اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

ترکیب فانتوم‌، اف-14 و میگ-29 ایران را نباید دستکم گرفت

وبگاه تحلیلی آمریکایی با اشاره به موفقیت ایران در نگهداری و ارتقا جنگنده‌های خود از جمله «فانتوم» نوشت، نیروی هوایی ایران توانسته جنگنده‌های خود را حفظ و ارتقا دهد.

ترکیب فانتوم‌، اف-14 و میگ-29 ایران را نباید دستکم گرفت

به گزارش سرویس بین‌الملل خبرگزاری فارس، یک وبگاه تحلیلی آمریکایی روز شنبه در مطلبی به توانایی متخصصان نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به ارتقا و بازآماد جنگنده‌های «اف-۴ فانتوم» و دیگر جنگنده‌های ایران پرداخت و نوشت، توانایی ایران در حمله بالقوه هوایی به اهداف، بادقت بسیار بیشتر و با کمک تسلیحات بومی تهدیدی برای رقبا محسوب می‌شود.

وبگاه آمریکایی «19 فورتی فایو» در گزارشی به قلم «مایا کارلین» تحلیلگر«موسسه مطالعات امنیتی» نوشت، در حالی که ایالات متحده پس از سقوط سلطنت پهلوی، ارسال جنگنده اف-4 را به ایران متوقف کرد، نیروی هوایی این کشور توانسته است این هواپیماهای جنگنده را حفظ کرده و حتی ارتقا دهد.

بر اساس این گزارش، در نوامبر ۲۰۲۰، ایران بمب‌های هوشمند هدایت ‌شونده الکترواپتیکی ۹۰۰ کیلوگرمی «قاصد» را در رزمایش سالانه «مدافعان آسمان» به نمایش گذاشت. توانایی ایران در حمله بالقوه به اهداف با دقت بسیار بیشتر با کمک این تسلحیات، تهدیدی برای رقبا محسوب می‌شود.

 بنابراعلام آژانس اطلاعات دفاعی آمریکا، ناوگان فعلی جنگنده اف-۴ ایران باید یک هشدار به دشمنان باشد. ایران همچنین می‌تواند برای تکمیل قابلیت‌های حمله دوربرد خود از نیروهای نیابتی منطقه‌ای و توانایی حمله هوایی محدود خود برای حمله به زیرساخت‌های حیاتی دشمن استفاده کند.

ایران انباری از هواپیماهای جنگی مانند اف-۴ دارد که می‌تواند برای حمله به دشمنان از آنها استفاده کند. البته این جنگنده‌ها در قیاس با جت‌های جدید‌تر برابر دفاع هوایی آسیب پذیرتر خواهند بود.

 

در بخش دیگر این تحلیل آمده است، اگرچه ناوگان اف-۴ ایران در حال  پیر شدن است، اما این جنگنده‌ها می‌توانند با موفقیت از همتایان خود در منطقه پیشی بگیرند. دستیابی ایران به سامانه‌های موشکی ضد کشتی پیشرفته هوا پایه نیز یک تهدید است. این تسلیحات از سوی دشمنان ایالات متحده، از جمله چین، برای حملات دریایی کمک می‌کند. به عنوان مثال، موشک کروز ضد کشتی «نصر» ساخت ایران گونه‌ای از موشک «سی-۷۰۴» ارتش چین است. نیروی هوایی ایران همچنین موشک‌های کروز میان برد بومی خود را برای پرتاب از اف-۴ فانتوم ساخته است.

در انتهای این تحلیل آمده است، ناوگان فانتوم ایران در ترکیب با اسکادران‌های جنگنده «اف-۱۴» و «میگ-۲۹» که ستون فقرات نیروی هوایی ایران را شکل می‌دهد نباید دستکم گرفته شود.

چندی قبل نیز اندیشکده «واشنگتن» به باز آماد هواپیماهای سوخو -۲۲ فیتر و استفاده آن توسط نیروی هوایی سپاه پاسداران اشاره کرد و نوشت،  بین ۱۶ تا ۲۲ فروند از این هواپیما ایران  چند سال بعد عملیاتی می‌شوند.

بر این اساس، با وجودی که سوخو -۲۲ قدیمی است، اما این جنگنده نیز برای ایرانی که در کسب هواپیماهای جدید ناتوان است خود «نعمتی» است. این جنگنده‌ها در پایگاه هوایی «سید الشهدا» در شیراز مستقرند و قادرند در بوشهر، بندر عباس ، جاسک و کنارک در مواقع لازم مستقر شود.

 

این جنگنده می‌تواند با حمل بمب ۲۰۰۰ کیلوگرمی و تا مسافت ۶۰۰ تا ۷۰۰ کیلومتری  در ماموریت‌های ارتفاع پایین به اهداف سطحی  حمله کند. فیتر‌های مسلح، با پرواز خارج از فضای پایگاه اصلی خود قادرند به ریاض نیز برسند، مسافتی که تمامی مناطق گشتزنی و پایگاه‌های نیروی دریایی آمریکا را در خلیج فارس شامل می‌شود.

این اندیشکده نوشت، شاید جنگنده‌های سوخو فیتر قادر نباشند از سامانه‌های پیشرفته‌تر دفاع هوایی، پرنده‌های رهگیر و هواپیماهای هشدار سریع آمریکا و دیگر کشورها بگریزند، اما با این وجود در یک رزم  پیشرفته، حمل سلاح برای یک جنگنده موردی مهمتر است و بنابراین فیتر را می‌توان  به موشک‌های کروز تجهیز و از آن استفاده کرد.

انتهای پیام/م

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول