اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  تهران

شناسایی بیش از 2 هزار محله کم برخوردار و بافت فرسوده در کشور

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کشور گفت: ۲۰۲۰ محله کم برخوردار در کشور وجود دارد که جزو مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند.

شناسایی بیش از 2 هزار محله کم برخوردار و بافت فرسوده در کشور

به گزارش خبرگزاری فارس از اسلامشهر، علی آقامحمدی عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام و رئیس ستاد توانمندسازی محلات کشور ظهر امروز در جلسه شورای هماهنگی محلات کم برخوردار شهرستان اسلامشهر که با حضور مسئولین ادارات و مدیران جهادی محلات در محل فرمانداری اسلامشهر برگزار شد، اظهار کرد: در راستای اجرای طرح توانمندسازی و تحول محلات، ۲۰۲۰ محله کم برخوردار در کشور شناسایی شده که به طور غالب جزو مناطق حاشیه‌نشین و بافت‌های فرسوده محسوب می‌شوند که ساکنین این محلات با مشکلات عدیده‌ای دست و پنجه نرم می کنند.

آقامحمدی افزود: در سطح استان تهران ۲۴۳ محله کم‌برخوردار و در سطح شهرستان اسلامشهر نیز ۸ مرحله مورد شناسایی قرار گرفته که مسائل و مشکلات ساکنین آنها در حوزه های مختلف مورد بررسی و رسیدگی قرار گرفته و متناسب با هر محل اقداماتی با استفاده از ظرفیت های محلی و با حمایت های دستگاه های خدمات رسان به مرحله اجرا در می آید.

وی با اشاره به اینکه برخی محلات بسیار بزرگ و پرجمعیت، مشکلات متعدد در هم تنیده شده اند، بیان کرد: مسائل و مشکلاتی که در محلات احصا می شود با مشارکت و همراهی اهالی محل، خیرین و با حمایت‌ها و پشتیبانی‌های برخی ادارات مورد رسیدگی قرار گرفته و می توان با استفاده از ظرفیت های موجود و خیرین منطقه و با مشارکت اهالی و با همکاری دستگاه‌های ذیربط بسیاری از آنها را برطرف کرد.

رئیس ستاد توانمندسازی محلات کشور با اشاره به اجرای اهداف تشکیل این ستاد تاکید کرد: مسائل و مشکلاتی که در این طرح مورد رسیدگی قرار می‌گیرد از سوی مردم مورد تقاضا بوده و توسط شهردار هر کوچه که از ساکنین همان کوچه و جوانان زیر ۳۰ سال سن تعیین می‌شود، شناسایی شده و پس از جمع بندی در خانه محله که زیر نظر یکی از چهار ارگان حمایتی فعالیت می‌کند مورد بررسی و رسیدگی قرار می‌گیرد.

وی مسائل مربوط به مسکن، اشتغال، آموزش و بهداشت و سلامت را مهمترین محورهای فعالیت طرح توانمندسازی محلات کشور برشمرد و گفت: با هماهنگی های به عمل آمده با دستگاه های دولتی مرتبط، مسائل و مشکلات محلات شناسایی و دسته بندی شده و با برنامه ریزی به صورت مدون تا رفع آنها مورد رسیدگی قرار می‌گیرد.

آقامحمدی تصریح کرد: با توجه به مسائل و مشکلات محلات، خانه بهزیستی، خانه احسان، خانه امداد و خانه هلال در سطح مناطق شناسایی شده تشکیل و به صورت تخصصی و کاربردی و با همکاری سایر  دستگاه‌های دولتی و گروه های جهادی و خیرین طرح های توانمندسازی به مرحله اجرا در می‌آید که از مهمترین اهداف این طرح مشارکت دادن مردم در رفع مشکلات محله خودشان و جلوگیری از ارائه خدمات موازی توسط گروه های مختلف به جامعه هدف است.

وی از شناسایی قریب به ۵ میلیون و ۴۰۰ هزار نفر فاقد بیمه در سراسر کشور در قالب طرح ۲۰۲۰ محله کم برخوردار خبر داد و افزود: با غربالگری افراد تحت پوشش بیمه در کشورهمه افراد فاقد هرگونه بیمه، به زودی تحت پوشش بیمه سلامت همگانی قرار می گیرند و از سوی دیگر با آغاز اجرای طرح پزشک خانواده و با تشکیل و تکمیل پرونده پزشکی هر خانواده تمام خدمات و آزمایشات مورد نیاز افراد به صورت رایگان ارائه می شود.

معاون نظارت و هماهنگی در سیاست‌های اقتصادی معاون اول رئیس جمهور تصریح کرد: در بحث توجه به امر سلامت و ورزش نیز برنامه‌های ویژه ای برای ایجاد نشاط و شادی در بین افراد ساکن در محلات کم برخوردار طراحی شده که برای خانمها تیم‌های داژبال و برای آقایان تیم های فوتبال خیابانی تشکیل و در قالب جام ۱۵ خرداد مسابقات محلی انجام و منتخبین آن به مراحل شهرستانی، استانی و کشوری اعزام و با یکدیگر به رقابت خواهند پرداخت.

وی از برگزاری جشن های مذهبی در محلات خبر داد و گفت: برای هر محله یک جشن مذهبی دراعیاد اسلامی بامناسبتهای ملی و مذهبی در نظر گرفته و با مشارکت اقشار و گروه‌های مختلف مردمی بصورت ویژه برگزار می‌شود و با همکاری و حمایت آستان قدس رضوی جلسات قرآن کریم در هر کوچه و محله به صورت خانه گردی برگزار می شود.

آقا محمدی با بیان اینکه طرح توسعه و تحول اجتماع محور محلات کم برخوردار ۲۰۲۰ با دستور مقام معظم رهبری آغاز و با حمایت و همکاری سه قوه به مرحله اجرا در می‌آید، خاطرنشان کرد: در سال جاری ۲۰ هزار میلیارد تومان در ردیف بودجه دولت از محل تبصره ۱۴ به عنوان محلات ۲۰۲۰ اعتبار تخصیص یافته تا برای کسری منابع مالی دستگاه های اجرایی در رفع محرومیت زدایی در جامعه هزینه شود که تاکنون از این میزان اعتبار ۶ هزار میلیارد تومان برای بیمه سلامت و ۵ هزار میلیارد تومان برای بیماران صعب العلاج اختصاص داده شده است.

تشکیل قرارگاه محرومیت‌زدایی حضرت صاحب الزمان در اسلامشهر 

حسین حبیبی فرماندار شهرستان اسلامشهر در این نشست با تأکید بر ضرورت توجه به محرومیت در حاشیه تهران و اسلامشهر اظهار کرد: علیرغم اینکه شهرستان اسلامشهر نسبت به سایر شهرستان های استان تهران از زیرساخت های مناسبی برخوردار بوده و دارای پتانسیل ها و ظرفیت های بالقوه ای در زمینه های مختلف تولید، اشتغال، فرهنگی و اجتماعی است، ولی از محرومیت های زیرپوستی زیادی رنج می برد.

حبیبی افزود: شهرستان اسلامشهر با جمعیتی بالغ بر ۷۰۰ هزار نفر با ۳ شهر و ۲۱ روستا در محدوده جغرافیایی ۲۰۰ کیلومتر مربعی قرار گرفته که در راستای اجرای قانون و دستورات ریاست جمهوری و استاندار تهران برای راه اندازی قرارگاه خدمات اجتماعی، قرارگاه محرومیت زدایی حضرت صاحب الزمان با محوریت سپاه ناحیه سیدالشهدا اسلامشهر با سه کارگروه: راهگشا، شفا(درمان) و احسان اقدامات جهادی جهت خدمات رسانی به نیازمندان و رفع محرومیت از منطقه انجام می شود.

فرماندار اسلامشهر با اشاره به اجرای طرح محله اسلامی و اقدامات گروه های خیریه در این شهرستان خاطرنشان کرد: با تشکیل قرارگاه صاحب الزمان در آستانه عید سعید نوروز علاوه بر تهیه و توزیع بسته های معیشتی برای همه نیازمندان شناسایی شده شهرستان، برای ۱۰۰۰ نفر از اطفال نیازمند منطقه نیز لباس و کفش به انتخاب و سلیقه خودشان اهدا شد و با همکاری و همراهی و حمایت خیرین منطقه در قالب جشن گلریزان با جمع آوری بالغ بر ۱۶ میلیارد ریال مقدمات آزادی ۲۳ نفر از زندانیان جرایم غیرعمد مالی فراهم شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، در ادامه جلسه مدیران ادارات حمایتی شهرستان گزارشی از فعالیت‌های انجام شده را ارائه کرده و خواستار رفع موانع قانونی و ایجاد هماهنگی بیشتر دستگاه های دولتی برای ارائه خدمات بهینه به مردم شدند.

انتهای پیام/۶۷۰۲۱

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول