اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

اقتصادی  /  صنعت ، تجارت ، بازرگانی

وزیر صمت: کمبود روغن در بازار روزهای آینده رفع می‌شود

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده برای افزایش تولید روغن خوراکی طی روزهای آینده مشکل کمبود و اختلال در بازار این کالا حل می‌شود.

وزیر صمت: کمبود روغن در بازار روزهای آینده رفع می‌شود

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس سیدرضا فاطمی‌امین در گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه یک سیما با تاکید بر اینکه از نظر موجودی کالا هیچ گونه کمبودی وجود ندارد، اظهار داشت: مصرف روزانه روغن در کشور حدود 4 هزار تن است که در روز پنج شنبه 4 هزار تن روغن تولید و روز جمعه نیز 3 هزار و 500 تن روغن تولید می‌شود. 

وی افزود: برای روز شنبه نیز با تولیدکنندگان هماهنگ شده تا تولید را به 5 هزار تن افزایش دهند. 

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به اینکه در روز پنج شنبه یک انبار که به میزان 2 هزار تن روغن احتکار کرده بود، کشف شد، گفت: این انبار در یکی از استان‌های شمالی کشور قرار دارد و میزان احتکار روغن این انبار به میزان نصف تولید روزانه در کشور بود. 

فاطمی امین با بیان اینکه حدود 85 درصد دانه‌های روغنی از طریق واردات تامین می شود، گفت: متاسفانه ما واردکننده روغن هستیم که باید این موضوع در سال‌های آینده حل شود. 

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام کارخانجات تولیدکننده دارای مواد خام تولید روغن هستند، گفت: روز گذشته وزارت جهاد کشاورزی 80 هزار تن روغن خام در بین کارخانجات تولیدکننده توزیع کرده است. 

وی بیان داشت: تاکنون که ارز 4200 تومانی به واردات روغن خام تعلق می‌گرفت شرکت بازرگانی دولتی واردکننده روغن بود و این شرکت روغن خام را به کارخانجات تخصیص می‌داد که البته این موضوع یک انحصار دولتی است و خوب نیست. 

فاطمی امین بیان داشت: بنابراین یکی از اتفاقاتی که بعد از اصلاح یارانه‌ها به وقوع می پیوندد این است که دولت از کسب و کار مردم خارج شود. 

وی افزود: شرکت بازرگانی دولتی ایران در فروردین ماه 120 هزار تن روغن خام به کارخانجات تولیدکننده تخصیص داده است و در چند روز گذشته همانطور که اشاره شد 80 هزار تن روغن خام به کارخانجات تخصیص داده شده است بنابراین همه واحدهای تولیدی ذخیره روغن دارند. 

وزیر صمت اظهار داشت: بنابراین اصلا درباره ذخایر روغن خام و روغن تصفیه شده با مشکل مواجه نیستیم اما با توجه به تغییر قیمت‌ها طبیعی است که چند روز با اختلال در عرضه مواجه باشیم. 

وی افزود: قیمت قبلی هر قوطی روغن حدود 14 تا 15 هزار تومان بود که با اصلاح قیمت‌ها اکنون قیمت یک قوطی روغن به 62 تا 63 هزار تومان رسیده است بنابراین کاملاً طبیعی است که تقاضا برای خرید روغن با قیمت‌های قبلی بالا باشد و لذا یک اختلالی در نظام توزیع ایجاد شود اما ما باید در نظام توزیع تسریع داشته باشیم و این کار آغاز شده است. 

فاطمی‌امین اظهار داشت: با توجه به ابلاغ قیمت‌های جدید شرکت های تولید کننده تولید را با قیمت جدید آغاز کرده‌اند و ما در این شرایط با سه عامل تولیدکننده، شرکت‌های پخش و فروشگاه‌ها ارتباط قوی تری برقرار کرده‌ایم و حتی با فروشگاه‌های زنجیره‌ای تماس گرفته‌ایم که زودتر سفارش‌گذاری کنند تا محصول مورد نیاز مورد را تامین و قفسه فروشگاه‌ها خالی نماند. 

وی افزود: بسیاری از شرکت‌های تولیدکننده روغن، شرکت پخش دارند، اما ما از آن‌ها خواسته‌ایم تا روغن تولیدی را به شرکت های پخش دیگر نیز بدهند تا کار توزیع روغن سریع‌تر انجام شود اما با این وجود به علت شرایطی که از آن یاد شد چند روز کمبود روغن خواهیم داشت و این اختلال وجود دارد اما از آنجا که به سرعت در حال تولید روغن و عرضه به بازار هستیم این مشکل تا چند روز آینده حل می شود. 

فاطمی‌امین درباره وضعیت تولید و توزیع مرغ نیز بیان داشت: مصرف مرغ در تهران روزانه حدود 1200 تن است که در روز پنج شنبه این میزان مرغ گرم در بازار توزیع شده و علاوه بر آن 400 تن مرغ منجمد توزیع شده است. 

وی افزود: در روز جمعه با وجود اینکه در روزهای تعطیلی مرغ توزیع نمی‌شود مقرر شده است تا توزیع مرغ به بازار انجام شود لذا توزیع مرغ را برای مدیریت بازار افزایش داده‌ایم.

وی با بیان اینکه سامانه جامع تجارت در شناسایی کالاهای احتکاری و قاچاق کمک بسیاری به ما کرده است، گفت: به عنوان مثال از طریق این سیستم متوجه شدیم که یک فروشنده‌ای در گیلان حجم زیادی از روغن را برای یک نفر در سیستان و بلوچستان فاکتور کرده است که این نشان می‌دهد، اتفاقی در حال وقوع است. 

فاطمی امین اظهار داشت: 35 محصول از جمله روغن از مرحله تولید تا عرضه در فروشگاه‌ها در سامانه جامع تجارت رصد می‌شوند. 

وی افزود: در طول یک هفته گذشته نظارت و بازرسی‌ها در وزارت صمت 10 برابر شده است.  

وزیر صمت اظهار داشت: سازمان تعزیرات حکومتی در هفته جاری اختیارات بسیار خوبی گرفته است و برای مبارزه با گران فرشی جرائم بازدارنده خوبی دارد. 

* جریمه عدم درج قیمت از 84 هزار به 10 میلیون تومان رسید

وی گفت: تا هفته قبل اگر فردی درج قیمت انجام نمی‌داد 84 هزار تومان جریمه می‌شد اما اکنون این جریمه به 10 میلیون تومان رسیده است. همچنین سازمان تعزیرات می‌تواند در صورتی که با گران فروشی مواجه شود مغازه را پلمب کند و یا پرده بزند بنابراین کار در این زمینه تسریع شده است. 

فاطمی امین با بیان اینکه مردم تخلفات را به سامانه 124 اطلاع دهند، گفت: بررسی تخلفات دو تا سه روز طول می‌کشد و بعد موضوع برای پیگیری به تعزیرات حکومتی ارجاع می شود. 

وی اظهار داشت: قبل از اصلاح یارانه واردکنندگان نهاده‌های دامی در صورتی که وارداتی انجام می‌دادند، بابت هر یک دلار واردات کالا 4200 تومان به دولت می پرداختند، به عبارتی واردات را با ارز 4200 تومانی انجام می‌دادند و لذا چون ارز واردات این اقلام یارانه‌ای بود، واردکننده برای امکان رصد دولت آن را باید در سامانه بازارگاه ثبت می‌کرد، لذا برای اینکه دولت مطمئن شود که این محصول به دست مصرف کننده می‌رسید سیستم پیچیده‌ای تعریف کرده و به نوعی دولت در امر کسب و کار مردم از این طریق مداخله می‌کرد. 

وزیر صمت اظهار داشت: 800 کارخانه تولید خوراک دام در کشور وجود دارد که این کارخانه‌های با تولید نهاده‌های دامی باید 15 درصد بهره‌وری‌شان افزایش می‌یافت، اما اختصاص ارز 4200 تومانی به واردات این اقلام باعث شده بود که این کارخانجات با 20 درصد ظرفیت کار کنند. 

وی گفت: در روش جدید واردکننده ارز واردات را از سامانه نیما به قیمت 24 هزار تومان دریافت می‌کند و اختلاف بین ارز نیما و ارز 4200 تومانی واردات این کالا را دولت به صورت مستقیم به مصرف‌کننده نهایی می‌پردازد و لذا در این شرایط حجم بیشتری از ظرفیت تولیدی فعال می‌شود و حتی این امکان وجود دارد که قیمت‌ها کاهش یابد. 

فاطمی امین اظهار داشت: وقتی واردات مواد اولیه به قیمت ارز آزاد انجام شود، امکان واردات بیش‌تر وجود دارد و مرغداران می‌توانند تولید بیشتری انجام و حتی به کشورهای همسایه صادرات کنند. 

وی با اشاره به اینکه یکی از مواردی که باعث تسریع اجرای قانون مجلس در اصلاح یارانه شد، موضوع افزایش قیمت جهانی بود، گفت: افزایش شدید قیمت‌های جهانی مواد اولیه باعث می‌شد، بخشی از تولیدات ما با ارز ارزان قیمت به کشورهای همسایه قاچاق شود و لذا احتمال ایجاد کمبود کالا وجود داشت. 

وزیر صمت با اشاره به اینکه با اصلاح یارانه‌ها در حال حاضر قیمت چهار قلم کالا از جمله مرغ، تخم‌مرغ، روغن و لبنیات افزایش یافته است، گفت: قیمت این اقلام دیگر افزایشی نخواهد یافت، اما ممکن است برخی محصولات تولیدی کارخانجات با توجه به افزایش مواد اولیه افزایش یابد. 

وی افزود: البته تولیدکنندگان به هیچ عنوان اجازه افزایش خودسرانه قیمت‌ها را ندارند و در صورتی که افزایش قیمت مواد اولیه آن‌ها باعث افزایش قیمت شده است، باید درخواست خود را به سازمان حمایت ارائه دهند تا پس از بررسی از طریق این سازمان درخواست افزایش قیمت در ستاد تنظیم بازار بررسی و مصوب شود و لذا امکان افزایش قیمت فقط با مصوبه سازمان حمایت و ستاد تنظیم بازار وجود دارد. 

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول