اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی

چرا اصلاح‌طلبان در داخل کشور از داعش و تکفیری‌ها حمایت کردند؟

با توجه به پیروزی سوریه در جنگ تحمیلی از سوی جریان تکفیری و غرب، بررسی آرا غربگرایان داخلی که بشار را مقصر و بازنده جنگ می دانستند، خالی از لطف نیست.

چرا اصلاح‌طلبان در داخل کشور از داعش و تکفیری‌ها حمایت کردند؟

گروه سیاسی فارس: دو روز پیش، خبر سفر یک‌روزه بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه به ایران و دیدار با رهبر انقلاب منتشر شد؛ در این دیدار رهبر انقلاب با اشاره به موفقیت‌های بزرگ سوریه در میادین سیاسی و نظامی فرمودند:

سوریه امروز، سوریه قبل از جنگ نیست، اگرچه آن زمان خرابی‌ها نبود اما احترام و اعتبار سوریه اکنون بسیار بیشتر از گذشته است و همه به این کشور به‌عنوان یک قدرت نگاه می‌کنند.

در همین رابطه و با توجه به قدرت دولت سوریه و پیروزی در جنگ با  جریان تکفیری، یادآوری اظهارات غرب‌گراهای ایرانی و جریان اصلاح‌طلب خالی از لطف نیست.

در داخل ایران بسیاری از افراد بدون توجه به وقایع منطقه و با خطای شدید محاسباتی در بهترین حالت آن با حمایت از جریانات تروریستی، راه غرب را رفتند.

پس‌ازآنکه فروردین‌ماه 90، شیمون پرز طی مقاله‌ای در گاردین چاپ لندن از گسترش دامنه ناآرامی‌ها به سوریه استقبال می‌کند، مجله مهرنامه در شماره اردیبهشت‌ماه 90، طی سلسله مقالاتی، حکومت علوی‌ها در سوریه را غیردموکراتیک و کودتایی معرفی می‌کند و ازآن‌پس، تخطئه حکومت قانونی سوریه تبدیل به روال معمول آن در تمام شماره‌ها می‌شود.

شهریورماه سال 90، مهرنامه با چاپ تصویر بشار اسد روی جلد و تیتر بزرگ "ارثیه پدری" روی دکه‌ها می‌رود تا در همگامی با تکفیری‌ها، اردوغان، آمریکا، اروپا و البته عربستان سنگ تمام گذاشته باشد. مهرنامه به‌عنوان تئوریک‌ترین رسانه غرب‌گرایان، سال 91 را هم با تاختن بر بشار اسد و حمایت از تکفیری‌ها شروع می‌کند. آن‌گونه که در یکی از مقالات ویژه‌نامه نوروزی خود می‌نویسد:

"بشار اسد رئیس‌جمهوری سوریه بعید است سال را با حضور در سریر قدرت به پایان برساند!"

23 فروردین‌ماه سال 91، 200 پزشک اصلاح‌طلب ایرانی طی نامه‌ای به بشار اسد، اقدامات وی در مقابله با مردم سوریه را محکوم می‌کنند. در صدر نامه مذکور اسامی افرادی چون علی شکوری‌راد، مصطفی معین و محمدرضا خاتمی می‌درخشد.

 

در همین راستای وارونه جلوه دادن نقش مدافعان حرم روزنامهٔ قانون در گزارشی تحت عنوان "پشت‌صحنه یک شهادت؛ عواملی که سبب شد تا محسن حججی شهید شود" حمله موشکی مقتدرانه و غرورآفرین سپاه به مقر داعش در دیرالزور را هم ردیف با حمله آمریکا به غیرنظامیان در سوریه، اقدامی تنش‌زا می‌داند و آن را عامل شهادت شهید حججی معرفی می‌کند. از صورت مسئله این‌گونه برمی‌آید که اصلاح‌طلبان از تنش‌زدایی با آمریکا به تنش‌زدایی با داعش رسیده بودند. 

 

در ادامه همین روند یدالله سلامی نماینده اصلاح‌طلب ادوار مجلس گفته بود که اگر ایران وارد مبارزه با داعش نمی‌شد، اصلاً آن‌ها وارد ایران و شهرهای ایران نمی‌شدند. آبان ماه سال 95 شبکه العربیه عربستان سعودی هم به پوشش سخنان سلامی پرداخته بود و آن را نقل کرده بود. 

 

نقیب زاده:‌ بشار اسد برای جلوگیری از کشتار کنار برود

احمد نقیب‌زاده، استاد دانشگاه و عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران درباره سرنوشت سوریه در مهرماه سال گذشته گفت:

رفتن اسد قطعی است و هر روز که می‌گذرد آینده سوریه در ابهام بیشتری فرو می‌رود؛ زیرا کشتارهای بیشتر فضا را انتقامجویانه تر می‌کند. حال که فرجام کار بدین جا رسیده است اسد باید برای جلوگیری از کشتار و بحرانهای بیشتر در سوریه بعد از خود از کار کناره گیری کند و در برابر زور و مکر تسلیم شود.

وی در همین مصاحبه گفته بود:

" نکته دیگری که حائز اهمیت است عدم مداخله مستقیم غرب در این بحران است. استمرار بحران و کشتار سبب می‌شود به تدریج حکومت سوریه مشروعیت خود را از دست بدهد؛ به عبارت دیگر از نظر آمریکا در حال حاضر روند مشروعیت زدایی در حال انجام است و این روند مستلزم کشتارهای بیشتری است. در همین مرحله باید تسویه حسابهای دیگری هم صورت بگیرد تا مثلاً دست القاعده و غیره قطع شود وگرنه حضور القاعده در بیخ گوش اسرائیل قابل پذیرش نیست. ملاحظه می‌کنید که در یک حساب و کتاب سردستی چندین عامل مهم دست اندر کارند تا بحران سوریه کشدار و طولانی شود."

صادق زیباکلام: اسد بیشتر از اسرائیلی‌ها فلسطینی کشته!

صادق زیباکلام، استاد اصلاح طلب علوم سیاسی نیز در آذرماه سال گذشته درباره اینکه چرا از روی پرچم آمریکا پریده است، گفت:‌

"وقتی جنگ داخلی به راه افتاد، یکی از بزرگ‌ترین اردوگاه‌های فلسطینی‌ها، یعنی اردوگاه "یرموک" در سوریه که بیش از یک صد هزار فلسطینی در آن زندگی می‌کردند، توسط ارتش سوریه محاصره شد و بلاهایی سرشان آمد که گفتنی نیست."

زیبا کلام در همین زمینه افزود:

اگر کسی آمار بگیرد که چه تعداد فلسطینی ظرف چند سال گذشته در سوریه از بین رفته‌اند، باور کنید رقم وحشتناک است. فکر نمی‌کنم اسراییلی‌ها ظرف 60 سال گذشته این قدر فلسطینی را از بین برده باشند.

اگر قرار باشد به خاطر ظلم و قتل پرچم کشورها را لگد کرد، پرچم خیلی از کشورها را باید روی زمین پهن کرد؛ از انگلیس و امریکا تا سوریه و روسیه و حتی ایران.

محمدرضا خاتمی:‌ داعش برای ما خطرناک نیست/ از نظر اصلاح‌طلبان حضور نظامی در سوریه خیلی معنا ندارد

محمد رضا خاتمی، برادر کوچکتر رئیس دولت اصلاحات نیز درباره وضعیت سوریه گفت:‌

"اصولاً اصلاح‌طلبان معتقدند که راه و روش دیپلماسی جواب می‌دهد. مسئله اصلی این است که آیا حضور نظامی ما در سوریه منطقی و قابل قبول است یا نه؟ از نظر اصلاح‌طلبان این حضور نظامی خیلی معنا ندارد. البته این تبلیغات و شعار وجود دارد که اگر ما آن‌جا نجنگیم باید با آن‌ها در شیراز و اصفهان بجنگیم. البته من نمی‌دانم این چقدر واقعیت داشته باشد. بالقوه داعش برای همه خطرناک است اما به علت تفاوت‌های زبانی، مذهبی و روشنفکری ایران خیلی امکان نفوذ آن‌ها در کشور وجود ندارد."

کرباسچی: بگذارید از دیپلماسی برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم/ چرا مردم باید کشته شوند

غلامحسین کرباسچی دبیر کل حزب کارگزاران سازندگی در افتتاحیه ستاد انتخاباتی حسن روحانی در اصفهان،  9 اردیبهشت 96 سخنرانی علیه مدافعان حرم کرد که به شرح زیر است:‌

"نزنید این حرف‌ها را؛ غیرت دینی آیا این است که به اسم حالا دفاع از حرم و این‌ها. آقا جان ما هم دلمان می‌خواهد در سوریه و لبنان و یمن و همه این‌جا صلح برقرار شود. دفاع از مظلوم شود. شیعیان آن‌جا تقویت بشوند. ولی آیا این کار فقط با پول دادن و اسلحه خریدن و کشتن و زدن این‌ها حاصل می‌شود. این دولت با غیرت دینی می‌گوید که بذارید ما از توان دیپلماسی برای حل مسائل منطقه استفاده کنیم. توان دیپلماسی بزرگان دیپلماسی که شش تا ابرقدرت را جلوی خودش بنشاند و بزرگ‌ترین مسئله تحریم که شورای امنیت بوده را حل بکنه می‌تواند با توان دیپلماسی بیاید این مسائل را حل کند. مگر ما این جوان‌های عزیز را از سر راه آوردیم همینطوری بفرستیم تا شهید شوند. ما دلمان می‌سوزه که جوان‌هایمان چرا باید شهید بشوند. چرا مردم باید کشته بشوند"

 

تاج زاده:‌ سوریه هم برجام می‌خواهد

مصطفی‌تاج زاده که به تازگی از زندان خارج شده بود، در گفتگویی با دوهفته نامه روبرو برخلاف بسیاری از تحلیلگران راهبرد "عمق استراتژیک" ایران در سوریه را تأمین کننده منافع ایران ندانست و پیشنهاد کرد پرونده بحران این کشور به وزارت خارجه سپرده شود.

در بخشی از صحبت‌های معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات آماده است:‌

"به نظر من راهبرد غیرنظامی را باید دنبال می‌کردیم؛ اما دولت و وزارت خارجه مقصرند که ایران را در باتلاق جنگ سوریه خوب راهبری نکردند. این اشتباهات بزرگ در دوران احمدی‌نژاد به وقوع پیوست؛ ولی متأسفانه در دولت جدید هم با همه تغییرات مثبت در سیاست خارجی، راهبردهای خطا درباره سوریه کم و بیش ادامه پیدا کرده است. فراموش نکنید که درباره برجام نیز رئیس‌جمهوری، دولت و وزارت خارجه با دخالت‌های زیادی از سوی دلواپسان مواجه بوده‌اند؛ اما همه را مدیریت کرده و وظیفه خود را به خوبی انجام داده‌اند. بگذارید همچنان‌که با افتخار می‌گوییم رئیس جمهوری، دولت و وزارت خارجه به بهترین وجه، وظیفه بسیار دشوار خود را در برجام به پیش برده و به انجام رسانده‌اند، بگویم که این عزیزان وظیفه بسیار دشوار دیگر خود را در بحران سوریه به‌خوبی به پیش نبرده و تاکنون به سرانجام درستی نرسانده‌اند. در مورد دخالت نظامی این مطلب را هم اضافه کنم که اگر با دیگر کشورهای دنیا هم مقایسه کنید خواهید دید که کشورهای مختلفی در سوریه دخالت می‌کنند، درباره آن کشور تصمیم می‌گیرند و حتی فعالیت نظامی می‌کنند؛ اما تا آنجا که من می‌دانم تنها در ایران است که مدیریت بحران سوریه عملاً در اختیار نظامیان است و نهادهای سیاسی و دیپلماتیک نقشی موثردر این بحران ایفا نمی‌کنند."

قوچانی: القاعده و داعش روشنفکر هستند

محمد قوچانی، از جمله روزنامه‌نگاران اصلاح‌طلب در نشستی با ابراهم فیاض با روشنفکر نامیدن داعش و القاعده گفت:‌

در این مقاله عبارت‌هایی از حنیف نژاد را آورده‌ام که ما نباید چیز زیادی بخوانیم ما فقط باید قرآن بخوانیم. من حنیف نژاد را با توجه به سوابق درخشانش در سن جوانی تحسین می‌کنم و در جای خود قابل ارزش‌اند. این که ما فقط قرآن بخوانیم و به چیز دیگری نیاز نداریم، فاصله‌اش با طالبان و داعش چیست؟ این‌ها علوم انسانی را به نوعی انکار می‌کنند. شما در القاعده مهندس هم می‌بینید و به نظرم این خیانت ژورنال است که کسی اگر دستار به سر بست بگوییم آخوند است. به نظر من آخوند یعنی آقای سیستانی. شما ببینید در عراق چگونه مدبرانه برخورد می‌کند و داعش را هم ببینید. داعش روشنفکری است و این آخوند. من می‌خواهم بگویم که دوگانه ما این بوده است که آخوند ضد آزادی و روشنفکر آزادی خواه است. من می‌خواهم بگویم که داعش و القاعده و بن لادن روشنفکر هستند.

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول