اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

فرهنگ  /  مسجد و هیئت

پاسخ وحید جلیلی به انتقاد از بی‌عدالتی در پوشش برنامه هیأت‌ها در صداوسیما

قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی در پاسخ به سؤالی در خصوص رعایت عدالت برای پوشش برنامه هیأت‌ها در صداوسیما گفت: ‌از مراکز استانی خواسته‌ایم که هیأت، مداح و منبری شاخص خود را معرفی کنند.

پاسخ وحید جلیلی به انتقاد از بی‌عدالتی در پوشش برنامه هیأت‌ها در صداوسیما

به گزارش خبرنگار حوزه مسجد و هیأت خبرگزاری فارس، هشتمین نشست تخصصی هیأت و تشکل‌های دینی برگزیده مهرواره هوای نو پیش از ظهر امروز شنبه ۲۴ اردیبهشت ماه با حضور وحید جلیلی قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی برگزار شد. هدف از این نشست‌ها پرسش و پاسخ و مطالبه اهالی هیأت از مسؤولین کشور است.

حتماً از ظرفیت‌های استانی بهره خواهیم برد

وحید جلیلی در این نشست در پاسخ به سوال علیرضا امیدوار از هیأت یا زهرا (س) قم در خصوص توجه رسانه ملی به هیأت‌های استانی اظهار داشت: من خودم شهرستانی هستم و از ظرفیت‌های وسیع فرهنگی در استان‌های مختلف باخبر هستم حتما از ظرفیت‌های استانی استفاده خواهیم کرد.

وی در پاسخ به سؤال حجت‌الاسلام امینی موحد، تهیه‌کننده برنامه «روایت هیأت» و مدیر شبکه رسانه‌ای صف در اهواز در خصوص اینکه تشکل‌های فرهنگی امکان تولید برنامه در رسانه ملی را داشته باشند، تصریح کرد: توصیه و توقع ما این است که شبکه‌های استانی توجه و ارتباط بیش‌تری با جبهه فرهنگی انقلاب داشته باشند و در جلسات مختلف نیز پیگیر این امر هستیم. شعار اصلی آقای جبلی رئیس رسانه ملی این است که برای تحول آمده‌ایم نه برای تغییر که نمونه‌هایی از این تحولات را این روزها در رسانه ملی شاهد هستیم.

گروه معارف سیما احیا و بازسازی می‌شود

جلیلی در پاسخ به سؤال تلطفی از هیأت باب‌الحوائج همدان در خصوص رعایت عدالت برای پوشش برنامه هیأت‌ها در تهران و استان‌ها گفت: ‌ از مراکز استانی رسانه ملی خواستیم که هیأت، مداح و منبری شاخص خود را معرفی کنند که این اطلاعات به مرکز رسیده و در حال بررسی است. مأموریت آقای کشکولی مدیر جدید شبکه قرآن و گروه معارف این است که بعد از بازسازی و احیای گروه معارف با همکاری هیأت‌ها و ظرفیت‌های بیرونی برای حل این مشکلات برنامه‌ریزی داشته باشند.

وی با بیان اینکه به دنبال یک فرماندهی واحد در رسانه ملی هستیم تا روند سلیقه‌ای گذشته در بسیاری از امور از بین برود، گفت: در بیان انتقادات و آسیب‌ها صرفا آسیب‌شناسی نداشته باشید و نسبت به تحلیل هم توجه لازم را ارائه کنید.

جبهه مردمی فرهنگی انقلاب در فتنه موفق بود

وی در پاسخ به سوال حجت‌الاسلام حمیدرضا دانایی، دبیر جبهه فرهنگی و انقلاب تهران در خصوص استفاده از تشکل‌های فرهنگی در رسانه ملی گفت: ‌ مقام معظم رهبری برای مدیریت فرهنگی دو فرآیند مدنظر دارند که اولاً پیرامون فضاهای رسمی کشور بود که برای این امر افراد انقلابی‌تر و جوان‌تر مسؤولیت گرفتند. مسیر دوم پیرامون جریان مردمی در بستر مساجد و هیأت‌ها بود که صف اول جریان فرهنگی را بر عهده دارد و نمونه‌هایی از آن را در اردوهای راهیان نور و اردوهای جهادی مشاهده می‌کنید.

قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی افزود: در سال ۸۸ آزمونی رخ داد تا مشخص شود کدام یک از این جریانات کارنامه قوی‌تری دارند. در فتنه ۸۸ مشخص شد که جبهه فرهنگی انقلاب کارنامه روشن‌تری نسبت به دستگاه‌های رسمی فرهنگی کشور داشت و بعد از این سال مقام معظم رهبری اعتنای بیش‌تری به این جریانات مردمی در حوزه فرهنگ داشتند و پشتیبان معنوی آنها شدند. امروز تحول رخ داده در صداوسیما نیز بر همین اساس است و انتخاب آقای جبلی از سوی مقام معظم رهبری برای این سمت نشان‌دهنده توقع ایشان برای ارتباطات نزدیک صداوسیما با جبهه مردمی حوزه فرهنگ در گام دوم انقلاب اسلامی است.

درهای صداوسیما را به روی همه باز می‌کنیم

وی اضافه کرد: ‌اگر در برابر جبهه فرهنگی انقلاب دچار خودبسندگی باشیم در برابر جریانات غربی‌ها هم انفعال خواهیم داشت. برای عبور از این حالت انفعال باید غرور را کنار بگذاریم. در این راستا توصیه من به تمام مسؤولان سازمان صداوسیما این است که درهای سازمان را به روی همه باز کنند.

جلیلی در پاسخ به سوال علی‌اکبر مداحی، رئیس هیأت مدیره ستاد مرکزی هیأت رزمندگان اسلام در خصوص استفاده جزیره‌ای و سلیقه‌ای از سخنرانان و مداحان در رسانه ملی گفت: ‌ تاکنون آنچه از ظرفیت هیأت‌ها و مداحان در رسانه ملی منتشر شده است، مثال‌زدنی است و تلاش کردند بهترین‌ها به قاب رسانه ملی راه پیدا کند. البته انتقاداتی هم وارد است و باید ترمیم شود و ظرفیت‌های مهجور مورد استفاده قرار گیرند.

هیأت انقلابی باید در برابر تلاش‌های شیعه انگلیسی بایستد

وی اضافه کرد: مقام معظم رهبری انتظار دارد هیأت‌ها انقلابی شود. نرم‌افزار هیأت‌ انقلابی چیست و چه تفاوتی با هیأت معمولی دارد؟ ما در کشور دو جریان انقلابی و جریان ارتجاعی داریم. ما امروز مخیر هستیم که یک حرکت را انتخاب کنیم؛ یا انقلابی باشیم و یا ارتجاعی. در هیأت‌ها گاهی دستاوردهای انقلاب را دستخوش نگاه اسلام آمریکایی یا شیعه انگلیسی می‌کنیم و هیأت‌های انقلابی باید در برابر خطر بزرگ ایستادگی کنند.

قائم مقام رئیس صداوسیما در امور فرهنگی افزود: امام خمینی (ره) می‌فرمایند آمریکا هیچ کاری [غلطی] نمی‌تواند بکند و در جای دیگر می‌فرمایند انجمن حجتیه می‌تواند انقلاب اسلامی را نابود کند؛ یعنی هم قدرت دارند و هم عناد دارند. شیعه انگلیسی ادامه سپاه شمر است. شیعه شمر معتقد بود باید سپاه سیدالشهدا محاصره شود. شیعه انگلیسی هم به دنبال ادامه همان محاصره است تا پیام و هدف سیدالشهدا در زمان کنونی منتشر نشود. این افراد از امام خمینی کینه دارند، زیرا ایشان پیام سیدالشهدا را منتشر کرد.

وی ادامه داد: شیعه انگلیسی ادامه داده است که محاصره سیدالشهدا اگر شکسته شود، امام خمینی (ره)، آیت‌الله خامنه‌ای، شهید مطهری و شهید قاسم سلیمانی‌ها می‌توانند با عبور از این محاصره چه اتفاقاتی را رقم بزنند و طواغیت را به لرزه در بیاورند.

هیأت و صداوسیما اگر برای برقراری عدالت تلاش نکند، اهل بیتی نیست

جلیلی گفت: مکتب اهل بیت (ع) در عمق خلوت‌های خود هم از مردم غافل نیست که در روایات داریم حضرت زهرا (س) در آخرین روزهای عمر خویش در موقع نماز برای همسایه‌ها دعا می‌کردند و این فرق مکتب اهل بیت با انجمن حجتیه است. هدف دین‌داری ما برپایی قسط و عدالت است. خداوند بزرگ‌ترین حرکت فرهنگی را با ارسال پیامبران و کتاب انجام داده است که هدف آن هم این بود تا عموم مردم برای عدالت بپا خیزند و پای این آرمان ایستادگی کنند.

وی تصریح کرد: ‌ اگر فعالیت‌های ما در هیأت و صداوسیما برای تحقق عدالت و قسط باشد، قرآنی و اهل بیتی است. نمی‌توان هر سبک زندگی را در پیش گرفت و بگوییم ولایت امیرالمؤمنین در دل ما است علی (ع) اگر ولی ما است هیأت رفتن، راهیان نور رفتن و عبادات ما نباید بهانه‌ای برای فرار از مسؤولیت اجتماعی باشد. فعالیت فرهنگی ما نباید مانع فعالیت اجتماعی باشد. فعالیت اجتماعی نیز نباید مانع فعالیت سیاسی و در نهایت فعالیت سیاسی نباید مانع فعالیت تمدنی باشد.

هنر مداحی را نشر و ارائه کنید

جلیلی در پایان سخنان خود خاطرنشان کرد: درخواست دارم مداحی را از لحاظ هنری ارائه کنید. در کشور ما تلاش می‌شود هنر برای مردم کابوس ایجاد کند؛ در حالی که مداحی هنری است که چشم‌انداز روشن دارد. برخی آثار مداحانی همچون مهدی رسولی، سیدرضا نریمانی و حاج‌محمود کریمی نشان‌دهنده قدرت شیعه است که خواستار آنم که این هنر فاخر مداحی را گسترش دهید و ارائه دهید تا روی سینما، تلویزیون و موسیقی اثر بگذارد.

آبفروش: هر هیأتی که پای درد مردم بیاید، مخاطب بیش‌تری دارد

رحیم آبفروش، دبیر جامعه ایمانی مشعر نیز در این نشست با طرح این سوال که چه باید کنیم که حاصل این نشست‌ها حفظ و حراست از ظرفیت هیأت باشد تا این گنجینه از دست نرود، اظهارداشت: این مسئولیت تنها برعهده سازمان تبلیغات نیست و ما در جامعه ایمانی مشعر، خانه مداحان، کانون مداحان و اصلأ تمام هیأت‌ها در این زمینه وظیفه داریم.

وی ادامه داد: هیأت در دهه پنجم انقلاب، فوق برنامه نیست بلکه در متن جمهوری اسلامی است و اصلی‌ترین مسائل نظام را برطرف می‌کند. ما جمع شدیم تا بگوییم برای حکمرانی الگو داریم. در زمانی که در جهان از NGO حرف زده می‌شود، ما تشکل مردم نهادی به نام هیأت با سابقه چند ساله داریم.

آبفروش گفت: هر هیأتی که این روزها پای درد و مشکلات مردم هم آمده است از نظر جمعیت و مخاطب قابل توجه است. هیأت اجتماع مومنانه حول محور ثقلین برای احیای امر اهل بیت است. مهرواره هوای نو حول این تعریف شکل گرفت تا کارکردهای فراآیینی هیأت را نشان دهد‌. 

دبیر جامعه ایمانی مشعر افزود: بنا داریم بگوییم اگر ما شب‌های جمعه جمع می‌شویم تا اشک بریزیم و سینه بزنیم در طول هفته برای مردم می‌دویم و برای مسائل اجتماعی و مشکلات مردم و نیازمندان تلاش‌هایی داریم.

وی در پایان خاطرنشان کرد: در بخش هیأت مجموعا ١٧ رشته داشتیم که بیش از ۴۵٠٠ هیأت در آن شرکت کردند و مجموعا می‌توان گفت: حدود ٢٩ هزار رشته هیأت شرکت کننده داشتیم که در نوع خود یک اعجاز است.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول