اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  کشاورزی و امور دام

هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم و تمهیدات لازم انجام شده و مردم عزیز هیچ دغدغه‌ای در جهت تامین کالا نداشته باشند.

هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی وجود ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی وزارت جهاد کشاورزی، سیدجواد ساداتی‌نژاد صبح امروز ۲۰ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در گفتگوی زنده از شبکه خبر پیرامون "ارایه جزئیات بیشتر از اجرای طرح مردمی‌سازی نظام یارانه‌ها و اصلاح نرخ قیمت‌ها" با بیان این که با شروع دولت سیزدهم یکی از موضوعات اساسی و محوری در دولت، حمایت از تولید کنندگان داخلی بود، گفت: در بحث کشاورزی و تامین و تولید کالاهای اساسی، نگاه دولت بر حمایت از تولید داخل، رفتن به سمت خودکفایی و تغییر نحوه پرداخت یارانه‌ها و عادلانه کردن آنها به سمت حمایت از تولید کننده و مصرف کننده بود.

وی افزود: در این راستا نشست‌ها و مشاوره‌های فراوانی از ابتدای دولت با اتحادیه‌ها، ذی‌نفعان، ذی‌مدخلان و اجزای مختلف بخش کشاورزی انجام گرفت تا این که با صحبت ریاست محترم جمهوری در شب گذشته این فرایند شروع شد.

وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به این که از سال گذشته در حمایت از تولید، کشت قراردادی گندم در سطح ۲۵۰ هزار هکتار را در کشور آغاز کرده‌ایم، بیان داشت: برنامه‌ریزی شده است که در سال ۱۴۰۱، ۲ میلیون هکتار از اراضی کشاورزی گندم تحت کشاورزی قراردادی قرار گیرد تا به کشاورز ما بر اساس قرارداد؛ کود، سم، بذر و بیمه بدون پرداخت پول، انجام گیرد و او بتواند به کشاورزی اش بپردازد و این باعث افزایش تولید و حمایت از تولید است.

به گفته وی، در بحث برنج هم ۴۰ هزار هکتار برنج تاکنون از شالی‌کاران کشور تحت کشت قراردادی قرار گرفته و به آنها نهاده‌ها بدون پرداخت وجه داده شده تا حوزه کشاورزی مورد تقویت قرار گیرد.

ساداتی‌نژاد با بیان این که افزایش قیمت خرید گندم، نشان دهنده حرکت دولت و وزارت جهاد کشاورزی به سمت حمایت از بخش کشاورزی است، بیان کرد: اوضاع جهانی، کمبود غذا در دنیا و افزایش بی‌محابای قیمت در دنیا بعضا تا بالای ۸۰ درصد، شرایطی را ایجاد کرده که اوضاع امنیت غذا باید پایدار بماند و دولت‌ها دغدغه‌مند شده‌اند تا غذای مردم خود را حفظ کنند.

وزیر جهاد کشاورزی به آغاز بحث مردمی‌سازی یارانه‌ها و توزیع عادلانه آن با صحبت‌های ریاست محترم جمهوری اشاره و خاطرنشان کرد: در این طرح یارانه حذف نمی‌شود، بلکه یارانه‌ها هدفمند می‌شود و از روی کالا که ناعادلانه توزیع می‌‌شد، کوچ کرده و بر روی افراد می‌نشیند.

به گفته وی، افراد بر اساس دهک‌های اجتماعی و براساس شرایط اقتصادی ای که تحلیل شده، منتفع می‌شوند، بنابراین این طرح، یک فرایند مردمی کردن یارانه و یک فرایند توزیع عادلانه یارانه‌ها برای اقشار مختلف مردم است.

ساداتی‌نژاد با بیان این که تا قبل از این، شاید بالاترین ضرر در ارز ترجیحی به حوزه کشاورزی وارد شده است، گفت: در دنیا یارانه‌های کشاورزی وجود دارد، که به تولید کننده، مصرف کننده یا زنجیره تولید داده می‌شود اما در کشور ما بر اساس سیاست بد اتخاذ شده در گذشته، یارانه به وارد کننده تعلق می‌گرفته است.

به گفته وی، بر این اساس، منابع مالی به جای این که به سمت سرمایه‌گذاری در بخش کشاورزی و تولید بیاید، به سمت وارد کننده‌ها رفت و این باعث شد که شرایط کشاورزی ما از سمت تولید داخل فاصله بگیرد که امیدواریم با این اتفاق و سیاست‌گذاری‌هایی که در حوزه حمایت از تولید و تولید کننده انجام شده است، شاهد ارتقای تولید داخلی و حفظ و ارتقای امنیت غذایی در کشور باشیم.

ساداتی‌نژاد با بیان این که با اعلام رئیس جمهور از دیشب فرایند طرح مردمی‌سازی یارانه‌ها آغاز شده است و در دهک‌های مختلف، یارانه به حساب مردم واریز شده است، اظهار کرد: این پول فعلا در حساب مردم غیرقابل برداشت است.

وی افزود: از آنجا که نگاه دولت این بود که هر کاری را با اطلاع‌رسانی به مردم انجام ‌‌دهد، این فرایند شروع شده، و به‌ حمدالله ما هیچ مشکلی در تامین کالاهای اساسی نداریم و تمهیدات لازم انجام شده و مردم عزیز هیچ دغدغه‌ای در جهت تامین کالا نداشته باشند.

مقام عالی وزارت تصریح کرد: براساس اطلاعیه‌های رسمی که از ستاد مردمی‌سازی یارانه‌‌ها از امروز انجام می‌گیرد، مردم در جریان فرایند آن قرار می‌گیرند و قاعدتا تغییراتی در قیمت کالاها با حذف ارز ترجیحی وجود دارد چرا که بالاخره افزایش قیمت جهانی بسیار زیادی را ما به دلیل شرایط و اتفاقات جهانی داریم و بنابراین سقف قیمتی را برای اینکه بازار قابل کنترل و نظارت باشد، اعلام خواهد شد.

وی ادامه داد: با توجه به افزایش اختیارات تعزیرات برای کنترل بازار، با اعلام سقف قیمت‌ها، تعزیرات هم کارش را به خوبی انجام می‌دهد، لذا بر اساس اطلاعیه‌هایی که از طریق آن ستاد به اطلاع مردم خواهد رسید، این قیمت‌ها اعلام می‌شوند و کنترل بر روی بازار هم انجام خواهد شد.

وزیر جهاد کشاورزی در خصوص حوزه بازار روغن نیز گفت: هیچ مشکلی در تامین روغن خوراکی نداریم و جلساتی با مدیران عامل کارخانجات گذاشته شده و روغن خام در اختیارشان قرار گرفته است و کارخانجات روغن الان سه شیفت در حال تولید هستند.

وی افزود: با نرخ‌های جدیدی که از طرف ستاد اعلام می‌شود، بازار آرامش خود را حفظ می‌کند و البته جبران آن هزینه‌هایی هم که افزایش پیدا می‌کند، به نحوی تامین شده و به حساب افراد ریخته شده و دغدغه‌ای از این بابت هم وجود ندارد.

ساداتی‌نژاد تصریح کرد: به اندازه کفایت کالا وجود دارد و از مردم درخواست می‌کنم که با عنایت، توجه، همراهی و همدلی در اجرای این طرح کمک کنند و امیدوارم با همکاری مردم این طرح به خوبی انجام گیرد زیرا برای انجام این کار، باید حفظ آرامش بازار را همه با هم داشته باشیم.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول