اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  غرب آسیا

اهداف و انگیزه‌های سفر قریب‌الوقوع «بن سلمان» به قاهره

منابع آگاه و دیپلماتیک مصر از سفر قریب‌الوقوع ولی‌عهد سعودی به قاهره و مهمترین اهداف و انگیزه‌های این سفر خبر دادند.

اهداف و انگیزه‌های سفر قریب‌الوقوع «بن سلمان» به قاهره

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، منابع آگاه دیپلماتیک مصری از تدارک برای سفر «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی به قاهره طی چند روز آینده خبر دادند.

مهمترین اهداف این سفر در گزارشی که در العربی الجدید با همین محور منتشر شده، آمده است:

هماهنگی ریاض و قاهره پیش از اجلاس سران با حضور نفتالی بنت

این منابع در گفت‌وگو با «العربی الجدید» تصریح کردند که دیدار مذکور میان بن‌سلمان و السیسی، در چارچوب گفت‌وگوهای مصر و عربستان پیش از اجلاس سرانی که قرار است در ژوئن آینده در سرزمین‌های اشغالی فلسطین با حضور سران ایالات متحده آمریکا، مصر، بحرین و امارات برگزار شود و «نفتالی بنت» نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز در آن حضور خواهد داشت، صورت می‌گیرد.

به گفته این منابع، عربستان سعودی جزء اصلی از سه نشست سران طی مرحله گذشته که در عقبه اردن و شرم الشیخ مصر و النقب در فلسطین اشغالی برگزار شد، بود. در این‌ نشست‌ها، نماینده ولی‌عهد سعودی بدون این‌که در بیانیه های رسمی به آن اشاره‌ای شود، شرکت داشت. در اجلاس نقب که در سطح وزرای خارجه مصر، اسرائیل، مغرب، بحرین، امارات و آمریکا برگزار شد نیز هماهنگی‌های لازم میان مصر و عربستان سعودی صورت گرفته بود.

اوایل فروردین‌ماه گذشته (۲۷ مارس)، وزرای خارجه چهار کشور عربی اعم از مصر، بحرین، امارات و مغرب با حضور وزرای خارجه رژیم صهیونیستی و آمریکا، نشستی را در نقب واقع در فلسطین اشغالی برگزار کردند. همزمان منابع رسانه‌ای رژیم صهیونیستی  اعلام کردند که «فیصل بن فرحان» وزیر امور خارجه عربستان سعودی  برای شرکت در نشستی به میزبانی رژیم صهیونیستی از صحرای اشغالی نقب بازدید کرده است.

این نشست با حواشی زیادی همراه بود. در حالی که «سامح شکری» وزیر امور خارجه مصر، ضمن اشاره به اهداف حضور کشورش در نشست شش جانبه «نقب» اعلام کرد که شرکت قاهره در این نشست به میزبانی رژیم صهیونیستی، برای ایجاد ائتلاف علیه هیچ طرفی (از جمله ایران) نبوده، «زِوی هاوزر» عضو «کنست» (پارلمان رژیم صهیونیستی) گفت، این رژیم دنبال اهدافی خاص از «این نشست سیاسی-تاریخی» بوده است.

وی در گفت‌وگو با روزنامه «معاریو» مدعی شد: «این، فرصتی واقعی برای ایجاد ائتلاف با دوستان اسرائیل برای مقابله با اختاپوس ایرانی است. حوثی‌ها بار دیگر در روز جمعه به تأسیسات غیرنظامی در عربستان سعودی حمله کردند و از هر طریقی سعی می‌کنند که ثبات منطقه‌ای را در هم بشکنند. باید از این نشست بهره بُرد تا اسرائیل بتواند زمام امور را در معرفی تمام بازوهای ایران به عنوان سازمان‌‌های تروریستی به دست بگیرد».

 وی موفقیت نشست نقب را در تشکیل یک جبهه واحد و ائتلاف مشترک دانست و مدعی شد: حقیقت آن است که آمریکایی‌ها کمتر به منطقه توجه دارند و باید نشان دهیم که این خلأ با یک جبهه منطقه‌ای واحد پر شده است.

از دیگر حواشی این نشست، ادعای وزیر امور خارجه مغرب بود که گفت:«این ادعای اسرائیلی‌ها که در هر خانواده‌ حداقل یک نفرشان خون مغربی دارد، صحیح است. اگر شما بگویید که شاید در هر خانواده اسرائیلی خون یک نفر مغربی باشد، من می‌گویم این امر عین واقعیت است».

سفر بن‌سلمان به قاهره با هدف ارسال پیام به واشنگتن

به اذعان منابع آگاه، این سفر در حالی صورت می‌گیرد که روابط بین ریاض و دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا شاهد تنش قابل‌ملاحظه‌ای در سایه جنگ روسیه و اوکراین است و عربستان سعودی از پاسخ به مطالبه آمریکا مبنی بر افزایش تولید نفت به منظور مهار قیمت‌ها در بازارهای انرژی خودداری می‌‌کند.

این منابع می‌گویند: «در مرحله آتی پیام‌های عربستان از طریق قاهره به آمریکا ارسال خواهد شد، آن هم در زمانی که ریاض معتقد است قصد دولت آمریکا در دوره آینده با حذف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از فهرست‌ سازمانهای تروریستی در چارچوب توافق هسته‌ای مورد انتظار با تهران، تهدیدی مستقیم برای او است».

به گفته یک منبع آگاه و رسمی دیپلماتیک، آخرین تحولات منطقه در دستور کار مذاکرات «عبدالفتاح السیسی» رئیس جمهور مصر و ولی‌عهد عربستان سعودی خواهد بود.

وساطت بن‌سلمان برای رفع تیرگی روابط آنکارا و قاهره

به اعتقاد این منبع، پرونده بازگشت روابط مصر و ترکیه در دوره آتی شاهد پیشرفت‌های چشمگیری خواهد بود، به ویژه پس از پیشرفت‌هایی که در روابط ریاض و آنکارا با سفر اخیر «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه به عربستان سعودی حاصل شد.

در بیست و هشتم آوریل گذشته، بن‌سلمان و اردوغان با یکدیگر در جریان سفر رئیس‌جمهور ترکیه به عربستان سعودی دیدار کردند. پس از آن، تصاویری از مصافحه و لبخندهای رد و بدل شده میان دو طرف در رسانه‌ها منتشر شد. اردوغان و بن‌سلمان، پس از مدتها وقفه در روابط به دلیل قتل «جمال خاشقجی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی در داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول به دست دستگاه اطلاعاتی این کشور، به گفت‌وگو نشستند.

منبع دیپلماتیک مذکور با بیان این‌که بن سلمان برای پایان دادن به مناقشه بین قاهره و آنکارا تلاش خواهد کرد، گفت که بازگشت روابط بین آنکارا و ریاض با توجه به حمایت اقتصادی زیاد عربستان از مصر طی چند ماه گذشته، بخش اساسی عادی سازی روابط بین مصر و ترکیه است.

به گفته این منبع، گام عملی مورد انتظار در رابطه با بازگشت روابط مصر و ترکیه از دروازه سعودی، می گذرد و تلاش‌هایی برای برگزاری نشست سه جانبه ترکیه، مصر و عربستان سعودی در ریاض در دوره آتی وجود دارد.

حمایت اقتصادی ریاض از قاهره

از سوی دیگر، این منبع دیپلماتیک فاش کرد که پرونده اقتصادی یکی از مهمترین و اصلی‌ترین پرونده‌ها در دستور کار گفت‌وگوی السیسی و بن سلمان خواهد بود. به ویژه که با توجه به بحران شدید مصر، مصری‌ها به حمایت اقتصادی بیشتر عربستان سعودی امیدوارند.

در همین راستا بود که عربستان سعودی در ماه مارس گذشته از سپرده گذاری ۵ میلیارد دلاری نزد بانک مرکزی مصر خبر داد، در حالی که خبرگزاری رسمی عربستان سعودی (واس) اعلام کرد که این امر تاییدی بر روابط متمایز دوجانبه بین دو کشور در همه زمینه ها و سطوح است. 

ضمن این‌که «مصطفی مدبولی» نخست‌وزیر مصر تایید کرده که مرحله آتی شاهد اقدامات سریع برای جذب سرمایه‌گذاری به ارزش ۱۰ میلیارد دلار با همکاری صندوق دولتی مصر و صندوق سرمایه‌گذاری عمومی عربستان سعودی خواهد بود.

سرمایه‌گذاری بر روی خرید مرکز الزهراء

در همین راستا، برخی منابع ویژه، علاقه سعودی‌ها به خرید مرکز الزهراء که مرکز تخصصی برای پرورش اسب‌های اصیل عرب است را فاش و اعلام کردند که اقدامات قانونی اخیر که در مجلس نمایندگان به تصویب رسیده است، مقدمه ای برای این اقدام در پوشش ایجاد صلاحات با هدف سازماندهی مجدد این مرکز بود.

پارلمان مصر، اوایل می جاری با پیش نویس قانونی ارائه شده توسط دولت برای سازماندهی مجدد مرکز پرورش اسب عربی الزهراء موافقت کرد.

قانون جدید شامل ایجاد یک نهاد اداری مستقل در مرکز الزهراء برای دستیابی به رونق بی سابقه در تولید، تکثیر و صادرات اسب اصیل عرب و همچنین ثبت سوابق ویژه برای اثبات نسب اسب اصیل عرب و صدور گواهی نسب برای آن‌ها است. همچنین صدور گواهی دامپزشکی برای اسب های صادراتی به خارج از کشور و انجام مطالعات و تحقیقات علمی در زمینه پرورش و نگهداری در این قانون آمده است.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول