اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  احزاب و تشکل ها

فائزه هاشمی؛ همنوایی با سلطنت طلبان و همراهی با بهائیت

فائزه هاشمی به دلیل اظهارات اخیر خود ازسوی قوه قضائیه تحت تعقیب قرار گرفته است. البته بازخوانی بخشی از سوابق وی خالی از لطف نیست.

فائزه هاشمی؛ همنوایی با سلطنت طلبان و همراهی با بهائیت

گروه سیاسی فارس: اظهارات فائزه هاشمی رفسنجانی طی یک ماه گذشته درباره درست بودن تحریم سپاه پاسداران توسط آمریکا و همچنین اهانت این فرد به حضرت رسول صلوات الله علیه و امام حسین علیه السلام، موجی از درخواست مردمی برای پیگیری این سنخ رفتارهای خلاف اعتقادات شیعه و همچنین خلاف امنیت ملی توسط قوه قضاییه برا برانگیخته است.

به تازگی ذبیح الله خداییان سخنگوی قوه قضاییه، در خصوص اظهارات اخیر فائزه هاشمی در خصوص برخی نهادهای انقلابی کشور و نیز اظهاراتش پیرامون پیامبر اسلام گفت: «ایشان به علت هر دو موضوع توسط دادستان تحت تعقیب قرار گرفته و پرونده‌ای در دادسرای عمومی انقلاب تشکیل شده است.»

اگرچه بسیاری از افراد سیاسی اعم از بستگان نزدیک فائزه و هم حزبی‌های او به عدم تعقل لازم وی در بیان اظهاراتش اشاره کرده‌اند، ولی سوابق این فرد نشان می‌دهد که از گذشته به دنبال مخالفت با جمهوری اسلامی ایران و هم نوایی با دشمنان قسم خورده بوده است. 

مردم در واکنش به توهین‌های  فائزه هاشمی وارد گود شدند

ماجرای اولین پویش ۵۵ هزار امضایی سال ۱۴۰۱که بیش از ۵ هزار کامنت داشت از آنجا شروع شد که مردم در واکنش به توهین‌های فائزه هاشمی وارد گود شدند و درخواست محاکمه وی را مطرح کردند. این پویش در کمتر از یک هفته توانست رکورددار پرطرفدارترین  و پربحث‌ترین پویش سال ۱۴۰۱ شود. همزمان پویش دیگری هم با محتوای مشابه به ۵ هزار امضا رسید و چندین پویش هم به دلیل محتوای تکراری، توسط فارس من بسته شد.

واکنش‌ها در سطح فضای مجازی متوقف نماند و به دانشگاه و حوزه هم کشیده شد تا جایی که جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی در اعتراض به ساختار شکنی اخیر فائزه هاشمی تجمع کردند. در این تجمع نیز طوماری برای محاکمه فائزه هاشمی امضا شد.

ماجرای اولین پویش ۵۵ هزار امضایی سال ۱۴۰۱که بیش از ۵ هزار کامنت داشت از آنجا شروع شد که مردم در واکنش به توهین‌های فائزه هاشمی وارد گود شدند و درخواست محاکمه وی را مطرح کردند. این پویش در کمتر از یک هفته توانست رکورددار پرطرفدارترین  و پربحث‌ترین پویش سال ۱۴۰۱ شود. همزمان پویش دیگری هم با محتوای مشابه به ۵ هزار امضا رسید و چندین پویش هم به دلیل محتوای تکراری، توسط فارس من بسته شد.

واکنش‌ها در سطح فضای مجازی متوقف نماند و به دانشگاه و حوزه هم کشیده شد تا جایی که جمعی از بانوان حوزوی و دانشگاهی در اعتراض به ساختار شکنی اخیر فائزه هاشمی تجمع کردند. در این تجمع نیز طوماری برای محاکمه فائزه هاشمی امضا شد.

 برای آشنایی بیشتر مخاطبان با دیدگاه ها و رفتار فائزه هاشمی بازخوانی بخشی از سوابق وی خالی از لطف نیست.

ارتباط مستقیم با بهاییت و دفاع از این فرقه

فائزه هاشمی با عضو ارشد بهائیت ایران دیدار می‌کند. مرحوم هاشمی‌رفسنجانی نیز درباره این اقدام می‌گوید: او اشتباه بدی کرده و باید آن را تصحیح و جبران کند.

در واقع فائزه با فریبا کمال‌آبادی یکی از توهین کنندگان به امام زمان (عج) و از سرکردگان فرقه بهائیت در آستانه نیمه شعبان دیدار می‌کند و برای توجیه این ارتباط اعلام می‌کند که در زندان با این افراد هم نشین شدم و رفاقت شکل گرفت.

 

فائزه حتی در پاسخ به واکنش پدر خود مبنی بر اشتباه دخترش اعلام می‌کند که کار اشتباهی نکرده است.

وی همچنین در اظهارنظر دیگری، بهاییت را به عنوان یک دین معرفی می‌کند و می‌گوید:

نگاه من به موضوع بهایی‌ها موضوع حقوق بشر است و این که حالا من مسلمانم و آن‌ها بهایی هستند و یا اینکه اصلاً کدام دین خوب است و کدام دین بد است، این بحث‌ها نیست. موضوع حقوق بشر است و این که به هرحال یکسری اقشار در جامعه ما متاسفانه از حقوق اولیه‌شان برخوردار نیستند، از جمله بهایی‌ها و این خوب نیست.[1]

البته یکی از نکات جالب در آزادی فریبا کمال آبادی، حضور چهره‌های اصلاح‌طلبی همچون ساجده عربسرخی است که در حال حاضر به عنوان عضو شورای مرکزی حزب اتحاد ملی ایفای نقش می‌کنند.

 

گفتنی است که اقدامات فائزه هاشمی با ذوق زدگی رسانه های فارسی زبان ضد انقلاب همراه شده و در همین رابطه، بی‌بی‌فارسی صراحتاً زبان به ستایش او گشوده است و این اقدام را باعث تقویت فرقه بهایئت می‌داند...

حضور فعال در آشوب‌های فتنه 88 و بازداشت در تاریخ 30 خرداد

از دیگر موضوعاتی که فائزه هاشمی در آن دخیل بوده است، حضور وی در آشوب‌های سال 88 است، به طوریکه روز ۳۰ خرداد و پس از خطبه‌های نمازجمعه مقام معظم رهبری و اتمام حجت با اغتشاشگران برای پایبندی به قانون، بار دیگر  با شرکت در تجمعی در خیابان آزادی، به تحریک معترضان به تداوم اغتشاشات پرداخت و به همین دلیل توسط مأموران نیروی انتظامی دستگیر شد.

هرچند بعد از آزادی مدعی شد به دلیل گرسنگی در آن حوالی به دنبال ساندویچ می‌گشته است! اما فرزند او در مصاحبه با تلویزیون دولتی انگلیس (BBC) فاش کرد که مادر و بستگانش به دلیل شرکت در تجمع اعتراضی در روز شنبه دستگیر شده‌اند.[2]

ماجرای چاپ نامه فرح در روزنامه مجله زن

هجدهم فرودین سال 1387، خبری مبنی بر توقیف روزنامه زن متعلق به نماینده مجلس ششم  منتشر می شود. در این خبر آمده است: روزنامـــه " زن " چاپ تهران به مدیر مسئولی " فائزه هاشمی " نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی به دستور مقامات قضایی تا اطلاع ثانوی از ادامه انتشار منع شد.

حجت الاسلام " رهبر پور " رییس  وقت دادگاه انقلاب اسلامی تهران  در این باره به خبرنگار ایرنا می گوید: دستور توقف انتشار روزنامه " زن " را بـــه دلیل چاپ نامه‌ای از " فرح دیبا" همسر شاه سابق ایران در شماره روز شنبه 14 فروردین و همچنین کاریکاتوری درشماره روز سه شنبه 17 فروردین آن داده است که درآن موضوع "دیه " به "تمسخر " گرفته شده بود.

وی می گوید:" انتشار نامه فرح دیبا یک حرکت ضد انقلابی محض است و تبلیغ به سود رژیم منحوس (سلطنتی) تلقی می‌شود چه رسد به اینکه این کاردر یک روزنامه صورت گرفته باشد".[3]

البته فائزه هاشمی دلیل توقیف روزنامه را فعالیت در حوزه زنان می‌داند و نه چاپ پیام فرح دیبا در روزنامه، ولی از موضوعات دیگری که فائزه هاشمی به آن اشاره می‌کند، حضور تعداد قابل توجهی از اعضای هیئت تحریره روزنامه زن در رسانه‌های ضد انقلاب از جمله بی بی سی فارسی و اینترنشنال عربستان سعودی است.

 

فائزه درباره مشاورانش برای جمع کردن تیم تحریریه روزنامه زن و عاقبتشان می‌گوید: "وقتی کارمان را خواستیم شروع کنیم آقای ابراهیم نبوی را به عنوان سردبیر انتخاب کردم..."‌ و در مورد گزینش افراد هم "ابراهیم نبوی مصاحبه می‌کرد و اگر آن شخص قابلیت لازم را داشت به تحریریه راه می‌یافت."

دیگر فرد مؤثر در این مورد هم "مسعود بهنود" بوده است: "آقای مسعود بهنود هم مشاور من در روزنامه زن بود. ایشان مدت‌ها قبل از انتشار زن، کلاس‌های آموزشی برای تحریریه گذاشت..."

فائزه هاشمی نتیجه آن تحریریه چینی و گزینش و آموزش را هم البته می‌گوید: "فرناز قاضی زاده و فرج بال افکن برای بی‌بی‌سی کار می‌کنند و آقای بهنود و ابراهیم نبوی هم خارج از ایران کار می‌کنند. علی اصغر رمضان‌پور سردبیر ایران اینترنشنال و کاملیا انتخابی‌فرد سردبیر ایندیپندنت فارسی است."[4]

فائزه همچنین به حمایت پدرش از روزنامه زن و همچنین از اقداماتش در روزنامه زن اشاره می‌کند و در خاطره‌ای درباره رفتارهای تندش و حمایت پدرش از وی می‌گوید:

"ایشان به خاطر تندروی‌ها از جمله انتشار پیام فرح دیبا به من تذکر داد؛ اما وقتی مجله خانم بیات و یالثارات الحسین را نشان ایشان دادم که همان پیام را منتشر کرده‌اند، پدر گفت دارند با شما سیاسی برخورد می‌کنند. همین باعث شد ایشان آرامش پیدا کنند و از من حمایت کنند."

و در انتهای گفت‌وگویش هم باز از حمایت بابا پرده برمی‌دارد: "یادم هست همان موقع که زن را توقیف کردند آقای یزدی رئیس وقت قوه قضائیه در نماز جمعه به من حمله کرد و مرا سلطنت طلب خواند. بابا اصرار داشت که من باید جواب ایشان را بدهم. من متن تند و تیزی تهیه کردم و به بابا دادم تا آن را بخواند. بابا مواردی را به این جوابیه اضافه کرد که وقتی آن را خواندم دیدم متن نه تنها تعدیل نشده، بلکه به مراتب تندتر شده است."

حضور بر سر قبر شاه

البته به نظر می‌رسد فائزه هاشمی نگران است که بگوید حامی سلطنت طلبان و یا به طور کلی حامی سلطنت پهلوی است، ولی رفتارهایش نشان می‌دهد که علاقه جدی به این طیف دارد.

عضو مرکزیت کارگزاران درباره سؤال خبرنگار مبنی بر "بازدید از مزار شاه خائن" - که پس از توقیف روزنامه زن به خاطر چاپ پیام فرح پهلوی صورت گرفت- می‌گوید: من یک سفر ورزشی به مصر داشتم. یک سمینار درباره زنان بود و من هم یکی از سخنرانان آن بودم. به هر جای دنیا که سفر کنید، بالاخره به آثار تاریخی هم سری می‌زنید؛ مثلاً مزار مائو در میدان تیان‌آن من چین یا مزار لنین در میدان سرخ مسکو. همه را رفته‌ام یا معابد در نپال و هند و... آن وقت شاه و تاریخ خودمان را نبینیم؟ این به معنی ارزش‌گذاری نیست. همان‌گونه که تائید مائو یا لنین هم نیست و بودایی هم نیستیم که به دیدن معابد می‌رویم؛ اما این موضوع برای آن زمان خیلی حرکت تندی بوده است. تاریخ زمان ندارد. جریان این بود که بازدید ما از مسجد رفاعی چند روز قبل از یکی از مراسم‌هایی که مربوط به شاه می‌شد؛ حالا یا تولد یا فوت او بود. یکی از افراد سلطنت‌طلب هم آمده بود تا آنجا را برای مراسم آماده کند.

فائزه هاشمی با بیان اینکه ترجیح می‌دهد درباره انتخاب نشدنش در انتخابات مجلس ششم صحبت کند و "به نحوی به خاطر رأی ندادن به من رنجیدم و تصمیم گرفتم فعالیت سیاسی را کنار بگذارم"، به نامزدی موسوی و حمایت از وی اشاره می‌کند و می‌گوید: احساس وظیفه و تکلیف بود. فکر کردم که دیگر جای قهر کردن و دل‌شکستگی نیست."[5]

به هرجهت رفتارهای فائزه هاشمی، در این نکات خلاصه نمی‌شود ولی بغض این فرد نسبت به انقلاب و حکومت اسلامی، در اظهارات و مواضعی که از خود نشان می‌دهد، قابل پیگیری است و معلوم نیست چرا حزب کارگزاران که ادعای حمایت از انقلاب اسلامی را دارد، چنین فردی را به عنوان عضو شورای مرکزی حزب، برگزیده است.


[1] - https://b2n.ir/h80877

[2] - https://www.mizan.news/320045

[3] - https://www.irna.ir/news/5666744

[4] - https://www.javanonline.ir/fa/news/1073662

[5] - https://kayhan.ir/fa/news/53274

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول