اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  اقتصاد کلان و بودجه

۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در انرژی پرداخت می‌شود

رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در بحث انرژی داریم و در بخش نهاده‌ها و کالاهای اساسی و دارو بیش از ۲۰ میلیارد دلار یارانه اختصاصی می‌یابد. دولت سیزدهم به دنبال اثربخشی یارانه‌هاست.

۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در انرژی پرداخت می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس،‌ مسعود میرکاظمی رئیس سازمان برنامه و بودجه امروز در ارتباط با شبکه خبر در مورد اصلاح نظام یارانه‌ای گفت:‌ با جلسات متعدد که در دولت داریم،‌ تصمیم‌های نهایی اتخاذ می‌شود. امروز قدم‌های اجرایی آن نزدیک است. در مورد توزیع یارانه‌ها بحث بر اجرای عادلانه و رسیدن به سفره مردم است.

وی ادامه داد:‌ موضوع اصلاح شاخص‌های کلان کشور در اصلاح یارانه‌ها مورد توجه است. هم اکنون بیش از ۱۰۰ میلیارد دلار یارانه پنهان در بحث انرژی داریم و در بخش نهاده‌ها و کالاهای اساسی و دارو بیش از ۲۰ میلیارد دلار یارانه اختصاصی می‌یابد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور ضریب جینی را افزایشی عنوان کرد و گفت:‌ این افزایش نشان می‌دهد،‌ فقیر،‌ فقیرتر و دارا و داراتر شده است. دولت سیزدهم به دنبال این است که یارانه‌ها را اثر بخش کند و توزیع آن را عادلانه کند.

میرکاظمی همچنین اظهار کرد:‌ مبارزه جدی با فقر برنامه دولت است و نحوه محاسبه یارانه‌ها و پرداخت به دهک‌ها بر این مهم تأثیر دارد و طی چند ماه گذشته مورد بررسی قرار گرفته است. تصمیمات نهایی پس از تصویب آقای رئیس جمهور به اطلاع مردم خواهد رسید.

وی یادآور شد:‌ هدف این است که علاوه بر اثربخش شدن یارانه‌ها،‌ از بحران مواد غذایی که در جهان ایجاد شده و در پی جنگ اوکراین تشدید شده،‌ به گونه‌ای حرکت کنیم تا با فقر و بی‌عدالتی مبارزه کنیم و تحلیل‌های خوبی در سازمان هدفمندسازی یارانه‌ها داشتیم که به میزان تغییر در پرداخت به دهک پایین و بالای جامعه،‌ ضریب جینی آن به سرعت در جامعه تغییر می‌کرد و این نشان از حساسیت در ضرورت توجه به توزیع عادلانه یارانه‌ها را دارد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول