اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  آمریکا، اروپا

عضویت فنلاند در ناتو؛ جبهه جدید روسیه و غرب

تصمیم فنلاند برای عضو شدن در ناتو از یک سو استقبال اعضای این اتحاد نظامی را در پی داشت از سوی دیگر هشدار تند روسیه را منجر شد.

عضویت فنلاند در ناتو؛ جبهه جدید روسیه و غرب

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، تصمیم فنلاند برای عضویت در پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) جبهه جدیدی را در پرونده تقابل میان روسیه و غرب گشوده. این تصمیم در حالی که با استقبال سران این اتحاد نظامی روبرو شده هشدار روسیه را در پی داشته است.

فنلاند به عنوان یکی از کشورهای حوزه اسکاندیناوی، حدود هزار کیلومتر مرز با روسیه داشته و اولین کشور دارای مرز مشترک با این کشور محسوب می‌شود که قرار است در ناتو عضویت پیدا کند. 

ساعتی بعد از اعلام تصمیم فنلاند از سوی «سائولی نینیستو» رئیس جمهور این کشور، «ینس استولتنبرگ» دبیرکل ناتو از آن استقبال کرد.

دبیرکل ناتو گفت، هنگامی که فنلاند تصمیم به ثبت درخواست عضویت در ناتو بگیرد به گرمی مورد استقبال ناتو قرار می‌گیرد و روند ملحق شدن این کشور سریع و روان خواهد بود.

کاخ الیزه بعد از تماس تلفنی ماکرون و نینیستو در بیانیه‌ای اعلام کرد‌: «رئیس جمهور گفت، فرانسه از انتخاب مستقل فنلاند برای عضویت سریع در ناتو به صورت تمام و کمال حمایت می‌کند».از سوی دیگر، «امانوئل ماکرون» رئیس جمهور فرانسه که پیش‌تر گفته بود ناتو دچار مرگ مغزی شده، اعلام کرد از خواست فنلاند برای عضویت در این پیمان نظامی استقبال می‌کند.

علاوه بر ماکرون، «اولاف شولتز» صدراعظم آلمان نیز در تماس تلفنی با نینیستو، بر حمایت برلین از تصمیم هلسینکی برای عضویت در ناتو استقبال کرد.

سخنگوی دولت آلمان در بیانیه‌ای در این‌باره گفت: «صدراعظم شولتز از بیانیه امروز رئیس جمهور و نخست‌وزیر فنلاند استقبال کرد که د ر آن این رخبران اعلام کردند نظر مثبتی در زمینه عضویت در ناتو بدون معطلی هستند».

در بیانیه دولت آلمان آمده است، شولتز در این تماس تفلنی «حمایت کامل» برلین از مسیری که فنلاند در پیش گرفته را اعلام کرد.

علاوه بر شولتز و ماکرون، «ولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهور اوکراین نیز امروز در تماس تلفنی با همتای فنلاندی، اعلام آمادگی این کشور برای عضویت در ناتو را «ستودنی» توصیف کرد.

زلنسکی در بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی نوشت: «درباره اتحاد اوکراین و اروپا و تعاملات دفاعی اوکراین و فنلاند صحبت کردیم».

«مت فردریکسون» نخست‌وزیر دانمارک نیز در پیامی توئیتری از «پیام قاطع» فنلاند برای عضویت در ناتو استقبال کرد و نوشت: «این اقدام ناتو و امنیت مشترک ما را تقویت خواهد کرد. دانمارک هر اقدامی که لازم باشد برای پیشرفت سریع روند عضویت فنلاند را پس از ثبت رسمی درخواست این کشور انجام می‌دهد».

«کاجا کالاس» نخست‌وزیر کشور استونی هم با استقبال از تصمیم «تاریخ ساز همسایگان شمالی» گفت: «می‌توانید روی حمایت کامل ما حساب کنید. ما از روند سریع عضویت [فنلاند] حمایت می‌کنیم و از طرف خود گام لازم را به شکلی سریع برمی‌داریم».

در آن سوی اقیانوس اطلس نیز «باب منندز» سناتور دموکرات آمریکا و رئیس کمیته روابط خارجی مجلس سنای این کشور گفت «در تلاش برای اطمینان از در دستور کار قرار گرفتن سریع» عضویت فنلاند و سوئد در ناتو است.

«جیم ریش» عضو جمهوری‌خواه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا نیز با استقبال از تصمیم فنلاند اعلام کرد: «اعلامیه امروز گام بزرگی روز به جلو در امنیت دو سوی اقیانوس اطلس محسوب می‌شود».

با این حال واکنش سوئد به‌عنوان کشوری که قرار است بعد از فنلاند تصمیم درباره عضویت در ناتو را اعلام کند در نوع خود جالب بود.

«آن لیند» وزیر امور خارجه سوئد در واکنش به این اقدام فنلاند گفت، ارزیابی‌های فنلاند برای عضویت در ناتو را مد نظر قرار خواهد داد.

این مقام سوئدی در پیامی توئیتری نوشت:‌ «فنلاند نزدیک‌ترین شریک دفاعی و امنیتی سوئد محسوب می‌شود و ما باید ارزیابی فنلاند را مد نظر قرار دهیم».

لیند درباره زمان تصمیم‌گیری کشورش برای عضویت در ناتو گفت:‌ «سوئد پس از آماده شدن گزارش مربوطه پس از رایزنی‌های لازم درباره سیاست‌های امنیتی، تصمیم خود را اتخاد می‌کند».

هم‌زمان با موج استقبال کشورهای غربی از تصمیم فنلاند برای عضویت در ناتو، وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه تندی این اقدام را محکوم کرد.

در بیانیه وزارت امور خارجه روسیه آمده است:‌ «ملحق شدن فنلاند به ناتو تغییر تندی در سیاست خارجی این کشور محسوب می‌شود».

این بیانیه می‌افزاید: «روسیه ناچار خواهد بود به‌منظور متوقف کردن تهدیداتی که متوجه امنیت ملی خود می‌بیند، دست به اقدام متقابل بزند که ماهیت آن نظامی و فنی خواهد بود».

وزارت امور خارجه روسیه افزود: «عضویت فنلاند در ناتو نقض مستقیم تعهدات بین‌المللی این کشور و پیش از همه، معاهده صلح پاریس در سال ۱۹۴۷ و معاهده اصول روابط فنلاند و روسیه در سال ۱۹۹۲ خواهد بود».

علاوه بر وزارت امور خارجه روسیه، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین نیز اعلام کرد که اقدام فنلاند برای پیوستن به ناتو «قطعا» تهدیدی برای روسیه است و گسترش این ائتلاف نظامی، اروپا یا جهان را با ثبات‌تر نمی‌کند.

سخنگوی ریاست جمهوری روسیه در گفت‌و‌گو با خبرنگاران افزود، اقدامات فنلاند برای پیوستن به ناتو مایه تاسف است. وی همچنین هشدار داد که اقدام فنلاند در این باره دلیلی برای پاسخ متقارن روسیه فراهم می‌کند. (جزئیات بیشتر)

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول