اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

جامعه  /  شهری

خرید 1000 دستگاه اتوبوس برای پایتخت/داستان تکراری آلودگی هوا تا چه زمان ادامه دارد؟

رئیس کمیسیون حمل و نقل عمومی شورای اسلامی شهر تهران در خصوص آخرین وضعیت خرید هزار دستگاه اتوبوس برای پایتخت توضیحاتی ارائه کرد و گفت: متولی اصلی رفع آلودگی هوا سازمان محیط زیست است و آن‌ها باید در این زمینه ورود کرده و گزارشی ارائه کنند.

خرید 1000 دستگاه اتوبوس برای پایتخت/داستان تکراری آلودگی هوا تا چه زمان ادامه دارد؟

گروه اجتماعی خبرگزاری فارس،در دوره قبلی مدیریت شهری به توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی توجه نشده و عقب‌ماندگی‌های جدی در این زمینه شاهد هستیم.

مدیریت جدید شهری در حال رایزنی با دولتی‌ها برای توسعه حمل و نقل عمومی است و قرار است که تعدادی اتوبوس وارد ناوگان حمل و نقل عمومی شود قرارداد های اولیه در این زمینه بسته شده است.

اورهال ناوگان مترو تهران در دستور کار قرار دارد و همچنین قرار است تعدادی قطعات خریداری شود. قرار است که ناوگان معلولین هم توسعه یابد در این زمینه اقداماتی صورت گرفته و همچنین تعدادی ون به زودی وارد ناوگان می‌شود.

در دوره قبل مدیریت شهری خرید ۶۳۰ دستگاه واگن در دستور کار قرار گرفت و بارها مسئولین در این زمینه توضیحاتی دادند اما کار به نتیجه نرسید و قرار است در این دوره مدیریت شهری طی هماهنگی‌های صورت گرفته با دولت پیش پرداخت داده شود و کار ساخت واگن‌ها آغاز شود. در صورتی که این واگن‌ها وارد خطوط شود نقش بسیار مهمی در جابجایی مسافر خواهد داشت.

آلودگی هوا سال‌هاست که گریبانگیر تهرانی هاست. در حال حاضر هم معضل ذرات معلق ناشی از گرد و غبار هم به آن اضافه شده است. برخی معتقدند ذرات معلق ناشی از گرد و  غبار از کشورهای همسایه وارد ایران شده است و برخی هم منشاء آن را داخلی می‌دانند، متولی اصلی رفع آلودگی هوا سازمان حفاظت از محیط زیست است.

در خصوص آخرین وضعیت توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی، خرید اتوبوس توسط دولت، اقدامات شهرداری در زمینه توسعه مترو و اتوبوس، آلودگی هوا با سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون حمل و نقل و ترافیک شورای اسلامی شهر تهران به گفت‌وگو نشستیم.

در خصوص برنامه‌های مدیریت شهری برای نوسازی و اورهال ناوگان اتوبوسرانی توضیح دهید؟ معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران به جلسه شورا آمد و گزارشی ارائه شد در این باره توضیح  دهید؟ 

مدیریت جدید شهری قول داده است که در بخش بازسازی اتوبوس‌ها اقدامات خوبی انجام دهد

بله معاون حمل‌ونقل ترافیک شهرداری تهران به  شورای اسلامی شهر تهران آمد و گزارشاتی ارائه کرد اما قرار است دوباره صحبت‌هایی کنیم. بنده هم بازدیدی از شرکت واحد اتوبوسرانی داشتم تا وضعیت را بررسی کنیم. باید روند خدمت‌رسانی و خدمات‌دهی در اتوبوسرانی را از نزدیک می‌دیدیم تا بدانیم وضعیت‌مان چگونه است. هنوز آن تحول بزرگ که مورد نظر است رخ نداده مدیریت جدید شهری قول داده است که در بخش بازسازی اتوبوس‌ها اقدامات خوبی انجام دهد. البته تا حالا هم کارهایی صورت گرفته است.

نوسازی ناوگان  ویژه معلولان به کجا رسید؟ قرار بود چند دستگاه ون وارد ناوگان شود در این باره توضیح دهید؟

 20 دستگاه ون قرار است وارد خطوط شود تعدادی تحویل داده شده است/مناسب‌سازی و نصب تجهیزات زمان‌بر است

قرار است به ناوگان ویژه معلولان چند دستگاه ون اضافه شود. البته مناسب‌سازی و نصب تجهیزات زمان‌بر است.

بحث ناوگان معلولان را پیگیری می‌کنیم. 20 دستگاه ون قرار است وارد خطوط شود تعدادی تحویل شده و عملیات آماده‌سازی در حال انجام است. البته برخی از ناوگان معلولین هم نیازمند تعمیر است که آن را هم انجام می‌دهند.

امسال قرار است چند دستگاه اتوبوس وارد ناوگان حمل ونقل عمومی شود؟ دولت به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است در این باره توضیح دهید؟

1000 دستگاه اتوبوس توسط دولت خریداری می‌شود/قراردادهایی با خودروسازان منعقد شده است

در بحث خرید اتوبوس‌های جدید با توجه به قول مدیران شهری قرار است که هزار دستگاه اتوبوس توسط دولت خریداری شود. البته قراردادهایی هم با خودروسازان در این زمینه منعقد شده است تا به سمت تولید اتوبوس بروند. اگر این هزار دستگاه  اتوبوس وارد خطوط شود تحول بزرگی رخ می‌دهد. البته ما هم پیگیری‌های لازم را انجام می‌دهیم. 

چه تعداد از اتوبوس‌ها فرسوده است؟ سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها چقدر است؟

 سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها زیاد است/اقداماتی صورت گرفته اما تا رسیدن به نقطه مطلوب فاصله داریم

بازدیدهای میدانی که داشتیم نشان می‌دهد که واقعاً وضعیت ناوگان اتوبوسرانی بسیار فرسوده است. سرفاصله حرکت اتوبوس‌ها زیاد است و شهروندان از این موضوع گله دارند، البته مدیریت شهری در تلاش است تا کارهایی انجام دهد. اقداماتی هم صورت گرفته اما تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله داریم. 

 سلامت شهروندان برای ما مهم و در اولویت است/در بخش تعمیرات مترو اقدامات اثربخشی قرار است صورت بگیرد

بگذاریدهمین جا یک نکته‌ای را عرض کنم، حادثه‌ای که چند روز گذشته در متروی تهران  رخ داد یک پیام برای ما داشت که هر چقدر دیرتر بحث مربوط به تعمیرات انجام شود شاهد تکرار حوادث خواهیم بود. شاید حوادث همیشه کوچک نباشد و گاهی ممکن است خسارات‌های زیادی برجای بگذارد. سلامت شهروندان برای ما مهم و در اولویت است. در بخش تعمیرات مترو اقدامات اثربخشی قرار است صورت بگیرد.

خرید قطعات مترو به کجا رسید؟ در این باره توضیح دهید.

 اقداماتی برای خرید قطعات انجام شده اما هنوز قطعات خریداری نشده است/ بخشی از قطعات باید از خارج تأمین شود و بخشی هم داخلی است

پیگیری‌های لازم برای تعمیرات صورت گرفته است. البته باید در بحث خرید قطعات هم اقداماتی صورت بگیرد. اقداماتی هم انجام شده اما هنوز قطعاتی خریداری نشده است و پیگیری‌های لازم صورت می‌گیرد. 

مراحل اخذ قرارداد برای خرید قطعات در حال نهایی شدن است

بخشی از قطعات باید از خارج تأمین شود و بخشی هم داخلی است. البته ما در بودجه پیش‌بینی‌های لازم را انجام داده‌ایم. مراحل کار برای خرید قطعات در حال انجام است و مراحل اخذ قرارداد در حال نهایی شدن است. خرید قطعات بسیار مهم است اما کارهای زمان‌بر است.

چه قطعاتی قرار است خریداری می‌شود؟

برخی قطعات عمر مفیدشان به اتمام رسیده است/توضیحات در خصوص آخرین وضعیت انبارهای مترو

قطعات متنوع  است. ببینید هر قطعه عمر مفیدی دارد و وقتی عمر مفیدش به اتمام می‌رسد باید قطعه‌ تعویض و قطعه جدیدی جایگزین شود. بخشی از این قطعات مکانیکال، الکتریکال و بخشی هم نرم‌افزاری است.

وضعیت انبارهای قطعات مترو در حال حاضر چگونه است؟

شهرداری در حال پیگیری برای تأمین قطعات است و اقداماتی هم آغاز شده است.

براساس قانون دولت باید در بخش توسعه حمل و نقل عمومی کمک کند تاکنون اقدامی از سوی دولت صورت گرفته است؟

دولت هنوز پیش‌پرداخت خرید 630 دستگاه واگن را نداده است/رایزنی‌ها صورت گرفته و قرار است این پول پرداخت شود

دولت در بخش خرید واگن اقداماتی انجام داده است و متعهد شده که پیش پرداخت خرید 630واگن را پرداخت کند. گزارشاتی که به دست ما رسیده این بوده است که دولت قبول کرده این پیش پرداخت را بدهد اما هنوز پیش‌پرداخت داده نشده است. به هر شکل تا زمانی که این پول پرداخت نشود عملاً کار 630 واگن مترو اجرایی نمی‌شود و گام ابتدایی در این کار پرداخت پول است و ما امیدواریم این امر رخ دهد.

چه تعداد مسافر روزانه با اتوبوس جابجا می شوند؟ در خصوص آخرین وضعیت نوسازی و اورهال اتوبوس ها توضیح دهید؟

 1500 اتوبوس فعال است/تعدادی از اتوبوس‌ها نیاز به تعمیرات دارد/در حال حاضر روزانه 800 هزار نفر با اتوبوس جابه جا می شوند/باید 25 درصد جابه‌جایی‌ افراد با اتوبوس صورت بگیرد/ در دوره گذشته مدیریت شهری به بحث توسعه حمل و نقل توجه نشد

شرکت واحد اتوبوسرانی حدود 2 هزار دستگاه اتوبوس در اختیار دارد که نزدیک به 1500 اتوبوس فعال است. هرچند که تعدادی از اتوبوس‌ها هم نیاز به تعمیرات دارد. میزان جابه‌جایی مسافر با اتوبوس در حال حاضر روزانه 800 هزار نفر است.  اما براساس آمار باید 25 درصد جابه‌جایی‌ها با اتوبوس صورت بگیرد و ما با این عدد فاصله زیادی داریم یعنی باید روزانه 5.5 میلیون نفر با اتوبوس جابه‌جا شوند. در دوره گذشته مدیریت شهری به بحث توسعه حمل و نقل توجه نشده و عقب‌ماندگی‌های جدی داریم.

خرید 1000 دستگاه اتوبوس کمک شایانی به بخش حمل و نقل عمومی است

نکته بعدی بحث مربوط به خرید اتوبوس‌های شهرداری است با این پیش‌فرض که دولت هزار دستگاه اتوبوس را بخرد اقدامات خوبی صورت می‌گیرد و قطعاً کمک شایانی به بخش حمل و نقل عمومی است ما هم پیگیریم این امر رخ دهد تا هرچه سریع‌تر هزار دستگاه اتوبوس به شهرداری تهران تحویل داده شود.

در حال حاضر روند خرید هزار دستگاه اتوبوس به کجا رسیده است آیا این امر در سال جاری انجام می‌شود؟

اتوبوس‌ها تولید داخل است/منتظریم قرارداد تبدیل به محصول شود

مباحثی که مسئولین شرکت واحد گفتند این است که قرارداد توسط دولت منعقد شده و این اتوبوس‌ها داخلی هستند و منتظر هستیم که این قرارداد تبدیل به محصول شود. 

قرارداد خرید اتوبوس‌های شهرداری تهران به کجا رسید و چه زمان وارد خطوط می‌شود؟

ورود 55 دستگاه اتوبوس جدید به ناوگان حمل و نقل عمومی/جلساتی با شرکت ایران خودرو دیزل برگزار شد/پیگیر هستیم که به زودی ناوگان اورهال شود/میدوارم دولت به وظایف قانونی خود در بخش توسعه حمل و نقل عمومی بپردازد

قرارداد 175 دستگاه اتوبوس بسته شد که 120 دستگاه تحویل داده شده و 55 دستگاه دیگر مانده که قرار است آنها هم وارد خطوط شود. جلساتی با شرکت ایران خودرو دیزل و شرکت واحد داشته‌اند و قرار است این 55 دستگاه اتوبوس هم هرچه سریع‌تر وارد ناوگان شود اما این را هم بگویم که با وضعیت فعلی خرید 55 دستگاه اتوبوس خیلی دردی را دوا نمی‌کند اما با همکاری شهرداری و شرکت واحد پیگیر هستیم که به زودی ناوگان اورهال شود و امیدوارم دولت هم به وظایف قانونی خود در بخش توسعه حمل و نقل عمومی بپردازد چرا که توسعه حمل و نقل عمومی تأثیر مستقیمی در کاهش ترافیک و آلودگی هوا دارد.

شهروندان تهرانی با موضوع آلودگی هوا سالیان سال است که دست و پنجه نرم می‌کنند، چند روزی است که آلودگی ناشی از گردوغبار هم به آن اضافه شده است متولی اصلی رفع آلودگی هوا و گردوغبار محیط زیست است آیا با مسئولین محیط زیست در جهت رفع مشکلات در این زمینه جلسه‌ داشته‌اید؟

برخی منشاء آلودگی ناشی از گردوغبار را داخلی و برخی خارجی می‌دانند/باید محیط زیست منشاءیابی کند 

براساس قانون محیط زیست متولی رفع آلودگی هواست. مدتی است که آلودگی ناشی از گردوغبار داریم که برخی منشاء آن را داخلی و برخی خارجی می‌دانند. برخی می‌گویند از کشورهای همسایه این غبار می‌آید و برخی هم می‌گویند منشاء داخلی دارد.

غبار وقتی حرکت می‌کند مهار آن سخت‌تر است/اقدامات زیربنایی از جمله جنگل‌کاری انجام شود/ آخرین گام در زمینه مهار گردوغبار تعطیل کردن ادارات و مدارس است/نباید بگذاریم  داستان ذرات معلق ناشی از گرد و غبار مدام تکرار شود و باید محیط زیست برای این موضوع فکری کند

باید محیط زیست در این خصوص ورود کند و منشاءیابی کند و بداند دلیل این گردوغبار چیست و انتظار داریم هر سریع‌تر منابع آلاینده ناشی از گردوغبار مشخص شود و جلوی آن از مبدأ گرفته شود. غبار وقتی حرکت می‌کند مهار آن سخت‌تر است اما اگر مبدأ آن شناسایی شود راحت‌تر می‌توان آن را کنترل کرد. محیط زیست هم باید هرچه سریع‌تر در این زمینه ورود کند و شفاف منشأ را اعلام کند و مردم را در جریان امور قرار دهد و آموزش‌های لازم انجام و اقدامات زیربنایی از جمله جنگل‌کاری انجام شود و البته باید بیابان‌زدایی هم انجام شود. محیط زیست باید گزارش دهد که چه اقداماتی انجام داده است آخرین گام در زمینه مهار گردوغبار تعطیل کردن ادارات و مدارس است. اینها مسکن‌های مقطعی هستند و فقط چند روز جواب می‌دهد. نباید بگذاریم این داستان مدام تکرار شود و باید محیط زیست برای این موضوع فکری کند و همچنین ستاد ملی هماهنگی مدیریت غبار در این زمینه ورود کرده و کارهای زیربنایی صورت گیرد و باید در این زمینه اقدامات بلندمدت، میان‌مدت و کوتاه‌مدت انجام شود. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول