اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  همدان

کرامت انسانی، برکت «نذر اشتغال»/ خیرانی که شغل نذر می‌کنند

میان این همه نذر و عهد و پیمان آسمانی یک عده پیدا شدند و با ابتکار شغل نذر کردند؛ اسمش را گذاشتند «نذر اشتغال» و به زبان خودمانی کار و درآمد می‌دهند به دوست و آشنا، برای «نذر اشتغال» پای قلک و کارت هم در میان است اما به شیوه‌ای جدید.

کرامت انسانی، برکت «نذر اشتغال»/ خیرانی که شغل نذر می‌کنند

خبرگزاری فارس-همدان؛ نذر کرده‌اند و نذرشان را روی بال شاپرک نقش زدند، نذر که می‌دانید چیست؟  در لغت‌نامه مرحوم دهخدا دو صفحه‌ای با متن‌های طولانی و مثال در وصف نذر آمده که در یک جمله می‌شود «آن چه شخص بر خود واجب کرده که در راه خدا بدهد یا به جا بیاورد».

هر چند تا جایی که می‌دانم  ما ایرانی‌ها از پر قنداق با نذر و نیاز آشنا می‌شویم و از همان خردسالی دل در گرو نذر داریم؛ گاهی نذرمان می‌شد شکستن قلک سفالی خاکی‌رنگمان و سکه‌های ریز و درشت آن تا پول کفش هم شاگردی مدرسه‌مان باشد که روی نیکمت آخر کلاس می‌نشست و کفش‌های پاره و پوره‌اش را قایم می‌کرد.

بعضی وقت‌ها هم قلک  و اسکناس‌های رنگی پنگی می‌شد قد چند لیوان یکبارمصرف و هدیه برای برگزاری مراسم اباعبدالله(ع) در آستانه محرم؛ گهگداری هم نذرمان کمک به مادرجان و آقاجان بود عصا می‌شدیم و با همان قد و قواره نیم وجبی تکیه‌گاه دستان بی‌رمقشان.

بزرگتر که شدیم باز هم نذر بود، قلک سفالی و شکننده، شد کارت بانک و رمز اول و دوم، اما هنوز نذر رواج داشت؛ مثل نذر سلامتی بابا که هر سال ۲۸ ماه صفر می‌شد دیگ و قزقان و عطر شله زرد اعلای  مادر که تا چند کوچه این طرف و چند کوچه آن طرف به مشام می‌رسید.

یا نذر برای شفای مریض‌؛ این اواخر با آمدن مهمان منحوس و ناخوانده کرونا بیشتر نذرها شد نذر شفا؛ کپسول اکسیژن خریدیم و نفس هدیه کردیم به یکدیگر، دوا و درمان، شیفت اضافی دکتر و پرستار و آبمیوه‌های طبیعی تند تند نذر و نسخه می‌شدند برای شفا.

نذر خیر اموات هم که دیگر جای خودش را دارد، بازماندگان عزیز از دست داده در به در به دنبال نذری می‌گردند تا یک خدا بیامرزی جانانه از روی رضایت و تبسم روانه شود به سوی متوفی.

عریضه هم می‌نویسیم و میان چند خط کوتاه عرض حال و نذرمان را ثبت می‌کنیم تا یادمان نرود؛ داستان‌ نذر و نیاز یکی و دو صفحه نیست خودش صحیفه‌ای است پر از اتفاقات خوب که حال خوب و لبخند تحفه می‌دهد به همنوع.

 حالا میان این همه نذر و عهد و پیمان آسمانی یک عده پیدا شدند و با ابتکار شغل نذر کردند؛ اسمش را گذاشتند «نذر اشتغال» و به زبان خودمانی کار و درآمد می‌دهند به دوست و آشنا، برای نذر اشتغال پای قلک و کارت هم در میان است اما به شیوه‌ای جدید.

جمعیتی از جمعیت هلال احمر و داوطلبان دور هم گرد آمدند و ساز و کاری چیدند تا آفت بیکاری را تار و مار کنند آن هم به واسطه نذر؛ قصه «نذر اشتغال» کارشناسان و داوطلبان هلال احمر با مشارکت خیرین و نذرکنندگان رقم خورده و از سال گذشته تاکنون ۴۴ شغل پایدار ایجاد شده است.

پای ثابت نذر اشتغال داوطلبان هلال احمر هستند که خیرین را پیدا می‌کنند و مبلغ پولی را در یکی از بانک‌های قرض‌الحسنه می‌گذارند و تا چند ماه بعد به همان میزان با نرخ  سود دو درصد وام دریافت و در راستای خرید تجهیزات مشاغل خرد و خانگی هزینه می‌کنند.

بستر مشاغلی مثل خیاطی، زنبورداری، گوهرتراشی و قالیبافی ایجاد شده و خانم‌های سرپرست خانواده و یا خانواده‌های بدسرپرست از نذر اشتغال استفاده می‌کنند و بدون اینکه نیاز به ریالی پول باشد با وام کم‌بهره شغل پیدا می‌کنند.

احتمالا نذر اشتغال جدیدترین ورژن نذر است که با کمی ابتکار و دلسوزی نذر شده و صد شبنم اشک شوق را در چشمان مددجویان نشانده است.

به سراغ اهداکنندگان کار می‌رویم تا از چند و چون نذر اشتغال و این ایده ناب مطلع شویم.

چه نذری بهتر از نذر اشتغال

محمدتقی شهبازی؛ کارشناس امور داوطلبان جمعیت هلال احمر شهرستان نهاوند و راهبر شغلی کلامش را پیوند می‌دهد به چگونگی ایجاد «نذر اشتغال» و می‌گوید: جمعیت هلال احمر یک سازمان امدادی است اما همیشه حوادث نداریم بنابراین در زمینه کارآفرینی و ایجاد اشتغال به ویژه با وضعیت بیکاری نهاوند و آمار چشمگیر آن ورود کردیم.

اقدام ما تمرکز بر اشتغالزایی در سطح خرد و خانگی است آن هم با تکیه بر توانمندی‌های فردی؛ به طوری که کمترین وابستگی به مراکز دولتی و مشاغل دولتی در بین باشد.

او از مشارکت کارآفرینان نهاوندی یاد می‌کند و ادامه می‌دهد: در این میان کارآفرینان به نام بومی شهرستان را شناسایی کردیم افرادی که انگیزه خدمت به دیگران دارند و در رشته‌های مختلف از جمله زنبورداری، خیاطی، قالی‌بافی، گوهرتراشی، کشاورزی و گلیم‌بافی فعال هستند.

شهبازی به مشارکت خیرین اشاره می‌کند و متذکر می‌شود: تامین منابع مالی این اشتغالزایی از طریق خیرین است به این ترتیب که خیرین با نیت نذر و کار خیر یک حساب سپرده‌گذاری در بانک رسالت افتتاح  می‌کنند و تسهیلات این حساب به افرادی که جویای شغل هستند اختصاص می‌یابد.

وام نذر اشتغال با نرخ سود ۲ درصد در نظر گرفته شده و در اختیار عرضه‌کننده قرار می‌گیرد به نحوی که صرف تهیه مواد اولیه در رسته شغلی می‌شود؛ به هیچ وجه این وام به متقاضی داده نمی‌شود چراکه ایجاد شغل مد نظر ماست.

او در تعریف «نذر اشتغال» می‌گوید: نذر اشتغال به این معناست که افراد مختلف با نیت‌های خیر و نذر ورود می‌کنند و در نهایت یک اقدام خیر را مد نظرشان قرار می‌دهند، با توجه به آمار بیکاری چه نذری بهتر از نذر اشتغال که شغل و روزی حلال را به افرادی که جویای کار هستند هدیه می‌دهد.

تمام تلاش ما ترویج نذر اشتغال در راستای ایجاد شغل در قالب مشاغل خرد و خانگی است، این ابتکار از سال گذشته آغاز شده و تاکنون بیش از ۴۴ شغل با تسهیلات ۵۰۰ میلیون تومان برای جوانان و خانواده‌های بدسرپرست و یا بی‌سرپرست تعریف شده است.

این خیر اصطلاح نذر اشتغال را ابتکار مجموعه می‌داند و یادآور می‌شود: این اقدام را به عنوان برنامه درازمدت در دستور کار داریم و هدف‌گذاری ما با همکاری عرضه‌کنندگان و تولیدکنندگان، رفع مشکل بیکاری در نهاوند است به این معنا که طرح را برای یک سال و دو سال تعریف نکردیم بلکه چشم‌انداز «نذر اشتغال» رفع معضل بیکاری است.

از زمانی که «نذر اشتغال» طرح ریزی و ایجاد شده برکت این اقدام خیرخواهانه در جای جای زندگی ما ملموس است بابت این توفیق خداوند را شکرگزاری می‌کنم.

نذر اشتغال، هدیه یک حال خوب

علی کلانتری، کارآفرین و داوطلب جمعیت هلال احمر نهاوند در باره این نذر و فعالیتش در زمینه این اقدام جدید و مبتکرانه می‌گوید: نذر اشتغال یعنی هدیه دادن حال خوب به افرادی که دنبال کار هستند و شکر خدا بنده این توفیق را داشتم در این طرح مشارکت کنم و مبلغی در بانک سپرده‌گذاری کردم که تسهیلات حاصل از آن منجر به اشتغال یک فرد شد.

او نذر اشتغال را برای مردم نهاوند یک اتفاق بسیار خوب می‌داند و ادامه می‌دهد: مصداق افرادی که از طریق نذر اشتغال مشغول به کار شدند و زندگی این افراد رنگ و بوی جدید گرفت بسیار زیاد است به طور مثال چند ماه پیش خانمی با دو بچه کوچک مراجعه کرد، این خانم درآمد نداشت و بدسرپرست تلقی می‌شد بنابراین از این فرصت بهره برد و با وام نذر اشتغال در حال حاضر شاغل شده و درآمد کسب می‌کند.

این خیر و داوطلب هلال احمر اضافه می‌کند: امثال این موارد خیلی زیاد است چراکه شغل و درآمد از دغدغه‌های مهم امروز جامعه به حساب می‌آید، ایجاد شغل یعنی دادن زندگی دوباره به افراد؛ کسانی که شغل و درآمد ندارند از بیکاری رنج می‌برند و در تهیه مایحتاج خود سرگردان ماندند.

اگر بخواهم در یک جمله تعریف کنم نذر اشتغال یعنی دادن روحیه مضاعف برای زندگی و شوق زندگی در واقع بهترین هدیه به افراد دادن شغل؛ یعنی فرصت کسب روزی و استقلال مالی است.

 

انتهای پیام/89033/ی

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول