اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

هنر و رسانه  /  موسیقی و هنرهای تجسمی

«نقاش بهشت» ۹۲ ساله شد/ آثار حسین محجوبی از صلح می‌گوید

دبیر شورای راهبردی روابط خارجی ایران در گرامیداشت ۹۲ سالگی حسین محجوبی گفت: مفهوم صلح در تمامی آثار استاد محجوبی، نمایان و این مسئله از ارزش بسیار بالایی برخوردار است.

«نقاش بهشت» ۹۲ ساله شد/ آثار حسین محجوبی از صلح می‌گوید

به گزارش خبرگزاری فارس، آیین نود و دومین سالروز تولد حسین محجوبی، نقاش و معمار نامدار کشورمان عصر روز جمعه ۲۳ اردیبهشت در مجموعه فرهنگی تاریخی سعدآباد برگزار شد.

در این برنامه که با نمایش آثار استاد محجوبی ملقب «نقش بهشت» در موزه هنرهای زیبای سعدآباد همراه بود، سعید اوحدی (معاون وزیر میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی) و عباس عراقچی (دبیر شورای روابط خارجی ایران) در کنار جمعی از هنرمندان و چهره‌های سیاسی و فرهنگی حضور داشتند.

اوحدی در این مراسم آثار محجوبی را نماد مقاومت و صلح و برگرفته از اندیشه پاک او دانست و گفت: این برنامه به پاس قدرشناسی از بیش از ۶۰ سال خدمات و زحمات این استاد گرانقدر تدارک دیده شده و آثاری برای تمدن ایران و نسل‌های آینده به یادگار گذاشتند.

عباس عراقچی دیگر سخنران این برنامه بود که با تاکید بر قدر دانستن داشته‌ها در زمان حیات افزود: من متخصص هنر و نقاشی نیستم ولی به عنوان یک علاقه‌مند هنر عنصر صلح را در همه آثار استاد محجوبی پررنگ می‌بینم. ایشان در هیچ‌یک از آثار خود طبیعت را سرکش به تصویر نکشیده و صلح و هماهنگی بین همه اجزا برقرار است.

وی با اشاره به اینکه مشخصه اصلی تابلوهای استاد محجوبی، طبیعت و ۲ عنصر درخت و اسب است که در اکثر آثار تکرار شده، عنوان کرد: این اتفاق بسیار جالب و پر معنا است؛ درخت مظهر رشد و نمو و اسب به ویژه اسب وحشی نماد عزت، افتخار و آزادگی است و ترکیب این ۲ در آثار استاد همواره به صورت صلح‌آمیز در یک صحنه قرار گرفته اند.

یدالله کابلی، چهره ماندگار خوشنویسی هم در سخنانی کوتاه گفت: در دنیای هنر نوآوری فردی و مولفه‌های شخصی رمز ماندگاری است و استاد محجوبی این رمز را دارد. کارهای ایشان مقدس است و هیچ‌یک از این بیش از هزار اثر شبیه هم نیست و در کمال هنر به تصویر کشیده شده‌اند.

در پایان مراسم لوح تقدیرپاسداشت یک عمر فعالیت و خلق آثار و ایده‌های نو به نمایندگی از سیدعزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی و گردشگری به استاد حسین محجوبی تقدیم شد. سفرای روسیه، ایتالیا، کره جنوبی، اوکراین، رومانی ژاپن و... از دیگر مهمانان مراسم بودند.

طراحی و ساختن بوستان ساعی و نظارت بر اجرای بوستان‌های لاله، نیاوران، جمشیدیه، لاله، خزانه و شفق، برگزاری بیش از ۱۰۰ نمایشگاه نقاشی انفرادی و گروهی از فعالیت‌های استاد محجوبی در بیش از هفت دهه گذشته است؛ هنرمندی که او را «نقاش بهشت» می‌خوانند و می‌شناسند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول