اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاسی  /  تشکل های دانشگاهی

دانشجویان آگاهی خود را بالا ببرند تا بازیچه جریانات غلط نشوند

دبیر اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان در اروپا گفت: در فضای مجازی دشمن هر موضوع و حرفی را تحریف می‌کند یا به نفع خود استفاده می‌کند، دانشجویان باید آگاهی خود را بالا ببرتد تا اینکه بازیچه جریانات غلط نشوند.

دانشجویان آگاهی خود را بالا ببرند تا بازیچه جریانات غلط نشوند

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، میزگرد «جنبش دانشجویی؛ دانشگاه و مطالبه‌گری منطقی» با حضور دبیران اتحادیه‌های بزرگ دانشجویی در این خبرگزاری برگزار شد. 

محمد حسین عطایی دولت آبادی دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا هم که به صورت مجازی در این میزگرد شرکت کرد، در مورد فعالیت های اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا گفت: این اتحادیه در دو زمینه درونی و بیرونی فعالیت دارد که عمدتاً در ۵ حوزه تشکیلاتی، علمی، فرهنگی، صنفی و ارتباطات  و دو زمینه تقسیم میشود. فعالیت های درونی مربوط به تامین نیازهای اعضاء است و مطالباتی که اعضا اتحادیه میت وانند از آن بهره‌مند شوند. فعالیت های بیرونی هم تاثیرگذاری اتحادیه در خارج از اتحادیه و اجتماع است. 

وی افزود: در پایان پنجاه و ششمین نشست سالانه اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا نسبت به دوره جدید و سال پیش رو محورهایی از جمله تبیین مواضع انقلاب اسلامی در قبال حوادث روز، تعامل با جریانات دانشجویی همسو با انقلاب اسلامی، بهره گیری هر چه بیشتر از ظرفیت علمی اساتید، دانشمندان و دانشجویان ایرانی محصل در اروپا، معرفی بیش از پیش معارف حقه قرآن و اهل بیت (علیهم السلام) به جهان غرب و اندیشمندان دانشگاهی اروپا، خودسازی و هم افزائی ایمانی در میان دانشجویان و اعضای اتحادیه، پیگیری مطالبات صنفی دانشجویان از نهادهای تابع جمهوری اسلامی را مشخص کردیم.

عطایی دولت آبادی تصریح کرد: ما نسبت به حوزه داخلی جلساتی را به صورت ماهانه با حضور حجت الاسلام و المسلمین احمد واعظی نماینده مقام معظم رهبری برای اعضای اتحادیه تدارک دیدیم که هم زمینه معنوی، اخلاقی، عرفانی اعضا تقویت شود، خودسازی صورت گیرد و همچنین فرصتی باشد که اعضاء بتوانند سوالاتی که مد نظر دارند از نماینده مقام معظم رهبری بپرسند.

وی گفت: ضبط و تولید محتوا از این جلسات و بارگذاری آن نیز در حوزه فعالیت های بیرونی اتحادیه موثر خواهد بود. همچنین با حضور سایر صاحب نظران جلساتی دیگری نیز برگزار می شود که علاوه بر حوزه داخلی اتحادیه، حوزه بیرونی را هم تحت تاثیر قرار می دهد.

دولت آبادی افزود: حلقه هایی نیز بین دوستان همفکر در اتحادیه شکل گرفته و از طریق ایجاد فضای برادرانه و افزایش ارتباط دوستان نیز جلسات غیر رسمی و دوستانه بین افراد تشکیل میشود که در زمینه تبیین مواضع انقلاب  و خودسازی تاثیراتی خوبی داشته است.

وی با اشاره به موضوع تبلیغ اسلام توسط اعضای اتحادیه در کشورهای اروپایی گفت: اعضاء اتحادیه در کشورهای مختلف اروپایی و برخی از آنان روزانه در تبلیغ اسلام، اهل بیت(ع) و انقلاب اسلامی فعالیت دارند. در بیانیه روز قدس گفتیم که هر دانشجو باید یک رسانه باشد. در عصری زندگی میکنیم که فضای مجازی تاثیر زیادی دارد.

عطایی دولت آبادی با بیان اینکه فعالیت های مردمی با اقبال بیشتری از جانب مردم مواجه می شود افزود: گفتگو های مردمی و دانشجویی می توانند از برخی برنامه های رسمی در تبیین مواضع انقلاب اسلامی موثر تر واقع شوند. همیشه به دوستان گفتم صرفا نباید مواضع و اطلاعیه ها را کپی کرد بلکه باید مانند منشور بود؛ مواضع صحیح را متوجه شد و به زبان، رنگ و فرمت های مختلفی که درک آن برای مردم اروپا مفهوم تر است عمل کرد.

وی با اشاره به موضوع کادر سازی در اروپا گفت: برای کمیته‌هایی در حوزه های اساسنامه، علمی، فرهنگی، ارتباطات و صنفی فراخوان منتشر کردیم؛ در حال کادر سازی و تشکیل کمیته هایی هستیم، حضور افراد در این کمیته ها میتواند به سرعت بخشی و ارتقا کیفیت فعالیت های اتحادیه کمک کند. 

دولت آبادی تصریح کرد: نسبت به پتانسیل علمی دانشجویان و اساتید ایرانی خارج از کشور، در اواخر دوره ۵۵ اتحادیه همایش علمی خیلی خوبی داشتیم، بنای خوبی برای ادامه فعالیت های علمی تشکیل شد و نسبت به پتانسیل موجود آگاه تر شدیم. قرار است امسال نیز این همایش مجدداً برگزار شود کارگروه هایی نیز در شاخه های مختلف علمی تشکیل خواهیم داد تا از این طریق با افرادی که در رشته های علمی مشترک فعال هستند آشنا شوند و همکاری های علمی بیشتری داشته باشند. همچنین فرصتی خواهد بود که انتقال تجربه و علم بین دانشجویان و اساتید به شکل بهتری صورت گیرد و از طریق همکاری با موسسات علمی و دانشگاه های داخل ایران باعث ارتباط این بانک عظیم علمی به ایران شود.

وی در مورد فرمایشات رهبری در دیدار اخیر با دانشجویان در مورد توسعه فعالیت های بین المللی دانشجویی گفت: یکی از راه هایی که جریانات دانشجویی میتوانند به توسعه فعالیت های بین المللی دانشجویی کمک کنند ارتباط و‌ حمایت بیشتر از اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپاست.

دولت آبادی با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای اتحادیه ها افزود: رهبری هم در جلسه با اعضای اتحادیه ها فرمودند: «اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا عمرش از انقلاب بیشتر است و همچنان در خط صحیحی حرکت میکند» بالاخره این اتحادیه چند دهه است که در حوزه بین الملل دانشجویی فعالیت دارد و میتواند به جریانات دانشجویی داخل کشور که شاید تجربه کمتری در این زمینه دارندکمکهای ارزشمندی بکند.

وی در مورد مسائل مطرح شده توسط رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان  تصریح کرد: متاسفانه در زمینه فرهنگی مشکلاتی وجود دارد که باعث می شود بجای بررسی انتقاد دانشجو و مطالبه او، سریعاً به او برچسب زده می شود، یا اینکه وقتی با تندی و احساس برخورد می کند ارزش و اعتبار صحبت او کم می گردد. در واقع ممکن است که یک دانشجو همان موضوع را با علم کامل، با ادبیات صحیح و منطقی قوی پیگیری کند و نتیجه بگیرد اما دانشجوی دیگری همان موضوع را چون تند می گوید یا ادبیاتش مطابق میل مخاطب یا مسئول مربوطه نیست نادیده گرفته شود.

دولت آبادی با بیان اینکه مقام معظم رهبری بارها اعلام کردند که دانشجو باید بتواند انتقاد خود را بیان کند و روحیه جهادی داشته باشد، ادامه داد: نباید در مواقعی که انتقاد دانشجویی تند باشد با او برخوردی صورت گیرد، دانشجو باید حمایت شود و راحت باشد اما طبیعی است که اگر بخواهد در حوزه مطالبه گری نتیجه ای بگیرد بهتر است که احساسی تصمیمی را اتخاذ نکند، خلوص نیت داشته باشد، منطقی و با رعایت اصول تشکیلاتی و بر اساس یقین و اطلاع کامل و نه سو تفاهمات عمل کند.

وی گفت: گاهی اوقات دانشجویان و دوستان مشورت می گیرند که در مطالبات  باید به چه شکلی عمل کنند که نتیجه بیشتری در پی داشته باشد، وقتی مشورت میدهیم و نتیجه میگیرند باعث میشود که در زمینه های مشابه نیز مطالباتشان را به نوعی انجام دهند که به نتیجه برسند. البته مسیر مطالبه گری متاسفانه خیلی طولانی است و گاهاً شاهد هستیم که برخی دانشجویان یا در میانه راه خسته میشوند یا فشارهایی که به آنها وارد میشود موجب نگرانی آنها می گردد. بارها گفتم که دوستان باید با یک اعتماد به نفس بالا و قاطعیت مطالبه داشته باشند. شهید بهشتی گفتند دانشجو موذن جامعه است اگر خواب بماند نماز امت قضا می شود.

عطایی دولت آبادی افزود: در فضای مجازی دشمن هر موضوع و حرفی را تحریف میکند یا به نفع خود استفاده میکند، دانشجویان باید آگاهی خود را بالا ببرد تا اینکه بازیچه جریانات غلط نشوند. به عنوان مثال ممکن است جریانی مطلبی را در فضای مجازی یا اجتماعی جو سازی کرده باشد که در نتیجه باعث گمراهی دانشجو می گردد و در خط اشتباهی از روی دلسوزی شروع به مطالبه گری کند.

وی تصریح کرد: شاید این دسته از دانشجویان نیت درستی داشته باشند اما در همچین مواقعی  ممکن است بازیچه جریانات دشمن یا رسانه ای یا حزبی شوند. البته ریشه فرهنگی در این زمینه نیز مرتبط است چرا که باید دید سخن و مطالبه چیست نه اینکه سخنران و گوینده کیست. این مساله که رهبر انقلاب بارها اعلام کردند که دانشجو و جریانات دانشجویی موضع انتقادی خود‌ را حفظ کنند نشان دهند این است که رهنمود های رهبر انقلاب نسبت به مطالبه گریِ دانشجویان، به دلیل دلسوزی برای خودِ آنان است که هم بتوانند نتیجه بگیرند و هم کمتر اذیت شوند.

دبیر اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا خاطر نشان کرد: اگر دانشجویان نیز مانند شهید بهشتی دقیق صحبت کنند نه خطایی صورت می گیرد نه کسی میتواند صحبت های مطرح شده را انکار کند، مسئول مربوطه اگر بی اطلاع باشند مطلع خواهند شد و اقدام می کنند، اگر مطلع باشند ولی کاری انجام نداده بودند، مجبور می شوند که اقدام کنند.

انتهای پیام/

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول