اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  اصفهان

اصلاح یارانه‌ها با توجه به هدر رفت منابع ضروری است

عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان گفت: گامی که از سوی دولت برداشته شده و مورد تأیید بخش اقتصاد هم است، نباید به یک سری کالاهای خاص متوقف شود بلکه باید به این سمت برویم که ماجرای یارانه دادن روی برخی کالاها به طور کامل حذف شود و نظام پرداخت یارانه هدفمندتر شود.

اصلاح یارانه‌ها با توجه به هدر رفت منابع ضروری است

بابک صفاری، عضو هیأت علمی گروه اقتصاد دانشگاه اصفهان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اصفهان درخصوص لزوم حذف ارز ترجیحی اظهار داشت: مشاهده می‌کنیم که کالاهای تهیه شده با ارز ترجیحی را در ابتدا با قیمت پایین‌تر تهیه می‌کنند و در بازارهای داخلی یا خارجی که قیمت تعادلی بالاتری دارد می‌فروشند، بنابر‌این به صورت یک قاعده کلی باید این مسأله حذف ارز ترجیحی انجام شود.

وی با تأکید بر اینکه در الزام حذف ارز ترجیحی شکی وجود ندارد، افزود: نکته اساسی که وجود دارد این است که نگاه‌مان را محدود به برخی کالاها نکنیم و این نگاه دولت ادامه‌دار باشد.

صفاری در ادامه توضیح داد: مثلا در کشورهای حاشیه خلیج فارس، هندوانه‌ای که از اروپا می‌آید در مقایسه با هندوانه‌ای که از ایران صادر شده، تفاوت قیمت حداقل ده برابری دارد و محصول ایران ارزان‌تر است درحالی که تنها تفاوت این است که ما مهم‌ترین قیمت نهاده یعنی آب را از بخش کشاورزی نمی‌گیریم.

عضو هیات علمی دانشگاه اصفهان ادامه داد: این باعث می‌شود قیمت محصول کشاورزی ما غیرواقعی باشد و منجر به نتایج منفی بسیاری خواهد شد.

وی تصریح کرد: مثلا کشاورزی ما هدررفت بسیار زیادی دارد و تلفات در چرخه توزیع بسیار بالا است و از طرف دیگر برای کشاورز هم به صرفه نیست و بنابر‌این گامی که از سوی دولت برداشته شده و مورد تأیید بخش اقتصاد هم است، نباید به یک سری کالاهای خاص متوقف شود بلکه باید به این سمت برویم که ماجرای یارانه دادن روی برخی کالاها به طور کامل حذف شود و نظام پرداخت یارانه هدفمندتر اتفاق افتد.

صفاری یادآور شد: کار هدفمندی در دولت نهم و دهم هم انجام شد اما ادامه پیدا نکرد؛ این هدف دولت که هدف بسیار درستی هم هست باید به صورت مستمر انجام شود تا در آن موفق شود.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با اشاره به وضعیت سخت برای اقشار کم درآمد گفت: جبران برای اقشار کم درآمد مسأله بسیار جدی و مهمی است زیرا سهم این کالاهای اساسی در خانواده‌های پر درآمد پایین و در خانواده‌های کم درآمد زیاد است و با افزایش قیمت بیشترین آسیب را اقشار کم درآمد می‌بینند و این طبیعی است.

وی تصریح کرد: بنابراین نظام‌های حمایتی هدفمندی که دولت باید بچیند و بر پایه آن خانوارها را تفکیک کند و جبران کند، موضوع مهمی است که دولت باید به آن توجه داشته باشد.

صفاری با بیان اینکه روش‌ دولت برای تعیین دهک‌های درآمدی خانوارها صحیح نیست، افزود: باید به سمت نظامی که درآمدها و هزینه‌ها در آن شفاف باشد برویم و در این زمینه نظامی کارآمدتر از نظام مالیاتی وجود ندارد.

عضو هیأت علمی دانشگاه اصفهان با بیان اینکه تنها راه برای رسیدن به شفافیت، اصلاح نظام مالیاتی است، افزود: تمام اشخاص حقیقی و حقوقی باید اظهارنامه مالیاتی تکمیل کنند و باید به سمت اصلاح ساختار نظام مالیاتی برای تعیین دهک‌ها برویم تا کالاها را با قیمت واقعی عرضه کنیم و از اقشار کم درآمد هم حمایت شود و این الگو بسیار منطقی و درست است که باید در آن پایدار بود.

انتهای پیام/۶۳۱۱۹/آ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول