است. ۱۰۰۰ آموزشگاه در نیمه دوم سال گذشته فعالیت خود را آغاز کردند. پیش بینی می‌کنیم در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در کشور ۳۰ درصد رشد داشته باشد. اینطور کارگران ماهرتر می‌شوند و کسانیکه جویای کار هستند با دریافت مهارت به سادگی در بازار کار جذب می‌شوند.

وی تأکید کرد:‌ اگر موضوع مهارت‌آموزی را حل کنیم؛‌ 50 درصد مسأله اشتغال کشور حل می‌شود. اگر بتوانیم به نیروی کار جویای کار مهارت بیاموزیم،‌ فرصت شغلی زیاد است و لازم است فعالیت‌های فرهنگی برای ارتقاء فرهنگ کار را همزمان با افزایش مهارت‌آموزی افزایش دهیم. امسال نهضت ملی ارتقاء فرهنگ کا را شروع کردیم. قرار است تمام ارکان فرهنگی کشور از ائمه جمعه تا صدا و سیما و سایر دستگاه‌های فرهنگی به صورت یکپارچه به موضوع فرهنگ کار از نگاه اسلامی می‌پردازند که موجب افزایش ورودی به بازار کار خواهد شد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با بیان اینکه پیش بینی کردیم در سال ۱۴۰۱ یک میلیون شغل جدید ایجاد کنیم،‌ گفت:‌ آموزش‌های مهارتی از سه ماهه چهارم سال گذشته متمرکز بر آموزش‌های دانش‌بنیان،‌ مشاغل نوین و مشاغل آینده بودیم. امسال هدفگذاری کردیم ۳۰ میلیون نفر ساعت آموزش درحوزه مشاغل دانش‌بنیان،‌ نوین و آینده داشته باشیم. 

عبدالملکی گفت:‌ علاوه بر آموزش،‌ حوزه مشاغل دانش‌بنیان را با ورود شرکت‌های متعلق به وزارت تعاون،‌کار و رفاه اجتماعی پیگیری می‌کنیم. تقریباً ۴۰۰ شرکت را ذیل صندوق‌های زیر مجموعه خود داریم که بخشی از شرکت‌ها بزرگ و فناور هستند و فعالیت‌های جدیدی به نفع اقتصاد دانش‌بنیان تنظیم می‌کنند.

وی در رابطه با افزایش ۵۷ درصدی حداقل دستمزد کارگران در سال ۱۴۰۱ نیز گفت:‌ این افزایش حقوق مصوبه شورای عالی کار و لازم الاجرا برای همه است. حقوق کارگران سه جزء‌ دارد و یک جزء‌ آن ۵۷ درصد رشد داشته و در مجموع حقوق کارگران ۵۳ درصد رشد داشته است. ‌

عبدالملکی بیان کرد:‌ نمایندگان کارگری و کارگری در جلسه شورای عالی کار بر افزایش ۵۷ درصدی حقوق اجماع کردند و دولت هم به این افزایش مهر تأیید گذاشت و از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ لازم الاجراست؛ اغلب واحدهای تولیدی اجرا کردند و برخی از واحدها از اردیبهشت ماه اجرا می‌کنند. کارگران نگران نباشند قطعاً این مصوبه قانونی برای همه، اعم از دستگاه‌های دولتی،‌ دستگاه‌های عمومی غیر دولتی،‌ شرکت‌های وابسته به نهادها و ارگان‌ها و بخش خصوصی لازم الاجراست.

وی در رابطه با نگرانی تعدیل نیروی کارگران به نظریه کارآیی افزایش دستمزد در اقتصاد اشاره کرد و گفت:‌ یکی از آثار افزایش دستمزد،‌ افزایش بهره‌وری و در نهایت موجب سودآوری واحد تولیدی است. شاهد هستیم در ۶ هفته نخست امسال میزان تعدیل نیروی کار در مقایسه با مدت مشابه در سال گذشته ۳۴ درصد گاهش یافته است. یعنی کارگران و کارفرمایان به خوبی کار خود را انجام می‌‌دهند.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی با اعلام اینکه در همین مدت یک ماه و نیمه از ابتدای سال ده‌ها هزار نفر جذب بازار کار شدند،‌ گفت:‌ بازار کار تشنه نیروی کار متخصص و ماهر هستند و کارفرمایان حاضر نیستند به هیچ عنوان نیروی خود را از دست دهد. یک بسته برای تشویق و حمایت واحدهایی که علاوه بر حفظ نیرو به جذب نیروی جدید مبادرت دارند،‌ در نظر گرفته شد. در کمیسیون‌های دولت در حال بحث و رسیدگی است. شامل مجموعه‌ای از حمایت‌های مالی‌،‌ مالیاتی، بیمه‌ای، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای و بازاریابی کارفرمایان است.

عبدالملکی در مورد یارانه‌ها و اصابت آن به نقطه نهایی گفت:‌ دهک‌بندی از مسائل مرتبط با یارانه‌هاست و در پایگاه رفاهی ایرانیان اطلاعات را تا ۹۵ درصد تکمیل کردیم و فرض بر این است در آن ۵ درصد که اطلاعات تکمیل نیست،‌ مردم دارایی جدیدی ندارند،‌ از بانک‌های مختلف، داشته‌های مردم را دریافت می‌کنیم.

وی از ارسال دهک‌بندی اولیه به سازمان هدفمندی یارانه‌ها در روز شنبه ۱۷ اردیبهشت، خبر داد و افزود:‌ دائماً اطلاعات جدید به دست می‌آید و اعتراض‌ها در دور جدید نظام یارانه‌ها به دو شکل بررسی می‌شود. امروز در دفتر معاون اول رئیس جمهور سامانه اعتراض به دهک‌ها در وزارت تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی قرار دارد و به صورت آفلاین است و به مردم اعلام می‌شود.

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی هدفمندی یارانه‌ها را موجب بهبود شاخص‌های فقر در نظام اجتماعی کشور دانست و اظهار کرد:‌ اقشار کم درآمد یارانه بیشتری دریافت خواهند کرد و رسیدگی به فقرا افزایش می‌یابد. موضوع ثابت شده است و به روز شدن دهک‌ها از طریق بانک‌های اطلاعاتی مختلفی انجام می‌شود. کلیت روش پرداخت یارانه در ستادهای اقتصادی دولت و تنظیم بازار تصمیم‌گیری می‌شود و من هم عضو این ستادها هستم.

عبدالملکی با اعلام تصویب افزایش حقوق بازنشستگان منطبق با افزایش حقوق کارگران،‌ افزود:‌ تا امروز افزایش حقوق بازنشستگان کارگری تأمین اجتماعی بر اساس و یا متناسب با افزایش حقوق کارگران بوده است. هیئت مدیره سازمان تأمین اجتماعی بودجه افزایش حقوق بازنشستگان را تصویب کرده و به هیئت وزیران ارسال کردیم. طبیعاتاً در جلسه دولت بررسی نهایی و تصویب می‌شود.

وی بیان کرد:‌ اگر موصوبه دولت در افزایش حقوق بازنشستگان در اردیبهشت ماه انجام نشود، قطعاً معوقات از ابتدای فرودین ماه اعمال خواهد شد. همچنین حق بیمه تکمیلی بازنشتگان پرداختی توسط تأمین اجتماعی در سال گذشته برای بیمه شدگان از ۳۰ درصد به ۵۰ درصد ارتقاء‌ یافت و رضایت خوبی را برای جامعه بازنشستگی ایجاد کرد. جامعه بازنشستگان تأمین اجتماعی ۴ میلیون نفر هستند در موضوع بهبود وضعیت درمانی کارهای خوبی برای بازنشستگان انجام دادیم.

* راهکار عملیاتی برای مشکل قراردادهای سفید امضاء

وزیر تعاون،‌ کار و رفاه اجتماعی بیان کرد:‌ سال گذشته ۴۰ درصد وام بازنشستگان تأمین اجتماعی را افزایش دادیم. سایر موضوعات رفاهی آنها را در برنامه داریم و برای خرید اقساطی سامانه‌ای طراحی کردیم. در مسکن کارگری هم ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در فاز نخست اجرای نهضت ملی مسکن در نظر گرفتیم.

عبدالملکی در مورد امنیت شغلی مورد تأکید رهبر انقلاب در دیدار امروز با کارگران و معظل قراردادهای سفید امضاء‌ گفت:‌ ساماندهی قراردادهای کار موضوعی مهم است. هم اکنون ۳۵ مدل قرار داد کار وجود دارد. کمیته ویژه‌ای برای انجام کار عملیاتی در قراردادهای سفید امضاء تشکیل شده و ۲ ماه آینده راهکاری عملیاتی را با حضور نمایندگان کارگران و کارفرمایان تصویب می‌کنیم.‌

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول