اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  خوزستان

فارس من| تایید و تکذیب صدور مجوز سد مارون 2

در حالی که مدیرکل سازمان حفاظت از محیط زیست خوزستان از صدور مجوز احداث سد مارون ۲ خبر می‌دهد نماینده مردم شهرستان شادگان می‌گوید به ما اطمینان داده شده که مجوز تخصیص بودجه به این طرح داده نمی‌شود.

فارس من| تایید و تکذیب صدور مجوز سد مارون 2

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، مخاطبان کمپینی با عنوان «درخواست ممانعت از ساخت سد مارون ۲» در سامانه «فارس من» ثبت کردند که خبرنگار خبرگزاری فارس پیگیر این موضوع شد اما مسوولین در رابطه با صدور مجوز سد مارون 2 نظرات و اطلاعات متفاوتی را ارائه می‌دهند.

صدور مجوز در آینده‌ای نزدیک

محمدجواد اشرفی مدیرکل حفاظت محیط زیست خوزستان با انتقاد از صدور مجوز این سد در آینده نزدیک اظهار کرد: حقابه تالاب بین المللی شادگان از رودخانه مارون در حال حاضر قابل تامین نیست، بنابراین بارگذاری جدید روی این حوضه کار اشتباهی است.

وی با اشاره به برگزاری نشست کمیته ارزیابی سد مارون۲ در سازمان حفاظت محیط زیست در اواخر سال گذشته افزود: در این نشست مخالفت خود را با ساخت این سد اعلام کردیم که در صورتجلسه هم قید شده اما به رغم مخالفت این اداره کل، سازمان حفاظت محیط زیست با ساخت این سد موافقت ضمنی کرده و قرار است بعد از برطرف کردن ایرادهای گزارش ارزیابی، مجوز محیط زیستی ساخت این سد صادر شود.

وی با بیان اینکه گزارش ارزیابی محیط زیستی سد مارون۲ بسیار ضعیف بوده تصریح کرد: برای سد مارون۲ توسعه بخش کشاورزی و مصارف دیگر پیش بینی شده که با توجه به حجم مخزن سد کاملا مشخص است شاهد توسعه بیشتری خواهیم بود و بارگذاری بیشتری صورت خواهد گرفت بنابراین مطمئن هستیم با ساخت این سد، هیچ آبی از رودخانه مارون-جراحی به تالاب شادگان نخواهد رسید.

اشرفی اضافه کرد: استدلال وزارت نیرو این است که نیاز آبی در خوزستان آنقدر زیاد نیست و با افزایش راندمان آبیاری در این استان می‌تواند نیازهای خود را تامین کند به این معنی که خوزستان باید با صرفه‌جویی راندمان آبیاری خود را از ۳۰ درصد به متوسط ۴۵ درصد که متوسط کشوری برساند اما درخواست ما این است که اگر فکر می‌کنند حوضه مارون آب مازادی دارد، ابتدا ساختارها را اصلاح و الگوی کشت را تعدیل و آبیاری مکانیزه را اجرا کنند و بعد از آن اگر آب مازادی وجود داشت، سد مارون۲ را بسازند

به ما اطمینان داده شده که مجوزی از سوی سازمان برنامه و بودجه صادر نمی‌شود

مجید ناصری نژاد نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اهواز، در رابطه با احداث سد مارون 2، اظهار کرد: از حدود 10 سال گذشته که بحث احداث سد مارون 2 مطرح شد ما مخالفت خودمان را با احداث آن مطرح کردیم.

وی با بیان اینکه برخی افراد مغرض  از دولت گذشته تا کنون به دنبال احداث این سد هستند و حتی کارگاهی در آنجا ایجاد کردند، افزود: زمانی که  با  احداث کارگاه سد مخالفت کردیم در پاسخ گفتند این کارگاه صرفاً جهت انجام مطالعات سد است که به آن‌ها گفتیم کاری که قرار نیست انجام شود چه دلیلی برای مطالعه آن وجود دارد.

نماینده مردم شادگان در مجلس شورای اسلامی گفت: در مخالفت با احداث سد مارون 2، سه جلسه با حضور نمایندگان خوزستان در حوضه مارون در دفتر  رضا اردکانیان(وزیر وقت)  برگزار شد و وزیر اطمینان داد که مطالعات احداث سد متوقف شود این در حالی بود که آن‌ها کار را ادامه می‌دادند.

ناصری نژاد بیان کرد: دراین دولت نیز همچنان بحث احداث سد مارون 2 مطرح است و طبق اطلاعاتی که به دست ما رسیده با وزارت نیرو و محیط زیست مکاتباتی مبنی بر اینکه آب سد مارون 2 را می‌توانند تخصیص بدهند و از محیط زیست درخواست شده که مجوز احداث سد را صادر کند.

وی با تاکید بر اینکه بعد از پیگیری‌های صورت گرفته به ما اطمینان داده شد که مجوز ماده 23 برای احداث سد(تخصیص اعتبارات مورد نیاز برای احداث سد) در سازمان برنامه و بودجه صادر نمی‌شود، عنوان کرد: پیش از این نمایندگان برخی استان‌ها با لابی‌های خاص خود اعتبارات مورد نیاز برای احداث سد را به عنوان هزینه‌های متفرقه در بودجه گنجانده بودند.

ناصری نژاد افزود: چنانچه ماده 23 مصوب نشود حتی اگر اعتبارات مورد نیاز سد هم تخصیص داد شود دیگر نمی‌توانند برای احداث سد از آن استفاده کنند.

وی با بیان اینکه تا کنون سازمان محیط زیست مجوزی صادر نکرده و برای این منظور قرار است هفته آینده به همراه  نماینده‌گان حوضه مارون در این سازمان جلسه‌ای داشته باشیم، گفت: با وجود اینکه هنوز سدی احداث نشده است اما نخلستان‌های ما نابود و حق آبه تالاب شادگان چند سال است که داده نشده است.

ناصری نژاد  با تاکید بر اینکه عده خاصی نمی‌دانیم  بر چه اساسی دنبال احداث سد مارون 2 هستند، بیان کرد: آبی که اکنون در تالاب شادگان وجود دارد از مجموع پساب‌های نیشکر و آب‌های زراعی شرق اهواز که  اگر همین پسابها نبود تالاب کاملاً خشک می‌شد.

وی با بیان اینکه شرایط بی‌آبی در منطقه به صلاح کل کشور نیست، افزود: بسیاری از نواحی تالاب خشک و علت گردو غبار بوده و ادامه آن‌ها سبب تجدید ریزگردها، از بین رفتن طبیعت، محیط زیست، آبزیان، دام، و... است.

انتهای پیام/م

 

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول