اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

ورزشی  /  توپ و تور

از طلای المپیک تا زندانی شدن با ستاره جنجالی والیبال/ انگاپت: فردای اختتامیه فهمیدم MVP شده‌ام

بازیکن تیم ملی والیبال فرانسه گفت: یک روز بعد از مراسم اختتامیه و در فضای مجازی فهمیدم که ارزشمندترین بازیکن المپیک شدم.

از طلای المپیک تا زندانی شدن با ستاره جنجالی والیبال/ انگاپت: فردای اختتامیه فهمیدم MVP شده‌ام

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس، او یکی از ستاره‌های حال حاضر والیبال جهان است و همیشه اخبار متفاوتی از وی در رسانه‌ها منتشر می‌شود؛ گاهی از قهرمانی‌هایش و گاهی از حواشی‌اش. ستاره‌ای که به اندازه موفقیت‌هایش، حاشیه هم دارد و به تازگی به عضویت تیم والیبال پیکان در آمده است تا خودروسازان را در مسیر رسیدن به قهرمانی جام باشگاه‌های آسیا کمک کند.

اروین انگاپت، بازیکن تیم ملی والیبال فرانسه با درخشش خود در لیگ جهانی 2015 و 2017 به عنوان باارزش‌ترین بازیکن مسابقات انتخاب شد و در سال 2016 نیز از سوی کنفدراسیون والیبال اروپا به عنوان تماشایی‌ترین بازیکن سال اروپا معرفی شد. از جمله موفقیت‌های بزرگ او می‌توان به قهرمانی در المپیک توکیو کسب عنوان MVP این دوره از رقابت‌ها اشاره کرد.

او در سال 2018 از مودنا به زنیت کازان پیوست. وی در طول چهار سال حضورش در تیم مودنا و در سری A موفق به کسب تمامی عناوین از جمله قهرمانی در لیگ و سوپر کاپ ایتالیا شد. اروین انگاپت اصالتاً کامرونی است و پدر او، اریک انگاپت، بازیکن سابق و مربی فعلی والیبال است.

انگاپت حواشی زیادی را در سال‌های اخیر تجربه کرده است. او در دسامبر 2014 به علت یک درگیری توسط دادگاه جنایی مون‌پلیه به سه ماه حبس تعلیقی محکوم شد. هم‌چنین انگاپت در ژوئیه 2015 و تنها یک هفته پس از قهرمانی‌اش در لیگ جهانی به جرم درگیری با مأمور مترو در پاریس دستگیر شد. سال 2016 با ماشین 3 تن را مجروح کرد و از محل سانحه گریخت. در سال 2019 و پس از مقام سوم شدن در قهرمانی باشگاه‌های جهان به علت آزار جنسی در برزیل دستگیر و دادگاهی برای او برگزار شد، اما او ادعا می‌کرد که با یک آشنا اشتباه گرفته شده‌است. هم تیمی سابق او برونو رزنده با گرفتن وکیلی کار او را تسریع کرد و سر انجام اروین با پرداخت غرامتی آزاد شد.

اروین انگاپت، بازیکن تیم ملی والیبال فرانسه در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری فارس به موفقیت‌ها و حواشی خود واکنش نشان داد که متن صحبت‌های وی را می‌توانید در ادامه بخوانید:

خودت رو بیشتر برای ما معرفی کن.

من اروین، بازیکن تیم ملی والیبال فرانسه هستم. سال گذشته عضو باشگاه مودنا بودم و حالا هم در خدمت تیم پیکان هستم. اگر بخواهم اطلاعات بیشتری به شما بدهم باید بگویم که من متاهل هستم و 3 فرزند هم دارم. به دلیل شرایط کرونا نتوانستم در سال های اخیر با هم به سفر برویم، اما امسال شرایطی فراهم شد که بتوانیم بیشتر در کنار هم باشیم.

چه شد که والیبال را انتخاب کردی؟

وقتی 13 سالم بود والیبال را شروع کردم، چون پدرم مربی بود. در آن زمان در خانه مسابقات والیبال را تماشا می کردیم و گاهی همراه پدرم به تمرینات والیبال می رفتم. با این شرایط طبیعی است که به سمت والیبال کشیده شوم. به هر حال پدرم نقش پررنگی در والیبالیست شدن من داشت.

چند سال پیش برای حضور در لیگ ملت ها قرار بود به اردبیل بیایی، اما در لحظه آخر حضور تو لغو شد؛ دلیلش چه بود؟

یک روز قبل از اینکه به ایران بیایم همسرم با من تماس گرفت و گفت که فرزند ما در حال تولد است و من هم چاره ای نداشتم و سفرم را لغو کردم تا بتوانم در کنار همسرم باشم. این موضوع کمی عجیب بود، چون در آن زمان پیام های زیادی از فضای مجازی از هواداران ایرانی داشتم و خوشحال بودند که من در راه ایران هستم؛ البته من هم از این موضوع خوشحال بودم، اما سرانجام سفرم لغو شد.

در سال های اخیر حاشیه های زیادی پیرامون تو ایجاد شده؛ از درگیری و بازداشت تا حبس و زندان، دلیل این حواشی چه بود؟

دوست ندارم درمورد این موضوعات صحبت کنم.

سال 2014 به دلیل درگیری به 3 ماه حبس محکوم شدی؛ درست است؟

سوال بعدی!

سال 2015 هم به دلیل درگیری فیزیکی با مسئول چک کردن بلیت قطار بازداشت شدی؛ این موضوع درست است؟

سوال بعدی لطفا؛ شما می توانید بازهم از این سوالات بپرسید، اما جواب من بازهم همین جمله خواهد بود.

آیا کلاً زود عصبی می شوی؟

من ذاتاً آدم صبور، بخشنده و مهربانی هستم، اما نباید فراموش کنیم که من هم انسان هستم و در شرایط سخت و حساس ممکن است عصبانی هم بشوم. به عنوان مثال وقتی در یک بازی حساس والیبال دچار اشتباه می شویم طبیعی است که عصبی شویم. در مجموع باید بگویم همه چیز بستگی به شرایط دارد.

سال 2010 از تیم ملی جدا شدی و سال 2011 به ترکیب تیم برگشتی؛ دلیل این رفت و آمد چه بود؟

در آن سال من بسیار جوان بودم. در آن دوران اختلاف نسل ها و شکاف بین نسل ها موضوع اصلی من برای جدایی از تیم ملی بود. این ویژگی نسل ما است که دلش می خواهد خیلی زود به همه چیز برسد. شاید این کار اشتباه باشد، اما من خیلی زود به تیم ملی برگشتم و وقتی این اتفاق افتاد خیلی خوشحال بودم که دوباره در ترکیب تیم ملی حضور دارم.

آیا از اتفاقات گذشته درس عبرت گرفته ای یا همچنان زود عصبی می شوی و نسبت به اتفاقات واکنش نشان می دهی؟

به هر حال در شرایط کنونی من نسبت به گذشته باتجربه تر شدم و صبور تر و مهربان تر از قبل هستم.

همراه با تیم ملی فرانسه توانستی قهرمان المپیک شوی، کمی از آن مسابقات و کسب مدال طلا برای مان بگو...

قهرمانی در المپیک برای هر ورزشکاری یه آرزو و رویا به شمار می رود. احساس عجیبی بود که سکوی قهرمانی المپیک را ببینید و سپس زمانی که قرار است مثل یک قهرمان روی آن قرار بگیری متوجه شوید که افرادی که در این مسیر به شما کمک کردند مثل دوستان و خانواده و... در کنار شما حضور ندارند. احساس خیلی عجیبی بود و فکر می کنم برای هر ورزشکاری رسیدن به این سکو یک آرزو و رویا است؛ قطعاً برای ما هم همین شرایط وجود داشت. تصور کنید ما چند سال در کنار هم زندگی کردیم و در نهایت به آرزویی که داشتیم رسیدیم.

خودت هم به عنوان ارزشمندترین بازیکن (MVP) المپیک انتخاب شدی و قطعاً خوشحالی مضاعفی داشتی؛ زمانی که نام تو را به عنوان MVP مسابقات اعلام کردند چه احساسی داشتی؟

باورتان می شود که من ماجرای انتخابم به عنوان ارزشمندترین بازیکن المیپک را یک روز بعد از مراسم اختتامیه متوجه شدم؟ چون در آن مسابقات همه پیگیری کسب مدال طلا و تعداد مدال های کاروان فرانسه و ... بودند. المپیک و اتفاقاتش آنقدر برای من بزرگ بود که اصلاً متوجه نشدم ارزشمندترین بازیکن مسابقات شدم. روز بعد از طریق فضای مجازی دیدم که دوستان و خانواده ام در حال تبریک گفتن به من هستند که متوجه شدم چه اتفاقی برای من افتاده است. احساس شگفت انگیزی داشتم و نمی توانم آن را وصف کنم. البته باید بگویم که از قهرمانی تیم ملی بیشتر از کسب عنوان MVP خوشحالم، چون همه باید هم برای رسیدن به این هدف جنگیده بودیم.

تیم ملی والیبال ایران در المپیک با آلکنو نتوانست نتایج چندان خوبی کسب کند. تو در تیم زنیت کازان با آلکنو کار کرده ای، فکر می کنی که چه عواملی موجب شد تا او در تیم ایران موفق نباشد؟

به هر حال المپیک میدان متفاوتی است و نمی توان بر اساس نتایجی که یک تیم در آن مسابقات کسب می کند عیار یک مربی را سنجید. آلکنو برای المپیک زمان زیادی در اختیار نداشت. آلکنو همیشه آمادگی جنگ را دارد و همیشه می خواهد پیروز باشد.

ماجرای اختلاف تو با آلکنو در تیم زنیت کازان چه بود؟

من سه سال با آلکنو کار کردم. زنیت کازان تیم بزرگ و با قدمتی است. شرایط ارتباط من با آلکنو کمی خاص بود، چون او با پدر من در فرانسه رقابت داشت. او زبان فرانسوی هم بلد است و من شناخت کامل از شخصیت وی دارم. او همزمان هم دوست خانواده ما بود و هم مربی من بود. احترام زیادی برای وی قائل هستم. اختلاف نظرهایی در مقطعی از حضورم در زنیت با آلکنو پیش آمد. به هر حال قوانینی وجود دارد و همه باید به قوانین احترام بگذارند. به صورت کلی استایل و مدل بازی من چندان به روس ها نزدیک نیست. شاید من قوانین روسیه را متوجه نمی شدم و برایم قابل درک نبود، اما باید به مربیان احترام گذاشته شود. آلکنو موفقیت های زیادی کسب کرده و باید به وی احترام گذاشت. اختلاف هایی داشتیم، اما واقعاً آلکنو به من کمک کرد. او می توانست خیلی راحت من را کنار بگذارد، اما او ترجیح داد که روی من کار کند و به من زمان بدهد. شخصاً دوست دارم با مربیان بزرگ دنیا کار کنم، حتی اگر آنها را قبول نداشته باشم و اختلاف نظرهایی هم داشته باشیم. سعی می کنم به قوانین احترام بگذارم و شرایط مختلف را تجربه کنم.

آیا در زمان جوانی فوتبالیست بودی؟

بله؛ فوتبالیست بودم. چند سال در تیم های فوتبال بازی کردم، اما در نهایت به این نتیجه رسیدم که بیشتر به درد والیبال می خوردم و فوتبال را کنار گذاشتم. با این حال چند سال پیش که در جنوب فرانسه بودم و جایی زندگی می کردیم که مردم علاقه زیادی به والیبال داشتند و من هم آنجا بیشتر به سمت والیبال رفتم.

در سال 2010 یک آلبوم موسیقی منتشر کردی. چطور شد که تصمیم گرفتی خواننده شوی و یک آلبوم رسمی منتشر کنی؟

من به خوانندگی و شعر نوشتن علاقه دارم و این کار یکی از تفریحات من محسوب می شود. اگر قرار باشد والیبال را یک شغل و حرفه حساب کنم، خوانندگی و نوشتن آهنگ برای من به عنوان یک سرگرمی به شمار می رود. به نظر من هر فرد ورزشکاری باید یک سرگرمی غیر از ورزشی که انجام می دهد داشته باشد. من خودم آلبومی که منتشر شده را دوست ندارم، چون خیلی دوستش ندارم، اما جر مواردی است که در آن مقطع زمانی به آن فکر کرده بودم.

چه شد که تصمیم گرفتی به ایران بیایی؟ آیا تصور می کردی روزی در یک تیم ایرانی بازی کنی؟

هرگز نمی گویم هرگز؛ همیشه خیلی دوست داشتم به ایران بیایم. فکر می کنم یکی از صفحات هواداری من را یکی از ایرانی ها مدیریت می کند. همیشه از ایرانی ها پیام های زیادی در فضای مجازی دریافت می کنم. آنها همیشه به من لطف دارند و دوست داشتم برای یک بار هم که شده از نزدیک به ایران بیایم تا ببینم این افرادی که به من پیام می دهند چه افرادی هستند تا از آنها تشکر کنم. خیلی خوشحالم که در ایران حضور دارم.

قبل از اینکه به کشورمان بیایی چه چیزهایی درمورد ایران شنیده بودی؟

خیلی به حواشی توجه نمی کنم. زمانی که در ایتالیا بازی می کنم آنقدر سطح مسابقات بالا است که فرصت نمی کنم به اخبار و حواشی توجه کنم؛ البته فعلا که تمام اخبار به اختلاف بین روسیه و اوکراین اختصاص پیدا کرده است. به حواشی توجه نمی کنم و خیلی خوشحالم که در ایران هستم. همیشه تصور خوبی از ایرانی ها داشتم و حالا میبینم که واقعاً تصوراتم درست بود.

زمانی که باشگاه پیکان به تو پیشنهاد داد چه واکنشی داشتی؟

وقتی نام تیم پیکان را شنیدم شناخت زیادی از این تیم و سوابقش نداشتم. کمی درخصوص این تیم جست وجو کردم و متوجه شدم که پیکان پرافتخارترین تیم ایران و آسیا است. بدون شک برایم جذاب بود که در این تیم پرافتخار حضور پیدا کنم. از طرفی می دانستم که تیم ملی ایران یکی ازتیم های قدرتمند حال حاضر جهان است و بازیکنانش سطح بالایی دارند. قبلاً دیده بودم که والیبال در ایران هواداران زیادی دارد و حضور در چنین جو و شرایطی می توانست برایم هیجان انگیز باشد.

وقتی وارد ایران شدی چه چیزی بیشتر از همه توجه تو را جلب کرد؟

زمانی که وارد ایران شدم دیدم که تصوراتم نسبت به این کشور درست بود، چون با طرفداران زیادی روبرو شدم.

حالا در تیمی حضور داری که ستاره هایی همچون معروف، موسوی و نیمیر و ... هم حضور دارند؛ از این اتفاق چه احساسی داری؟

به هر حال آنها از بهترین بازیکنان جهان هستند و بازی در کنار آنها برایم بسیار جذاب خواهد بود. بارها این بازیکنان مقابل تیم ملی فرانسه بازی کرده اند و از کیفیت آنها اطلاع دارم.

چه صحبتی با مردم ایران داری؟

خیلی خوشحالم از اینکه در ایران هستم. مردم ایران همیشه به من لطف دارند. امیدوارم این مسابقات رقابتی جذاب و تماشایی برای مردم ایران باشد.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول