اخبار فارس من فارس TV افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  کتاب و ادبیات

نمایشگاه کتاب تهران| 2 ناشر و یک نویسنده درباره شیوه نوین تبلیغ کتاب سخن گفتند

مقوله توزیع و فروش کتاب در نشست سرای اهل قلم مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

نمایشگاه کتاب تهران| 2 ناشر و یک نویسنده درباره شیوه نوین تبلیغ کتاب سخن گفتند

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران توانا، نشست «شیوه نوین ترویج و تبلیغ کتاب» ظهر امروز (پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت) در سرای اهل قلم با حضور «حمید خلیلی» مدیر انتشارات شهید کاظمی، «محسن مهرآبادی» نویسنده و «فرزانه قلعه قوند» مدیر انتشارات پیام آزادگان برگزار شد.

حمید خلیلی با بیان این که چگونگی معرفی یک کتاب روی فروش آن تاثیرگذار است، گفت: نکته اساسی که باید لحاظ کنیم، این است که فروش کتاب به عنوان یک کالای فرهنگی با فروش کالای اقتصادی متفاوت است. ما در فروش کتاب باید فرهنگ کتابخوانی را نیز ترویج کنیم.

مدیر انتشارات شهید کاظمی گفت: شیوه‌های تبلیغی متفاوتی ابداع شده که با توجه به سن،جنس،منطقه که در آن زندگی می‌کنند بسیار متفاوت است.

وی در ادامه گفت: افراد موفقی مثل مرحوم علی شاملو به معنای واقعی کلمه مبلغ و مروج جدی کتاب بودند.

خیلی تاکید کرد: کار تبلیغی در مدارس بسیار جواب می‌دهد؛ مثلا خود ما با کار ترویجی که در دبیرستان‌ها در نجف‌آباد کردیم توانستیم بیشترین فروش کتاب «من زنده‌ام» را داشته باشیم با ۴۰۰۰ نسخه.

وی تصریح کرد: ما به دو شیوه موثر در تبلیغ رسیده‌ایم؛ تبلیغ چهره به چهره یا معرفی کتاب توسط افراد مورد اعتماد در فروش کتاب و ترویج کتابخوانی تاثیرگذار است.

مدیر انتشارات شهید کاظمی تاکید کرد: شبکه‌سازی پخش کتاب یک ضرورت انکارناپذیر است که وزارت ارشاد باید به آن توجه کند.

دغدغه کاغذ برای انتشارات 

قلعه قوند هم در ادامه نشست «شیوه نوبین ترویج و تبلیغ کتاب» سرای اهل قلم گفت: کتاب یک کالای فرهنگی است که در عین حال تجاری هم محسوب می‌شود. 

مدیر انتشارات پیام آزادگان در ادامه اظهار داشت: امیدوارم در بخش دفاع مقدس، موضوع فرهنگی آن بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

وی افزود: ما از معدود غرفه‌هایی هستیم که تبلیغات چهره به چهره و سعی در معرفی یک کتاب و شناساندن آن به مخاطب داریم.

قلعه قوند گفت: دغدغه کاغذ برای انتشارات‌های بزرگ و کوچک تبدیل به دغدغه شده است. ما در جریان چاپ کتاب سربازکوچک امام را چاپ کردم اما هیچ حمایتی صورت نگرفت. 

نیاز صنعت نشر به شبکه توزیع منسجم

مهرآبادی نویسند کتاب «فرهنگ جبهه» نیز در این نشست گفت: نیازمند یک شبکه توزیع منسجم هستیم. ما نباید فردی نگاه کنیم بلکه باید به آن به عنوان یک کار جمعی نگاه کنیم که بافت منسجمی داشته باشد.

او در ادامه اظهار داشت: باید به یک دو امدادی فکر کنیم و همدیگر را تقویت و همپوشانی کنیم؛ به جای آن که تخریب و تضعیف کنیم یکدیگر را.

این فعال فرهنگی در پایان خاطرنشان کرد: نیازمند یک شبکه‌سازی هستیم که همه ناشران با یکدیگر در ارتباط باشند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.
همراه اول