اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دیگر رسانه ها

وال استریت ژورنال: ایران پیروز شده و آمریکا را تحقیر می‌کند

روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به روند فعلی و موازنه تغییریافته میان ایران و آمریکا نوشت: با ادامه وضع موجود، ایران احساس پیروزی و آمریکا را تحقیر می‌کند.

وال استریت ژورنال: ایران پیروز شده و آمریکا را تحقیر می‌کند

به گزارش گروه دیگر رسانه‌های خبرگزاری فارس، روزنامه وال استریت ژورنال با اشاره به روند فعلی و موازنه تغییر یافته میان ایران و آمریکا نوشت: با ادامه وضع موجود، ایران احساس پیروزی و آمریکا را تحقیر می‌کند.

این روزنامه آمریکایی در یادداشتی نوشت: ایران از تحریم‌های شدید، آشوب، ترور هدفمند مقامات و دانشمندان، خرابکاری هسته‌ای، جنگ در سوریه، ناآرامی‌ها در عراق و بیماری همه‌گیرکرونا، جان سالم به‌در برده و احساس پیروزی می‌کند. سیاستمداران آمریکایی که اغلب به سیاست خارجی به‌عنوان یک معامله فکر می‌کنند. آیت‌الله خامنه‌ای رهبر عالی ایران اما نه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و نه از پاداش‌های مالی اغوا می‌شود. گفت‌وگوها با آمریکا به واسطه دیپلمات‌های اروپایی، خود میدانی برای تحقیر آمریکاست، زیرا دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات با همتایان ایرانی خود را ندارند.

قلم «ری تکیه» (عضو ارشد شورای روابط خارجی آمریکا) و « روئل مارک کریچت» (افسر سابق سازمان سیا در امور ایران) در مقاله مشترک وال استریت ژورنال تاکید کرده‌اند: آمریکا با قاطعیت و پافشاری ایران روی مواضع هسته‌ای خود، تحقیر شده و در این کشاکش دیپلماتیک و سیاسی و اقتصادی، احساس پیروزی می‌کند.

«انریکه مورا» نماینده اتحادیه اروپا‌، چهارشنبه گذشته در تلاش دیگری برای توافق با جمهوری اسلامی بر سر احیای برجام، در تهران بود. در طول ۱۶ ماه مذاکرات گذشته، دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات مستقیم با همتایان ایرانی خود را نداشتند. طرفین نتوانستند درباره خارج کردن نام سپاه پاسداران از لیست گروه‌های تروریستی خارجی دولت آمریکا، به توافق برسند و مذاکرات روی همین نقطه از ماه مارس گذشته قفل شده است.

دولت بایدن تلاش ناموفقی داشته است تا رهبر ایران را به توافق وادار کند و در همین راستا پذیرفته که با تعهد ایران به عدم گرفتن انتقام ترور سردار سلیمانی و حمله نکردن به مواضع آمریکا در منطقه، نام سپاه را از لیست خارج کند، اما ایران نپذیرفته چنین تعهدی به آمریکا بدهد.

رهبران ایران مایل به تکرار اظهارات سیاستمداران سرشناس آمریکا در مورد شکست کارزار «فشار حداکثری» دونالد ترامپ هستند و شعار انقلابی اولیه «آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند» بار دیگر در نماز جمعه‌ها طنین‌انداز می‌شود.. رهبر ایران نه تحت تاثیر تحریم‌ها قرار می‌گیرد و نه اغوای پاداش‌های مالی. او تلاش داشته تا ایران را از بازارهای تحت حاکمیت غرب محافظت کند.

جمهوری اسلامی بدین ترتیب می‌تواند استقلال خود را حفظ کند. از نشانه‌های قدرت ملی، به تعبیر رهبر ایران، گسترش انقلاب به خارج، نشاط معنوی و تسلط بر علم هسته‌ای است.

مطمئن‌ترین راه برای ایران به منظور برتری منطقه‌ای سرمایه‌گذاری بر روی شبه‌نظامیان شیعه عرب است که توسط ایران حمایت می‌شوند و هسته‌ای ترکیبی عالی و نسبتا ارزان برای بی‌ثبات کردن خاورمیانه هستند. (آیت‌الله) خامنه‌ای که در دهه ۱۹۹۰ فتوایی به منظور حرمت تولید و استفاده از سلاح هسته‌ای صادر کرده، این دستاوردها را با مشوق‌های پیشنهادی آمریکا عوض نمی‌کند.

جنگ در اوکراین احتیاط جمهوری اسلامی را تقویت کرده است. در ایران‌، جنگ اوکراین نشانه دیگری از هزینه اعتماد به آمریکا است. در این تئوری توطئه، واشنگتن با برنامه قبلی اوکراین را فریب داد تا خود را عضوی از جامعه غربی بداند در حالی که عضویت این کشور در پیمان ناتو را معلق نگه داشت. این نیرنگ ایالات متحده برای تحریک تهاجم روسیه بود. اوکراین صرفا یکی دیگر از توطئه‌های آمریکایی برای تضعیف روسیه و تحریک اروپا در برابر آقای پوتین است.

اکنون مذاکرات فرصتی است که آمریکایی‌ها به نمایندگان ایران التماس کنند. گفت‌وگوها با آمریکا به واسطه دیپلمات‌های اروپایی خود تمرینی برای تحقیر آمریکاست، زیرا دیپلمات‌های آمریکایی اجازه ملاقات با همتایان ایرانی خود را ندارند.

منبع: روزنامه کیهان

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول