اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

انفجار در خط لوله نفت در شرق یمن در سایه رقابت متجاوزان برای چپاول

در سایه رقابت متجاوزان یمن برای چپاول منابع طبیعی این کشور، برای دومین بار طی یک ماه اخیر، خط لوله نفت در شرق یمن از سوی افراد مسلح ناشناس هدف انفجار و آتش‌سوزی قرار گرفت.

انفجار در خط لوله نفت در شرق یمن در سایه رقابت متجاوزان برای چپاول

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه محلی در استان «شبوه» یمن گزارش دادند که افراد ناشناس شب گذشته، یک خط لوله نفت خام در استان شبوه در جنوب شرق یمن را همزمان با درگیری شدید بین گروه‌های وابسته به شورای ریاستی بر سر منابع این استان به آتش کشیدند. 

به نوشته وبگاه «الخبر الیمنی»، افراد مسلح ناشناس، خط لوله نفت در منطقه «شاقه» در شهرستان «میفعه» در شرق شبوه را منفجر کردند. طی کمتر از یک ماه اخیر، این دومین بار است که این لوله‌های نفتی، هدف انفجار و آتش‌سوزی قرار می‌گیرند.

ائتلاف عربی تحت هدایت عربستان سعودی با چراغ سبز آمریکا و رژیم صهیونیستی، بیش از هفت سال پیش با هدف شکست اهداف انقلاب یمن تجاوز به این کشور را آغاز کرد اما از همان ابتدا، اختلافات میان دو بازیگر اصلی این ائتلاف یعنی امارات و عربستان سعودی، در صحنه عملیات یمن مشهود بود و رقابت آن‌ها در مناطق جنوبی و شرقی یمن برای چپاول سرمایه‌های این کشور و شکنندگی ائتلافشان از همان آغاز، غیرقابل کتمان بود. 

اخیرا با اعلام آتش‌بس دو ماهه سازمان ملل در یمن که در واقع به منزله دادن فرصتی مجدد به ائتلاف سعودی برای تنظیم صفوف خود از نظر سیاسی و نظامی بود، ریاض با کنار گذاشتن «عبدربه منصور هادی» رئیس‌جمهور فراری یمن اقدام به تشکیل شورای ریاستی تحت هدایت «رشاد العلیمی» کرد.امری که گامی برای متحد کردن جناح های وفادار به ائتلاف سعودی در مقابل صنعاء  به شمار می‌رفت. در کنار این اقدام، ریاض تلاش کرد تا به نوعی، امارات را نیز دور بزند و منافع خود را تامین کند، امری که با واکنش جدی ابوظبی همراه شد.

چندی پیش، منابع رسانه‌ای، از نشست برخی مقامات عربستان سعودی با شماری از ساکنان استان‌های حضرموت، شبوه، المهره و ابین خبر دادند و اعلام کردند که در این نشست، طرف سعودی  با اعضای کمیته‌ای تشکیل شده از مردم این استان‌ها دیدار داشت و اعلام کرد که ریاض تصمیم گرفته است به مردم حضرموت، شبوه، ابین و المهره برای پیوستن به عربستان، حق تعیین سرنوشت اعطا کند. 

پس از افشای این نیت ریاض، گروه موسوم به «المجلس الانتقالی» (شورای انتقالی وابسته به امارات) در جنوب یمن،  تشدید تنش‌ها را علیه حضور سعودی در شرق یمن آغاز کرد، در حالی که نشانه‌هایی از تقابل قریب‌الوقوع دو طرف، با توجه به تلاش‌های عربستان برای ایجاد اتحادهای جدید در مهمترین مناطق یمن از نظر ثروت و موقعیت وجود داشت.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول