اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  آسیای مرکزی و روسیه

تاکید رئیس سنای ازبکستان و رئیس جمهور ترکمنستان بر همکاری‌های پارلمانی

رئیس مجلس سنای ازبکستان با رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و بر لزوم تقویت گفت‌وگوهای پارلمانی با هدف توسعه روابط دو کشور تاکید کرد.

تاکید رئیس سنای ازبکستان و رئیس جمهور ترکمنستان بر همکاری‌های پارلمانی

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در تاشکند، «تنزیلا ناربایوا» رئیس مجلس سنای ازبکستان که در راس یک هیئت بلندپایه در شهر «عشق‌آباد» به سر می‌برد، با «سردار بردی‌محمداف» رئیس جمهور ترکمنستان دیدار و گفت و گو کرد.

طرفین در این دیدار با خرسندی بر سیر مثبت روابط ازبکستان و ترکمنستان که در سال‌های اخیر با محتوای عملی جدید همراه بود، تاکید کردند.

همچنین بر اهمیت کار منظم کمیسیون بین دولتی همکاری‌های اقتصادی و بازرگانی، علمی و فنی و فرهنگی تاکید شد.

علاوه بر این، طرفین بر لزوم تشدید گفت و گوهای بین پارلمانی با اهداف توسعه روابط بین مناطق دو کشور و همچنین گسترش همکاری صنعتی بین تولیدکنندگان ازبکستان و ترکمنستان تاکید کردند.

در این دیدار همچنین تحکیم همکاری‌های متقابل در زمینه فرهنگی از جمله تداوم تجربه برگزاری مراسم‌های مشترک مورد تقاضای مردم دو کشور در این راستا مورد بررسی قرار گرفت.

مبادلات بازرگانی ازبکستان و ترکمنستان در سال 2021 میلادی در سطح 881 میلیون و 900 هزار دلار قرار گرفته است که نسبت به سال 2020 میلادی 61 درصد بیشتر است.

هم اکنون در ازبکستان 160 شرکت با سرمایه سرمایه گذاران ترکمنی در زمینه‌های مختلف فعالیت می‌کنند.

ترکمنستان استقلال ازبکستان را در تاریخ 7 ژانویه  سال 1993 میلادی به رسمیت شناخته و در همین تاریخ سال 1993 میلادی بین این دو کشور روابط سیاسی برقرار شده است. 

انتهای پیام/ح

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول