اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  مجلس

رانت‌خواران و دلالان نمی‌توانند با مردمی‌سازی یارانه‌ها کنار بیایند

معاون امور هماهنگی معاونت پارلمانی ریاست جمهوری گفت: دلال ها، رانت‌خواران و کسانی که بدون زحمت از وضع موجود به ثروت بسیاری دست یافته‌اند نمی‌توانند با مردمی‌سازی اقتصاد کنار بیایند.

رانت‌خواران و دلالان نمی‌توانند با مردمی‌سازی یارانه‌ها کنار بیایند

قاسم جعفری معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به اقدام دولت برای اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای گفت: در ابتدا این مساله را باید مدنظر داشت که دولت اقدامی اساسی، بزرگ و بی سابقه انجام داده است؛ خیلی از افراد به چنین کار پر دردسری تن نمی دهند این اقدام نشان داد دولت سیزدهم به شعارهای انتخاباتی خود پایبند است؛ یکی از این شعارها تحول اساسی در مسائل اقتصادی است.

وی افزود: رئیس جمهور به فکر مصالح کشور و مردم است تا اینکه محبوبیتش را افزایش دهد، آقای رئیسی اعتقاد دارد ما باید کارمان را انجام دهیم و محبوبیت را به خدا بسپاریم.

جعفری تصریح کرد: پیامی که اصلاح ساختار اقتصادی مخابره می کند اقتدار ذاتی نظام است چرا که اگر این چنین نباشد نمی توان چنین اصلاحات عمیقی انجام داد، همین مساله هم موجب نگرانی دشمنان نظام شده است زیرا پیام اقتدار کشور را دریافت کرده اند.

وی «عدالت» را پیام دیگر مردمی سازی اقتصاد دانست و گفت: اصلاح نظام پرداخت یارانه ای حرکت به سوی عدالت در همه جنبه هاست. این اقدام دولت بر رونق تولید تاثیر مثبت خواهد گذاشت، براساس نظر کارشناسان یارانه یا باید به بخش تولید تعلق گیرد یا به مصرف کننده، اشتباهی که در زمینه ارز ترجیحی داشتیم این بود که یارانه را به دلالان و واردکنندگان تخصیص می دادیم که متاسفانه نتیجه مطلوبی درپی نداشت.

جعفری افزود: اصلاح نظام پرداخت یارانه‌ای مانعی در برابر مظاهر مختلف فساد اقتصادی ازجمله رانت‌خواری و قاچاق است. این اقدام زمینه ارتشا، فساد و رانت‌خواری را از بین می برد به همین دلیل مجلس شورای اسلامی در سال 1400 دولت گذشته را مکلف کرد تا ارز ترجیحی را حذف کند. اما دولت پیشین اراده ای برای انجام آن نداشت.

وی افزود: پس از پایان دولت دوازدهم وظیفه دولت سیزدهم بود تا به تکلیفی که مجلس معین کرده بود عمل کند، دولت هم نیمه دوم سال 1400  بستر سازی‌های لازم را برای این موضوع انجام داد.

وی در مورد همراهی مجلس با دولت تصریح کرد: بدنه مجلس هیچ مخالفتی در مورد اصلاح نظام پرداخت یارانه ای ندارد، اما برخی از نمایندگان ملاحظاتی در مورد روش اجرای مردمی سازی اقتصاد دارند و نگران هستند برای اقشار ضعیف جامعه مشکل ایجاد شود.

جعفری هشدارهای ناصحانه را یکی از وظایف مجلس دانست و گفت‌: یادآوری ناصحانه برخی مسائل موجود برای مجریان این قانون خوب است، چرا که باعث می شود تا اصلاح نظام پرداخت یارانه ای به بهترین شکل انجام شود.

وی افزود: جلسات متعددی با نمایندگان مجلس داشتیم مثلا در کمیسیون اصل 90 با حضور وزیر جهاد کشاورزی مسائل خوبی مطرح شد که وزیر هم نظرش را درمورد نکات مورد بحث گفت. در جلسه غیر علنی وزیر اقتصاد، وزیر جهاد و تعداد دیگری از نمایندگان نظراتشان را مطرح کردند که البته این جلسات فراز و نشیب داشت ولی در مجموع بیش از 90 درصد عزیزان بر ضرورت مساله تاکید داشتند.

جعفری گفت: ممکن است برخی دوستان بر اثر هیجانات صحبت های تندی را مطرح کرده باشند، یکی از افرادی که حرف های خیلی تندی زد بعد از صحبت با بنده و مطلع شدن از برخی موارد گفت این مسائل را نمی دانستم، وگرنه چنین مسائلی را مطرح نمی کردم، یکی از از عزیزانی که صحبت های تندی مطرح کرد پس از مطلع شدن از  فرمایشات رهبر انقلاب در جلسه با کارگران که فرمودند دولت کارهای بزرگ اقتصادی را شروع کرده و همه باید به دستگاه اجرایی کمک کنند گفت از همه بیشتر از این طرح دفاع خواهم کرد.

وی با تاکید بر اینکه در مسیر مردمی سازی اقتصاد چالش هایی وجود دارد، تصریح کرد: کسانی که وضع موجود به نفعشان بوده ایجاد مشکل می کنند؛ دلال ها، رانت خواران و کسانی که بدون زحمت به ثروت بسیاری دست یافته اند با مردمی سازی اقتصاد نمی توانند کنار بیایند.

جعفری گفت:‌ اکثر نمایندگان ضمن دغدغه ای که برای مستضعفین دارند از اصلاح نظام پرداخت یارانه ای حمایت می‌کنند و این مساله را به راحتی در رفتار مجلس می‌بینیم مجلس هم به درستی تشخیص داده که باید در اصل مساله هم با هم متحد باشیم اما ایراداتی هم که وجود دارد باید برطرف شود.

وی افزود: برخی با استفاده از پروپاگاندا سعی کردند نشان دهند که مجلس با این اقدام دولت مخالف است، برخی از نمایندگان در نطق هایی که داشتند مطرح می کردند مجلس اصلاح نظام پرداخت یارانه ای را به دولت قبل تکلیف کرده بود ولی دولت دوازدهم آن را انجام نداد، به همین دلیل نباید در حالی که دولت فعلی داوطلبانه به انجام آن مبادرت ورزیده مانع از انجام آن شویم.

جعفری تشریح کرد: برخی شبهه ای را مطرح می کنند مبنی بر اینکه چرا این اقدام را با این کالاها شروع کردید در پاسخ باید گفت همیشه می شود به اقدامات بزرگ چنین واکنشی نشان داد و گفت چرا از فلان کالاها شروع نکردید و یا چرا از بهمان کالاها شروع کردید.

وی افزود: بعضی ها به شکل مغالطه آمیزی مطرح می کردند که چرا اصلاح نظام پرداخت یارانه ای را از نان شروع کردید این درحالی است که آقای رئیسی به صراحت بیان کردند تغییر قیمتی برای نان رخ نداده، ولی چون می‌دانستند مردم به نان حساس هستند و می توانند عده ای را علیه نظام بسیج کنند این مسائل را مطرح کردند، نمی خواهیم بگوئیم هرکسی انتقادی بیان می کند نیت سوء دارد برخی ناآگاهانه این موضوعات را به زبان می آوردند.

معاون امور نظارت و هماهنگی معاونت امور مجلس ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: در مجموع همه نمایندگان مجلس لزوم این مساله را درک می کنند به ویژه که تاکید رهبری برای کسانی که به ارزش های انقلاب و ولایت اعتقاد جدی دارند حجت را تمام کرد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول