اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

ایران در جمع 5 تولید کننده کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: ایران در جمع پنج تولید کننده اول کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان قرار گرفت.

ایران در جمع 5 تولید کننده کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان

 به گزارش خبرگزاری فارس از اراک؛ محمد اسلامی صبح امروز در آئین افتتاح و بهره برداری طرح تولید کیت غربالگری بیماری‌های متابولیک نوزادان گفت: اگر امروز شاهد تبلیغات و فشارهای گوناگون دشمنان علیه کشور هستیم، به دلیل دستاوردها و جایگاه و منزلتی است که ایران در سایه حمایت‌ها و هدایت‌های رهبر معظم انقلاب و به برکت خون شهدا به دست آورده است.

وی تصریح کرد:  شیوع کرونا در تمام کشورهای جهان  بحران اقتصادی را رقم زد و موجب شرایط سیاسی ناپایداری در کشورها شد، اما ایران با ایستادگی و مقاومت به خوبی از این بحران عبور کرد و توانست شاخصه‌های توسعه را در مسیر رشد قرار دهد.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه ایران به خوبی توانسته در برابر تحریم‌های فراگیر و طاقت‌فرسا که در طول تاریخ سابقه نداشته، ایستادگی و از آنها عبور کند، ادامه داد: ایران امروز با تراز تجاری مثبت در حال فعالیت است و تمام شاخصه‌های رشد و توسعه‌یافتگی آن رو به بهبود است.

اسلامی با اشاره به اقدامات دولت سیزدهم برای جراحی اقتصادی گفت: امروز تصمیم دولت در اجرای هدفمندسازی یارانه‌ها، اقدامی انقلابی، قاطع، آگاهانه و شجاعانه است، دولت در اوایل سال گام ارزشمندی برای بهبود فضای کسب وکار برداشت و روند صدور مجوز برای کسب و کار را سرعت و بهبود بخشید که یک اقدام ارزشمند محسوب می‌شود.

وی افزود: در راستای این مهم در سازمان انرژی اتمی نیز که  صدور 45 مورد  مجوز کسب و کار را بر عهده دارد، هیچ نیازی به مراجعه حضوری متقاضیان نیست و افراد می‌توانند با مراجعه به درگاه ملی کسب و کار وزارت اقتصاد درخواست خود را ثبت و بدون مراجعه حضوری مجوزهای خود را دریافت کنند.

رئیس سازمان انرژی اتمی بیان کرد: بهبود فضای کسب و کار از شاخصه‌های مهم سلامت اداری در کشور است که برای نخستین بار با اهتمام ویژه دولت سیزدهم چالش‌های مربوط به آن برطرف شد.

اسلامی عادلانه سازی یارانه‌ها را گام دیگر دولت در راستای جراحی اقتصادی برشمرد و ادامه داد: یارانه‌‌ای  که باید در فرایند چرخه در سفره مردم قرار می‌گرفت، طی سال‌های گذشته همواره منشا رانت و فساد و دلالی شده بود که دولت سیزدهم در حرکتی انقلابی و شجاعانه تصمیم به عادلانه سازی این یارانه گرفت.

وی تصریح کرد: استفاده از ارز ترجیحی بحران‌زا و فسادزا بود و همه باید کمک کنند این یارانه به مقصد اصلی خود که همان مصرف کننده است، برسد و سفره سوءاستفاده از آن برچیده شود.

وی گفت: ایران در بخش دفاعی به نقطه‌های اقتدارآفرین موثری دست پیدا کرده که موجب تغییر ادبیات دشمن در گفت‌وگو با جمهوری اسلامی ایران شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: با همت جوانان دانشمند سازمان انرژی اتمی و با مشارکت مرکز توسعه فناوری در دانشگاه آزاد در استان مرکزی، ما در امتداد تولید آب سنگین در فرآیند مهندسی مولکولی، به ایزوتوپ اکسیژن ۱۸ دست پیدا کردیم.

اسلامی ادامه داد: این کار بومی سازی نیست و کار تحقیقات نتیجه‌گرا است که ما امروز به کیت غربالگری نوزادان دست پیدا کردیم که یکی از احتیاجات کشور است و تاکنون دو سه کشور محدود در دنیا که این محصول را دارند که به صورت کوپنی و کاملاً محدود آن را به کشور ما واگذار می‌کردند.

وی افزود: ما امروز به عنوان یک قطب در تولید این کیت در جهان مطرح شدیم و جزو پنج کشور اول قلمداد می‌شویم که لطف الهی مشمول حال همکاران ما بوده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با بیان اینکه فرآیند  تولید این کیت یک سال طول کشیده است، اظهار کرد:  محققان ما همت مضاعفی داشتند و سرمایه گذاری‌هایی صورت گرفت که مردم ما بتوانند از این ظرفیت استفاده کنند و در بدو تولد نوزادانی که دچار بیماری‌های متابولیک هستند از طریق این کیت تشخیصی سریع و زودهنگام، تشخیص داده شوند.

اسلامی از اخذ مجوز از سازمان غذا و دارو خبر داد و گفت: برنامه‌ریزی تولید این محصول علاوه بر تامین نیاز داخل، صادرات به کشورهای خارجی است.

وی در ادامه از تدوین سند جامع توسعه راهبردی سازمان برای افق 20 ساله خبر داد و خاطرنشان کرد: این سند رونمایی و در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: توسعه فناوری هسته‌ای در زندگی مردم، در بخش سلامت، غذا و دارو و در بخش کشاورزی باید تاثیرات خود را داشته باشد، در این راستا سند توسعه‌ای تدوین کردیم، سند توسعه منابع انسانی از مراحل تصویب گذشته و سند تحقیق و توسعه یکپارچه در همه سرفصل‌های صنعت هسته‌ای نیز به زودی رونمایی خواهد شد.

اسلامی گفت: با صنایع اراک قراردادهای جدیدی منعقد خواهیم کرد، باید 50 میلیارد دلار در 15 سال آینده در حوزه هسته‌ای سرمایه‌گذاری کنیم.

انتهای پیام/ 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول