اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها  /  مرکزی

میزبانی تالاب میقان از ۵۳ گونه پرنده مهاجر

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان مرکزی از میزبانی تالاب میقان از ۵۳ گونه پرنده مهاجر خبر داد.

میزبانی تالاب میقان از ۵۳ گونه پرنده مهاجر

زهره موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک به مناسبت روز جهانی پرندگان مهاجر از حضور سالانه ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در ۴۶ گونه زیستی در تالاب میقان خبر داد.

وی افزود: از سال ۲۰۰۶ هر ساله دومین شنبه ماه می که مصادف است با ۲۴ اردیبهشت، به نام روز جهانی پرندگان مهاجر شناخته می‌شود و هدف از برگزاری روز جهانی پرندگان مهاجر به منظور آگاه کردن مردم به درک اهمیت حضور پرندگان در محیط‌های طبیعی و ترغیب جوامع محلی به مشارکت فعال در شناخت و حفاظت از پرندگان مهاجر می‌باشد.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل محیط زیست استان مرکزی با اشاره به اینکه روز جهانی پرندگان مهاجر رویدادی بین‌المللی است که در آن بر اهمیت وجود پرندگان مهاجر برای حفظ تعادل زمین، اکوسیستم و انسان تأکید شده است، افزود: کوچ یا مهاجرت پرندگان به سفرهای منظم فصلی گفته می‌شود که بسیاری از گونه‌های پرندگان در پاسخ به تغییرات آب و هوا، دسترسی به مواد غذایی، و یا زیستگاه انجام می‌دهند.

موسوی خاطر نشان کرد: در هر سال شعار روز جهانی پرندگان مهاجر بر روی هدف و عنوان به خصوصی متمرکز می‌شود و امسال روز جهانی پرندگان مهاجر با شعار«به خاطر پرنده‌ها شب‌ها نور چراغ‌ها را کم کنید»  مشخص شده است.

وی بیان کرد: در حقیقت میزان نورهای مصنوعی در جهان هر ساله بیشتر شده به طوریکه هر ساله میزان افزایش سالانه حداقل ۲درصد برآورد شده است، نورهای مصنوعی بر بسیاری از پرندگان اثر منفی دارند و از آنجا که سبب اختلال در جهت یابی درست پرندگان مهاجر به هنگام پرواز شبانه می‌شوند تهدیدی مهم برای آن‌ها محسوب می شوند، برای همین موضوع است که در سال جاری کمپین روز جهانی پرندگان مهاجر قصد دارد تا با شعاری کوتاه توجه جامعه را به این نکته معطوف کند تا با کاهش استفاده غیر ضروری از نورهای مصنوعی در طول شب از نتایج منفی آن بر پرندگان کاسته شود.

معاون محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست استان مرکزی افزود: تالاب میقان در فاصله ۸ کیلومتری شمال اراک یکی از ۱۰۵ منطقه مهاجرت پرندگان مهاجر در دنیا است و سالانه تا ۲۰ هزار قطعه پرنده مهاجر در ۵۳ گونه زیستی به تالاب میقان مهاجرت می‌کنند و درنا، فلامینگو، اردک سرسبز، خوتکا، تنجه و غازهای وحشی از اصلی‌ترین پرندگان مهاجر تالاب هستند.

موسوی با تاکید بر اینکه  تالاب میقان اراک به عنوان استراحتگاه میان راهی پرندگان در پدیده کوچ از اهمیت بالایی برخوردار است تصریح کرد:  در صورت عدم تامین حقابه زیست محیطی تالاب میقان از محل رودخانه های منطقه یا پساب خروجی تصفیه خانه اراک و احتمال خشک شدن قسمت وسیعی از عرصه تالاب میقان در سال‌های آینده علاوه بر تحت الشعاع قرار گرفتن مطلوبیت زیستگاه پرندگان مهاجر چالش‌های زیست محیطی زیادی ازجمله پراکنش گرد و غبار را به دنبال خواهد داشت.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول